ukryte menu serwisowe Fiesty mk6Ukryte menu serwisowe Fiesty mk6
Legenda licznika Fiesty, wszystkich kontrolek oraz ukrytego menu


Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
qr kod

ukryte menu serwisowe Fiesty mk6 i legenda wszystkich kontrolek

Ukryte menu serwisowe Fiesty mk6:

Ukryte menu dostępne jest we wszystkich Fordach Fiesta mk6. Niezależnie od daty produkcji i niezależnie od istnienia komputera zegarów ("komputera pokładowego"). Inaczej uruchamia się ukryte menu w wersjach poliftingowych z komputerem i bez niego oraz inaczej w wersjach przedliftingowych. Inny jest też zakres funkcji, których jest nmniej dostępnych. Sposoby dostępu do menu opisuję poniżej.

Instalacja komputera zegarów

Szczegółowy opis jest na podstronie o wymianie zegarów i instalacji komputera pokładowego.
Opis standarodwych opcji komputera podkładowego opisałem na podstronie innej.

Jak uruchomić tryb serwisowy zegarów w autach 2005-2008 z komputerem zegarów?

Wciskamy i trzymamy przycisk RESET na lewej manetce. Włączamy zapłon przekręcając kluczyk. Gdy pojawi się napis „TEST” na wyświetlaczu, puszczamy przytrzymywany przycisk. Aby przejść do kolejnego testu należy wcisnąć ten sam przycisk przez ok 1s i puścić. Wyłączenie menu testowego jest możliwe tylko przez wyłączenie silnika.

Jak uruchomić tryb serwisowy zegarów autach 2001-2008 bez komputera zegarów?

Wciskamy i trzymamy przycisk zerowania/resetowania km licznika dziennego na tablicy zegarów. Włączamy zapłon przekręcając kluczyk. Gdy pojawi się napis „TEST” na wyświetlaczu, puszczamy przytrzymywany przycisk. Aby przejść do kolejnego testu należy wcisnąć ten sam przycisk przez ok 1s i puścić. Wyłączenie menu testowego jest możliwe tylko przez wyłączenie silnika.

Legenda kontrolek zegarów od 10.2005 roku


Pozycje ukrytego menu testowego zawierają bardzo dużo pozycji, ale tylko kilka jest istotnych, opis całej reszty pomijam, gdyż zawiera wiele informacji dla mechaników "zaszyfrowanych w systemie szesnastkowym lub hexadecymalnym. - test kontrolek:
Podczas tego testu zapalają się wszystkie możliwe kontrolki na tablicy zegarów. Niektóre z kontrolek w ogóle nie zostały opisane w instrukcji obsługi:


Niektóre z kontrolek w ogóle nie zostały opisane w instrukcji obsługi:

odcięcie paliwaA) Informuje, że zmiana biegu na wyższy może zapewnić zmniejszenie zużycia paliwa, a silnik doszedł do granicy obrotów na danym biegu. W Fieście mk6 jest nieaktywna w większości aut, choć czasami występuje wyłącznie w niektórych dieslach.
tempomat Fiesty mk6B) Kontrolka oznacza, iż tempomat jest włączony. Istnieje możliwość nabycia niefabrycznego zestawu tempomatu do Fiesty. Fabrycznie żadna Fiesta mk6 nie miała tempomatu, ani części do niego.
niezapięte pasy bezpieczeństwaC) Prawie żadna Fiesta nie ma jej aktywnej. Włączenie wymaga nabycia w ASO napinacza z czujnikiem za 800zł i zmiany ustawienia komputera. Opisane w Internecie sposoby na włączenie tej funkcji przez wypięcie i wypięcie ileś razy pasa bezpieczeństwa dadzą brak efektu z powodu nieobecności czujnika.
funkcja nadbieguD) Kontrolka wyłączenia funkcji nabiegu w automatycznej skrzyni biegów.  Działa zgodnie z opisem tylko w modelach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów.
kontrolka stanu płynu spryskiwacza Fiesty mk6E) Aktywna kontrolka, choć nieopisana. Okazuje się, że to opcja wyposażeniowa Fiesty, pokazująca rezerwę płynu spryskiwacza.  Była taka opcja wyposażenia Fiesty.


Inne kontrolki zostały opisane, ale dla porządku opisuję je poniżej z podziałem na strony.

Zegar z lewej strony:
kontrolka ESPWyłączony układ ESP. Włączony układ nie ma żadnej kontrolki.
awaria poduszki powietrznejPoduszka powietrzna kierowcy jest nieaktywna. Oznacza błąd, możliwość wyłączenia poduszki pasażera sygnalizowana jest kontrolką na centralnym panelu, obok włącznika ESP.
brak olejuAwaria układu smarowania olejem/brak oleju. Zapala się przy uruchomieniu silnika i gaśnie. Z palącą się kontrolką nie wolno jechać, gdyż zniszczymy silnik.
awaria wspomagania kierownicyAwaria układu wspomagania kierownicy. Umożliwia dalszą jazdę, ale grozi całkowitym uszkodzeniem maglownicy.
Włączone światła przeciwmgielne tylneWłączone światła przeciwmgielne przednie. Może też oznaczać zapalone światła dzienne.
check engineCheck engine. Usterka silnika lub osprzętu silnika. Umożliwia dalszą jazdę w wielu przypadkach.
Awaria układu ABSAwaria układu ABS. Zwykle wiąże się z brakiem działania prędkościomierza.
Jeździć autem można, ale będzie gorzej hamowało i nie będziemy znali jego aktualnej prędkości.
nieznany błądNieznany błąd. Zwykle oznacza coś poważnego, ale samo auto nie wie co mu się stało.  Zwykle dotyczy ten komunikat awarii automatycznej skrzyni biegów. Kontrolka sugeruje zatrzymanie samochodu.


Zegar z prawej strony:
Włączone światła mijaniaWłączone światła mijania. Pamiętaj by zawsze w Polsce mieć włączone światła mijania
Włączone światła drogoweWłączone światła drogowe/długie.
Ostrzeganie innych przed Policją tymi światłami może skończyć się na nas mandatem.
oblodzenieOstrzeżenie przed oblodzeniem. W temperaturze ok 0*C pali się na żółto, podczas mrozu na czerwono. Działa tylko gdy auto wyposażone jest w czujnik temperatury zewnętrznej i komputer pokładowy.
światła przeciwgielne przednieWłączone światła przeciwmgielne tylne.
Nie wolno ich używać podczas mgły dającej widoczność conajmniej 100m.
rezerwa paliwaSygnalizacja braku paliwa. Zapala się, gdy w baku pozostaje mniej niż 10 litrów paliwa oraz gdy komputer wyświetla max zasięg 80km. Gdy jest mniej niż 1 litr, może gwałtownie migać.
hamulec ręcznyWłączony hamulcec pomocniczy, czyli ręczny jest zaciągnięty.
Pamiętaj by zwolnić ten hamulec przed jazdą!
Awaria układu ładowania akumulatoraAwaria układu ładowania akumulatora. Nie działa alternator. Zwykle zapala się po uruchomieniu zapłonu i powinna sama zgasnąć po paru sekundach
 Awaria świec żarowychDiesel. Awaria świec żarowych. Kontrolka jest na samym dole na dole zegara prawego. Co ciekawe nie występuje we wszystkich dieslach.
sygnalizacja otwartych drzwi pojazduSygnalizacja otwartych drzwi pojazdu. Kontrolka jest obecna tylko w autach bez zainstalowanego komputera pokładowego.


Legenda głównych opcji ukrytego menu serwisowego (wszystkie wersje Fiesty 2001-2008)

- Gauge sweep:

Test wskazówek, sprawdzenie ich działania

- Led test:

Test wszystkich kontrolek na tablicy rozdzielczej, które się zapalają. Zapalają się również te, które mogłyby być gdyby samochód posiadał pełną wersję wyposażenia przewidzianą dla swojej wersji. Jeśli specyfikacja wersji nie przewiduje czegoś, kontrolka nie zapali się.

- DTC:

Wyświetla aktualną listę błędów, nie tych które występują w momencie robienia tego testu, ale tych które są "aktywne". Jeśli komputer samochodu nie ma błędów, wyświetla się ZERO.
Listę błędów DTC podaję w dziale dekodera błędów DTC.

- Road speed MPH:

Aktualna prędkość pojazdu w milach na godzinę. W polskich warunkach ciekawostka.

- Road speed km/h:

Aktualna prędkość pojazdu w kilometrach na godzinę. Tester podaje bardzo dokładnie prędkość auta, dokładnie aż do 0,1km/h. Dane są niższe o 2-5km/h niż odczyty wskazówki prędkościomierza przy prędkości mniejszej niż 120km/h. Zewnętrzny GPS potwierdza dokładność tych elektronicznych danych.

- Engine speed:

Aktualne obroty silnika. Ciekawostka. Odczyty są bardzo dokładne. Dla biegu jałowego powinno być ok 750 obr/min.

- Odo roll count:

Wberw zapisom w Internecie nie jest to wskaźnik czy nasz licznik nie był zamieniany. Test ten sprawdza ile razy podczas jazdy obracał się obrotościomierz. Odczyt kasuje się po wyłączeniu silnika po zakończonej jeździe auta.

- Fuel percent:

Ile procent pozostało paliwa w baku. Wskazania dokładniejsze niż te które prezentuje wskazówka. To dobry punkt odniesienia do sprawdznia ile litrów ma wskaźnik rezerwy paliwa (w zaokrągleniu):
liczba wyświetlona na ekranie
(system szesnastkowy)
benzyna:
ile litrów jest w baku
diesel:
ile litrów jest w baku
64 45 43
55 38 36
50 36 34
45 31 30
40 29 27
35 24 23
30 22 21
25 17 16
20 14 14
15 9 9
10 7 7
 

- Engine temp:

Podaje aktualną temperaturę silnika w *C. Bardzo łatwo można sprawdzić czy aktualnie silnik się grzeje i jak bardzo i czy wszystko jest w normie.  Normą są wskazania dla rozgrzanego silnika 78-95*C. Większy spadek temperatury oznacza awarię, np termostatu, a wyższe wskazania to problem z chłodzeniem silnika.

- Battery:

Podaje wartość napięcia akumulatora w V z dokładnością do 0,1V, gdy silnik nie pracuje. Włączając różne urządzenia możemy ujrzeć podczas testu jak bardzo one obciążają akumulator. Gdy uruchomimy silnik wyświetla się jakość ładowania akumulatora.  Przy pracującym silniku powinno być 14,4V, a akumulator zgaszonego silnika powinien mieć wartości nie niższe niż 12V. W obu przypadkach im więcej urządzeń obciążających układ uruchomimy, tym bardziej obciążamy akumulator. Wówczas obniża się ilość energii i widać jakie obciążenie generują różne elementy auta.

Inne pozycje tego menu m.in pokazują statusy szyn elektrycznych, wersję oprogramowania, datę i czas wykonania pojazdu.

Dodatkowe ukryte menu

Fordy mają jeszcze inną starannie ukrytą funkcję, która nazwywa się "shipping mode". To funkcja transportowa, która wyłącza wszelką elektronikę na czas transportu np na morzu w kontenerze, lub na lawecie. Równocześnie gdy ta funkcja jest włączona, nie można zamknąć samochodu centralnym zamkiem.
Gdy na wyświetlaczu zegarów (niezależnie czy jest komputer pokładowy, czy nie) wyświetla się napis "SHON" albo "SHIP ON" czyli "SHipping ON", to funkcja transportowa jest aktywna. Domyślnie ta funkcja jest wyłączona.

Aktywacja funkcji transportowej odbywa się podobnie jak włączenie ukrytego menu z tą różnicą, że należy włączyć wcześniej światła awaryjne i nacisnąć sprzęgło. Poza tym przycisk należy trzymać tak długo aż pojawi się napis "SHON/SHIP ON". Ten pierwszy wyświetla się gdy brak komputera pokładowego, drugi gdy komputer jest.

Deaktywacja odbywa się tak samo jak aktywacja.


wróć do góry strony