Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Porady i ciekawostki >>> Usterki, diagnoza

usterki hamulców Fiesty mk6 objawy usterki hamulców Fiesty mk6, przyczyny awarii hamulców

Poniższy opis dotyczy głównie Forda Fiesty mk6, ale także może z powodzeniem dotyczyć dowolnie innego samochodu. Opis układu hamulcowego jest wspólny dla wszystkich marek samochodów, nie tylko osobowych.

Układ ABS, schemat działania

W Fieście mk6 występują dwa rodzaje układu ABS: MK60 obecny we wszystkiech Fiestach przeliftingowych oraz MK70, zakładany po liftingu do samochód bez ESP. ESP = ABS MK60. ABS i ESP to jedna część. ABS bez ESP jest mniejszy. Nie ma to znaczenia dla poniższego opisuale może pomóc w znalezieniu zamiennika podczas awarii.

Objawy usterek ABS to zablokowanie kół podczas mocnego hamowania. Jeśli komputer układu ABS nie uzyska danych ze wszystkich czujników kół, ABS po prostu się wyłączy, a auto zacznie hamować tak, jakby tego układu w nim nie było. Najczęściej psują się czujniki prędkości obrotowej kół. Są one umieszczone przy piastach kół, zwykle blisko hamulców (oraz przewody elektryczne pomiędzy czujnikami a pompą ABS). W Fieście dane o prędkości auta są zbierane ze wspomnianych czujników ABS. W przypadku awarii prędkościomierza, należy się spodziewać braku działania układu ABS.
Na system ABS składają się łacznie:
- 4 czujniki w każdym kole
- czujnik świateł STOP
- wyłącznik zapłonu
- pompa
Czujniki przekazują dane o prędkości przez pompę ABS do komputera silnika PCM. Przewody hamulcowe zaś są pod odpowiednim ciśnieniem w momencie wykrycia działania czujnika stopu. Wówczas system w pompie ABS sprawdza czy czujniki prędkości mja takie same odczyty dla każdego koła. W razie różnic ( możliwości blokady koła), ciśnienie płynu hamulcowego jest dawkowane w taki sposób, by do zablokowania kół nie doszło.

Okresy wymiany elementów układu hamulcowego w Fieście

Tarcze hamulcowe: do 50 tys. km, zwykle po 40 tys. km
Klocki hamulcowe: do 30 tys. km, sportowe i  o wyższej skuteczności hamowania do 20 tys. km
płyn hamulcowy: do 40 tys. km lub co 2 lata niezależnie od przebiegu
szczęki hamulcowe: do 60 tys km
zaciski hamulcowe: do 180 tys. km, zwykle wymienia się tylko elementy ruchome
przewody hamulcowe: do 200 tys. km, lub co 10 lat niezależnie od przebiegu
bębny hamulcowe:  do 250 tys. km lub nigdy (zwykle się nie wymienia)

Główne i popularne objawy awarii układu hamulcowego Fiesty mk6

Hamulce powodują zmianę toru jazdy przy hamowaniu

- Zużyte szczęki lub klocki hamulcowe
- Niewłaściwie zużycie tarczy hamulca przedniego
- Niewłaściwa regulacja hamulca tylnego
- Niewłaściwa geometria kół
- Nierówne ciśnienie powietrza w oponach
- Płyn hamulcowy na szczękach

Lampka ostrzegawcza hamulców stale się świeci

- Niski poziom płynu hamulcowego
- Dźwignia hamulca ręcznego nie jest całkowicie zwolniona

Drgania przy hamowaniu

- Płyn hamulcowy na szczękach
- Zużyte szczęki lub klocki hamulcowe

Pedał hamulca zapada się zbyt szybko przy hamowaniu

- Powietrze w układzie
- Zużyte tłoczki pompy hamulcowej
- Zużyte szczęki lub klocki hamulcowe.

Pedał opada zbyt nisko przy hamowaniu lub daje odczucie miękkości

- Zużyte szczęki hamulcowe.

Nadmierna siła nacisku na pedał hamulca

- Nie działa serwo hamulcowe
- Zużyte lub zanieczyszczone szczęki lub nakładki hamulcowe.

Usterki klocków i tarcz hamulcowych

Klocki i tarcze to elementy eksploatacyjne układu hamulcowego. Objawy usterek tarcz i klocków hamulcowyc to hałasy, wibracje i „bicie” tarcz podczas hamowania. Powody awarii tarcz i klocków hamulcowych to:

1. niewłaściwa technika jazdy:

Długotrwałe, intensywne używanie hamulców przyspiesza zużycie, tak samo jak zbyt delikatna jazda.

2. korozja lub zanieczyszczenie zacisków hamulcowych:

Pokrycie się tarczy rdzą powoduje kłopoty z hamowaniem. Wtedy hamowaniu towarzyszy hałas. Gdy auto jest zbyt długo nie jeździ, warstwa rdzy jest gruba i jej usunięcie następuje dopiero po kilkukrotnym hamowaniu - oczywiście hamowanie jest mniej efektywne i droga hamowania może niebezpiecznie wydłużyć się. Najlepiej jest na pustej drodze kilka razy rozpędzone auto do 40-50km/h ostro zatrzymać, jak najmocniej wciskając hamulec. Kłopoty ustąpią. Gorzej, gdy samochód stoi bardzo długo, dłużej niż pół roku. Wtedy tarcze i klocki, choćby wcześniej były nowe - należy wymienić.

3. jazda ze zużytymi materiałami ciernymi:

Rowek, który znajduje się w klockach hamulcowych określa ich zużycie – jeśli przestaje być widoczny, klocki powinny zostać wymienione.
W tarczy hamulcowej jest tzw rant. Gdy wystaje poza tarczę o parę mm, tarcza jest do wymiany. Także wymianę tarczy należy wykonać, gdy nacięcia w tarczach przestają być widoczne. Taka tarcza będzie hamować, ale ze zmniejszoną skutecznością. Jakiekolwiek pęknięcia na tarczy automatycznie eliminują ją ze zużycia.
Pamiętaj, że klocki i tarcze należy wymieniać parami, nigdy pojedynczo.
Klocki można wymieniać bez wymiany tarcz, ale tarcze należy wymieniać zawsze w połączeniu z wymianą klocków. Ja polecam tarcze firmy ATE. Klocki firmy Galfer FDT 1055 za 250zł komplet. To firma mało znana w Polsce wśród kierowców samochodów, ale popularna wśród motocykli.

Nie można do Forda Fiesta mk6 zamówić klocków ceramicznych, nie są produkowane w takim rozmiarze klocki.


Klocki dla Forda Fiesty mk5, mk6 i Forda Fusion, Mazdy 2 (wszystkie wersje poza ST) mają takie wymiary:
151x58mm (wewnętrzne bez blaszki)
150x61mm ( zewnętrzne z blaszką)

Niestety inne Fordy i inne auta mają inne wymiary klocków, nie pasujące do seryjnych zacisków Fiesty. Nie ma możliwości dopasowania klocków z innych aut, tak by wybrać wersję ceramiczną. Sprawdzałem to mozolnie porównując wszystkie dostępne wersje i opcje.

Objawy usterek hamulca ręcznego:

1. zablokowane koła (mimo zwolnienia dźwigni hamulca ręcznego)

2. metaliczne chroboty lub popiskiwanie w czasie jazdy


Niestety takie auto nie nadaje się do dalszej jazdy.

Objawy zużycia płynu hamulcowego:

Płyn hamulcowy to substancja bardzo higroskopijna – wchłania wodę, płyn należy wymieniać maksymalnie co 2 lata lub co 40 tyś km.
Co świadczy o zużyciu płynu hamulcowego? Świadczy wyraźnie słabnąca skuteczność hamulców w miarę ich rozgrzewania oraz towarzyszący temu miękki pedał hamulca. Nie wymienienie płynu w terminie mimo powyższych objawów może doprowadzić do trwałego zablokowania koła/kół podczas hamowania, lub zupełnego braku reakcji na próby hamowania.
Polecam płyn o specyfikacji WSS-M6C65-A2 typu DOT 4.1 (super DOT)  firmy Organika (DOT 4 LV)


Objawy usterek przewodów i pompy hamulcowej:


1. miękki wpadający w podłogę pedał hamulca i drastyczny spadek skuteczności hamowania:

Powyższe objawy są podobne do zużycia się płynu, ale występują "na dzień dobry".

2. wycieki płynu hamulcowego. Objawem jest wtedy całkowity brak hamowania auta.


Objawy zapowietrzenia się układu hamulcowego.

1. Miękki pedał hamulca
2. Niska skuteczność hamowania.

Zwykle zapowietrzenie nie bierze się samo z siebie i jest rezultatem niepoprawnej wymiany dowolnie innej części układu hamulcowego. Odpowietrzenie układu należy zrobić zawsze po wymianie tarcz/klocków/ bębnów/szczęk/cylinderków/przewodów/pompy/płynu.
Przykładowy cennik części za sztukę:
pompa hamulcowa = 250-900zł
cylinderek hamulcowy = 60zł
bęben hamulcowy = 260zł
szczęki hamulcowe = 80zł
tarcza = 70-600zł (x2, bo zawsze kupuje się dwie)
klocki = 50-300zł (cena za komplet)