usterki silnika dieslaUsterki silnika diesla, techniczne FAQ diesla


Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
qr kod


Poniższe zebrane tematy to efekt przeczytania setek tematów na różnych forach, opis problemu i ich rozwiązanie. Jak się wgłębić w temat, zagadnienia się powtarzają i rozwiązania również. Przy okazji z literatury fachowej wynotowałem nieco technicznych zagadnień w formie FAQ, które jak sądzę przydadzą się użytkownikom diesli.

Usterki silnika diesla (1.4 TDCi + 1.6 TDCi)

Diesel nie odpala:
- Niewłaściwe zatankowane paliwo, np letnie w zimie i odwrotnie. *
- Zużyte lub nieogrzane świece żarowe.
- Zużyte łożysko alternatora generujące niepotrzebne obciążenie układu.
- Zapowietrzony lub nieszczelny układ paliwowy (dość częsta awaria)

* sporo osób się skarży na tanią ropę i problemy im mijają gdy tankują ropę typu premium.

Diesel odpala i gaśnie:
- Wymienić bezpiecznik F13 od katalizatora
- Uszkodzony alternator
- Rozrusznik wymaga regeneracji lub wymiany

Diesel szarpie podczas jazdy, możliwa choinka na zegarach:
- Uszkodzony czujnik położenia wału korbowego.
- Filtr paliwa do wymiany.
- Uszkodzenie/zaśniedzenie jednej z mas w silniku.
- Uszkodzenie elektronicznego pedału gazu.
- Uszkodzenie EGR, możliwa konieczność jego wyczyszczenia.
- Pęknięcie rurki pompy vacuum, sprężającej powietrze w drodze do silnika.

Objawy usterki turbosprężarki w dieslu:
- Podstawowym objawem jest niebieski dym z rury wydechowej.
- Drugim ważnym objawem jest hałas który generuje turbosprężarka podczas pracy.
- Trzeci objaw to pogorszone osiągi silnika spowodowane brakiem możliwości szybkiej pracy sprężarki. Zaleca się wymianę turbosprężarki na nową, lub jej regenerację w autoryzowanym serwisie.

Coś hałasuje metalicznego w silniku:
- Możliwe uszkodzenie kół pasowych rozrządu. Bardzo popularna awaria w silnikach diesla Forda.
- Możliwe uszkodzenie łańcucha napędzającego wałki rozrządu (tylko 1.6 TDCi)
- Możliwe rozciągnięcia paska rozrządu. Diesel jest silnikiem kolizyjnym, więc zerwanie paska grozi remontem silnika.
- Jeśli hałas to cykliczne cykanie, to oznacza konieczność wymiany miedzianych uszczelek pod wtryskami.

Podczas zmiany biegów skrzyni manualnej słychać metaliczny stukot:
Fabryczna wada skrzyni biegów, występująca tylko w wersji diesla. Za duży jest luz międzyzębny mechanizmu różnicowego. Po roku 2011 problem został przez Forda rozwiązany zmianami konstrukcyjnymi skrzyni.

Samochód bardzo dymi na czarno:
Sprawdzić szczelność rury od przepływomierza do turbiny.

Podczas uruchamiania silnika nie widać zapalonej kontrolki ogrzewania świec żarowych:
Kontrolka nie pali się po uruchomieniu silnika. Kontrolka zapala się na max 5s tylko przy włączonym zapłonie. Przed uruchomieniem auta w mroźne dni należy włączyć zapłon na 5s i dopiero potem uruchomić silnik. Jeśli auto nie odpala, należy ponownie uruchomić zapłon na kolejne 5s i dopiero potem próbować uruchamiać silnik. Czasami kontrolka się nie zapala, a mimo to świece żarowe są ogrzewane. Im nowsze świece tym większe prawdopodobieństwo uruchomienia silnika od razu jak w silniku benzynowym.

Diesel się słabo rozgrzewa i ogrzewanie słabo działa:
Nie ma jednego ustalonego modelu rozgrzewania się silnika. Zależy to od temperatury otoczenia i stylu jazdy. Przy spokojnej jeździe 80km/h przy +5*C może trwać to 10 minut, a przy ostrej jeździe w takiej samej temperaturze otoczenia - tylko 3 minuty.
Ogrzewanie tak jak w silniku benzynowym zawsze będzie słabo działać na początku, jednak włączenie nawiewu na przednią szybę powoduje włączenie przyśpieszonego ogrzewania kabiny. Już po paru minutach leci ciepłe powietrze niezależnie od rozgrzania silnika.

Podgrzewacz paliwa nie pracuje poprawnie lub jest odłączony:
Część Fordów ma odłączony fabrycznie taki podgrzewacz, choć on istnieje w samochodzie. Należy znaleźć ukrytą i zamaskowaną wtyczkę zlokalizowaną koło filtra paliwa i go podłączyć. Nie wiadomo dlaczego fabrycznie Ford nie podłączał podgrzewaczy, choć je instalował.

Silnik diesla aktywuje tryb awaryjny na wysokich obrotach:
Nieprawidłowe jest ciśnienie listwy wtryskowej.
Do uruchomienia auta wystarcza ciśnienie 150 bar, im większe obroty, tym większe ciśnienie robocze. Powinno być 1500 bar podczas pracy na maksymalnych obrotach.

Techniczne FAQ dla silników diesla

1. Czy EGR można odłączyć i poprawić osiągi silnika?
Ten patent działał w starszych silnikach. W tym modelu zaślepienie lub odłączenie EGR spowoduje błąd komputera silnika i niebotyczny wzrost spalania paliwa. Oczywiście pozornie doda autu mocy 1-2KM i będzie czuć "świetny" efekt odświeżenia pracy silnika.

2. Czy mój diesel ma koło dwumasowe?

Ford Fiesta 2001-2003
rodzaj silnika ESP Skrzynia biegów
manualna
Skrzynia biegów
półautomatyczna
1.4 TDCi tak tak tak

Do października 2003 każda Fiesta 1.4 TDCi miała dwumasowe koło zamachowe.

Ford Fiesta 2004-2008
rodzaj silnika ESP Skrzynia biegów
manualna
Skrzynia biegów
półautomatyczna
1.4 TDCi tak nie tak
1.6 TDCi nie nie nie

1.4 TDCi zawsze miał ESP połączony w pakiecie z półautomatyczną skrzynią biegów.
1.4 TDCi nie musiał mieć ESP gdy instalowano półautomatyczną skrzynię biegów.
1.4 TDCi bez półautomatycznej skrzyni biegów nie ma dwumasowego koła zamachowego.


3. Ile wynosi prawidłowa kompresja cylindrów w 1.4 TDCi?
Norma to 25-30 bar, maksymalna różnica między cylindrami to 5 bar.

4. Dolewanie oleju 2T ma sens do ropy w baku?
Tak, wspomaga pracę silnika diesla, dolewać max 200ml na 40 litrów ropy. Większa ilość oleju może zaszkodzić silnikowi.

5. Ile wynosi czas życia wtryskiwaczy diesla?
Wtryskiwacz powinien poprawnie pracować do 190 tys km.
Z zaczytanych opinii w Internecie widać, że niektórym wtryskiwacze szwankują już po 160 tys km, a innym po 300 tys km.
Koszt nowego wtryskiwacza dla 200-1000zł. Te najdroższe to oryginały Bosch, tańsze to Siemens i PSA OE.
Koszt regeneracji wynosi 300-800zł.

6. Czy po wymianie wtryskiwaczy należy je poddać procesowi kodowania?
1.4 TDCi: Nie ma takiej potrzeby (wg ASO Forda).
1.6 TDCi: Tak, trzeba wykonać kodowanie.
Do kodowania trzeba użyć intefejsu diagnostycznego. Ceny od 300zł w górę.

7. Jaki olej wlać do diesla?
5w30 o normie WSS-M2C913-D z adnotacją, że pasuje do silników diesla.
W dziale płynów eksploatacyjnych poruszyłem szerzej temat olejów do Fiest.
Przejście na olej 5w40 nie jest nigdy zalecane, choć jest popularne w przypadku diesli z dużym przebiegiem.

8. Jaki jest koszt regeneracji turbiny diesla?
Koszt regeneracji to 900-1300zł. Niemożliwa jest regeneracja turbosprężarki poza serwisem, bo potrzeba urządzenia do rozpędzenia turbiny do 140 tys obr/min (tyle wynoszą obroty turbosprężarki podczas jej prawidłowej pracy.

9. Jaki jest okres wymiany pasków rozrządu w silnikach diesla?
Ford podaje dwa okresy. Auta przed liftingiem to 240 tys km lub 10 lat, a po liftingu 200 tys km lub 10 lat.
Dotyczy to fabrycznych rozrządów, następne wymiany należy robić co 60-80 tys km z uwagi na zużycie pozostałych elementów silnika i niedoskonałość samego zestawu rozrządu.

10. Ile wynosi luz zaworowy w silniku diesla?
Dla silnika 1.4 TDCi oraz 1.6 TDCi poniższe wartości są takie same.
zawory ssące 0,103-0,118 mm
zawory wydechowe 0,113-0,128 mm

11. Tryb awaryjny silnika diesla oznacza jakie parametry jego pracy?
Obroty: maksymalnie 1200 obr/min
Prędkość maksymalna: 56km/h
Dla silnika benzynowego też jest taki tryb i wynosi max 55Nm. Trudno to dokładnie przełożyć na obroty/prędkość.

12. Czy silniki diesel posiadając filtr cząstek stałych?
1.4 TDCi nie posiada takiego filtra przez cały okres produkcji Fiesty.
1.6 TDCi nie posiada takiego filtra przez cały okres produkcji Fiesty.
1.6 TDCi posiada taki filtr od 2010 roku, czyli mają go silniki Forda Fusion z końca produkcji.


wróć do góry strony