Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Dane Techniczne Forda Fiesta mk6, referencyjne wykresy hamowni
Poniżej prezentuję dane techniczne Forda Fiesta mk6 z lat 2001-2008 o dostępnych silnikach, skrzyni biegów IB5 oraz referencyjne wykresy mocy silników plus wiele różnych ciekawostek technicznych np nt ABS dla Forda Fiesty mk6.
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
rodzaje silników | Silniki benzynowe | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
uwagi | 2001-2005 | 2005-2008 | 2004-2008 | 2001-2008 | 2005-2008 | 2004-2008 | |
silniki nie były oferowane na rynku polskim ¹ | |||||||
pojemność w litrach | 1.3 | 1.25 | 1.4 | 1.6 | 1.6 | 2.0 | |
rok początku produkcji silnika | 1995 | 2000 | 2002 | 2002 | 2002 | 2004 | 1998 |
silnik produkowany do roku | 2008 | 2008 | 2010 | 2011 | 2008 | ||
Norma Euro 3 wg kodów silnika |
BAJA | A9JB | FUJB | FXJB | FYJB | N4JA | |
Norma Euro 4 wg kodów silnika |
A9JA | FUJA | FXJA | FYJA | N4JB | ||
Norma Euro 5a wg kodów silnika |
UTJA | FYJC | |||||
emisja CO2 (im mniej tym lepiej) |
140 | 147 | 139 | 147 | 153 | 154 | 177 |
wymiary silnika w cm (Dług./Szer./Wys.) | 64x55x57 | 63x60x56 | 63x60x56 | 66x63x65 | 64x63x65 | ||
waga silnika w kg | 90 | 79 | 79 | 81 | 109 | ||
modele komputera silnika | Siemens sim21 |
Siemens sim22 | Ford ESU13 |
||||
dane techniczne główne | |||||||
pojemność w litrach | 1.3 | 1.25 | 1.4 | 1.6 | 1.6 | 2.0 | |
ilość cylindrów / ilość zaworów | R4/8 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | ||
zasilanie paliwem | wtrysk pośredni wielopunktowy | ||||||
rodzaj silnika | OHC | DOHC | |||||
stopień sprężania | 10,2:1 | 10:1 | 11:1 | 11:1 | 10,8:1 | ||
wartości luzów zaworów dolotowych | 0,20 - 0,25 | 0,17 - 0,23 | 0,17 - 0,23 | 0,22 - 0,28 | |||
wartości luzów zaworów wylotowych | 0,33 - 0,35 | 0,27 - 0,33 | 0,31 - 0,37 | 0,27 - 0,33 | |||
moc silnika kW | 43 | 50 | 55 | 59 | 74 | 76 | 110 |
moc silnika KM | 58 | 70 | 75 | 80 | 100 | 103 | 150 .A. |
moc silnika KM na kołach .B. minimum |
45 | 56 | 60 | 64 | 80 | 82 | 120 |
moc silnika KM na LPG | 55 | 68 | 76 | 146 | |||
współpraca silnika z LPG | |||||||
max moc przy obrotach | 6000 | 5200 | 5000 | 6000 ³ | 6000 | ||
max obroty stałe | 5950 | 6450 | 6450 | 6450 | 6500 | ||
max obroty chwilowe | 6175 | 6675 | 6675 | 6675 | 7000 | ||
max moment obrotowy w Nm | 100 | 106 | 110 | 124 | 146 | 150 | 190 |
max moment przy obrotach | 2500 | 2800 | 4000 | 3500 | 4000 | 4500 | |
max ilość oleju w litrach | 4.45 | 4.25 | 4.25 | 4.50 | 4.60 | ||
ilość oleju w litrach podczas wymiany |
4.10 | 3.80 | 3.80 | 4.25 | 4.30 | ||
prędkość, przyśpieszenie, spalanie | |||||||
pojemność w litrach | 1.3 | 1.25 | 1.4 | 1.6 | 1.6 | 2.0 | |
prędkość max w km/h | 151 | 160 | 163 | 167 | 184 | 184 | 209 |
przyspieszenie 0-100km/h w sekundach (katalog polski) ⁵ | 18.8 | 16.3 | 14.5 | 13.2 | 11.0 | 10.8 | 8.4 |
przyspieszenie 0-100km/h w sekundach (katalogi zagraniczne) ⁵ |
13.6 | 12.3 | 10.2 | 9.9 | 7.9 | ||
spalanie w mieście ⁷ | 8.4 | 8.1 | 8.2 | 8.3 | 8.8 | 8.7 | 10,4 |
spalanie poza miastem ⁷ | 5.2 | 4.9 | 4.7 | 5.6 | 5.1 | 5.1 | 5.7 |
pojemność zbiornika paliwa | 45 litrów | ||||||
materiał zbiornika paliwa | zbiornik plastikowy | ||||||
układ napędowy | |||||||
pojemność w litrach | 1.3 | 1.25 | 1.4 | 1.6 | 1.6 | 2.0 | |
dwumasowe sprzęgło | |||||||
średnica tarczy sprzęgła | 180 mm | 190mm | 210 mm | 220 mm | |||
elektroniczna przepustnica | |||||||
elektroniczny pedał gazu | |||||||
zawór EGR | |||||||
automatyczna skrzynia biegów |
|||||||
półautomatyczna skrzynia biegów |
|||||||
turbo doładowanie | |||||||
alternator | 70A lub 90A lub 105A | ||||||
akumulator wymiary długość/szerokość/wysokość |
207x175x175 | ||||||
układ hamulcowy | |||||||
pojemność w litrach | 1.3 | 1.25 | 1.4 | 1.6 | 2.0 | ||
ABS | ⁸ | ||||||
EBA (bez ESP) | opcja | nie dotyczy | |||||
hamulce przednie | tarczowe wentylowane | ||||||
hamulce tylne | bębnowe | tarczowe | |||||
rozmiar tarczy przód | 258x22 mm | 278x22 mm | |||||
rozmiar klocków przód | 151x61 mm | 156x67 mm | |||||
rozmiar tarczy tył | 253x33 mm | ||||||
rozmiar klocków tył | 87x42 mm | ||||||
rozmiar bębna tył | 203x36 mm | ||||||
rozmiar całkowity szczęk tył | 223x36 mm | ||||||
rozmiar aktywny szczęk tył | 163x36 mm | ||||||
układ klimatyzacji | |||||||
pojemność w litrach | 1.3 | 1.25 | 1.4 | 1.6 | 2.0 | ||
model sprężarki klimatyzacji | FVS 090 | FS 10 | |||||
czynnik klimatyzacji | R134a | ||||||
olej klimatyzacji | PAG 46 o specyfikacji WSH-M1C231-B | ||||||
ilość czynnika klimatyzacja ręczna |
650g | ||||||
ilość czynnika climatronik (Fiesta 2005-2008) |
470g | ||||||
grubość skraplacza | 16mm | ||||||
grubość blaszek skraplacza | 3mm dla klimatyzacji maualnej lub 1,2mm dla klimatyzacji automatycznej | ||||||
układ kierowniczy i opony | |||||||
pojemność w litrach | 1.3 | 1.25 | 1.4 | 1.6 | 2.0 | ||
wspomaganie kierownicy hydrauliczne |
|||||||
wspomaganie kierownicy elektryczne |
|||||||
średnica zawracania | 9.3m | ||||||
max ilość obrotów kierownicą | 2.8 | ||||||
opony podstawowe | 175/65R14 | 195/45R16 | |||||
dozwolone rozmiary opon | 195/50 R15 195/45 R16 |
205/40 R17 | |||||
układ wydechowy - zainstalowane tłumiki | |||||||
plecionka | |||||||
tłumik przedni | |||||||
tłumik tylny | |||||||
katalizator | - zintegrowany z kolektorem wydechowym | ||||||
pojemność w litrach | 1.3 | 1.25 | 1.4 | 1.6 | 2.0 |
dane techniczne silników diesel Forda Fiesta | ||
---|---|---|
uwagi | 2001-2008 | 2004-2008 |
brak w Polsce ¹ | ||
pojemność w litrach | 1.4 TDCi | 1.6 TDCi |
rok początku produkcji silnika | 2002 | 2004 |
silnik produkowany do roku | 2009 | 2010 |
Norma Euro 3 wg kodów silnika |
F6JA | HHJA |
Norma Euro 4 wg kodów silnika |
F6JD | HHJB |
Norma Euro 5a wg kodów silnika |
||
emisja CO2 (im mniej tym lepiej) |
119 | 116 |
wymiary silnika w cm (Dług./Szer./Wys.) | 60x48x58 | 60x50x58 |
waga silnika w kg | 107 | 136 |
modele komputera silnika | Siemens sid804 | Bosch |
dane techniczne główne | ||
pojemność w litrach | 1.4 TDCi | 1.6 TDCi |
ilość cylindrów / ilość zaworów | R4/8 | R4/16 |
zasilanie paliwem | common rail | |
rodzaj silnika | OHC | DOHC |
stopień sprężania | 16:1 | 16:1 |
moc silnika kW | 50 | 66 |
moc silnika KM | 68 | 90 |
moc silnika KM na kołach .B. minimum |
54 | 72 |
moc silnika KM na LPG | ||
współpraca silnika z LPG | ||
max moc przy obrotach | 4000 | 4000 |
max moment obrotowy w Nm | 160 | 204 |
max moment przy obrotach | 2000 | 1750 |
max ilość oleju w litrach | 4.20 | 4.20 |
ilość oleju w litrach podczas wymiany |
3.80 | 3.80 |
prędkość, przyśpieszenie, spalanie | ||
pojemność w litrach | 1.4 TDCi | 1.6 TDCi |
prędkość max w km/h | 164 | 180 |
przyspieszenie 0-100km/h w sekundach (katalog polski) ⁵ | 15.5 | 11.9 |
przyspieszenie 0-100km/h w sekundach (katalogi zagraniczne) ⁵ |
14.4 | 11.2 |
spalanie w mieście ⁷ | 5.8 | 5.2 |
spalanie poza miastem ⁷ | 3.8 | 3.9 |
pojemność zbiornika paliwa | 43 litry | |
materiał zbiornika paliwa | plastikowy | |
układ napędowy | ||
pojemność w litrach | 1.4 TDCi | 1.6 TDCi |
dwumasowe sprzęgło | opcja | |
średnica tarczy sprzęgła | 210 mm | |
elektroniczna przepustnica | ||
elektroniczny pedał gazu | ||
zawór EGR | ||
automatyczna skrzynia biegów |
||
półautomatyczna skrzynia biegów |
||
turbo doładowanie | ||
alternator | 70A lub 90A lub 105A | |
akumulator wymiary długość/szerokość/wysokość |
242x175x175 | |
układ hamulcowy | ||
pojemność w litrach | 1.4 TDCi | 1.6 TDCi |
ABS | ||
EBA (bez ESP) | ||
hamulce przednie | tarczowe wentylowane | |
hamulce tylne | bębnowe | |
rozmiar tarczy przód | 258x22 mm | |
rozmiar klocków przód | 151x61 mm | |
rozmiar tarczy tył | ||
rozmiar klocków tył | ||
rozmiar bębna tył | 203x36 mm | |
rozmiar całkowity szczęk tył | 223x36 mm | |
rozmiar aktywny szczęk tył | 163x36 mm | |
układ klimatyzacji | ||
pojemność w litrach | 1.4 TDCi | 1.6 TDCi |
model sprężarki klimatyzacji | SD6V12 | SD6V16 |
czynnik klimatyzacji | R134a | |
olej klimatyzacji | PAG 46 o specyfikacji WSH-M1C231-B | |
ilość czynnika klimatyzacja ręczna |
650g | 520g |
ilość czynnika climatronik (Fiesta 2005-2008) |
470g | |
grubość skraplacza | 16mm | 12mm |
grubość blaszek skraplacza |
3mm klimatyzacji maualnej 1,2mm klimatyzacji automatycznej |
|
układ kierowniczy i opony | ||
pojemność w litrach | 1.4 TDCi | 1.6 TDCi |
wspomaganie kierownicy hydrauliczne |
||
wspomaganie kierownicy elektryczne |
||
średnica zawracania | 9,3m | |
max ilość obrotów kierownicą | 2,8m | |
opony podstawowe | 175/65R14 | 195/50R15 |
dozwolone rozmiary opon | 195/50 R15 195/45 R16 |
195/45 R16 205/40 R17 |
układ wydechowy - zainstalowane tłumiki | ||
plecionka | ||
tłumik przedni | ||
tłumik tylny | ||
katalizator | ||
pojemność w litrach | 1.4 TDCi | 1.6 TDCi |
.A. W 2008 roku (od marca do sierpnia) w Wielkiej Brytanii oferowano zmodyfikowane fabrycznie silniki 2.0 o mocy zwiększonej ze 150KM do 165KM lub 185KM. Taka wersja była droższa od dotychczasowej o około 20 tys zł (w przeliczeniu na złotówki wg kursu z 2008r.).
.B. Moc silnika na kołach to realna moc jaką dysponuje auto na
drodze. Producenci aut podają moc silnika w katalogach. Dla Fiesty różnice w
mocy wynoszą nawet do 20%. Trudno taką moc obliczyć, gdyż zależy ona od kół,
opon, masy auta z kierowcą w chwili pomiaru, nawierzchni. Dlatego nie ma jednej
wartości i dlatego katalogi producentów aut podają moc samego silnika. Podaję w
tabelce najmniejszą możliwą moc dla Fiesty na kołach.
¹ W Polsce oferowano tylko silniki benzynowe 1.3 w obu wersjach oraz silnik 1.25. Z silników diesla oferowano silnik 1.4. Było to
związane z przeznaczeniem na rynek polski tylko wersji wyposażeniowej Fiesta i Ambiente oraz wersji polskich dealerów: SilverX i GoldX, gdzie sporadycznie można było zamówić silnik 1.4. Bogatszych wersji oraz mocniejszych silników w nie oferowano w Polsce. 1.6 TDCi był oferowany w Polsce tylko dla firm, jako Van Sport, czyli wersja sportowa z kratką.
² Ciekawostką silnika 1.6 o mocy 101/103KM i momencie 150Nm jest fakt, że nie występuje on w żadnych oficjalnych statystykach Forda dla modelu Fiesty. Był on montowany zwykle w Focusie II i C-maksie po roku 2004. Informacje, że taki silnik był w Fieście są w niemieckich katalogach samochodowych i Wikipedii. Różnice pomiędzy tymi silnikami sprowadzają się tylko do oprogramowania sterującego. Mechanicznie to jest jeden silnik.
Silniki mające normę Euro 5a to też różnica tylko i wyłącznie komputera
silnika. Taki komputer występował w Fordzie Fusion z samego końca produkcji w
2011/2012 roku. Fusion to Fiesta z inną karoserią i nieco innym wnętrzem.
Mechanicznie się nie różnią te auta, dlatego można bezproblemowo wymieniać m.in
komputery silnika.
Silnik 1.6 Duratec 8V (Zetec RoCam)
Warto tu wspomnieć o tym silniku, choć nigdy nie było go w europejskiej Fieście, tylko w brazylijskiej. Silnik produkowano w RPA w latach 2000-2005. Ford w Europie montował go w Ka I i Focus I. Wspominam o nim, gdyż jest to bliźniacza wersja silnika 1.3 70KM (ale nie 1.3 60KM). Ma ten sam osprzęt, a silniki różni wyłącznie korpus oraz komputer (1.3 = sim21, 1.6 = sim 24, wiązki są takie same)
Tak samo jak 1.3, napędzany był łańcuchem, typu OHC. Ważył on 90kg, osiągał moc 70kW (95KM) przy 5500 obr/min. Moment obrotowy miał 135Nm przy 4250 obr/min. Stopień sprężania wynosił 9,5:1
Silnik ten jest łakomym kąskiem dla chcących tuningować silnik 1.3.
Wystarczy zmienić korpus, by cieszyć się lepszym autem.
Ford Fiesta mk6 - silniki brazylijskie
Poniżej prezentuję dane techniczne o dostępnych silnikach występujących w Brazylii. Dane te są nietypowe, bo to jedyny kraj, gdzie występowały silniki zupełnie niezgodne z resztą świata. Wszystkie te silniki były wykonane w techniczne 8V - czyli ośmiozaworowej. Lista tych silników jest dłuższa choćby o odmianę wspomnianą powyżej, ale poniższe opisy wersji silnikowych są bardzo ograniczone i trudno dziś dostępne.pojemność w litrach | 1.0 Flex | 1.6 Flex |
---|---|---|
Norma Euro |
Euro 4 | |
ilość cylindrów / ilość zaworów | R4/8 | |
zasilanie paliwem | wtrysk pośredni wielopunktowy | |
rodzaj silnika | OHC | |
moc silnika kW | 53 | 80 |
moc silnika KM | 72 | 109 |
max moc przy obrotach | 6000 | 5500 |
max moment obrotowy w Nm | 91 | 155 |
max moment przy obrotach | 4270 | 4250 |
pojemność w litrach | 1.0 | 1.6 |
prędkość max w km/h | 146 | 180 |
przyspieszenie 0-100km/h w sekundach | 18.5 | 13.1 |
spalanie w mieście | 9.8 | 10.1 |
spalanie poza miastem | 8.0 | 7.6 |
pojemność zbiornika paliwa | 45 litrów | |
pojemność w litrach | 1.0 | 1.6 |
³ Producent podaje maksymalną moc przy 6000 obrotów . Z moich własnych pomiarów, powtórzonych 2x, na hamowni, przy całkowicie seryjnym aucie, wyszło, że silnik 1.6 maksymalną moc osiąga przy ok 6200 obrotów. Moment obrotowy nie ulega zmianie, więc większa moc w żaden sposób nie wpływa na przyśpieszenie. Auto osiąga znacznie większą prędkość (potwierdzone GPSem) niż podaje producent.
Rozbieżności dodaje sam fordowski eTIS oraz oficjalne niemieckie wykresówki dla tego silnika. Potwierdzają one, że moc jest większa przy wartościach wyższych niż 6000 obr/min i wynosi 103KM. Może to wynikać z norm spalin i tego by auto utrzymało emisję spalin, celowo zaniżono osiągi silnika.
Ten sam eTIS zmienia wykresówką również moc maksymalną dla silnika 1.4 i nie wynosi ona 80KM, tylko 81KM. Prawdopodobnie zaniżono moc również z powodów ekologicznych.
⁵ Dane na temat przyspieszenia to jedna z zagadek. Katalogi zagraniczne podają dane nt. przyśpieszenia Forda Fiesty bardziej optymistycznie niż polski katalog. Różnice są spore, bo od 0,5 do 1s. Zawsze na niekorzyść w polskim katalogu. Aż trudno uwierzyć by Hiszpania, Niemcy i Anglia miały inną metodologię pomiaru niż Polska.
⁶ Ford Fiesta mk6 jaki silnik wybrać?
Najbardziej opłacalny jest wybór silników benzynowych 1.25 i 1.4. Oferują dobrę relację mocy względem spalania i są praktycznie bezawaryjne. Silnik 1.6 też jest świetny, ale spala benzyny w mieście więcej, choć przy intensywnej lub dynamicznej jeździe miejskiej nigdy nie udało mi się przekroczyć 8,9 litra średniego spalania.
Silniki benzynowe 1.3 (są dwie wersje silników) są przestarzałe technologicznie, ospałe i wcale nie palą mniej niż mocniejsze modele. W Polsce głównie występował silnik 1.3 na naszym rynku motoryzacyjnym. Dziś na szczęście jest duży wybór innych silników, ale większość Fiest mk6 z innymi silnikami, to samochody sprowadzane. Silniki Diesla na pewno bardzo mało palą, ale mają też fatalną opinię jeśli chodzi o ich awaryjność, a silniki 1.4 TDCi może mieć drogie koło dwumasowe. Silnik 2.0 to jednostka tylko dla fanów dynamicznej i szybkiej jazdy, nie liczących się z ilością spalanej benzyny.
⁷ Spalanie mk6 czyli zużycie paliwa Fiesty Powyższa tabelka pokazuje, że spalanie mk6 jest na podobnym poziomie niezależnie jaki silnik wybierzemy. Spalanie 8,1 do 8,8 w mieście dla wszystkich benzynowych silników jest realną wartością. Z własnego doświadczenia wiem że spalanie mk6 poza miastem to bajka. Oficjalne dane są zaniżone o 1-2 litry względem tego co Fiesta mk6 pali poza miastem.
⁸ ABS
Od 1 maja 2004 roku każde nowe auto wyprodukowane lub sprzedane na terenie UE musiało być wyposażone w system ABS. Polska zastosowała się do tego nakazu od 1 lipca 2006 roku. Ford Fiesta, produkowany w Niemczech oraz w Hiszpanii od 2001 roku posiadał ABS do wszystkich swoich wersji na rynku niemieckim
W Polsce zdarzały się Fordy Fiesta mk6 bez ABS tylko w podstawowej wersji "Fiesta" oraz 'VAN" (pomiędzy 10.2005 a 06.2006) dla wersji poliftingowej. Wersje przedliftingowe dla Polski nie miały seryjnego ABS w wersji Fiesta i Ambiente.
⁹ Choć jest ta sama nazwa, to przepustnica w Dieslu to klapa gasząca odpowiedzialna za łagodniejszej wygaszenie silnika, w teorii zabezpiecza również silnik przed tzw. rozbieganiem. Ciekawostką w tym momencie jest nazwa części, gdyż oryginalnie po Niemiecku jest to "klapa gasząca", zaś po Angielsku, Polsku i w innym języku to jest już "przepustnica".
Komputer silnika Dokładne dane techniczne Forda Fiesta mk6 znajdują się na podstronie o sterowaniu pracą silnika
Normy Euro silników (poza 1.3 60KM) w całości zależą tylko i wyłącznie od zapisanego programu spalania w komputerze silnika. Wszystkie elementy silnika różnych wersji są takie same.
LPG w Fordzie Fiesta
Można założyć instalację LPG do Fiesty. Silniki 1.3 i 1.4 są do niej
przystosowane fabrycznie. Silnik 1.4 ma dodatkowo utwardzone zawory, czego
nie mają silniki 1.25 i 1.6 oraz 2.0. Utwardzenie zaworów ma to znaczenie,
że gwarantuje poprawną pracę silnika na LPG przy przebiegach większych niż
100 tys km (dotyczy przebiegu na LPG, nie ogólnie).
Wszystkie zaś silniki
poza 1.3 nie mają hydraulicznej regulacji zaworów, więc co jakiś czas trzeba
wydać pieniądze na ręczną regulację zaworów gdy poruszamy się autem na LPG.
Auta bez LPG nie muszą zaworów regulować do 350 tys km.
Przełożenia skrzyni biegów Fiesty
Patrząc na poniższą tabelkę należy znać podstawy pracy skrzyni. Im krótsze poszczególne biegi (mniejsze wartości w tabelce), tym auto na poszczególnych biegach szybciej dojdziemy do odcięcia, co jest nieekonomiczne jeśli chodzi o zużycie paliwa i wymaga
częstszego wachlowania lewarkiem. W jeździe normalnej im dłuższe biegi, tym auto będzie mniej palić. Najważniejszą jednak rzeczą jest przełożenie główne. Im krótsze tym auto lepiej przyśpiesza, ale osiąga gorszą prędkość maksymalną.
Ciekawostką tej tabeli jest kilka rzeczy. Silniki 1.25 oraz 1.6 mają prawie tę samą skrzynię, co dla 1.25 jest korzystne, ale dla 1.6 już nie, bo uzyska gorsze przyśpieszenie. 1.6 Sport i 2.0 ST mają takie same przełożenia biegów, ale różne główne.
Diesle również.
Przełożenia - skrzynia IB5¹º | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
pojemność silnika | 1.3 | 1.25 | 1.4 | 1.6 | 1.6 ¹¹ (Sport) | 2.0 | 1.4 TDCi | 1.6 TDCi |
I bieg | 3.58 | 3.15 | 3.58 | |||||
II bieg | 2.04 | 1.93 | 2.03 | 1.93 | ||||
III bieg | 1.32 | 1.28 | 1.41 | 1.28 | ||||
IV bieg | 0.95 | 1.1 | 0.95 | |||||
V bieg | 0.76 | 0.87 | 0.76 | |||||
wsteczny bieg | 3.62 | |||||||
Przełożenie główne | 3.84 | 4.25 | 4.06 | 4.25 | 4.06 | 3.82 | 3.37 |
¹º Początek produkcji skrzyni biegów IB5 montowanej we Fieście we wszystkich wersjach sięga roku 1995. Dla niektórych wersji Fiesty produkowanej od 2008 roku, skrzynia była i jest dostępna w ofercie Forda do 2017 roku. Skrzynia uważana jest za bardzo dobry produkt, jej jedyną wadą są kłopoty z załączaniem wstecznego biegu, który nie zawsze zaskakuje.
¹¹ To bardzo dziwne, ale niektóre wersje Sport z silnikami benzynowymi 1.6 miały inną przełożenia skrzyni niż wszystkie inne wersje. W efekcie auto znacznie lepiej przyśpieszało,
ale też osiągało znacznie mniejszą prędkość maksymalną.
Kalkulator skrzyni biegów
Kalkulator skrzyni biegów dostępny jest na osobnej podstronie wraz z przełożeniami skrzyni biegów.
Referencyjne wykresy silników benzynowych 1.4 80KM i 1.6 100KM:
Referencyjne wykresy silników diesla 1.4 68KM i 1.6 90KM:
Referencyjny wykres dla silnika beznynowego 2.0 150KM:
Referencyjne wykresy dla silnika benzynowego 1.3:
Referencyjne wykresy dla silnika benzynowego 1.25 75KM:
Inne ciekawostki techniczne
W celu zapoznania się z innymi ciekawostkami technicznymi zapraszam na podstronę porad i ciekawostek. To ogromny spis wielu zagadnień obecnych w tym serwisie.
Najlepsze przyśpieszenie silnika 1.6
Poniższa tabelka jest subiektywnym rezultatem moich pomiarów mojego 1.6 na drodze. Inne 1.6 powinny mieć podobne wartości. Oc z tej tabelki wynika? Otóż jest to opis na jakich biegach i przy jakich obrotach można uzyskać najbardziej optymalne przyśpieszenie.
Co widać na załączonym rysunku?
Na I biegu kręcimy silnik do nie więcej niż 4500 obr, czyli do 40km/h
Na II biegu kręcimy silnik do nie więcej niż 5000 obr, czyli do 75km/h
Na III biegu kręcimy silnik do nie więcej niż 5000 obr, czyli do 120km/h
Na IV biegu kręcimy silnik do nie więcej niż 5000 obr, czyli do 135km/h
Na zielono zaznaczyłem jaką prędkość przy jakich obrotach osiągniemy zmieniając biegi, to też informacja, że pomiędzy 3000 obr, a 5000 obr auto ma najlepsze przyśpieszenie.
To oczywiście tylko moje subiektywne odczucie, gdyż wykresy mocy Forda wskazują, że powyżej 4000 obr, nie warto kręcić silnika, aby uzyskać wzorowe przyśpieszenie. Jednak wykres nie uwzględnia momentu
od którego Fiesta najlepiej przyśpiesza. Następuje to powyżej 3000 obr. Aby więc uzyskać minimum takie optymalne obroty dla przyśpieszenia, musimy kręcić wysoko.
Tuning komputera silnika
Możliwości tuningu silnika przez modyfikację tylko i wyłącznie komputera
silnika.
1.4 tdci: 68KM > 92KM
1.6 tdci: 90KM > 112KM
1.25:
75KM > 83KM
1.4 80KM > 89KM
1.6 100KM > 108KM
2.0: 150KM > 160KM
Wartości wziąłem ze stron profesjonalnych firm zajmujących się tuningiem
komputerów silnika. Są to wartości maksymalne, możliwe do uzyskania bez
uszkodzenia seryjnych elementów silnika.