Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Porady i ciekawostki >>> Praktyczne porady

ogrzewanie Fiesty mk6Ogrzewanie Fiesty mk6 w zimie, praktyczny przewodnik

Ogrzewanie wnętrza auta zimą

W Fordzie Fiesta rozgrzanie wnętrza zależy od posiadanego silnika. Najlepiej mają auta z silnikami diesla z zamontowanym ogrzewaniem postojowym. Wówczas problem niedogrzania wnętrza nie powinien występować.
Gdy brak takiego podgrzewacza, silniki diesla rozgrzewają się gorzej od silników benzynowych.

Podstawy grzania samochodu

Auto posiada dwie chłodnice. Jedna jest z przodu auta, druga pod deską rozdzielczą i nazywa się nagrzewnica. Gdy silnik jest zimny płyn chłodzący najpierw przepływa przez nagrzewnicę, która na początku jazdy auta chłodzi silnik. Ciepło rozgrzewającego się silnika w miarę jego pracy ogrzewa płyn chłodzący. Gdy silnik osiągnie temperaturę roboczą, czyli powyżej 80*C, wówczas nagrzewnica wnętrza całkowicie ogrzewa już tylko wnętrze samochodu.
Im mniejszy pojemnością i mocą silnik, tym proces ten trwa dłużej.

Grzanie podczas mrozu

W Fieście podczas pokonywania krótkich odcinków jazdy samochód nie ma prawa się porządnie rozgrzać. I tak silnik 2.0 znacznie wydajniej i szybciej będzie ogrzewał wnętrze, niż silnik 1.25, czy 1.3. W praktyce należy przejechać więcej kilometrów by auto grzało. Im większy mróz, tym proces ogrzewania auta się wydłuża.

Rozgrzewanie auta na parkingu

Dla ogrzewania wnętrza i silnika ma to praktycznie zerowe znaczenie podczas mrozu. W ciągu etapu odczyszczania szyb ze śniegu/lodu/pary wodnej, silnika nie ogrzejemy.Praca silnika ma jedynie znaczenie przy uruchomieniu nawiewu powietrza na szybę, pracy ogrzewania przedniej szyby oraz pracy ogrzewania foteli przednich. Teoretycznie do pracy tych podzespołów nie ma potrzeby włączenia silnika,ale akumulator pod takim obciążeniem bez ładowania, rozładuje się ekspresowo. Automat ogrzewania przedniej szyby automatycznie wyłącza się po 4-5 minutach. Ogrzewanie przednich siedzeń zaś ekstremalnie obciąża akumulator i układ ładowania. Akumulator nie naładuje się podczas pracy ogrzewania siedzeń, gdyż obciążenie wynosi 3-4V. W przypadku krótkiej jazdy i ciągłego używania ogrzewania siedzeń, możemy nieświadomie rozładować sprawny akumulator!

Problemy z które nie są usterkami

Jedziemy autem podczas mrozu, działa ogrzewanie wnętrza i leci ciepłe powietrze. Stajemy na światłach, lub w korku się toczymy wolno. Temperatura silnika wówczas zaczyna spadać, przez co zaczyna lecieć chłodniejsze lub zimne powietrze. Tak działa ogrzewanie. Nie jest to usterką, choć bywa kłopotliwe.Rozwiązaniem jest mniejszy mróz, ciepłe ubranie, lub zamontowanie dodatkowego ogrzewania.

Inną kwestią jest smarowanie silnika, gdy auto jest zimne, podczas mrozu. Otóż go prawie nie ma. Silnik pracuje głośniej, coś może stukać i nie wynika to z usterki, ale braku smarowania silnika. Olej podczas mrozu też tężeje. Zanim olej się rozgrzeje minie troszkę czasu. Im chłodniejszy silnik, pracujący wolno na mrozie, tym dłuższy ten czas. To nie jest długi czas, wynosi on do 5s. Także użycie wysokich obrotów to szybka droga do uszkodzenia silnika. Zalecana jest jazda nie więcej niż 3000 obr/min przez parę km.

Inna porada dotycząca ogrzewania zaleca jazdę przez pierwsze parę km z wyższymi obrotami, co przyśpieszy rozgrzanie się auta. Coś za coś. Albo Fiesta się rozgrzeje szybciej, albo dłużej silnik nam posłuży. Wybór jest Wasz.
Zbyt wysokie obroty biegu jałowego po uruchomieniu auta. Im niższa temperatura i chłodniejszy silnik, tym obroty biegu jałowego dłużej utrzymują się na wyższym poziomie, niż powinny. Wynika to z tego, że komputer silnika włącza tzw "ssanie". Obroty samoczynnie po przejechaniu góra 1-2 kilometrów powinny spaść do nominalnych. Okres ten może się wydłużyć z powodu obciążenia silnika pracą urządzeń dodatkowych, jak np włączone ogrzewanie,
czy włączona klimatyzacja.

Auto trudno odpala podczas mrozu

To już jest usterka. Zwykle odpowiada za to niedoładowany akumulator. Rozrusznik nie powinien pracować w trybie ciągłym dłużej niż 5s. Gdy auto nie odpala, zaleca się zrobić ok 30s przerwy pomiędzy interwałami odpaleń. Fiesty
z silnikami diesla mogą też mieć problem z nieodpowiednim paliwem. Zimą należy tankować ropę z dodatkami przeciw zamarzaniu paliwa. Sprawny akumulator i odpowiednie paliwo w baku to podstawy.Gdy auto już odpala
ale robi to z trudem, można dodać nieco gazu, aby wkręcić auto na wyższe obroty na ułamek sekundy.

W aucie jest relatywnie zimno mimo włączonego ogrzewania

Najprostszym powodem jest nieszczelność auta. Po pierwsze warto zadbać o stan uszczelek drzwi i klapy bagażnika. Przesmarowanie ich silikonem da gwarancję, że będą dłużej służyły, nie zamarzały i nie będą sztywne, przez co nie będą dokładnie przylegały do otworów drzwi. Okna, zwłaszcza na korbkę mogą samoistnie się opuścić o parę mm. Warto sprawdzić czy są zamknięte. Gdy nie mamy wygłuszonego dokładnie auta zimno może w łatwy sposób dostawać się przez trójkąty lusterek oraz od dołu przez kolumnę kierowniczą. Także goła blacha pod tapicerką nie służy trzymaniu ciepła. No i syf, kurz i błoto na podłodze auta nie pomagają w wydajności ciepłego i suchego powietrza. Warto odkurzyć i oczyścić auto w zimie.

Auto słabo grzeje mimo rozgrzania silnika

Przyczyny mogą być różne. Najprostszym winowajcą może być filtr przeciwpyłkowy. Jesienią z podszybia mogło
się dostać dużo liści, syfu, błota i filtr jest zapchany. Wymiana na początku grudnia filtra to dobry pomysł.