Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Dane Techniczne Forda Fiesta mk6, referencyjne wykresy hamowni

Poniżej prezentuję dane techniczne o silnikach i ręcznej skrzyni biegów dla Fiest z lat 2001-2008 oraz referencyjne wykresy hamowni silników plus wiele różnych ciekawostek technicznych np nt ABS dla Forda Fiesty mk6.

rodzaje silników Silniki benzynowe Diesel
uwagi 2001-2005 2005-2008 2003-2008 2001-2008 2005-2008 2004-2008 2001-2008 2004-2008
silniki nie były oferowne na rynku polskim ¹ brak w Polsce ¹
pojemność w litrach 1.3 1.25 1.4 1.6 1.6 ² 2.0 1.4 TDCi 1.6 TDCi
rok początku produkcji silnika 1995 2000 2002 2002 2002 2004 1998 2002 2004
kod silnika wg Forda BAJA A9JA/A9JB M7JA/M7JB FXJA/FXJB FYJA/FYJB N4JB F6JA/F6JD HHJA/HHJB
Norma Euro silników 3 wszyskie silniki spełniają w Europie normę Euro 4
kod silnika
dla normy Euro 5
nie UTJA FYJC nie
wymiary silnika w cm (Dług./Szer./Wys.) 64x55x57 63x60x56 63x60x56 66x63x65 64x63x65 60x48x58 60x50x58
silnik produkowany do roku 2008 2008 2010 2011 2008 2009 2010
komputer silnika Intel 8065 20-28MHz 16-bit, 1MB ram, 64-192KB flash
modele komputera silnika Siemens sim21 Siemens sim210 Siemens sim22, sim210 Siemens sim210, sim28 Ford ESU13 Siemens sid804 Bosh
waga silnika w kg 90 79 79 81 109 107 136
ilość cylindrów / ilość zaworów R4/8 R4/16 R4/16 R4/16 R4/16 R4/8 R4/16
zasilanie paliwem wstryk pośredni wielopunktowy common rail
rodzaj silnika OHC DOHC DOHC DOHC DOHC OHC DOHC
maksymalna moc kW (KM) 43 (58) 50 (70) 55 (75) 59 (80) 74 (100) 74 (101) 110 ( 150) 50 (68) 66 (90)
współpraca silnika z LPG tak nie tak nie tak nie
moc silnika KM na LPG 55 68 nie 76 nie 146 nie
max moc przy obrotach 6000 5200 5000 6000 ³ 6000 4000 4000
max moment obrotowy w Nm 100 106 110 124 146 150 190 160 204
max moment przy obrotach 2500 2800 4000 3500 4000 4500 2000 1750
prędkość max w km/h 151 160 163 167 184 184 209 164 180
przyspieszenie 0-100km/h w sekundach (katalog polski) 18.8 16.3 14.5 13.2 11.0 10.8 8.4 15.5 11.9
przyspieszenie 0-100km/h w sekundach (katalogi zagraniczne) nie nie 13.6 12.3 10.2 9.9 7.9 14.4 11.2
spalanie w mieście 8.4 8.1 8.2 8.3 8.8 8.7 10,4 5.8 5.2
spalanie poza miastem 5.2 4.9 4.7 5.6 5.1 5.1 5.7 3.8 3.9
emisja CO2 (im mniej tym lepiej) 140 147 139 147 153 154 177 119 116
pojemność w litrach 1.3 1.25 1.4 1.6 1.6 ² 2.0 1.4 TDCi 1.6 TDCi
ABS tak
max masa samochodu w kg 1130 1130 1110 1125 1105 1110 1230 1145 1155
dwumasowe sprzęgło nie opcja nie
średnica tarczy sprzęgła 190 mm 210 mm 220 mm 210 mm
elektroniczna przepustnica nie tak
zawór EGR tak nie tak
automatyczna skrzynia biegów nie opcja nie
model sprzężarki klimatyzacji FVS 090 FS 10 SD6V12 SD6V16
turbodoładowanie nie tak
pojemność zbiornika paliwa 45 litrów 43 litry
materiał zbiornika paliwa zbiornik plastikowy
opony podstawowe 175/65R14 195/45R16 175/65R14 195/50R15
hamulce przednie tarczowe wentylowane
hamulce tylne bębnowe tarczowe  bębnowe
średnica
tarczy hmulcowej / bębna
258 mm / 203 mm 278 mm 258 mm / 203 mm
rodzaj nadwozia 3D/5D 3D 3D/5D
wartości luzów zaworów dolotowych 0,20 - 0,25 0,17 - 0,23 0,17 - 0,23 0,22 - 0,28 nie dotyczy
wartości luzów zaworów wylotowych 0,33 - 0,35 0,27 - 0,33 0,31 - 0,37 0,27 - 0,33 nie dotyczy
średnica zawracania 9.3m
układ wydechowy - podział na zainstalowane tłumiki
plecionka tak nie
tłumik przedni nie nie nie tak nie nie
tłumik tylny tak
katalizator tak - zintegrowany z kolektorem wydechowym tak tak
pojemność w litrach 1.3 1.25 1.4 1.6 2.0 1.4 TDCi 1.6 TDCi
wersje wyposażeniowe w zależności od silników
VAN (2005-2008) tak nie nie nie nie tak nie
Fiesta tak tak nie nie nie tak nie
Ambiente tak tak tak nie nie tak nie
Trend nie tak tak tak tak tak tak
Ghia nie tak tak tak tak tak tak
Sport (2005-2008) nie nie nie tak nie nie tak
ST (2005-2008) nie nie nie nie tak nie nie
Silver X / Gold X tak tak tak nie nie tak nie

¹ W Polsce oferowano tylko silniki benzynowe 1.3 w obu wersjach oraz silnik 1.25. Z silników diesla oferowano silnik 1.4. Było to związane z przeznaczeniem na rynek polski tylko wersji wyposażeniowej Fiesta i Ambiente oraz wersji polskich dealerów: SilverX i GoldX, gdzie sporadycznie można było zamówić silnik 1.4. Bogatszych wersji oraz mocniejszych silników w nie oferowano w Polsce.

² Ciekawostką silnika 1.6 o mocy 101/103KM i momencie 150Nm jest fakt, że nie występuje on w żadnych oficjalnych statystykach Forda dla modelu Fiesty. Był on montowany zwykle w Focusie II i C-maksie po roku 2004. Informacje, że taki silnik był w Fieście są w niemieckich katalogach samochodowych i Wikipedii. W Fordzie Fusion do końca produkcji w 2012 roku był montowany słabszy wariant 1.6, niezależnie od wersji auta. Od czego zależało natomiast zamontowanie w Fieście silnika 1.6 mocniejszego i słabszego - nie wiem. Były produkowane obie wersje silnika równocześnie. Różnice pomiędzy tymi silnikami sprowadzają się tylko do oprogramowania sterującego. Mechanicznie to jest jeden silnik.

³ Producent podaje maksymalną moc przy 6000 obrotów . Z moich własnych pomiarów, powtórzonych 2x, na hamowni, przy całkowicie seryjnym aucie, wyszło mi, że silnik 1.6 maksymalną moc osiąga przy ok 6200 obrotów i wartości różnią się o 7KM na plus. Moment obrotowy nie ulega zmianie, więc większa moc w żaden sposób nie wpływa na przyśpieszenie. Auto osiąga znacznie większą prędkość (potwierdzone GPSem) niż podaje producent.
Rozbieżności dodaje sam fordowski eTIS o raz oficjalne niemieckie wykresówki dla tego silnika. Potwierdzają one, że moc jest większa przy wartościach wyższych niż 6000 obr/min i wynosi ok. 102KM. Może to wynikać z norm spalin i tego by auto utrzymało emisję spalin, celowo zaniżono osiągi silnika.
Ten sam eTIS zmienia wykresówką również moc maksymalną dla silnika 1.4 i nie wynosi ona 80KM, tylko 81KM. Prawdopodobnie zaniżono moc również z powodów ekologicznych.

⁴ Część Fiest 1.4 TCDi ma założone koło dwumasowe, inne nie mają. Aby sprawdzić, trzeba szukać wg VIN. Nie znalazłem reguły opisującej dlaczego raz dwumas instalowano, a innym razem już nie. Na pewno wszystkie Fiesty produkowane na rynek polski sprzęgła dwumasowego nie miały.

Dane na temat przyspieszenia to jedna z zagadek. Katalogi zagraniczne podają dane nt. przyśpieszenia Forda Fiesty bardziej optymistycznie niż polski katalog. Różnice są spore, bo od 0,5 do 1s. Zawsze na niekorzyść w polskim katalogu. Aż trudno uwierzyć by Hiszpania, Niemcy i Anglia miały inną metodologię pomiaru niż Polska.

⁶ Ford Fiesta mk6 jaki silnik wybrać?
Najbardziej opłacalny jest wybór silników benzynowych 1.25 i 1.4. Oferują dobrę relację mocy względem spalania i są praktycznie bezawaryjne. Silnik 1.6 też jest świetny, ale spala benzyny w mieście więcej, choć przy intensywnej lub dynamicznej jeździe miejskiej nigdy nie udało mi się przekroczyć 8,9 litra średniego spalania.
Silniki benzynowe 1.3 (są dwie wersje silników) są przestarzałe technologicznie, ospałe i wcale nie palą mniej niż mocniejsze modele. W Polsce głównie występował silnik 1.3 na naszym rynku motoryzacyjnym. Dziś na szczęście jest duży wybór innych silników, ale większość Fiest mk6 z innymi silnikami, to samochody sprowadzane. Silniki Diesla na pewno bardzo mało palą, ale mają też fatalną opinię jeśli chodzi o ich awaryjność, a silniki 1.4 TDCi może mieć drogie koło dwumasowe. Silnik 2.0 to jednostka tylko dla fanów dynamicznej i szybkiej jazdy, nie liczących się z ilością spalanej benzyny.

⁷ Spalanie mk6 czyli zużycie paliwa Fiesty Powyższa tabelka pokazuje, że spalanie mk6 jest na podobnym poziomie niezależnie jaki silnik wybierzemy. Spalanie 8,1 do 8,8 w mieście dla wszystkich benzynowych silników jest realną wartością. Z własnego doświadczenia wiem że spalanie mk6 poza miastem to  bajka. Oficjalne dane są zaniżone o 1-2 litry względem tego co Fiesta mk6 pali poza miastem.

⁸ ABS
Od 1 maja 2004 roku każde nowe auto wyprodukowane lub sprzedane na terenie UE musiało być wyposażone w system ABS. Polska zastosowała się do tego nakazu od 1 lipca 2006 roku. Ford Fiesta, produkowany w Niemczech oraz w Hiszpanii od 2001 roku posiadał ABS do wszystkich swoich wersji na rynku niemieckim
W Polsce zdarzały się Fordy Fiesta mk6 bez ABS tylko w podstawowej wersji "Fiesta" oraz 'VAN" (pomiędzy 10.2005 a 06.2006) dla wersji poliftingowej. Wersje przedliftingowe dla Polski nie miały seryjnego ABS w wersji Fiesta i Ambiente .

Komputer silnika Dokładne informacje znajdują się na podstronie o sterowaniu pracą silnika

Przełożenia skrzyni biegów Fiesty




Przełożenia - skrzynia IB5
pojemność silnika1.31.251.41.62.01.4 TDCi1.6 TDCi
I bieg 3.583.153.58
II bieg 2.041.932.031.93
III bieg 1.321.281.411.28
IV bieg 0.951.10.95
V bieg 0.760.870.76
wsteczny bieg 3.62
Przełożenie główne 3.844.254.064.253.823.37

Początek produkcji skrzyni biegów IB5 montowanej we Fieście we wszystkich wersjach sięga roku 1995. Dla niektórych wersji Fiesty produkowanej od 2008 roku, skrzynia była i jest dostępna w ofercie Forda do 2017 roku. Skrzynia uważana jest za bardzo dobry produkt, jej jedyną wadą są kłopoty z załączaniem wstecznego biegu, który nie zawsze zaskakuje.


Kalkulator skrzyni biegów

Kalkulator skrzyni biegów dostępny jest na osobnej podstronie.



Referencyjne wykresy hamowni silników benzynowych 1.4 80KM i 1.6 100KM:

wykres mocy silników benzynowych 1.4 oraz 1.6 Forda

Referencyjne wykresy hamowni silników diesla 1.4 68KM i 1.6 90KM:

wykres mocy silników diesla 1.4 oraz 1.6 Forda

Referencyjny wykres hamowni dla silnika beznynowego 2.0 150KM:

wykres mocy silnika benzynowego 2.0 Forda

Referencyjne wykresy hamowni dla silnika benzynowego 1.3:

wykres mocy silnika benzynowego 1.3 Forda

Referencyjne wykresy hamowni dla silnika benzynowego 1.25 75KM:

wykres mocy silnika benzynowego 1.25 Forda

Inne ciekawostki techniczne

W celu zapoznania się z innymi ciekawostkami technicznymi zapraszam na podstronę porad i ciekawostek. To ogromny spis wielu zagadnień obecnych w tym serwisie.