Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Porady i ciekawostki >>> Porady elektryki wnętrza

centralny zamek forda fiesty mk6Centralny zamek Forda Fiesta mk6
Montaż centralnego zamka, piny wtyczek, programowanie kluczyka


Centralny zamek Forda Fiesty mk6 można podzielić na kilka wersji:

  1. otwieranie/zamykanie drzwi kluczykiem
  2. otwieranie/zamykanie drzwi zdalne (pilotem)
  3. otwieranie/zamykanie drzwi oraz bagażnika zdalnie
  4. otwieranie/zamykanie drzwi oraz bagażnika zdalnie z funkcją podwójnego ryglowania

Dodatkowo centralny zamek mógł sterować szyberdachem (sam szyberdach był rzadko kiedy dostępny, przeważnie był sterowany ręcznie, z elektrycznym sterowaniem spotkałem się w angielskim katalogu)

Funkcje centralnego zamka można dodatkowo ustawić w komputerze pokładowym zegarów. Opcje są takie:

  • otwieranie tylko drzwi kierowcy lub wszystkich drzwi
  • automatyczne blokowanie drzwi po ruszeniu
  • automatyczne składanie lusterek po zamknięciu auta (modele poliftingowe)

Najważniejsze są dwa moduły układu. Moduł komfortu GEM, który ma zaprogramowane funkcje centralnego zamka oraz moduł samego zamka umieszczony w drzwiach kierowcy, gdyż ma wpływ na poprawność działania przycisku elektrycznego otwierania bagażnika z kabiny auta.

Wymagania dla modułu GEM odnośnie centralnego zamka

Moduł GEM musi być funkcyjnie zbieżny z tym co jest zainstalowane, tzn zarówno GEM oraz wszystkie zamki sterowane muszą mieć wspólne funkcje. Co się stanie gdy nie będzie zbieżności funkcji? Całość będzie działała tak jak najbiedniejszy element zestawu.
Moduł GEM by zadziałało zdalne sterowanie musi mieć je zaprogramowane. Gdy jest obecna naklejka "433,92 MHz Siemens" to zdalne sterowanie centralnym zamkiem będzie funkcjonować
Taże istotne są dodatkowe napisy na module GEM:
DL na naklejce = podwójne ryglowanie
CL na naklejce = bez podwójnego ryglowania
No i istotne jest by GEM był dla wersji tylu drzwi ile mamy w samochodzie.

Poniższa tabela pokazuje schemat pinów dla centralnego zamka Fiesty mk6
Piny Lewy przód Prawy przód Lewy tył Prawy tył
1 ręczny włącznik zamka
centralnego wewnątrz auta
nie
2 zamknięcie wszystkich zamków
3 otworzenie tylko
drzwi kierowcy
otworzenie wszystkich drzwi
4 aktywacja przycisku
otwierania klapy
bagażnika
nie
5 sygnał otwartych drzwi dla komputera pokładowego
6 masa
7 funkcja
podwójnego
ryglowania
nie
8 czujnik otwarcia drzwi
10 siłownik otwarcia
drzwi kierowcy
siłowniki otwarciapozostałych drzwi

Piny 2, 6, 8 powtarzają w każdym schemacie dla centralnego zamka w drzwiach kierowcy i pasażera, choć bardzo czesto spotyka się też obecny i pin 10. Modele Fiesty mk6 z otwieraniem klapy bagażnika przyciskiem mają też aktywny pin 4. Piny 3 i 7 są powiązane z funkcją podwójnego ryglowania. Pin 5 jest obecny gdy jest zainstalowany komputer pokładowy.

Wymiarami zamkki w drzwiach i moduł GEM są takie same przez cały okres produkcji. Niestety nie pasują wersje przedliftingiem i po nim. Różnią się głównie wtyczkami, funkcjami i kolorami przewodów.

Montaż centralnego zamka

Potrzebne jest kilka części i dużo wolnego czasu.
  • 2 lub 4 zamki z siłownikami i wiązkami
  • moduł GEM Cx przedliftingowy, lub Bx poliftingowy
  • pilot o numerze seryjnym: 2S6T 15K601 AA lub AB
  • zamek klapy z siłownikiem

W wersji wyposażeniowej Ambiente jest spora szansa, iż wiązka istnieje i nie trzeba będzie instalować okablowania. Niestety wersje bazowe Fiesta i VAN wymagają pełnej nowej instalacji. Centralny zamek po instalacji należy aktywować np programem ELM-FFN. Należy także zaprogramować piloty zdalnego sterowania.

Programowanie kluczyka bez pilota zdalnego sterowania

Ważne! Wymagane są dwa oryginalne kluczyki do programowania, czas na punkty 1 i 2 to 5s

1. Włóż pierwszy oryginalny kluczyk do stacyjki i przekręć z pozycji 0 na pozycję II, znów na 0 i wyjmij kluczyk.
2. Włóż drugi oryginalny kluczyk do stacyjki i przekręć z pozycji 0 na pozycję II, znów na 0 i wyjmij kluczyk.
3. W ciągu 10s włóż nowy kluczyk do stacyjki i przekręć z pozycji 0 na pozycję II, znów na 0 i wyjmij kluczyk
4. Odczekaj 5s. Nowy kluczyk powinien być zaprogramowany. Niestety nie ma żadnego sygnału na potwierdzenie tego. Testem jest możliwość uruchomienia silnika.
5. Inne kluczyki można programować po upływie minimum 20s przerwy potwarzając procedurę od początku.

Programowanie kluczyka z funkcją pilota zdalnego sterowania

1. Włóż do stacyjki nowy kluczyk do zaprogramowania.
2. Przekręć z pozycji 0 na pozycję II - 4x w ciągu 6s.
3. Wyłącz zapłon. Poczekaj na sygnał akustyczny. Jego dźwięk potwierdza tryb programowania.
4. Naciśnij dowolny przycisk na pilocie. Zdalnie kluczyk jest zaprogramowany.
5. W ciągu 10s możesz zdalnie wykonując punkt 4 zaprogramować inne kluczyki. 10s bezczynności wyłącza tryb programowania.

Ważne! Programując nowy kluczyk musisz wykonać punkt 4 także na oryginalnym kluczyku.