Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Porady i ciekawostki >>> Porady inne

branżowy słownik motoryzacyjnyBranżowy słownik motoryzacyjny Fiesty mk6
Wyjaśnienie motoryzacyjnych pojęć i skrótów.


Słownik motoryzacyjny Fiesty mk6 zawiera nietypowe, trudne, mało znane branżowe skróty obecne w tym serwisie. Jedynie dział caraudio zawiera swój własny słownik, więc nie dubluję większości jego pojęć.

ABS

Układ antypoślizgowego hamowania. Występuje w każdej Fieście. Układ zapobiega blokadzie kół podczas ostrego hamowania i poprawia skuteczność hamowania np na śliskiej nawierzchni. Występuje w każdej Fieście mk6 z lat 2001-2008.

AUX

Złącze audio, które umożliwia podłączenie np odtwarzacza mp3. Istnieją przejściówki AUX-USB, ale złącze AUX to złacze analogowe, a USB - cyfrowe. Oznacza to, że nie można podłaczyć np pendriva z muzyką, ale można podłączyć ładowanie telefonu komórkowego.

Bluetooth

System komunikacji, umożliwiający odbiór telefonu komórkowego w samochodzie za pośrednictwem głośników auta. Nie wystarczy mieć w Fieście radio wspierające bluetooth, trzeba zainstalować jeszcze odpowiedni sterownik zewnętrzny i podłączyć go pod mikrofon. Telefon parujemy z radiem i wykorzystując radio odbieramy i kończymy rozmowę.

CAN

Szyna danych przekazująca zmaiast prostych danych, całe bloki danych pomiędzy podłączonymi urządzeniami a centralnym systemem diagnostycznym WDS. Urządzenia podpięte pod taką szynę można programować i diagnozować. Dane przechowuje centralny sterownik. W Fieście jest podziałna konkrente urządzenia podpięte do szyny can dla auto przed i po liftingu.
Fiesty 2001-2005 miały szynę can obejumjącą: układ ABS/ESP, poduszki powietrze, moduły GEM i PCM, zestaw wskaźników, oświetlenie pojazdu. Fiesty 2006-2008 dodatkowo przez szynę CAN obłsugiwały radio, bluetooth, wpomaganie kierownicy, automatyczną klimatyzację

DOT

Międzynarodowe oznaczenie wieku opony. Szczegóły w dziale oponiarskim.

DTC

Skrót oznacza kody błędów. W Fieście jest cała wielka lista. Do odczytu potrzebny jest komputer podłączany do gniazda OBDII, lub akutywnienie menu serwisowego w Fiestach z lat 2005-2008.

dwumasowe sprzęgło

sprzęgło wyposażone w specjalne tłumiki drgań, co przekłąda się na efektywniejszą pracę skrzyni biegów, mniejsze drgania przy jeździe na niskich obrotach i niestety na znacznie większe koszty nowej części. W Fieście na szczęście występuje tylko w silniku 1.4 TDC i to nie w każdym (brak reguły stosowania).

EBA

Układ awaryjnego wspomagania hamulców. Jest to rozwiązanie opcjonalne i seryjnie było montowane tylko w Fiestach o wyposażeniu ST. EBA występuje w serwach hamulcowych i układy z i bez EBA są identyczne, rózni je wyłącznie hamulcowe serwo z oznaczeniem "A" na obudowie. Do każdej Fiesty bez układu EBA można takie serwo zamówić, co zwiększa skuteczność hamowania nawet do 40%. Koszt serwa z EBA to 1200-1400zł.

ESP

Układ kontrolujący tor jazdy. Opcjonalne rozwiązanie w Fieście. Podczas wchodzenia z zakręty układ stara sie utrzymać samochód w wyznaczonym torzej jazdy rozkładając siłę napędu i hamowania w odpowiedni sposób. To układ oparty na specjalnych czujnikach i żyroskopach badających przechył auta. Instalacja nowego ESP to dziś wydatek nawet 5000zł.

kod silnika Forda

Oznaczenie silnika Forda. Określa on normę spalin spełnianą przez dany silnik. Może to być Euro 3, Euro 4 lub Euro 5. Norma spalin nie wpływa na parametry silnika, które pozostają takie same. (nie dotyczy silnika 1.3). Dla poszczególnych silników przedstawia się to następująco:
1.25: FUJA = Euro 4 ; FUJB = Euro 3
1.3: BAJA = Euro 3 ; A9JA/A9JB = Euro 4
1.4: FXJA = Euro 4 ; FXJB = Euro 3 ; FXJC/UTJA = Euro 5
1.6: FYJA = Euro 4 ; FYJB = Euro 3 ; FYJC = Euro 5
2.0: N4JA = Euro 3 ; N4JB = Euro 4
1.4 TDCi: F6JA = Euro 3 ; F6JD = Euro 4
1.6 TDCi: HHJA = Euro 3 ; HHJB = Euro 4
W Europie nie występowały silniki spełniające normę Euro 5.

GEM

General Electronic Module, czyli po Polsku: Moduł Komfortu, czyli centralny komputer sterujący różnymi funkcjami w samochodzie, kierunkowskazy, wycieraczki, centralny zamek, alarm, ogrzewanie szyb, itp

H4 / H7 / H11

Są to typy żarówek samochodowych

ICE

In Car Entertainment, w skrócie ICE. Oznacza kod zainstalowanego radia, sterowania na kierownicy, głośników, dodatków multimedialnych. Szczegółowe oznaczenia kazdego ICE w Fordzie Fiesta mk6 opisałem na podstronie o VIN, gdyż w szczegółach VIN Fiesty są te kody spisane.

IB5

Typ skrzyni biegów montowany we szystkich Fiestach mk6. To manualna skrzynia biegów, 5 biegów do przodu. Biegi I i II mają tzw podwójną synchronizację. Są to skrzynie raczej bezwaryjne, nie mają możliwości zmiany oleju z braku korka spustowego. Mimo upływu lat do dziś są stosowane przez Forda, co świadczy o ich jakości.

klasa ekologiczna/
emisja CO2

Norma przyjęta do określenia czy auto jest przyjazne dla środowiska. Im mniej auto emituje dwutlenku węgla (CO2), tym jest bardziej środowisku przyjazne. Klasy są od A do G, Im silnik większy, o większej mocy, pojemności i starszej dacie produkcji, tym literka jest większa. W Fiestach większość silników ma klasę C lub D.

max moment obrotowy

Wartość powiązana z obrotami i określająca moment najlepszego przyśpieszenia dla danych obrotów silnika. Im wyższa wartość momentu, tym lepsze przyśpieszenie. Im jes tona przy niższych obrotach, tym auto lepiej przyśpiesza, mniej hałasuje i mniej pali.

OBDII

To jest gniazdo do komunikacji w samochodzie, tak jak np. popularne USB.

PCM

Główny komputer sterujacy pracą silnika. To tu zaprogramowany jest silnik jak ma pracować. Aby poprawić parametry pracy silnika należy zmienić ustawienia programu głównego komputera. Niestety silniki z Fiest mk6 nie są podatne na duże zmiany. Możliwy jest przyrost mocy o kilka KM i Nm, co niestety w niewielkim stopniu przekłada się na realne osiągi silnika.

SKP

Stacja Kontroli Pojazdów, czyli mijesce gdzie robimy przeglądy na przedłużenie papierów auta.

ustawienie zbieżności

Mechaniczna praca w warsztacie, gdzie ustawia się kąty nachylenia kół. Wykonanie jej wymaga specjalistycznego sprzętu, wiedzy i doświadczenia. Absolutnie niedopuszczalne są zmiany we własnym zakresie. Grozi to wypadkiem podczas jazdy i nawet śmiercią!

wykres mocy

grafika z relacją mocy KM i momentu obrotowego Nm. Na grafice widać, gdzie samochód najlepiej będzie przyśpieszał, jaką i kiedy uzyskuje pełną moc - przy ilu obrotach. Znajomość tej grafiki przydaje się potem podczas jazdy, gdyż wiemy jak najepiej wykorzystać parametry silnika.

VIN

Oznacza numer identyfikacyjny samochodu