Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Porady i ciekawostki >>> Porady elektryki wnętrza

kalibracja automatycznej klimatyzacjiKalibracja automatycznej klimatyzacji Fiesty mk6
Jak działa climatronic?
Opis działania automatycznej i manualnej klimatyzacji, popularne usterki klimatyzacji

popularne usterki klimatyzacji i procedura kalibracji

W Fordzie Fiesta mk6 można samodzielnie dokonać kalibracji układu siłowników sterowania klapami nawiewu i do regulacji temperatury w układzie klimatyzacji. Jest to pomocne gdy coś nie działa jak należy, lub chcemy mieć pewność że climatronik zadziała w optymalny sposób. W taki sam sposób, jak poniżej, możemy włączyć ten test w Fordzie Fusion z lat 2005-2011.

Jak działa climatronic, czyli automatyczna klimatyzacja

W odróżnieniu od manualnej klimatyzacji, gdzie cały system zbudowany jest z prostych elementów, climatornic jest elektronicznym komputerem odczytującym dane z wielu czujników:
- czujnik nasłonecznienia (na górze środka deski rozdzielczej pod przednią szybą)
- czujnik temperatury zewnętrznej (jest pod pasem przednim za zderzakiem)
- czujnik temperatury wewnętrznej (jest za panelem sterowania, powietrze zasysa mały odwrócony wentylator)
- czujnik temperatury nawiewu środkowego (jest na obudowie nagrzewnicy koło przewodów środkowych)
- czujnik temperatury nawiewu na nogi (jest na obudowie nagrzewnicy na dole po prawej stronie pasażera)
Najlepiej widać to na grafice poniżej, gdzie zostały zaznaczone czujniki i na zielono cała instalacja elektryczna

jak działa climatronic

Dodatkowo układ wentylacji ma do dyspozycji 7-biegowy wentylator (układ manualny tylko 4). Ustawienia są realizowane przez elektryczne siłowniki, a temperaturę można ustawić dowolnie w przedziale od +16 do +28*C i w celu jej uzyskania pobierane są dane z powyższych czujników.
Czujnik nasłonecznienia zaś w automatycznym trybie ustawia nawiew na twarz gdy świeci słońce i na szybę, gdy pada deszcz.

Kalibracja automatycznej klimatyzacji. Jak włączyć kalibrację i autotest?

Procedura wygląda tak: należy włączyć kluczykiem zapłon i na panelu klimatyzacji nacisnąć równocześnie przycisk "OFF" oraz nawiew na nogi. Puścić i dosłownie sekundę później nacisnąć przycisk "AUTO". Test rozpocznie się samoczynnie. Automatycznie system będzie ustawiał też klapy nawiewu. Będzie słychać różne odgłosy spod deski rozdzielczej. Aby wyłączyć kalibrację po jej zakończeniu należy wcisnąć jakikolwiek przycisk na panelu climatronika.

Manualna klimatyzacja, czym się różni od automatycznej klimatyzacji?

Manualna klimatyzacja nie umożliwia sprawdzenia i kontroli klap nawiewu, nie posiada autotestu, ani żadnej wbudowanej elektroniki. Jest to bardzo proste urządzenie, gdzie najczęstszymi problermami są wypadające linki sterowania nawiewami oraz zużywający się rezystor sterowania nawiewem. Zlokalizowany on jest po lewej stronie pod schowkiem pasażera i gdy ulega awarii, nawiew i klimatyzacja działają tylko na 4 biegu pokrętła. Nie naprawia się go. Możliwa jest tylko wymiana na nowy. Od strony silnika maunlana klimatyzacja oraz automatyczna klimatyzacja nie różnią się. We wnętrzu najbardziej wspólnym elementem jest filtr kabinowy, zloklalizowany pod deską rodzielczą. Obie klimatyzacje używają tego samego chłodziwa - R134a.

Popularne usterki klimatyzacji

W autach z manualną klimatyzacją psują się rezystory nawiewów wentylacji (cena cześci to koszt do 100zł). Bywa że po 10 latach zużywają się wentylatory chłodnicy (400-1000zł). Filtr przeciwpyłkowy (nowy jest w cenie do 50zł) łatwo się zapycha, a jego wymiana jest absurdalnie trudna. W klimatyzacji automatycznej (opcja wyposażeniowa Fiesty mk6 od 2006 roku) wymagają czyszczenia czujniki nasłonecznienie i temperatury wewnętrznej. Gdy układ ulega rozszczelnieniu, nalezy zawsze wymienić osuszcza, gdyż filtry starego osuszacza są już nasiąknięte wilgocią z otoczenia i nie będą wydajnie lub wogóle spełniały swojej roli.

Czasem do usterki przyczycia się sam użytkownik samochodu. Klimatyzacja to układ, gdzie czynnik zmieszany jest z olejem smarującym sprężarkę (kompresor). Gdy klimatyzacja nie działa, cały czas pracują mechanizmy sprężarki, naprędzane przez wielorowkowy pasek osprzętu. To bardzo prosta droga do wywołania awarii, której skutkiem jest zatarcie się kompresora. Klimatyzacji nie da się uruchomić i tylko wymiana sprężarki naprawi problem. Niestety to koszt aż ok 1400zł za nową część. Oczywiście można kupić używaną, ale z doświadczenia wiem, że jest to zupełnie nieopłacalna inwestycja. Nigdy nie wiadomo co przeszła używana część, której niezawodność jest priorytetem. Nie mamy żadnej gwarancji, iż używany kompresor klimatyzacji nie popsuje się po miesiącu od instalacji w Fieście. Dlatego zdecydowanie w tym przypadku polecam nowy kompresor. Do silników benzynowy kompresor ma oznaczenie FVS 090, zaś do silników diesla: SD6 V12.

Silnik dmuchawy nagrzewnicy nie działa

- Silnik dmuchawy nagrzewnicy
- Rezystor dmuchawy (klimatyzacja manualna)

Klimatyzacja nie działa

- Bezpiecznik F4 (w kabinie lub w silniku)
- Sprzęgło kompresora klimatyzacji
- Przełącznik dwuciśnieniowy
- Zbyt niski poziom czynnika chłodzącego

Niewystarczająca wydajność chłodzenia układu klimatyzacji

- Bezpiecznik F49 (w kabinie) - Wentylator chłodnicy nie działa prawidłowo
- Zbyt niski poziom czynnika chłodzącego
- czujniki temperatury lub nasłonecznienia (klimatyzacja automatyczna)

Woda z układu klimatyzacji we wnęce na nogi

- Przewód odpływowy jest zatkany

Używanie klimatyzacji zimą, smarowanie kompresora

Klimatyzacja w zimie nie włączy się, gdy na zewnątrz panują ujemne temperatury. Także już przy temperaturze otoczenia poniżej 15*C jazda z włączoną klimatyzacją nie należy do przyjemnych. Tymczasem trzeba zapewnić smarowanie sprężarce klimy. Nie trzeba jednak mieć włączonego układu cały czas. Zdecydowanie wystarczy uruchomienie klimatyzacji na parę minut, co już zapewni odpowiednie smarowanie. Niestety użytkownicy klimatyzacji manualnej zimą jej nie uruchomią, lub uruchomią tylko gdy auto ogrzeje się np w garażu centrum handlowego. W znacznie lepszej sytuacji sa właściciele Fiesty mk6 z klimatyzacją automatyczną. Wystarczy wówczas włączyć funkcję "max", co spowoduje  100% uruchomienie wentylacji na przednią szybę i wymusi włączenie się kompresora klimatyzacji, choćby na zewnątrz było -20*C.