wróć do góry strony

centralny zamek forda fiesty mk6Centralny zamek Fiesty mk6
Montaż centralnego zamka, programowanie kluczyka



Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
qr kod

Centralny zamek Forda Fiesty można podzielić na kilka wersji:

  1. otwieranie/zamykanie drzwi kluczykiem
  2. otwieranie/zamykanie drzwi zdalne (pilotem)
  3. otwieranie/zamykanie drzwi oraz bagażnika zdalnie
  4. otwieranie/zamykanie drzwi oraz bagażnika zdalnie z funkcją podwójnego ryglowania

Dodatkowo centralny zamek mógł sterować szyberdachem (sam szyberdach był rzadko kiedy dostępny, przeważnie był sterowany ręcznie, z elektrycznym sterowaniem spotkałem się w angielskim katalogu)

wersje zamka drzwi kierowcy
ilość pinów centralny zamek komputer pokładowy ryglowanie ręczne z wnętrza podwójne ryglowanie automatyczne ryglowanie
 po ruszeniu
2 pin nie nie nie nie nie
6 pin tak nie tak nie nie
8 pin tak tak tak nie tak ¹
9 pin tak tak tak tak tak ¹

¹ Opcja domyślnie nieaktywna, wymaga aktywacji programem ELM-FFN

Funkcje centralnego zamka można dodatkowo ustawić w komputerze pokładowym zegarów. Opcje są takie:

Najważniejsze są dwa moduły układu. Moduł komfortu GEM, który ma zaprogramowane funkcje centralnego zamka oraz moduł samego zamka umieszczony w drzwiach kierowcy, gdyż ma wpływ na poprawność działania przycisku elektrycznego otwierania bagażnika z kabiny auta.

Wymagania dla modułu GEM odnośnie centralnego zamka

Moduł GEM musi być funkcyjnie zbieżny z tym co jest zainstalowane, tzn zarówno GEM oraz wszystkie zamki sterowane muszą mieć wspólne funkcje. Co się stanie gdy nie będzie zbieżności funkcji? Całość będzie działała tak jak najbiedniejszy element zestawu.
Moduł GEM by zadziałało zdalne sterowanie musi mieć je zaprogramowane. Gdy jest obecna naklejka "433,92 MHz Siemens" to zdalne sterowanie centralnym zamkiem będzie funkcjonować
Taże istotne są dodatkowe napisy na module GEM:
DL na naklejce = podwójne ryglowanie
CL na naklejce = bez podwójnego ryglowania
No i istotne jest by GEM był dla wersji tylu drzwi ile mamy w samochodzie.

Poniższa tabela pokazuje schemat pinów dla centralnego zamka Fiesty mk6, wersja najbogatsza
Piny Lewy przód Prawy przód Lewy tył Prawy tył
1 ręczny włącznik zamka
centralnego wewnątrz auta
nie nie
2 zamknięcie wszystkich zamków
3 otworzenie tylko
drzwi kierowcy
otworzenie drzwi pasażera nie nie
4 funkcja
podwójnego
ryglowania
5 sygnał otwartych drzwi dla zegarów nie nie nie
6 masa
7 włącznik ryglowania drzwi z wnętrza nie nie
8 czujnik otwarcia drzwi
10 siłownik otwarcia
drzwi kierowcy
siłowniki otwarcia pozostałych drzwi

Poniższa tabela pokazuje schemat pinów dla centralnego zamka Fiesty mk6, wersja podstawowa:
Piny Lewy przód Prawy przód Lewy tył Prawy tył
1 ręczny włącznik zamka
centralnego wewnątrz auta
nie nie
2 zamknięcie wszystkich zamków
3 otworzenie tylko
drzwi kierowcy
otworzenie drzwi pasażera nie nie
6 masa
8 czujnik otwarcia drzwi
10 siłownik otwarcia
drzwi kierowcy
siłowniki otwarcia pozostałych drzwi

Poniższa tabela pokazuje schemat pinów dla zamka Fiesty mk6, wersja bez centralnego zamka:
Piny Lewy przód Prawy przód Lewy tył Prawy tył
6 masa
8 czujnik otwarcia drzwi


Wymiarami zamki w drzwiach i moduł GEM są takie same przez cały okres produkcji. Niestety nie pasują wersje przed liftingiem i po nim. Różnią się głównie wtyczkami, funkcjami i kolorami przewodów.

Montaż centralnego zamka

Potrzebne jest kilka części i dużo wolnego czasu.

Posiadając centralny zamek na kluczyk i chcąc zmienić go na wersję z pilotem należy:

W wersji wyposażeniowej Ambiente jest spora szansa, iż wiązka istnieje i nie trzeba będzie instalować okablowania. Niestety wersje bazowe Fiesta i VAN wymagają pełnej nowej instalacji. Centralny zamek po instalacji należy aktywować np programem ELM-FFN. Należy także zaprogramować piloty zdalnego sterowania.

Programowanie kluczyka bez pilota zdalnego sterowania

Ważne! Wymagane są dwa oryginalne kluczyki do programowania, czas na punkty 1 i 2 to 5s

1. Włóż pierwszy oryginalny kluczyk do stacyjki i przekręć z pozycji 0 na pozycję II, znów na 0 i wyjmij kluczyk.
2. Włóż drugi oryginalny kluczyk do stacyjki i przekręć z pozycji 0 na pozycję II, znów na 0 i wyjmij kluczyk.
3. W ciągu 10s włóż nowy kluczyk do stacyjki i przekręć z pozycji 0 na pozycję II, znów na 0 i wyjmij kluczyk
4. Odczekaj 5s. Nowy kluczyk powinien być zaprogramowany. Niestety nie ma żadnego sygnału na potwierdzenie tego. Testem jest możliwość uruchomienia silnika.
5. Inne kluczyki można programować po upływie minimum 20s przerwy powtarzając procedurę od początku.

Programowanie kluczyka z funkcją pilota zdalnego sterowania

1. Włóż do stacyjki nowy kluczyk do zaprogramowania.
2. Przekręć z pozycji 0 na pozycję II - 4x w ciągu 6s.
3. Wyłącz zapłon. Poczekaj na sygnał akustyczny. Jego dźwięk potwierdza tryb programowania.
4. Naciśnij dowolny przycisk na pilocie. Zdalnie kluczyk jest zaprogramowany.
5. W ciągu 10s możesz zdalnie wykonując punkt 4 zaprogramować inne kluczyki. 10s bezczynności wyłącza tryb programowania.

Ważne! Programując nowy kluczyk musisz wykonać punkt 4 także na oryginalnym kluczyku.

Dodanie pierwszego kluczyka, gdy nie posiada się oryginału.

To jest w sumie poradnik także i dla złodziei, dlatego pomiajam szczegóły. Potrzeba nam:
- możliwość przekręcenia stacyjki w formie mechanicznie sprawnego kluczyka
- kabel ELM327 i laptop z zainstalowanym programem Forscan z licencją.
- aplikacja w smartfonie wyliczająca IN-code na podstawie OUT-code z PATS:
PATS Incode Calculator:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.frc.fordradiocodespats&hl=pl&gl=US

Uruchamiamy zapłon i podłączamy program Forscan. Nie wolno zapłonu wyłaczać !!!
W Forscanie wymazujemy istniejące kluczyki i przechodzimy do programowania nowych, potwierdzamy istnienie 2 kluczyków i prosimy o podanie outcode. Aplikacją generujemy incode na podstawie outcode z PATS i następnie postępujemy zgodnie z wytycznymi na ekranie.
Musimy posiadać i zaprogramować 2 kluczyki. Gdy system wykryje tylko 1 kluczyk, nie pozwoli na uruchomienie auta.


Budowa centralnego zamka drzwi kierowcy - fotorelacja

Dla tej strony nabyłem ze szrota centralny zamek drzwi kierowcy 8 pin za około 40 złotych. Rozebrałem go na czynniki pierwsze i każdy fragment obfotografowałem. Okazauje się, że w zamku są dwa czujniki otwarcia drzwi. Jeden dla kierowcy, drugi dla pozostałych drzwi, łącznie z bagażnikiem. Gdy ten drugi czujnik się otwiera, aktywuje się np przycisk klapy bagażnika z wnętrza, czy ochrona drzwi przed ich przypadkowym zatrzaśnięciem po otwarciu.
Oba czujniki są zalane klejem, tak samo jak główny moduł elektroniki i nie sposób jest go obejrzeć. Oba czujniki są też na stałe połączone taśmą elektryczną i nie da się wymienić w prosty sposób czujnika.
Ogólny wygląd zamka z klamką zewnętrzną:




Plastik z czerwoną farbą to zamek na kluczyk drzwi. Łączy się on z linkami centralnego.

Czujnik drzwi kierowcy jest pod tym żółtym klejem:

A tu drugi czujnik otwarcia pozostałych drzwi:

Metalowe pudełko to silnik zamka, a taśma elektrycza niknie w zalanym klejem module

Jak widać nie wszystkie śruby dało się odkręcić i taśma elektryczna pękła przy demontażu: