Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Porady i ciekawostki >>> Porady caraudio

maty wygłuszające do samochoduMaty wygłuszające do samochodu, porównanie mat wygłuszających, poradnik kupującego maty



Porady caraudio nie mogły by się obyć bez dokładnego poradnika jakie maty wygłuszające do samochodu zastosować. Nie trzeba naklejać mat wygłuszających w aucie, ale warto to zrobić, gdy już inwestujemy w sprzęt audio i zależy nam na jakości dźwięku. Także komfort jazdy się podnosi.
Poniżej też dołączam tabelę opisującą maty wygłuszające i ich właściwości. Jest sporo różnych rodzajów mat, warto znać ich właściwości przez zakupem i nie wygłuszać np matą bitumiczną komory silnika.


Maty wygłuszające do samochodu. Co wybrać by dobrze kupić

Poniżej tabela z kompleksowymi informacjami o matach, których używa się do wygłuszania. Jeszcze parę lat temu popularne maty dekarskie i bitumiczne zostały wyparte przez maty butylowe o znacznie lepszych właściwościach tłumiących.
Dziś też popularność zyskała pianka kauczukowa, naklejana jako druga warstwa nad matą butylową. I ten zestaw jest najbardziej wydajny zarówno akustycznie (bardzo dobre właściwości), jak i temperaturowo (temperatura użytkowa) oraz są to maty niepalne, wodoodporne i łatwe w montażu. Maty butylowe są też najlepszymi matami wygłuszającymi do silników. Ich klej wytrzymuje nawet bardzo wysokie temperatury silnika.

Prze lata rynek mat wygłuszających do samochodu zmieniał się bardzo dynamicznie. Za dobre rozwiązania uważano maty dekarskie popularne w budownictwie, albo maty piankowe, które do dnia dzisiejszego wygłuszają duże silniki np na łodziach, lub w fabrykach. W latach 90-tych w Polsce nastała moda na maty bitumiczne. Praktycznie każdy samochód, który miał być poprawnie wygłuszony musiał być obklejony takimi matami. Moje poprzednie auto też nimi było obklejone. Niestety coś za coś. Dobry wynik wygłuszenia okupiony był zupełnym brakiem odporności na mróz, wysoke temperatury w lecie oraz bardzo trudną metodę klejenia tych mat. I jeszcze nie zapominajmy o masie. Każda mata sporo ważyła. Gruntowne obklejenie matami samochodu to wzrost jego masy nawet o 200kg (!). Wyciszenie było więc okupione niepewnością jakości mat oraz wyższym spalaniem paliwa.

Cały czas istniały maty filcowe (do dziś używane przez producentów aut do wygłusznaia wykładzin podłogowych) oraz maty laminatowe, tzw laminaty. Obie średnio się nadają do samochodu, łatwo nasiąkają wodą, co powoduje, że ich przydatność w samochodzie jest wątpliwa, chyba że mamy pewność że woda w miejscu wygłuszenia nigdy się nie pojawi. W przeciwnym wypadku ryzykujemy szybkie pokrycie się elementu rdzą.

I dochodzimy do czasów współczesnych. Tu pojawiają się maty butylowe oraz maty kauczukowe. Dziś to nimi profesjonalne firmy wygłuszające samochody, pokrywają pojazdy. Oferują największą wszechstronność w zastosowaniu. Mata butylowa nadaje się do wyklejenia auta wszędzie gdzie chcemy. Matę kauczukową mimo hydrofobowych właściwości, lepiej kleić wewnątrz. W własnego doświadczenia wiem, że jednak wodą nasiąka gdy bardzo ją moczymy (np na myjni). Do wygłuszenia wnętrza tę matę zdecydowanie polecam.

Maty/ właściwości mat dekarska piankowa filcowa laminat kauczukowa bitumiczna butylowa
min. zakres użytkowy temperatur -20 -60 -40 -20 -50 -20 -50
max. zakres użytkowy temperatur +80 +130 +100 +80 +105 +35 +120
odporność ogień nie nie tak nie tak nie tak
odporność na wodę tak nie nie nie tak tak tak
właściwości samogasnące nie nie nie tak tak nie tak
ciężka tak nie nie nie nie tak tak
łatwość w montażu nie tak tak tak tak nie tak
kładzenie na gorąco tak nie nie nie nie tak nie
brudząca tak nie nie nie nie tak nie
mocny klej nie tak nie tak tak tak tak
klej odporny na wysoką temperaturę nie nie nie tak tak nie nie
do wygłuszania silników nie nie nie tak tak nie tak
tłumi niskie dźwięki tak nie nie nie nie tak tak
tłumi średnie/wysokie dźwięki nie tak tak tak tak nie nie

Ingerencja w auto podczas prac wygłuszających:

Niestety, na potrzeby wygłuszenia trzeba wnętrza auta rozebrać. Wygłuszałem auto samodzielnie i robiłem to element po elemencie wcześniej czytając lektury typu "sam naprawiam", czy poradniki z Internetu. Dowiedziałem się jak rozebrać wiele elementów wnętrza. Rozebranie auta to jedno, ale poprawne złożenie, to znacznie trudniejsza sprawa. Wiem, że można i że się da. Śrubki, zapinki musiałem przechowywać tak, by wiedzieć gdzie były. Czy wszystko się mi udało bezproblemowo złożyć? Prawie tak, poza lewymi drzwiami kierowcy, gdzie nie dość że ukręciłem gwint jednej ze śrub, to jeszcze cały czas mi coś niesamowicie skrzypi na nierównościach,  choć 2x już rozbierałem drzwi i składałem ponownie celem poprawek.

Mimo tych trudności, bardzo polecam samodzielne wygłuszanie auta. Daje to wielką satysfakcję samodzielnej pracy i sporych oszczędności (firmy od wygłuszeń chcą tysięcy za wygłuszenia). No i przede wszystkim nauczyłem się co gdzie jest, jak to zdemontować, jak móc naprawić, poprawić każdy element w aucie.

Do prac w aucie konieczny jest demontaż akumulatora. Potem zupełnie spokojnie możemy demontować elementy elektryczne oraz np fotele z poduszkami powietrznymi, czy podsufitkę z kurtynami. Zapewniam, że nic się nie może stać, gdy ponownie podłączymy zasilanie.

Ceny mat wygłuszajacych do samochodu:

Cena zależy od grubości maty. Poniższe orientacyjne  ceny maty wygłuszających są za 100x50cm maty/pianki:

kauczukowa 3mm = 28zł ; 6mm = 48zł
butylowa 2mm = 35zł ; 2,5mm = 42zł
bitumiczna 2mm = 18zł
laminat 5mm = 25zł ; 10mm = 30zł
filcowa 10mm = 12zł
pianka 7mm = 75zł

Jak wyciszyć matami samochód?

Dokładny opis zamieściłem w mojej fotorelacji z wygłuszania auta.

Opinie, polecane produkty

Zdecydowanie polecam połączenie mat butylowej z kauczukową. Jako pierwszą warstwę kleimy matę butylową, a na niej matę kauczukową. W Fordzie Fiesta mk6 to połączenie uzyskało najlepszy rezultat wygłuszenia samochodu.