Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Porady i ciekawostki >>> Porady techniczne

płyny eksploatacyjne Fiesty mk6płyny eksploatacyjne Fiesty mk6
specyfikacje Forda: olej silnikowy, płyn hamulcowy, płyn wspomagania kierownicy

Płyny eksploatacyjne Fiesty mk6 wg specyfikacji Forda. Podaję specyfikację płynów do stosowania, wady i zalety i moje opinie:

Oleje silnikowe - silniki benzynowe:

Olej należy wymieniać co 15 tys. km lub co 10 tys km przy jeździe na krótkich odcinkach lub co rok w zależności od sposobu eksploatacji.

Podaję wersję 5W jako najbardziej popularną, ale wersja 0W też jest zalecana. Wersja 10W w polskich warunkach zimowych może już powodować kłopoty.

5w20 - olej, który występuje w katalogu części pod nr specyfikacji WSS-M2C948-B. Teoretycznie pasuje do benzynowych silników 1.25/1.4/1.6. Z drugiej strony Ford nie zaleca stosowania takiego oleju. Przeznaczony jest on dla silników typu ecoboost. Zastosowanie go w Fieście mk6 może uszkodzić silnik.

5w30 - specyfikacja Forda to WSS-M2C913-C. Do stosowania w Fieście niezależnie od silnika. Więcej o polcanych olejach poniżej.

5w40 - Ford zaleca stosowanie tego oleju tylko w wysilonych silnikach mających więcej niż 300 tys. km. Choć zapewnia lepsze smarowanie, dużo mocniej obciąża silnik, pozbawia go mocy i zwiększa zużycie paliwa. Olej musi spełniać specyfkację Forda WSS-M2C913-C.

5w50 lub więcej - absolutnie niezalecane oleje do Fiesty, moga uszkodzić silnik!

Mało popularne informacje o olejach, czy olej syntetyczny jest naprawdę syntetykiem?

Jak się okazuje temat olejów nie jest tematem łatwym, ani przejrzystym.  Wybierając nowy olej szukamy zwykle produktu popularnego, taniego lub najlepszego. Wczytując się głębiej w temat olejowych możemy przeczytać, że tylko Niemcy i Japonia rygorystycznie podchodzą do tematu oznaczeń na sprzedawanych olejach. Wszystkie inne kraje, w tym Polska zupełnie nie kontrolują tego co producenci na olejach piszą.
Przyjęło się w Polsce pisać, że olej jest np syntetyczny i właściwie wszystkie popularne oleje typu 5w30 taki napis mają. Okazuje się, że nie jest to prawda i aby sprawdzić jak jest w rzeczywistości musimy się przenieść do niemieckiego sklepu online, by na ich rynku odczytać prawdziwą syntetyczną jakość.

Mam tu dla wszystkich bardzo złą wiadomosć:

Praktycznie żaden olej syntetyczny sprzedawany w Polsce, nie jest w 100% olejem syntetycznym!

Po bardzo długich poszukiwaniach znalazłem 1 (!) olej całkowicie syntetyczny. To jest Castrol EDGE 0W-30. Niestety nie jest on przeznaczony do Fordów, nie spełnia specyfikaji Forda.  Czy specyfikacja jest wymagana? Bez niej nie ma gwarancji, że olej zawiera dodatki chroniące silnik Forda. Dlatego specyfikacja Forda jest wymagana.

Jak rozróżnić olej syntetyczny od mineralnego?

Jak wspomniałem należy sprawdzić jak opisany jest "syntetyczny" olej sprzedawany na rynek niemiecki. Zwykle ma on napisy: Synthetic Technology, HydroSynthetic Based, HC Synthetic. Oznacza to, iż jest produkowany w technologii syntetycznej i zawiera taką ilość dodatków, które przekaształcaja go w produkt zbliżony jakością do tego jaki jest prawdziwy olej syntetyczny. Pesymiści mówią, że prawie wszystkie oleje to oleje mineralne. Teoretycznie mają rację! Teoretycznie, bo jak wspomniałem w procesie produkcji olej się zmienia. Dobre pytanie jest - dlaczego nie produkuje się masowo olejów od razu syntetycznych. Bo tak jest taniej i prościej. Prawdziwe syntetyki to produkty sztuczne, wymyślone w laboratoriach od A do Z. Tymczasem produkty oparte na technologii syntetycznej powstają z ropy naftowej.
Z niej też powstaje benzyna, a to jest inny produkt niż ropa do diesla. Silnki benzynowe wg olejowych pesymistów też powinny być nazywane silnikami diesla. To jest absurd, prawda? To, że podstawa produktu jest taka sama, nie znaczy, że produkt końcowy nie jest inny.

Czy można sprawdzić to jakoś inaczej?

Musimy poszukać w Google "karty charakterystyki" lub po angielsku "datasheet". Szukamy pliku pdf. Musi mieć on określoną zawartość podzieloną na sekcje. Zwykle opis bazy oleju jest w sekcji 13, choć czasem może być gdzie indziej (np Shell ma to w sekcji 8). Interesuje nas opis lub tzw kod odpadu:

  • 13 02 04 Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe zawierające związki chlorowcoorganiczne

  • 13 02 05 Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe nie zawierające związków chlorowcoorganicznych

  • 13 02 06 Syntetyczne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe

Prawie wszystkie "syntetyczne" oleje mają kody 13 02 05, a jak pisałem na początku znalazłem tylko jeden olej od początku robiony jako syntetyczny z kodem 06

Jaki więc konkretnie olej typu 5W30 pasuje do naszych Fordów?

Poniżej kilka popularnych propozycji:

  • Ford F Fomula - Synthetic Technology
  • Motorcraft XR Synth A5 - HC Synthetic *
  • Castrol Magnatec Professional  - HC Synthetic
  • Motul 8100 Eco-nergy - HC Synthetic
  • Millers Oils XF Long life Eco - ? (brak danych, nieoficjalnie HC Synthetic)

* Olej ten jest następcą oleju Formula F. Niestety w niezależnym teście pod względem zużycia elementów silnika przy wysokim obciążeniu wypada najsłabiej ze wszystkich dostępnych na polskim rynku olejów. Przez miesiąc na tym oleju jeździłem i potwierdzam, że przy wysokich obrotach silnik bardzo hałasuje na tym oleju, jakby nie było dobrego smarowania. Po zmianie oleju na Motul problem ustąpił sam.

Olej Forda jest najpopularniejszy, bo stosuje go sam producent. Olej Castrola jest polecanym przez Forda zamiennikiem w katalogach, ale ma złe opinie wśród użytkowników. Motul jest cenionym produktem, tak samo jak Millers, choć ten ostatni nie udostępnia szczegółowych danych o swoim oleju. Ludzie jednak chwalą oba oleje. Kosztują one o 1/3 wiecej od produktów Forda i Motorcrafta, który jest produktem niszowym i co ciekawe olej sprzedawany jest dziś tylko w Polsce i we Włoszech i poza tymi krajami jest produktem wycofanym ze sprzedaży.

Ja polecam olej: Motul 8100 Eco-nergy 5W30.
Do Fiesty należy kupić: silniki 1.3 i 1.6 i 2.0 - 5 litrów oleju. Do silników 1.25 i 1.4 - 4 litry oleju.

Oleje silnikowe - silniki diesla:

Oleje dla silników diesla powinny być olejami wyłącznie 5W30 o specyfikacji WSS-M2C913-D.
Do Fiesty należy kupić 4 litry oleju.


Oleje skrzyni biegów:

75W90 - specyfikacja WSD-M2C200-C. To jedyny olej zalecany do skrzyni biegów IB5. Z racji nie wymieniania tego oleju w skrzyni biegów, stosowany tylko jako dolewka. Ford odradza wymianę oleju w skrzyniach.

Płyny hamulcowe:

Można mieszać ze soba płyny DOT 4 oraz DOT 5.1 Nie można mieszać ich z płynem Super DOT 4.

DOT 3 - absolutnie niezalecany płyn hamulcowy!

DOT 4 - Ford zaleca płyn o specyfikacji WSS-M6C57-A2. W 2014 roku Ford wprowadził nowy płyn, tzw super dot4 o specyfikacji WSS-M6C65-A2. Nie można go mieszać z wcześniejszym płynem i oficjalnie nie jest on zalecany do Fiesty mk6 wyprodukowanych przed 2008 rokiem. Ja go jednak używam w Fieście z 2007 roku i jedyną różnicą  jest lepsze hamowanie po rozgrzaniu hamulców.  Mogę polecić nowszy płyn do stosowania w każdej Fieście.

DOT 5.1 - teoretycznie poprawia skuteczność hamowania. Ford nie zaleca stosowania tego płynu, a jego stosowanie może prowadzić uszkodzeń gumowych przewodów hamulcowych. To zalecenie dotyczy teoretycznie każdego samochodu. Tu jednak moja uwaga, że stosowałem go w moim poprzednim aucie Deawoo Lanosie, przy całkowicie seryjnym układzie hamulcowym i też wbrew zaleceniom. Nic się złego nie działo z układem hamulcowym, a jakość hamowania bardzo się porawiła. Stosowanie w Fieście zostawiam chętnym eksperymentatorom.
Do Fiesty należy kupić 3 litry płynu.

Płyny wspomagania kierownicy:

Do Forda Fiesty można stowować płyny o specyfikacji WSS-M2C938-A w kolorze czerwonym (ten sam płyn nadaje się też do automatycznych skrzyń biegów. Nie wolno mieszać ich z płynami w kolorze zielonym, gdyż może dość do nieoczekiwanego zablokowania układu. Zielone płyny są płynami mineralnymi do używania tylko w starych lub zabytkowych autach.
Do Fiesty należy kupić 1 litr płynu

Płyny chłodnicze:

Zalecany jest płyn różowy o specyfikacji WSS-M97B44-D. Nic się nie stanie gdy zalejemy chłodnicę innym płynem w kolorze różowym lub zielonym bez fordowskiej specyfikacji. Nie wolno używać płynów w kolorze niebieskim (tylko do aut zabytkowych) oraz samej wody zwykłej lub destylowanej.
Ja zalecam zastosowanie płynu Evans Auto Cool. Nie jest on tani, bo kosztuje prawie 400zł za 5 litrów. Ta tę zaletę, że wrze w temperaturze 180*C, a zamarza przy -40*C. Jest to odmiana do silników współczesnych, syntetyczna i producent gwarantuje jakość do 1mln km, czyli nigdy płynu nie trzeba wymieniać.Ważną kwestią eksploatacyjną jest zakres temateratur pracy standardowych płynów za kilkadziesiąt złotych. Wynosi on maksymalnie 120*C. W Fordzie Fiesta oraz wielu innych autach robocza temperatura silnika zmienia się od 80 do 95*C w zależności np od stylu jazdy, temperatury zewnętrznej. Układ chłodzi silnik intensywnie przy temperaturze wyższej niż 95*C i gdy temperatura przekracza tę granicę stale oznacza kłopoty z silnikiem (zwykle uszczelka pod głowicą jest do wymiany).
Do Fiesty należy kupić 5 litrów płynu. (do silnika 2.0 - 7 litrów)