Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Porady i ciekawostki >>> Porady techniczne

wydruki skpWydruki SKP hamulców, amortyzatorów i emisji spalin
Jak poprawnie odczytać wyniki SKP?

Podczas badań na stacji diagnostycznej, sprawdzamy rok w rok takie rzeczy jak poprawność oświetlenia, luzów w układzie kierowniczym i zawieszeniu, poprawność tabliczek,  emisję spalin i przejeżdżamy przez rolki testujące hamulce i amortyzatory. I na te trzy ostatnie pozycje chciałbym omówić najszerzej.

Wydruki SKP: Emisja spalin

Wszystkie silniki przeznaczone na rynek europejski w Fordzie Fiesta mk6 spełniają normy Euro4 poza silnikiem 1.3, który poddano modyfikacjom w 2005 roku, aby już normę Euro 4 spełniał. Ford wyprodukował np silniki 1.6 spełniające normę Euro 5 o kodzie silnika FYJC. W odróżnieniu od wszystkich innych silników różni się on oprogramowaniem sterującym. Mechanicznie to ta sama jednostka. Nie była jednak dostępna w Europie i brak mi wiedzy, gdzie było ono sprzedawane. Także polskie ASO Forda nic na ten temat nie wie.

Klasy ekologiczne aut w Europie wg wydzielania CO2 w g/km. Poniższe zestawienie jest baradzo rzadko spotykane.

A: mniej niż 100
B: 100–120,
C: 121–150,
D: 151–165,
E: 166–185,
F: 186–225
G: 226+.

normy spalin: silniki benzynowe
związki chemiczne w g/km Euro 3 Euro 4 Euro 5
CO: tlenek węgla 2.3 1 1
HC: węglowodory 0.2 0.1 0.1
NOx: tlenki azotu 0.15 0.08 0.06


normy spalin: silniki diesla
związki chemiczne w g/km Euro 3 Euro 4 Euro 5
CO: tlenek węgla 0.64 0.5 0.5
HC: węglowodory 0.06 0.05 0.05
NOx: tlenki azotu 0.5 0.25 0.18
HC+NOx 0.56 0.3 0.23

Jak poprawnie odczytać wyniki SKP: amortyzatory

Amortyzatory zawsze wymienia się parami wg osi. Co prawda nikt nie zabroni wymienić pojedyńczej sztuki, ale pozorna oszczędność zemści się w trakcie użytkowania. Nie kupuje się używanych amortyzatorów.

amortyzatory
opis jakości skuteczność w % komentarz
doskonały wiecej niż 70 nowe ze sklepu nie mają więcej niż 88 %
bardzo dobry 65 - 69 komfort jazdy świetny
dopuszczony 45 - 64 poniżej 55% komfort jazdy jest już niski
niedostateczny mniej niż 44 do wymiany

Jak poprawnie odczytać wyniki SKP: układ hamulcowy

Liczy się też równomierność hamowania i różnice nie mogą być większe niż 10%. Natomiast wartości większe niż 3000N zapewniają komfort bezpiecznego zatrzymania się w każdych warunkach. Tarcze i klocki hamulcowe obowiązkowo wymienia się parami.

hamulce
opis jakości skuteczność w N komentarz
doskonały wiecej niż 2800 doskonała jakość hamowania
bardzo dobry 2000 - 2799 zadowalająca jakość hamowania
dopuszczony 1300 - 1999 poniżej 1500 odczuwalnie słabe hamulce
słabe 800- 1299 skp dopuszcza, ale to już grozi wypadkiem
niedostateczny mniej niż 799 do wymiany