Oznaczenia modeli Forda FiestyOznaczenia modeli Forda Fiesty. Historia nazw wszystkich Fiest


Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
qr kod


Historia nazw wszystkich Fiest

Forda Fiesta powstał w projekcie koncepcyjnym 1972 roku. Nazwę "Fiesta" Henry Ford II osobiście wybrał w 1975 roku ze względu na powiązanie z nazwą Ford, oraz z powodu przyjemnego skojarzenia Fiesty ze świętem i radością życia oraz dla podkreślenia nowych związków Forda z Hiszpanią. Na początku Ford produkowany był tylko w Hiszpanii.

Ford oznaczając swoje modele przyjął dwa różne oznaczenia, które są mylące zarówno dla właścicieli aut, jak i dla sprzedawców części. Troszkę czasu mi zajęło zanim zrozumiałem, jak należy poprawnie oznaczać Fiestę. Istnieje oznaczenie mark: "mk" + cyfra, zmieniające się czasami na podstawie wersji przed i poliftingowej. Wyjaśnię to dalej. Drugie oznaczenie jest bardziej czytelne i bardziej zrozumiałe.  Każdy model produkowany o określonym przedziale czasu oznacza się cyfrą rzymską od I do VII. Jest to bardzo łatwe i jednoznaczne, ale zupełnie nie odpowiada oznaczeniu mk.

Koniec Fiesty

To smutne, ale Fiesta w 2023 roku przestała istnieć. Ford na zawsze zakończył produkcję tego modelu, a także kończy na zwasze produkcję silników spalinowych, zostawiający tylko silniki elektryczne na rynku. Po 47 latach na rynku Fiesta odchodzi do archiwum motoryzacji.

Poprawne oznaczenia Forda Fiesty

lata produkcji seria mk zdjęcia
Forda Fiesty
długość szerokość
1976-1983 I mk1 Fiesta I mk1 3,56 m 1,56 m
1983-1989 II mk2 Fiesta II mk2 3,56 m 1,56 m
1989-1996 III mk3 Fiesta III mk3 3,79 m 1,60 m
1995-1999 IV ¹ mk4 Fiesta IV mk4 3,82 m 1,63 m
1999-2002 mk5 Fiesta IV mk5
2001-2008 V mk6 Fiesta V mk6 3,91 m 1,68 m
2008-2017 VI mk7 Fiesta VI mk7 4,06 m 1,72 m
2017-2023 VII mk8 Fiesta VII mk8 4,04m 1,73 m

¹ Wszystkie Fiesty IV to są modele mk4 i mk5. Oznaczenie mk5 postało w wyniku liftingu auta i wprowadziło zamieszanie w dalszym nazewnictwie. Potem Ford się z tego wycofał w 2008 roku przy prezentacji Fiesty VI, ale pomieszane nazwy zostały. Dlatego w okresie produkcji Fiesty V, która jest opisywana w tym serwisie www, mk6 dotyczyło Fiesty V, ale po roku 2008 Ford wymyślił sobie, że Fiesta IV to będzie mk4, Fiesta V, to będzie mk5, a Fiesta VI, to będzie mk6. Trudno się pisze na nowo historię, więc fantazja urzędników Forda do dziś ma fatalne skutki przy zakupie części. Tr sprzedawane są głównie jako "mk6", ale i bywają sprzedawcy, którzy dostosowali się do nowej polityki Forda i wpisują "mk5".  I tak jest lepiej niż w modelu np Focus, gdzie mamy ułamki przy "mk"...

Fiesta I - początek istnienia Fiesty

Fiesta II - jako nieliczne autok klasy B oferuowany jest silnik 1.6 diesla o mocy 54KM. Pjawia się 5 biegowa skrzynia biegów. Oferowane są silniki 1.6 o mocy 96KM jako wersje sportowe.

Fiesta III - ABS pojawia się w Fieście, jako opcja, ale żadne inne produkowane auto klasy B w tamtym czasie nie ABSu nie posiadało. Jako nowość pojawia się także wtysk wielopunktowy (pośredni). Powodem nowości jest obowiązek stosowania katalizatorów. W połowie produkcji wchodzi do użycia skrzynia biegów IB5, używana aż do czasów Fiesty VI.

Fiesta IV - po raz pierwszy pojawia się poduszka boczna jako wyposażenie dodatkowe. To też nowość klasy B tamtych lat. Standardem jest airbag kierowcy oraz wspomaganie kierownicy. To też pierwsza generacja Fiest oferowana w Polsce.

Fiesta V - model będący tematem tego serwisu.

Fiesta VI - model produkowany do 2017 roku.

Fiesta VII - ostatni model Fiesty, model znika na zwasze z rynku w roku 2023!

Oznaczenie modeli Fiesty mk6 wg wyposażenia

Jest to najbardziej tajemnicze oznaczenie serwisowe Fiesty, które występuje w katalogach Forda oraz w nr VIN, gdzie każda wersja wyposażeniowa opisana jest numerem serii.

Oznaczenie modeli Fiesty mk6 wg kraju pochodzenia

Modele Fiesty mk6 wg kraju pochodzenia
(PP) = przedlift 2001-2005
oznaczenie
kodu
wyposażenia
Polska Niemcy Anglia Hiszpania Francja
10 Fiesta Fiesta
(tylko PP)
Studio nie Fun
nie Viva
(tylko PP)
nie Viva nie
20 Ambiente Ambiente Style Ambiente Ambiente
Silver nie nie nie nie
Gold nie nie nie nie
30 (Trend) Trend (PP)
Style
Zetec Climate nie Senso
nie Futura
(tylko PP)
nie Futura nie
40 (Ghia) Ghia Ghia Ghia Ghia
32 (Sport) Sport Zetec S Sport S
55 (ST) ST ST ST nie
72 Van Van Van Van Van
75 Sport Van Sport Van Sport Van Sport Van Sport Van

Oznaczenia wersji nawiasach oznaczają iż w nie oferowano w Polsce tych wersji, choć takie wersje pod tymi nazwami funkcjonują w obiegu motoryzacyjnym w naszym kraju.

W Niemczech po liftingu nie było wersji Fiesta, Viva, Futura.

Ewolucja wnętrza Fiesty

Przedestawiam tu jak zmieniała się Fiesta we wnętrzu.

Fiesta I - 1976-1983:


Fiesta II - 1983-1989:


Fiesta III - 1989-1993 (przedlift):


Fiesta III - 1994-1997 (polift):


Fiesta IV - 1996-2002:

(lifting nie obejmował deski rozdzielczej)


Fiesta V - 2001-2005 (przedlift):


Fiesta V - 2005-2008 (polift):


Fiesta VI - 2008-2012 (przedlift)


Fiesta VI - 2013-2017 (polift):


Fiesta VII - 2017-2023:

... i więcej już ich nie będzie... :(

Porównanie Fiest

Przygotowałem taką niewielką tabelę porównawczą z wybranymi danymi do porównania starych i nowych Fiest.

Fiesta moc min.
opony
max
opony
ABS/ESP Airbag
(max ilość)
el.
szyby / luster.
klima
man. / aut.
I 40-80 KM 135/80 R13 175/60 R14 nie /nie nie nie / nie nie /nie
II 40-96 KM 135/80 R13 185/50 R14 nie /nie nie nie / nie nie /nie
III 50-130 KM 135/80 R13 185/55 R14 tak /nie tak (1) *  nie / nie nie /nie
IV 50-103 KM 155/70 R13 195/55 R15 tak /nie tak (4) tak / tak * tak /nie
V 60-150 KM 175/70 R14 205/45 R17 tak / tak tak (6) tak / tak tak / tak *
VI 65-200 KM 175/65 R14 215/35 R18 tak / tak tak (8) tak / tak tak / tak
VII 75-200 KM 195/60 R15 205/40 R18 tak / tak tak (8) tak / tak tak / tak

* dotyczy wersji po liftingu

Fiesty z lat 1976 do 1992 roku dziś mogą mieć status aut zabytkowych
Fiesty z lat od 1991 do 1997 roku mogą mieć status youngtimerów

Auta zabytkowe muszą mieć conajmniej 30 lat i musi minąć 15 lat od zakończenia produkcji i składać się min z 75% oryginalnych części.
Auta youngtimer muszą mieć conajmniej 20 lat, choć zwykle przyjmuje się wiek minimum 25 lat.
wróć do góry strony
Dlatego Fiesty mk1/mk2/mk3 mogą być zabytkami, a mk4/mk5 youngtimerem. Nowsze jeszcze muszą poczekać.

Fiesty  z lat 1976 - 2003 w nie spełniają współczesnych norm spalin Euro 4, dlatego jeśli nie są autami zabytkowymi, to szybko znikają z dróg przez ograniczenia ekologiczne. W Polsce Kraków ustanawia już taką strefę, a poza naszymi granicami  takie strefy obowiązują od dawna w większych miastach Unii Europejskiej. Auta zabytkowe nie muszą spełniać żadnych norm środowiskowych.