Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Porady i ciekawostki >>> Usterki, diagnoza

usterki zawieszenia Fiesty mk6Usterki zawieszenia Fiesty mk6, samodzielna diagnoza usterek Fiesty

Poniższy opis dotyczy głównie Forda Fiesty mk6, ale także może z powodzeniem dotyczyć dowolnie innego samochodu. Zawieszenie jest bardzo istotnym elementem i warto o nie dbać.

Objawy zużycia elementów zawieszenia i samodzielna diagnoza usterek Fiesty:



Amortyzatory


Objawy: Awarie objawiają się złym prowadzenia pojazdu, kołysaniem, podskakiwaniem na nierównościach, nurkowaniem podczas hamowania, wydłużeniem drogi hamowania. Poduszka amortyzatora (duża guma, która oddziela amortyzator od karoserii). Jej zadaniem jest wyciszanie jego pracy, lepsze pochłanianie najdrobniejszych wibracji. Objawia się ono stukaniem i utratą precyzji prowadzenia.
Sprawdzenie stanu:Naciskamy na nadwozie w okolicach koła. Jeśli samochód będzie się bujał, oznacza to będzie zużycie amortyzatora.

Wymienia się co 60 tys. km niezależnie od stanu


Sworznie wahaczy


Objawy:Objawem zużycia jest pukanie zwłaszcza na wybojach. Jeżeli jest zużyty odpowiada za brak precyzji prowadzenia auta. Jeżeli na kierownicy czuć luz podczas jazdy po większych nierównościach, odpowiada za to zużyty stworzeń.
Sprawdzenie stanu:Fiestę unosimy na podnośniku. Chwytamy koło u góry i u dołu następnie przyciągamy do siebie i odpychamy. Luz i dźwięk pukania oznacza konieczność wymiany sworznia. Także rdza i pęknięta i sparciała guma osłony sworznia kwalfikuje element do wymiany.

Wymienia się co 100 tys. km niezależnie od stanu


Łącznik i tuleje stabilizatora


Objawy:Zużycie następuje w skutek jazdy po dziurach ze skręconymi kołami. Luzy na łącznikach objawiają się nieregularnym stukaniem podczas jazdy na nierównościach. To samo dotyczy tulei, które trzymają stabilizator przy nadwoziu, czyli tzw. gum stabilizatora.
Sprawdzenie stanu:Fiestę unosimy na podnośniku. Chwytamy za łącznik i poruszamy nim w górę i w dół. Wyczuwalny luz i odgłos pukania świadczy o zużyciu.

Wymienia się co 70 tys. km niezależnie od stanu


Końcówka drążka kierowniczego


Objawy:Zużycie spowodowane jest pokonywaniem dziurawej nawierzchni na skręconych kołach, czyli podczas skręcania, jazdy po łukach. Objawem jest ściąganie w którąś ze stron, czasami słychać stukanie.
Sprawdzenie stanu:Fiestę unosimy na podnośniku. Chwytamy koło z lewej i prawej strony następnie przyciągamy do siebie i odpychamy. Wyczuwalny luz świadczy o zużyciu.

Wymienia się co 80 tys. km niezależnie od stanu


Tuleje wahaczy


Objawy:Ich zużycie powoduje głośne stuki podczas przejeżdżania przez dziury.
Sprawdzenie stanu:Fiestę unosimy na podnośniku. Chwytamy koło z lewej i prawej strony następnie poruszamy nim w lewo i prawo. Wyczuwalny luz świadczy o zużyciu.


Wymienia się co 90 tys. km niezależnie od stanu

Łożyska kół


Objawy:Objawem ich zużycia jest głośne wycie podczas jazdy, a w skrajnych przypadkach luzy wyczuwalne na kole. Zużyte wydają szum, który może zwiększać się na zakrętach. Na początku hałasy słychać przy większych prędkościach, z czasem ta granica się obniża.
Sprawdzenie stanu:Fiestę unosimy na podnośniku. Poruszamy kołem na boki lub wprawiamy koło ręcznie w ruch (konieczne zwolnienie hamulca i biegu!). Hałas oznacza usterkę.

Wymienia się co 150 tys. km niezależnie od stanu


Sprężyny


Objawy:Odpowiadają za resorowanie. Jeżeli podczas skręcania słychać głośny brzdęk lub głośne, pojedyncze stuknięcie w końcowej fazie hamowania, oznacza to, że pękła przednia sprężyna, także gdy Fiesta jest nienaturalnie pochylona może świadczyć o uszkodzeniu sprężyny (albo o braku powietrza w kole).
Także gdy auto jest nienaturalnie niskie z tyłu, a po załadowaniu wręcz ocierają koła o nadkola, oznacza to zużycie sprężyn tylnych. Spowodowane jest to częstą jazdą z dużym obciążeniem.
Sprawdzenie stanu:Zaglądamy pod auto i wizualnie oglądamy sprężyny. O ile pęknięcia widać gołym okiem, o tyle osiadanie samochodu wg ASO problemem nie jest i serwis sam z siebie takich sprężyn nie wymieni i wręcz będzie się upierał, że nie warto. Tymczasem dla własnego komfortu jazdy warto to zrobić.

Wymienia się co 200 tys. km niezależnie od stanu

Przykładowy cennik części za sztukę:

wahacz = 180zł
łącznik stabilizatora = 30zł
łożysko = 60zł
sworzeń wahacza = 60zł
tuleja wahacza = 20zł
gumy stabilizatora = 50zł
amortyzator = 50-300zł, porządne od 180zł (x2, bo zawsze kupuje się dwa)
sprężyna = 80-160zł ( x2, bo zawsze kupuje się dwie)
mocowanie amortyzatora = 70zł

Harmonogram wymiany innych części zawieszenia:

tuleje tylnej belki: wymienia się co 150 tys. km niezależnie od stanu
wahacze przednie: wymienia się co 400 tys. km lub co 20 lat