Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Porady i ciekawostki >>> Porady elektryki wnętrza

kalibracja automatycznej klimatyzacjiKalibracja automatycznej klimatyzacji Fiesty mk6
Jak działa climatronic?
Opis działania automatycznej i manualnej klimatyzacji, popularne usterki klimatyzacji

popularne usterki klimatyzacji i procedura kalibracji

W Fordzie Fiesta mk6 można samodzielnie dokonać kalibracji układu siłowników sterowania klapami nawiewu i do regulacji temperatury w układzie klimatyzacji. Jest to pomocne gdy coś nie działa jak należy, lub chcemy mieć pewność że climatronik zadziała w optymalny sposób. W taki sam sposób, jak poniżej, możemy włączyć ten test w Fordzie Fusion z lat 2005-2011.

Budowa układu klimatyzacji Fiesty mk6

schemat budowy klimatyzacji Fiesty mk6

Klimatyzacja nie różni się w swojej podstawowej budowie pomiędzy wersjami manualną i automatyczną. W komorze silnika obie wersje tworzą ten sam układ. Oparty on jest na sprężarce, zwanej również kompresorem. Rozprowadza on czynnik wraz olejem smarującym po układzie. Olej jest zawarty w czynniku R134a i tylko taki gaz może być stosowany w Fordzie Fiesta. Rozprowadza on czynnik do skraplacza (chłodnicy), następnie czynnik jest osuszany z wody i przez zawór rozprężający trafia do parownika. Powietrze wlaujące do wnętrza auta z podszybia jest filtrowane przez filtr kabinowy i schładzane przez parownik klimatyzacji. W efekcie z nawiewów wylatuje zimne powietrze.

Nagrzewnica zaś pracuje w środku dostarczając ciepłe powietrze ogrzewane przez obieg wody chłodzenia silnika. Wentylator nagrzewnicy wspomaga rozprowadzenie powietrza zimnego i ciepłego po samochodzie.
Klimatyzację manualną można wyłączyć, przez wyłączenie wentylatora nagrzewnicy. Klimatyzacji automatycznej nie można w ten sposób wyłączyć.Działa ona zawsze na minimum I biegu.

Każdy układ manulanej klimatyzacji (i obiegu powietrza) ma 4 biegi zakresu. Automatyczna klimatyzacja w Fieście mk6 ma aż 7 biegów. Sterownik ma zaprogramowane jakiego zakresu biegów ma używać podczas pracy. W tym modelu jest to zakres 2-4 bieg. Wszystkie inne biegi można ustawić ręcznie, ale automat ich nie włączy. Na obecną chwilę nie znalazłem odpowiedzi, czy da się przeprogramować sterownik celem rozszerzenia pracy automatu.

Sprężarka dla silników benzynowych 1.25/1.3/1.4/1.6 to model FVS 090. Dlasilnika 1.4 TDCi to SD6V12, dla 1.6 TDCi to SD6V16. Wszystkie te sprężarki mają regulowaną wydajność pracy. Jedynie model z silnikiem 2.0 ma sprężarkę FS10, która pracuje ze stałą wydajnością.

Aby napełnić układ, należy zdjąć prawy reflektor (nie dotyczy 1.6 TDCI). Klimatyzację automatyczną napełnia się mniejszą ilością czynnika R134a - 450gr w odróżnieniu od klimatyzacji manualnej - 650gr.

Jak działa climatronic, czyli automatyczna klimatyzacja

W odróżnieniu od manualnej klimatyzacji, gdzie cały system zbudowany jest z prostych elementów, climatornic jest elektronicznym komputerem odczytującym dane z wielu czujników:
- czujnik nasłonecznienia (na górze środka deski rozdzielczej pod przednią szybą)
- czujnik temperatury zewnętrznej (jest pod pasem przednim za zderzakiem)
- czujnik temperatury wewnętrznej (jest za panelem sterowania, powietrze zasysa mały odwrócony wentylator)
- czujnik temperatury nawiewu środkowego (jest na obudowie nagrzewnicy koło przewodów środkowych)
- czujnik temperatury nawiewu na nogi (jest na obudowie nagrzewnicy na dole po prawej stronie pasażera)
Najlepiej widać to na grafice poniżej, gdzie zostały zaznaczone czujniki i na zielono cała instalacja elektryczna

jak działa climatronic

Dodatkowo układ wentylacji ma do dyspozycji 7-biegowy wentylator (układ manualny tylko 4). Ustawienia są realizowane przez elektryczne siłowniki, a temperaturę można ustawić dowolnie w przedziale od +16 do +28*C i w celu jej uzyskania pobierane są dane z powyższych czujników.
Czujnik nasłonecznienia zaś w automatycznym trybie ustawia nawiew na twarz gdy świeci słońce i na szybę, gdy pada deszcz.

Kalibracja automatycznej klimatyzacji. Jak włączyć kalibrację i autotest?

Procedura wygląda tak: należy włączyć kluczykiem zapłon i na panelu klimatyzacji nacisnąć równocześnie przycisk "OFF" oraz nawiew na nogi. Puścić i w ciągu 1,5s nacisnąć przycisk "AUTO". Test rozpocznie się samoczynnie. Automatycznie system będzie ustawiał też klapy nawiewu. Będzie słychać różne odgłosy spod deski rozdzielczej. Aby wyłączyć kalibrację po jej zakończeniu należy wcisnąć jakikolwiek przycisk na panelu climatronika.

Kody błędów układu klimatyzacji, kasowanie błędów

Jeśli są jakieś błędy, zostaną one wyświetlone w fomie migajacych cyfr. Np kod 9200 wyświetać będzie się 92 przez2s i potem 00 przez kolejne 2s. Aby skasować błędy i zakończyć autotest należy wcisnąć przycisk MAX z symbolem przedniej szyby). Wciśnięcie innego przycisku, zakończy autotest bez skasowania błędów.

Poniżej pełna lista błędów wraz legendą:

9200 = wewnętrzny błąd sterownika klimatyzacji
9242 = usterka siłownika klapy recyrkulacji powietrza
9251 = uszkodzony czujnik temperatury wnętrza
9253 = zwarcie czujnika temperatury wnętrza
9261 = zwarcie czujnika nasłonecznienia
9263 = usterka siłownika klapy rozprowadzania powietrza
9342 = wewnętrzny błąd sterownika klimatyzacji
9676 = napięcie zasilania poza zakresem (9-16V)
A266 = uszkodzony siłownik klapy regulacji temperatury
A297 = uszkodzony czujnik temperatury nawiewu środkowego
A298 = zwarcie czujnika temperatury nawiewu środkowego
A299 = uszkodzony czujnik temperatury powietrza dla nóg
A307 = zwarcie czujnika temperatury powietrza dla nóg
A308 = usterka czujnika temperatury wnętrza
A516 = uszkodzona regulacja dmuchawy
A818 = zwarcie w układzie sterowania klimatyzacją

Błędy 9200 i 9342 po wykasowaniu nie powinny powrócić, a jeśli wrócą, sterownik jest do wymiany.
Nie naprawia się sterownika.

Sprawdzanie wersji oprogramowania

Po włączeniu autotestu należy nacisąć w ciągu 1,5s przycisk AC. Zostanie wówczas pokazana wersja oprogramowania układu climatronika. Wciśnięcie dowolnego przycisku kończy test. Podczas tego ustawienia nie są wyświetlane błędy układu, nie jest również wykonywana kalibracja.




Manualna klimatyzacja, czym się różni od automatycznej klimatyzacji?

Manualna klimatyzacja nie umożliwia sprawdzenia i kontroli klap nawiewu, nie posiada autotestu, ani żadnej wbudowanej elektroniki. Jest to bardzo proste urządzenie, gdzie najczęstszymi problermami są wypadające linki sterowania nawiewami oraz zużywający się rezystor sterowania nawiewem. Zlokalizowany on jest po lewej stronie pod schowkiem pasażera i gdy ulega awarii, nawiew i klimatyzacja działają tylko na 4 biegu pokrętła. Nie naprawia się go. Możliwa jest tylko wymiana na nowy. Od strony silnika maunlana klimatyzacja oraz automatyczna klimatyzacja nie różnią się. We wnętrzu najbardziej wspólnym elementem jest filtr kabinowy, zloklalizowany pod deską rozdzielczą. Obie klimatyzacje używają tego samego chłodziwa - R134a.

Popularne usterki klimatyzacji

W autach z manualną klimatyzacją psują się rezystory nawiewów wentylacji (cena cześci to koszt do 100zł). Bywa że po 10 latach zużywają się wentylatory chłodnicy (400-1000zł). Filtr przeciwpyłkowy (nowy jest w cenie do 50zł) łatwo się zapycha, a jego wymiana jest absurdalnie trudna. W klimatyzacji automatycznej (opcja wyposażeniowa Fiesty mk6 od 2006 roku) wymagają czyszczenia czujniki nasłonecznienie i temperatury wewnętrznej. Gdy układ ulega rozszczelnieniu, nalezy zawsze wymienić osuszcza, gdyż filtry starego osuszacza są już nasiąknięte wilgocią z otoczenia i nie będą wydajnie lub wogóle spełniały swojej roli.

Czasem do usterki przyczycia się sam użytkownik samochodu. Klimatyzacja to układ, gdzie czynnik zmieszany jest z olejem smarującym sprężarkę (kompresor). Gdy klimatyzacja nie działa, cały czas pracują mechanizmy sprężarki, naprędzane przez wielorowkowy pasek osprzętu. To bardzo prosta droga do wywołania awarii, której skutkiem jest zatarcie się kompresora. Klimatyzacji nie da się uruchomić i tylko wymiana sprężarki naprawi problem. Niestety to koszt aż ok 1400zł za nową część. Oczywiście można kupić używaną, ale z doświadczenia wiem, że jest to zupełnie nieopłacalna inwestycja. Nigdy nie wiadomo co przeszła używana część, której niezawodność jest priorytetem. Nie mamy żadnej gwarancji, iż używany kompresor klimatyzacji nie popsuje się po miesiącu od instalacji w Fieście. Dlatego zdecydowanie w tym przypadku polecam nowy kompresor.

Silnik dmuchawy nagrzewnicy nie działa

- Silnik dmuchawy nagrzewnicy
- Rezystor dmuchawy (klimatyzacja manualna)

Klimatyzacja nie działa

- Bezpiecznik F4 (w kabinie lub w silniku)
- Sprzęgło kompresora klimatyzacji
- Przełącznik dwuciśnieniowy
- Zbyt niski poziom czynnika chłodzącego

Niewystarczająca wydajność chłodzenia układu klimatyzacji

- Bezpiecznik F49 (w kabinie) - Wentylator chłodnicy nie działa prawidłowo
- Zbyt niski poziom czynnika chłodzącego
- czujniki temperatury lub nasłonecznienia (klimatyzacja automatyczna)

Woda z układu klimatyzacji we wnęce na nogi

- Przewód odpływowy jest zatkany

Używanie klimatyzacji zimą, smarowanie kompresora

Klimatyzacja w zimie nie włączy się, gdy na zewnątrz panują ujemne temperatury. Także już przy temperaturze otoczenia poniżej 15*C jazda z włączoną klimatyzacją nie należy do przyjemnych. Tymczasem trzeba zapewnić smarowanie sprężarce klimy. Nie trzeba jednak mieć włączonego układu cały czas. Zdecydowanie wystarczy uruchomienie klimatyzacji na parę minut, co już zapewni odpowiednie smarowanie. Niestety użytkownicy klimatyzacji manualnej zimą jej nie uruchomią, lub uruchomią tylko gdy auto ogrzeje się np w garażu centrum handlowego. W znacznie lepszej sytuacji sa właściciele Fiesty mk6 z klimatyzacją automatyczną. Wystarczy wówczas włączyć funkcję "max", co spowoduje  100% uruchomienie wentylacji na przednią szybę i wymusi włączenie się kompresora klimatyzacji, choćby na zewnątrz było -20*C.