Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Centralny zamek Fiesty mk6
Montaż centralnego zamka, programowanie kluczyka
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
Centralny zamek Forda Fiesty można podzielić na kilka wersji:
- otwieranie/zamykanie drzwi kluczykiem
- otwieranie/zamykanie drzwi zdalne (pilotem)
- otwieranie/zamykanie drzwi oraz bagażnika zdalnie
- otwieranie/zamykanie drzwi oraz bagażnika zdalnie z funkcją podwójnego ryglowania
Dodatkowo centralny zamek mógł sterować szyberdachem (sam szyberdach był rzadko kiedy dostępny, przeważnie był sterowany ręcznie, z elektrycznym sterowaniem spotkałem się w angielskim katalogu)
wersje zamka drzwi kierowcy | |||||
---|---|---|---|---|---|
ilość pinów | centralny zamek | komputer pokładowy | ryglowanie ręczne z wnętrza | podwójne ryglowanie | automatyczne ryglowanie po ruszeniu |
2 pin | |||||
6 pin | |||||
8 pin | ¹ | ||||
9 pin | ¹ |
¹ Opcja domyślnie nieaktywna, wymaga aktywacji programem ELM-FFN
Funkcje centralnego zamka można dodatkowo ustawić w komputerze pokładowym zegarów. Opcje są takie:
- otwieranie tylko drzwi kierowcy lub wszystkich drzwi
- automatyczne blokowanie drzwi po ruszeniu
- automatyczne składanie lusterek po zamknięciu auta (modele poliftingowe)
Najważniejsze są dwa moduły układu. Moduł komfortu GEM, który ma zaprogramowane funkcje centralnego zamka oraz moduł samego zamka umieszczony w drzwiach kierowcy, gdyż ma wpływ na poprawność działania przycisku elektrycznego otwierania bagażnika z kabiny auta.
Wymagania dla modułu GEM odnośnie centralnego zamka
Moduł GEM musi być funkcyjnie zbieżny z tym co jest zainstalowane, tzn zarówno GEM oraz wszystkie zamki sterowane muszą mieć wspólne funkcje. Co się stanie gdy nie będzie zbieżności funkcji? Całość będzie działała tak jak najbiedniejszy element zestawu.
Moduł GEM by zadziałało zdalne sterowanie musi mieć je zaprogramowane. Gdy jest obecna naklejka "433,92 MHz Siemens" to zdalne sterowanie centralnym zamkiem będzie funkcjonować
Taże istotne są dodatkowe napisy na module GEM:
DL na naklejce = podwójne ryglowanie
CL na naklejce = bez podwójnego ryglowania
No i istotne jest by GEM był dla wersji tylu drzwi ile mamy w samochodzie.
Piny | Lewy przód | Prawy przód | Lewy tył | Prawy tył |
---|---|---|---|---|
1 | ręczny włącznik zamka centralnego wewnątrz auta |
|||
2 | zamknięcie wszystkich zamków | |||
3 | otworzenie tylko drzwi kierowcy |
otworzenie drzwi pasażera | ||
4 | funkcja podwójnego ryglowania |
|||
5 | sygnał otwartych drzwi dla zegarów | |||
6 | masa | |||
7 | włącznik ryglowania drzwi z wnętrza | |||
8 | czujnik otwarcia drzwi | |||
10 | siłownik otwarcia drzwi kierowcy |
siłowniki otwarcia pozostałych drzwi |
Poniższa tabela pokazuje schemat pinów dla centralnego zamka Fiesty mk6, wersja podstawowa:
Piny | Lewy przód | Prawy przód | Lewy tył | Prawy tył |
---|---|---|---|---|
1 | ręczny włącznik zamka centralnego wewnątrz auta |
|||
2 | zamknięcie wszystkich zamków | |||
3 | otworzenie tylko drzwi kierowcy |
otworzenie drzwi pasażera | ||
6 | masa | |||
8 | czujnik otwarcia drzwi | |||
10 | siłownik otwarcia drzwi kierowcy |
siłowniki otwarcia pozostałych drzwi |
Poniższa tabela pokazuje schemat pinów dla zamka Fiesty mk6, wersja bez centralnego zamka:
Piny | Lewy przód | Prawy przód | Lewy tył | Prawy tył |
---|---|---|---|---|
6 | masa | |||
8 | czujnik otwarcia drzwi |
Wymiarami zamki w drzwiach i moduł GEM są takie same przez cały okres produkcji. Niestety nie pasują wersje przed liftingiem i po nim. Różnią się głównie wtyczkami, funkcjami i kolorami przewodów.
Montaż centralnego zamka
Potrzebne jest kilka części i dużo wolnego czasu.- 2 lub 4 zamki z siłownikami i wiązkami
- moduł GEM Cx przedliftingowy, lub Bx poliftingowy
- pilot o numerze seryjnym: 2S6T 15K601 AA lub AB z transponderem 4D60 lub 4D63
- zamek klapy z siłownikiem
Posiadając centralny zamek na kluczyk i chcąc zmienić go na wersję z pilotem należy:
- posiadać w Fieście przedliftingowej GEM Cx lub Dx
- w Fieście poliftingowej każdy GEM obłśugujący centralny zamek z grota, obsłuży ten z pilota
- kupić kluczyk z pilotem z transponderem 4D60 lub 4D63
- uaktywnić np przez program ELM-FFN funkcję zdalnego centralnego zamka w ustawieniach GEM
W wersji wyposażeniowej Ambiente jest spora szansa, iż wiązka istnieje i nie trzeba będzie instalować okablowania. Niestety wersje bazowe Fiesta i VAN wymagają pełnej nowej instalacji. Centralny zamek po instalacji należy aktywować np programem ELM-FFN. Należy także zaprogramować piloty zdalnego sterowania.
Programowanie kluczyka bez pilota zdalnego sterowania
Ważne! Wymagane są dwa oryginalne kluczyki do programowania, czas na punkty 1 i 2 to 5s
1. Włóż pierwszy oryginalny kluczyk do stacyjki i przekręć z pozycji 0 na pozycję II, znów na 0 i wyjmij kluczyk.
2. Włóż drugi oryginalny kluczyk do stacyjki i przekręć z pozycji 0 na pozycję II, znów na 0 i wyjmij kluczyk.
3. W ciągu 10s włóż nowy kluczyk do stacyjki i przekręć z pozycji 0 na pozycję II, znów na 0 i wyjmij kluczyk
4. Odczekaj 5s. Nowy kluczyk powinien być zaprogramowany. Niestety nie ma żadnego sygnału na potwierdzenie tego. Testem jest możliwość uruchomienia silnika.
5. Inne kluczyki można programować po upływie minimum 20s przerwy powtarzając procedurę od początku.
Programowanie kluczyka z funkcją pilota zdalnego sterowania
1. Włóż do stacyjki nowy kluczyk do zaprogramowania.
2. Przekręć z pozycji 0 na pozycję II - 4x w ciągu 6s.
3. Wyłącz zapłon. Poczekaj na sygnał akustyczny. Jego dźwięk potwierdza tryb programowania.
4. Naciśnij dowolny przycisk na pilocie. Zdalnie kluczyk jest zaprogramowany.
5. W ciągu 10s możesz zdalnie wykonując punkt 4 zaprogramować inne kluczyki. 10s bezczynności wyłącza tryb programowania.
Ważne! Programując nowy kluczyk musisz wykonać punkt 4 także na oryginalnym kluczyku.
Dodanie pierwszego kluczyka, gdy nie posiada się oryginału.
To jest w sumie poradnik także i dla złodziei, dlatego pomiajam szczegóły. Potrzeba nam:
- możliwość przekręcenia stacyjki w formie mechanicznie sprawnego kluczyka
- kabel ELM327 i laptop z zainstalowanym programem Forscan z licencją.
- aplikacja w smartfonie wyliczająca IN-code na podstawie
OUT-code z PATS:
PATS Incode Calculator:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.frc.fordradiocodespats&hl=pl&gl=US
Uruchamiamy zapłon i podłączamy program Forscan. Nie wolno zapłonu wyłaczać !!!
W Forscanie wymazujemy istniejące kluczyki i przechodzimy do programowania nowych, potwierdzamy istnienie 2 kluczyków i prosimy o podanie outcode. Aplikacją generujemy incode na podstawie
outcode z PATS i następnie postępujemy zgodnie z wytycznymi na ekranie.
Musimy posiadać i zaprogramować 2 kluczyki. Gdy system wykryje tylko 1 kluczyk, nie pozwoli na uruchomienie
auta.
Budowa centralnego zamka drzwi kierowcy - fotorelacja
Dla tej strony nabyłem ze szrota centralny zamek drzwi kierowcy 8 pin za około 40 złotych. Rozebrałem go na czynniki pierwsze i każdy fragment obfotografowałem. Okazauje się, że w zamku
są dwa czujniki otwarcia drzwi. Jeden dla kierowcy, drugi dla pozostałych drzwi, łącznie z bagażnikiem. Gdy ten drugi czujnik się otwiera, aktywuje się np przycisk klapy bagażnika z wnętrza,
czy ochrona drzwi przed ich przypadkowym zatrzaśnięciem po otwarciu.Oba czujniki są zalane klejem, tak samo jak główny moduł elektroniki i nie sposób jest go obejrzeć. Oba czujniki są też na stałe połączone taśmą elektryczną i nie da się wymienić w prosty sposób czujnika.
Ogólny wygląd zamka z klamką zewnętrzną:
Plastik z czerwoną farbą to zamek na kluczyk drzwi. Łączy się on z linkami centralnego.
Czujnik drzwi kierowcy jest pod tym żółtym klejem:
A tu drugi czujnik otwarcia pozostałych drzwi:
Metalowe pudełko to silnik zamka, a taśma elektrycza niknie w zalanym klejem module
Jak widać nie wszystkie śruby dało się odkręcić i taśma elektryczna pękła przy demontażu: