Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Porady i ciekawostki >>> Porady elektryki wnętrza

elektryczny bagażnik fiesta mk6Elektryczny bagażnik Fiesta mk6
Naprawa zdalnego otwierania bagażnika Fiesty mk6

Fordy Fiesty z lat 2001-2008 oraz Fordy Fusion mają w opcji możliwość otwierania elektrycznym przyciskiem klapy bagażnika. Nie podnosi ten przycisk klapy jak w autach luksusowych, tylko zwalnia zamek klapy.

Sam mechanizm ma to do siebie, że bywa zawodny. Nie jest to proste połączenie elektryczne, tylko skomplikowany układ elektroniczny, związany z centralnym zamkiem w aucie. Klapę bagażnika można otworzyć, albo przez ten przycisk, albo przyciskiem w pilocie, albo z kluczyka. W klapie jest specjalny siłownik, mały silniczek ze sprężynką, który pod wpływem impulsu prądu elektrycznego zwalnia zatrzask.

Co się może popsuć i ile kosztuje naprawa zdalnego otwierania bagażnika Fiesty mk6

siłownik klapy. Im częściej otwieramy bagażnik, tym częściej on pracuje i zwyczajnie silnik słabnie. Cena części nowego siłownika to 350zł, ale najczęściej nie jest potrzebna jego wymiana, tylko gruntowne czyszczenie i drobny tuning. Siłownik składa się z silniczka, który w momencie swojej pracy ściąga małą sprężynkę. Ta ciągnie metalową wajchę, co powoduje zwolnienie zamknięcia klapy. Gdy silnik jest wysłużony, nie ma już dość mocy.

Także sama sprężynka się rozciąga, obciążając dodatkowo stary silnik. Naprawa polega na skróceniu sprężynki i jeden lub dwa zwoje i gruntownym wyczyszczeniu siłownika i silnika z brudu i na koniec naoliwieniu całości. Po tym zabiegu siłownik klapy znów reaguje na polecenie otworzenia klapy bagażnika. Nie jest to rozwiązanie doskonałe, ale w ten sposób przedłużamy żywotność siłownika o kilka lat.

siłownik klapy bagażnika

układ centralnego zamka w drzwiach kierowcy.
Tak, to nie pomyłka. Okazuje się, że w drzwiach kierowcy jest główny układ sterowania centralnym zamkiem. Gdy auto jest zamknięte, przycisk bagażnika jest nieaktywny. Gdy auto jest otwarte, przycisk działa. Całością na dodatek steruje jeszcze samochodowy komputer, moduł komfortu GEM. Niestety nie ma możliwości naprawy tego modułu. Można go tylko wymienić, gdyż zawodzi elektronika, która mimo otwarcia samochodu nie wysyła sygnału o tym i przycisk klapy jest nieaktywny.

Nowy moduł kosztuje majątek. Używane są cenie po 150zł. Niestety musimy kupić dokładnie taki sam, jak mieliśmy, wg nr VIN. Inny numer seryjny spowoduje że nie będzie działać całość. Gorzej jest, gdy chcemy doinstalować funkcję, której nie było fabrycznie zainstalowanej, czyli mamy Forda Fiestę mk6 bez centralnego zamka. Wówczas musimy kupić centralny zamek do wszystkich drzwi wraz modułem GEM. Problem takiego zakupu stanowi numer częsci, w ktróym końcówka musi idealnie się zgadzać. Brak zgodności oznacza brak współpracy działania.

Rozbieramy drzwi przednie kierowcy (fotorelacja z demontażu boczków drzwi), moduł jest tuż przy zamku za wewnętrznym boczkiem. Sama wymiana jest już banalnie prosta. Polecam moją instrukcję jak rozebrać boczki drzwi.