wydruki skpWydruki SKP hamulców, amortyzatorów i emisji spalin
Jak poprawnie odczytać wyniki SKP?


Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
qr kod

Podczas badań na stacji diagnostycznej, sprawdzamy rok w rok takie rzeczy jak poprawność oświetlenia, luzów w układzie kierowniczym i zawieszeniu, poprawność tabliczek,  emisję spalin i przejeżdżamy przez rolki testujące hamulce i amortyzatory. I na te trzy ostatnie pozycje chciałbym omówić najszerzej.

Emisja spalin, normy spalania Euro

Wszystkie silniki przeznaczone na rynek europejski w Fordzie Fiesta mk6 spełniają normy Euro4 poza silnikiem 1.3, który poddano modyfikacjom w 2005 roku, aby już normę Euro 4 spełniał. Ford wyprodukował np silniki 1.6 spełniające normę Euro 5a o kodzie silnika FYJC. W odróżnieniu od wszystkich innych silników różni się on oprogramowaniem sterującym. Mechanicznie to ta sama jednostka. Ford Fusion z lat 2009-2011 miał ten silnik.

Rodzaje norm spalin

Podaję poniżej daty wejścia w życie norm

Euro 1 = norma z 1993 roku, od tego momentu obowiązują katalizatory w samochodach benzynowych.
Euro 2 = norma z 1997 roku, od tego momentu obowiązują katalizatory w samochodach diesel
Euro 3 = norma z 2001 roku.
Euro 4 = norma z 2006 roku. Strefy ekologiczne w Europie określają dziś tę normę jako minimalną.
Euro 5a = norma z 2011 roku.
Euro 5b = norma z 2013 roku. Dotyczy tylko silników diesel
Euro 6b = norma z 2015 roku.
Euro 6c = norma z 2016 roku.
Euro 6d-temp = norma z 2017 roku.
Euro 6d = norma z 2020 roku.
Euro 7 = norma w trakcie opracowywania.

Dla silników benzynowych obowiązuje jedna norma Euro 6 z 2015 roku, a dla silników diesla jest ona podzielona na literki. Normy Euro 7 jeszcze brak, prawdopodobnie pojawi się w 2025 roku i w założeniu ma zlikwidować produkcję aut z wszelkimi silnikami spalinowymi !!!

W tabelce ograniczyłem się tylko do danych dla silników występujących w Fordzie Fiesta 2001-2008 i Fordzie Fusion 2002-2011.

normy spalin: silniki benzynowe
związki chemiczne w g/km Euro 3 Euro 4 Euro 5a
CO: tlenek węgla 2.3 1 1
HC: węglowodory 0.2 0.1 0.1
NOx: tlenki azotu 0.15 0.08 0.06


normy spalin: silniki diesla
związki chemiczne w g/km Euro 3 Euro 4 Euro 5a
CO: tlenek węgla 0.64 0.5 0.5
HC: węglowodory 0.06 0.05 0.05
NOx: tlenki azotu 0.5 0.25 0.18
HC+NOx 0.56 0.3 0.23

Co wynika z tej tabelki spalin?

Daje ogólne rozeznanie norm. Tymczasem SKP podaje wyniki często w % objętości badanych spalin. Dlatego też istotna jest następna tabelka.

normy spalin wydruków SKP silnika benzynowego
związki chemiczne norma obrotów biegu jałowego norma obrotów 3000
CO - dane w % 0,5 0,3
HC - dane w ppm poniżej 100
NOx nie bada się na SKP
CO2- dane w % 14,5-16
O2 - dane w % max 0,2
współczynnik sondy lambda 1,00

Współczynnik sondy lambda gdy wynosi więcej niż 1 oznacza więcej tlenu w spalinach niż potrzeba silnikowi. Więcej tlenu zwykle przekłada się na lepszą elastyczność silnika, ale jego nadmiar jest usuwany ze spalinami. Źle gdy tlenu jest za mało i współczynnik jest mniejszy niż 1.
Wzrost HC i CO są zwykle z sobą powiązane i oznaczają awarię sondy lambda lub katalizatora.

Klasy ekologiczne norm spalin

Klasy ekologiczne aut w Europie wg wydzielania CO2 w g/km. Poniższe zestawienie jest bardzo rzadko spotykane, choć są to dane publiczne, ale wymagają szerszego przejrzenia specyfikacji stacji diagnostycznych oraz producentów samochodów. Klasy ekologiczne nie mają z normami Euro wiele wspólnego, jest to często mylone. Literki od A do G obowiązują głównie w Niemczech, natomiast wartości cyfrowe - wszędzie.

A: mniej niż 100
B: 100–120,
C: 121–140,
D: 141–160,
E: 161–200,
F: 201–249
G: 250+.

1 litr Pb = 2,33 kg CO2
1 litr Diesel = 2,64 kg CO2
1 litr LPG = 1,64 kg CO2

 

klasy ekologiczne emisji co2, poziomy co2 samochodówPowyższy diagram nie obowiązuje już dziś w takiej formie, gdyż dopuszczalne normy Euro 6 współczesnych aut zakładają emisję Co2 na poziomie 95 g/km. Natomiast proponowana Euro7 ma zmniejszyć tę emisję do 30 g/km. Żaden z obecnie produkowanych silników spalinowych nie spełnia takich norm i nieznana jest dziś technika pozwalająca tak ograniczyć emisję Co2, dlatego rok 2025 to może być rok końca sprzedaży nowych aut spalinowych na terenie Unii Europejskiej. Są nadzieję, że poluzowanie tych restrykcji, ale to jeszcze nic pewnego.

Jak sprawdzić ile samochód wydziela CO2?

spalanie paliwa mnożymy z powyżym współczynnikiem dla odpowiedniego paliwa,
np 8 litrów x 2,33 = 18,64
Wynik to kg/100km, czyli 18,64kg CO2/100km.
Klasę ekologiczną uzyskujemy w g/km czyli 186g/km

Gdy natomiast znamy z tabelki jaką samochód ma klasę ekologiczną, możemy obliczyć
ile wynosi średnie spalanie wg producenta:
np 154g/km (dane dla Fiesty mk6 z silnikiem 1.6 100KM)
154g/km = 15,4kg/100km
15,4 podzielić przez 2,33 = 6,6 litra na 100km

Ciekawostką jest, że w roku 2020 producenci nowych aut muszą uzyskiwać 95g CO2 na 1 km.

 

 

Jak poprawnie odczytać wyniki SKP: amortyzatory

Amortyzatory zawsze wymienia się parami wg osi. Co prawda nikt nie zabroni wymienić pojedynczej sztuki, ale pozorna oszczędność zemści się w trakcie użytkowania. Nie kupuje się używanych amortyzatorów.

amortyzatory
opis jakości skuteczność w % komentarz
doskonały więcej niż 70 nowe ze sklepu nie mają więcej niż 88 %
bardzo dobry 65 - 69 komfort jazdy świetny
dopuszczony 45 - 64 poniżej 55% komfort jazdy jest już niski
niedostateczny mniej niż 44 do wymiany


Jak poprawnie odczytać wyniki SKP: układ hamulcowy

Liczy się też równomierność hamowania i różnice nie mogą być większe niż 10%. Natomiast wartości większe niż 3000N zapewniają komfort bezpiecznego zatrzymania się w każdych warunkach. Tarcze i klocki hamulcowe obowiązkowo wymienia się parami.

hamulce
opis jakości skuteczność w N komentarz
doskonały więcej niż 2800 doskonała jakość hamowania
bardzo dobry 2000 - 2799 zadowalająca jakość hamowania
dopuszczony 1300 - 1999 poniżej 1500 odczuwalnie słabe hamulce
słabe 800- 1299 skp dopuszcza, ale to już grozi wypadkiem
niedostateczny mniej niż 799 do wymiany