Dane Techniczne Forda Fiesta mk6, referencyjne wykresy hamowni

Poniżej prezentuję dane techniczne Forda Fiesta mk6 z lat 2001-2008 o dostępnych silnikach, skrzyni biegów IB5 oraz referencyjne wykresy mocy silników plus wiele różnych ciekawostek technicznych np nt ABS dla Forda Fiesty mk6.

rodzaje silników Silniki benzynowe Diesel
uwagi 2001-2005 2005-2008 2004-2008 2001-2008 2005-2008 2004-2008 2001-2008 2004-2008
silniki nie były oferowane na rynku polskim ¹ brak w Polsce ¹
pojemność w litrach 1.3 1.25 1.4 1.6 1.6 2.0 1.4 TDCi 1.6 TDCi
rok początku produkcji silnika 1995 2000 2002 2002 2002 2004 1998 2002 2004
silnik produkowany do roku 2008 2008 2010 2011 2008 2009 2010
Norma Euro 3
wg kodów silnika
BAJA nie M7JB/FUJB FXJB FYJB nie N4JA F6JA HHJA
Norma Euro 4
wg kodów silnika
nie A9JA/A9JB M7JA/FUJA FXJA nie FYJA N4JB F6JD HHJB
Norma Euro 5a
wg kodów silnika
nie nie nie FXJC/UTJA nie FYJC nie nie nie
emisja CO2
(im mniej tym lepiej)
140 147 139 147 153 154 177 119 116
wymiary silnika w cm (Dług./Szer./Wys.) 64x55x57 63x60x56 63x60x56 66x63x65 64x63x65 60x48x58 60x50x58
waga silnika w kg 90 79 79 81 109 107 136
modele komputera silnika Siemens
sim21
Siemens sim22 Ford
ESU13
Siemens sid804 Bosch
dane techniczne główne
pojemność w litrach 1.3 1.25 1.4 1.6 1.6 2.0 1.4 TDCi 1.6 TDCi
ilość cylindrów / ilość zaworów R4/8 R4/16 R4/16 R4/16 R4/16 R4/8 R4/16
zasilanie paliwem wtrysk pośredni wielopunktowy common rail
rodzaj silnika OHC DOHC DOHC DOHC DOHC OHC DOHC
stopień sprężania 10,2:1 10:1 11:1 11:1 10,8:1 16:1 16:1
wartości luzów zaworów dolotowych 0,20 - 0,25 0,17 - 0,23 0,17 - 0,23 0,22 - 0,28 nie dotyczy
wartości luzów zaworów wylotowych 0,33 - 0,35 0,27 - 0,33 0,31 - 0,37 0,27 - 0,33 nie dotyczy
moc silnika kW 43 50 55 59 74 76 110 50 66
moc silnika KM 58 70 75 80 100 103 150 .A. 68 90
moc silnika KM
na kołach .B.
minimum
45 56 60 64 80 82 120 54 72
moc silnika KM na LPG 55 68 nie 76 nie 146 nie
współpraca silnika z LPG tak nie tak nie tak nie
max moc przy obrotach 6000 5200 5000 6000 ³ 6000 4000 4000
max obroty stałe 5950 6450 6450 6450 6500    
max obroty chwilowe 6175 6675 6675 6675 7000    
max moment obrotowy w Nm 100 106 110 124 146 150 190 160 204
max moment przy obrotach 2500 2800 4000 3500 4000 4500 2000 1750
max ilość oleju w litrach 4.45 4.25 4.25 4.50 4.60 4.20 4.20
ilość oleju w litrach
podczas wymiany
4.10 3.80 3.80 4.25 4.30 3.80 3.80
prędkość, przyśpieszenie, spalanie
pojemność w litrach 1.3 1.25 1.4 1.6 1.6 2.0 1.4 TDCi 1.6 TDCi
prędkość max w km/h 151 160 163 167 184 184 209 164 180
przyspieszenie 0-100km/h w sekundach (katalog polski) 18.8 16.3 14.5 13.2 11.0 10.8 8.4 15.5 11.9
przyspieszenie 0-100km/h w sekundach
(katalogi zagraniczne)
nie nie 13.6 12.3 10.2 9.9 7.9 14.4 11.2
spalanie w mieście 8.4 8.1 8.2 8.3 8.8 8.7 10,4 5.8 5.2
spalanie poza miastem 5.2 4.9 4.7 5.6 5.1 5.1 5.7 3.8 3.9
pojemność zbiornika paliwa 45 litrów 43 litry
materiał zbiornika paliwa zbiornik plastikowy
układ napędowy
pojemność w litrach 1.3 1.25 1.4 1.6 1.6 2.0 1.4 TDCi 1.6 TDCi
dwumasowe sprzęgło nie opcja nie
średnica tarczy sprzęgła 180 mm 190mm 210 mm 220 mm 210 mm
elektroniczna przepustnica nie tak
elektroniczny pedał gazu nie tak
zawór EGR tak nie tak
automatyczna
skrzynia biegów
nie nie tak nie nie nie
półautomatyczna
skrzynia biegów
nie tak nie nie tak nie
turbo doładowanie nie tak
alternator 70A lub 90A lub 105A
akumulator wymiary
długość/szerokość/wysokość
207x175x175 242x175x175
układ hamulcowy
pojemność w litrach 1.3 1.25 1.4 1.6 2.0 1.4 TDCi 1.6 TDCi
ABS tak
EBA (bez ESP) nie opcja nie dotyczy nie
hamulce przednie tarczowe wentylowane
hamulce tylne bębnowe tarczowe bębnowe
rozmiar tarczy przód 258x22 mm 278x22 mm 258x22 mm
rozmiar klocków przód 151x61 mm 156x67 mm 151x61 mm
rozmiar tarczy tył nie 253x33 mm nie
rozmiar klocków tył nie 87x42 mm nie
rozmiar bębna tył 203x36 mm nie 203x36 mm
rozmiar całkowity szczęk tył 223x36 mm nie 223x36 mm
rozmiar  aktywny szczęk tył 163x36 mm nie 163x36 mm
układ klimatyzacji
pojemność w litrach 1.3 1.25 1.4 1.6 2.0 1.4 TDCi 1.6 TDCi
model sprężarki klimatyzacji FVS 090 FS 10 SD6V12 SD6V16
czynnik klimatyzacji R134a
olej klimatyzacji PAG 46 zgodny ze specyfikacją WSH-M1C231-B
ilość czynnika
klimatyzacja ręczna
650g 520g
ilość czynnika
climatronik
(Fiesty 2005-2008)
470g
grubość skraplacza 16mm 12mm
grubość blaszek skraplacza 3mm dla klimatyzacji maualnej lub 1,2mm dla klimatyzacji automatycznej
układ kierowniczy i opony
pojemność w litrach 1.3 1.25 1.4 1.6 2.0 1.4 TDCi 1.6 TDCi
wspomaganie kierownicy
hydrauliczne
tak nie
wspomaganie kierownicy
elektryczne
nie tak
średnica zawracania 9.3m
max ilość obrotów kierownicą 2.8
opony podstawowe 175/65R14 195/45R16 175/65R14 195/50R15
dozwolone rozmiary opon 195/50 R15
195/45 R16
205/40 R17 195/50 R15
195/45 R16
195/45 R16
205/40 R17
układ wydechowy - zainstalowane tłumiki
plecionka tak nie
tłumik przedni nie nie nie tak nie nie tak
tłumik tylny tak
katalizator tak - zintegrowany z kolektorem wydechowym tak tak
pojemność w litrach 1.3 1.25 1.4 1.6 2.0 1.4 TDCi 1.6 TDCi
wersje wyposażeniowe w zależności od silników
masy i ładowności
tabela mas i ładowności dostępna jest w dziale wymiarów

.A. W 2008 roku (od marca do sierpnia) w Wielkiej Brytanii oferowano zmodyfikowane fabrycznie silniki 2.0 o mocy zwiększonej ze 150KM do 165KM lub 185KM. Taka wersja była droższa od dotychczasowej o około 20 tys zł (w przeliczeniu na złotówki wg kursu z 2008r.).

.B. Moc silnika na kołach to realna moc jaką dysponuje auto na drodze. Producenci aut podają moc silnika w katalogach. Dla Fiesty różnice w mocy wynoszą nawet do 20%. Trudno taką moc obliczyć, gdyż zależy ona od kół, opon, masy auta z kierowcą w chwili pomiaru, nawierzchni. Dlatego nie ma jednej wartości i dlatego katalogi producentów aut podają moc samego silnika. Podaję w tabelce najmniejszą możliwą moc dla Fiesty na kołach.

 ¹ W Polsce oferowano tylko silniki benzynowe 1.3 w obu wersjach oraz silnik 1.25. Z silników diesla oferowano silnik 1.4. Było to związane z przeznaczeniem na rynek polski tylko wersji wyposażeniowej Fiesta i Ambiente oraz wersji polskich dealerów: SilverX i GoldX, gdzie sporadycznie można było zamówić silnik 1.4. Bogatszych wersji oraz mocniejszych silników w nie oferowano w Polsce.  1.6 TDCi był oferowany w Polsce tylko dla firm, jako Van Sport, czyli wersja sportowa z kratką.

² Ciekawostką silnika 1.6 o mocy 101/103KM i momencie 150Nm jest fakt, że nie występuje on w żadnych oficjalnych statystykach Forda dla modelu Fiesty. Był on montowany zwykle w Focusie II i C-maksie po roku 2004. Informacje, że taki silnik był w Fieście są w niemieckich katalogach samochodowych i Wikipedii. Różnice pomiędzy tymi silnikami sprowadzają się tylko do oprogramowania sterującego. Mechanicznie to jest jeden silnik.

Silniki mające normę Euro 5a to też różnica tylko i wyłącznie komputera silnika. Taki komputer występował w Fordzie Fusion z samego końca produkcji w 2011/2012 roku. Fusion to Fiesta z inną karoserią i nieco innym wnętrzem. Mechanicznie się nie różnią te auta, dlatego można bezproblemowo wymieniać m.in komputery silnika.

Silnik 1.6 Duratec 8V (Zetec RoCam)

Warto tu wspomnieć o tym silniku, choć nigdy nie było go w europejskiej Fieście, tylko w brazylijskiej. Silnik produkowano w RPA w latach 2000-2005. Ford w Europie montował go w Ka I i Focus I. Wspominam o nim, gdyż jest to bliźniacza wersja silnika 1.3 70KM (ale nie 1.3 60KM). Ma ten sam osprzęt, a silniki różni wyłącznie korpus oraz komputer (1.3 = sim21, 1.6 = sim 24, wiązki są takie same)

Tak samo jak 1.3, napędzany był łańcuchem, typu OHC. Ważył on 90kg, osiągał moc 70kW (95KM) przy 5500 obr/min. Moment obrotowy miał 135Nm przy 4250 obr/min. Stopień sprężania wynosił 9,5:1

Silnik ten jest łakomym kąskiem dla chcących tuningować silnik 1.3. Wystarczy zmienić korpus, by cieszyć się lepszym autem.

Ford Fiesta mk6 - silniki brazylijskie

Poniżej prezentuję dane techniczne o dostępnych silnikach występujących w Brazylii. Dane te są nietypowe, bo to jedyny kraj, gdzie występowały silniki zupełnie niezgodne z resztą świata. Wszystkie te silniki były wykonane w techniczne 8V - czyli ośmiozaworowej. Lista tych silników jest dłuższa choćby o odmianę wspomnianą powyżej, ale poniższe opisy wersji silnikowych są bardzo ograniczone i trudno dziś dostępne.

pojemność w litrach 1.0 Flex 1.6 Flex
Norma Euro
Euro 4
ilość cylindrów / ilość zaworów R4/8
zasilanie paliwem wtrysk pośredni wielopunktowy
rodzaj silnika OHC
moc silnika kW 53 80
moc silnika KM 72 109
max moc przy obrotach 6000 5500
max moment obrotowy w Nm 91 155
max moment przy obrotach 4270 4250
pojemność w litrach 1.0 1.6
prędkość max w km/h 146 180
przyspieszenie 0-100km/h w sekundach 18.5 13.1
spalanie w mieście 9.8 10.1
spalanie poza miastem 8.0 7.6
pojemność zbiornika paliwa 45 litrów
pojemność w litrach 1.0 1.6

³ Producent podaje maksymalną moc przy 6000 obrotów . Z moich własnych pomiarów, powtórzonych 2x, na hamowni, przy całkowicie seryjnym aucie, wyszło, że silnik 1.6 maksymalną moc osiąga przy ok 6200 obrotów. Moment obrotowy nie ulega zmianie, więc większa moc w żaden sposób nie wpływa na przyśpieszenie. Auto osiąga znacznie większą prędkość (potwierdzone GPSem) niż podaje producent.
Rozbieżności dodaje sam fordowski eTIS oraz oficjalne niemieckie wykresówki dla tego silnika. Potwierdzają one, że moc jest większa przy wartościach wyższych niż 6000 obr/min i wynosi 103KM. Może to wynikać z norm spalin i tego by auto utrzymało emisję spalin, celowo zaniżono osiągi silnika.
Ten sam eTIS zmienia wykresówką również moc maksymalną dla silnika 1.4 i nie wynosi ona 80KM, tylko 81KM. Prawdopodobnie zaniżono moc również z powodów ekologicznych.

Dane na temat przyspieszenia to jedna z zagadek. Katalogi zagraniczne podają dane nt. przyśpieszenia Forda Fiesty bardziej optymistycznie niż polski katalog. Różnice są spore, bo od 0,5 do 1s. Zawsze na niekorzyść w polskim katalogu. Aż trudno uwierzyć by Hiszpania, Niemcy i Anglia miały inną metodologię pomiaru niż Polska.

⁶ Ford Fiesta mk6 jaki silnik wybrać?
Najbardziej opłacalny jest wybór silników benzynowych 1.25 i 1.4. Oferują dobrę relację mocy względem spalania i są praktycznie bezawaryjne. Silnik 1.6 też jest świetny, ale spala benzyny w mieście więcej, choć przy intensywnej lub dynamicznej jeździe miejskiej nigdy nie udało mi się przekroczyć 8,9 litra średniego spalania.
Silniki benzynowe 1.3 (są dwie wersje silników) są przestarzałe technologicznie, ospałe i wcale nie palą mniej niż mocniejsze modele. W Polsce głównie występował silnik 1.3 na naszym rynku motoryzacyjnym. Dziś na szczęście jest duży wybór innych silników, ale większość Fiest mk6 z innymi silnikami, to samochody sprowadzane. Silniki Diesla na pewno bardzo mało palą, ale mają też fatalną opinię jeśli chodzi o ich awaryjność, a silniki 1.4 TDCi może mieć drogie koło dwumasowe. Silnik 2.0 to jednostka tylko dla fanów dynamicznej i szybkiej jazdy, nie liczących się z ilością spalanej benzyny.

⁷ Spalanie mk6 czyli zużycie paliwa Fiesty Powyższa tabelka pokazuje, że spalanie mk6 jest na podobnym poziomie niezależnie jaki silnik wybierzemy. Spalanie 8,1 do 8,8 w mieście dla wszystkich benzynowych silników jest realną wartością. Z własnego doświadczenia wiem że spalanie mk6 poza miastem to  bajka. Oficjalne dane są zaniżone o 1-2 litry względem tego co Fiesta mk6 pali poza miastem.

⁸ ABS
Od 1 maja 2004 roku każde nowe auto wyprodukowane lub sprzedane na terenie UE musiało być wyposażone w system ABS. Polska zastosowała się do tego nakazu od 1 lipca 2006 roku. Ford Fiesta, produkowany w Niemczech oraz w Hiszpanii od 2001 roku posiadał ABS do wszystkich swoich wersji na rynku niemieckim
W Polsce zdarzały się Fordy Fiesta mk6 bez ABS tylko w podstawowej wersji "Fiesta" oraz 'VAN" (pomiędzy 10.2005 a 06.2006) dla wersji poliftingowej. Wersje przedliftingowe dla Polski nie miały seryjnego ABS w wersji Fiesta i Ambiente.

Choć jest ta sama nazwa, to przepustnica w Dieslu to klapa gasząca odpowiedzialna za łagodniejszej wygaszenie silnika, w teorii zabezpiecza również silnik przed tzw. rozbieganiem. Ciekawostką w tym momencie jest nazwa części, gdyż oryginalnie po Niemiecku jest to "klapa gasząca", zaś po Angielsku, Polsku i w innym języku to jest już "przepustnica"

Komputer silnika Dokładne dane techniczne Forda Fiesta mk6 znajdują się na podstronie o sterowaniu pracą silnika

Normy Euro silników (poza 1.3 60KM) w całości zależą tylko i wyłącznie od zapisanego programu spalania w komputerze silnika. Wszystkie elementy silnika różnych wersji są takie same.

Przełożenia skrzyni biegów Fiesty

Patrząc na poniższą tabelkę należy znać podstawy pracy skrzyni. Im krótsze poszczególne biegi (mniejsze wartości w tabelce), tym auto na poszczególnych biegach szybciej dojdziemy do odcięcia, co jest nieekonomiczne jeśli chodzi o zużycie paliwa i wymaga częstszego wachlowania lewarkiem. W jeździe normalnej im dłuższe biegi, tym auto będzie mniej palić. Najważniejszą jednak rzeczą jest przełożenie główne. Im krótsze tym auto lepiej przyśpiesza, ale osiąga gorszą prędkość maksymalną.

Ciekawostką tej tabeli jest kilka rzeczy. Silniki 1.25 oraz 1.6 mają prawie tę samą skrzynię, co dla 1.25 jest korzystne, ale dla 1.6 już nie, bo uzyska gorsze przyśpieszenie. 1.6 Sport i 2.0 ST mają takie same przełożenia biegów, ale różne główne. Diesle również.

Przełożenia - skrzynia IB5¹º
pojemność silnika1.31.251.41.61.6 ¹¹
(Sport)
2.01.4 TDCi1.6 TDCi
I bieg 3.583.153.58
II bieg 2.04 1.93 2.03 1.93
III bieg 1.321.281.411.28
IV bieg 0.951.10.95
V bieg 0.760.870.76
wsteczny bieg 3.62
Przełożenie główne 3.844.254.064.254.063.823.37

¹º Początek produkcji skrzyni biegów IB5 montowanej we Fieście we wszystkich wersjach sięga roku 1995. Dla niektórych wersji Fiesty produkowanej od 2008 roku, skrzynia była i jest dostępna w ofercie Forda do 2017 roku. Skrzynia uważana jest za bardzo dobry produkt, jej jedyną wadą są kłopoty z załączaniem wstecznego biegu, który nie zawsze zaskakuje.

¹¹ To bardzo dziwne, ale niektóre wersje Sport z silnikami benzynowymi 1.6 miały inną przełożenia skrzyni niż wszystkie inne wersje. W efekcie auto znacznie lepiej przyśpieszało, ale też osiągało znacznie mniejszą prędkość maksymalną.


Kalkulator skrzyni biegów

Kalkulator skrzyni biegów dostępny jest na osobnej podstronie wraz z przełożeniami skrzyni biegów.

Przedstawiam fabryczne, referencyjne wykresy hamowni Forda Fiesta mk6

Referencyjne wykresy silników benzynowych 1.4 80KM i 1.6 100KM:

wykres mocy silników benzynowych 1.4 oraz 1.6 Forda

Referencyjne wykresy silników diesla 1.4 68KM i 1.6 90KM:

wykres mocy silników diesla 1.4 oraz 1.6 Forda

Referencyjny wykres dla silnika beznynowego 2.0 150KM:

wykres mocy silnika benzynowego 2.0 Forda

Referencyjne wykresy dla silnika benzynowego 1.3:

wykres mocy silnika benzynowego 1.3 Forda

Referencyjne wykresy dla silnika benzynowego 1.25 75KM:

wykres mocy silnika benzynowego 1.25 Forda

Inne ciekawostki techniczne

W celu zapoznania się z innymi ciekawostkami technicznymi zapraszam na podstronę porad i ciekawostek. To ogromny spis wielu zagadnień obecnych w tym serwisie.

Najlepsze przyśpieszenie silnika 1.6

Poniższa tabelka jest subiektywnym rezultatem moich pomiarów mojego 1.6 na drodze. Inne 1.6 powinny mieć podobne wartości. Oc z tej tabelki wynika? Otóż jest to opis na jakich biegach i przy jakich obrotach można uzyskać najbardziej optymalne przyśpieszenie.

dane techniczne Forda Fiesta mk6 relacji przyśpieszenie-prędkość dla silnika 1.6

Co widać na załączonym rysunku?
Na I biegu kręcimy silnik do nie więcej niż 4500 obr, czyli do 40km/h
Na II biegu kręcimy silnik do nie więcej niż 5000 obr, czyli do 75km/h
Na III biegu kręcimy silnik do nie więcej niż 5000 obr, czyli do 120km/h
Na IV biegu kręcimy silnik do nie więcej niż 5000 obr, czyli do 135km/h

Na zielono zaznaczyłem jaką prędkość przy jakich obrotach osiągniemy zmieniając biegi, to też informacja, że pomiędzy 3000 obr, a 5000 obr auto ma najlepsze przyśpieszenie. To oczywiście tylko moje subiektywne odczucie, gdyż wykresy mocy Forda wskazują, że powyżej 4000 obr, nie warto kręcić silnika, aby uzyskać wzorowe przyśpieszenie. Jednak wykres nie uwzględnia momentu od którego Fiesta najlepiej przyśpiesza. Następuje to powyżej 3000 obr. Aby więc uzyskać minimum takie optymalne obroty dla przyśpieszenia, musimy kręcić wysoko.

Tuning komputera silnika

Możliwości tuningu silnika przez modyfikację tylko i wyłącznie komputera silnika.

1.4 tdci: 68KM > 92KM
1.6 tdci: 90KM > 112KM

1.25: 75KM > 83KM
1.4 80KM > 89KM
1.6 100KM > 108KM
2.0: 150KM > 160KM

Wartości wziąłem ze stron profesjonalnych firm zajmujących się tuningiem komputerów silnika. Są to wartości maksymalne, możliwe do uzyskania bez uszkodzenia seryjnych elementów silnika.