Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Porównanie powłok ceramicznych i porównanie wosków
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
Porównanie: woski samochodowe kontra powłoki ceramiczne
Większość nas kierowców chce, by lakier jego auta się błyszczał i samochód się pięknie prezentował. Z wiekiem auto matowieje, warunki atmosferyczne wpływają negatywnie na lakier. Zimowa sól oraz myjnie automatyczne również mają negatywny
wpływ na stan powłoki lakierniczej naszego samochodu. Aby auto dobrze się prezentowało na ulicy powinniśmy zadbać o jego wygląd.
- 60% kierowców wybiera najtańszą opcję myjniautomatycznej, gdzie jest opcja nałożenia wosku podczas mycia, co trwa chwilę i kosztuje grosze.
- 20% kierowców decyduje się na myjnię, gdzie pracownicy nakładają wybrany wosk.
- 15% kierowców to hobbyści, którzy sami dbają o swoje auta nakładając różne chemiczne specyfiki na samochód, ale racji ograniczeń pogodowych mogą to robić głównie latem i przy dobrej pogodzie lub w garażu
- 5% kierowców to osoby zlecające specjalistom zadbanie o ich auta, tak by je odświeżyli na kilka lat. Myślę tu o osobach, które zdecydowałysię pokryć auta powłokami ceramicznymi. Usługi tego typu są drogie i bardzo drogie.
Czym zabezpieczyć karoserię? Wybrane produkty, polecane powłoki ceramiczne
Istnieje wiele rankingów różnych wosków do lakieru. Większość łączy jedna wspólna cecha. Są to rankingi sponsorowane, pisane pod zamówienie konkretnej firmy, albo są to rankingi nie wyjaśniające niczego. Zwycięski produkt ma być najlepszy i od razu mamy link do sklepu, gdzie kupimy go po promocyjnej cenie. Wątpię w obiektywność tego typu testów.
Dlatego moje porównanie to nie ranking, to porówanie właściwości.
Wszystkie porównywane woski używałem i wiem doskonale ile prawdy jest w reklamach, a ile pozostaje w rzeczywistości. Od 2018 roku, na mojej Fieście mk6 mam nałożoną warstwę ceramiczną Ceramic Pro 9h.
Na dole strony prezentuję kilka zdjęć, efektów prac.
Przygotowałem poniżej tabelę porównawczą pielęgnacji lakieru. Wybrałem kilka produktów, które sam używałem i takie które są wg mnie najlepsze. Gdybym chciał zrobić zestawienie każdego specyfiku dostępnego na rynku, moja tabela sięgała by w nieskończoność, a i tak niewiele by się różniła od tego co zapisałem dla wybranych produktów.
Woski samochodowe - tymczasowe zabezpieczenie lakieru przed jego uszkodzeniem. Dodatkowy efekt to połysk.
Powłoki ceramiczne - stałe zabezpieczenie lakieru przed jego uszkodzeniem. Dodatkowy efekt to głęboki połysk
Istnieje multum firm oferujących woski oraz kilka firm oferujących powłoki ceramiczne. Produkty różnią się ceną, łatwością nakładania i wytrzymałością. Używałem też produktów firm Sonax, K2, T-cut. Mają wielką zaletę. Są tanie. A ich właściwości bardzo są zbliżone do przedstawionego poniżej Turtle-Wax. Ten był przez lata ideałem powłok woskowanych do auta. Nie istniało nic lepszego w powszechanej opinii.
Przykładowe porównanie właściwości powłok ceramicznych i porównanie wosków:
rodzaj specyfiku | woski | powłoki ceramiczne | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
wosk wodny |
Turtle Wax wosk naturalny |
Meguair's wosk syntetyczny |
Meguair's wosk polimerowy |
Ceramic Pro light / Top Coat | Ceramic Pro 9h |
|
zdjęcie produktu | ||||||
cena detaliczna | 30zł | 150zł | 120zł | 350zł | ||
cena usługi | do 10zł | od 100zł | od 200zł | od 1000zł | od 2500zł | |
dodatkowa warstwa w serwisie |
30zł | 50zł | od 300zł | od 800zł | ||
wymagany profesjonalny warsztat |
||||||
amator może sam nałożyć? | ||||||
potrzebna korekta lakieru dla efektu |
||||||
wymagane pomieszczenie | ||||||
czas nakładania specyfiku | 1 min | 2h | 1h | 15 min | 4h | 4h |
łatwość nakładania | ||||||
wytrzymałość | kilka dni | 2-3 miesiące | 4-5 miesięcy | 5-6 miesięcy | 1-2 lata | 3-5 lat |
hydrofobowość | ||||||
odporność na zarysowanie lakieru |
||||||
zmywalność na myjni |
max 50 myć szamponem |
|||||
usuwanie przez polerowanie lakieru |
||||||
zabezpiecza antykorozyjnie |
||||||
nadaje głęboki połysk | ² | |||||
brudowstręt | ||||||
odporność na wysokie temperatury |
||||||
odporność na chemię myjni | ||||||
renowacja powłoki | od początku pełne nakładanie, ceny wyjściowe | od 300zł | od 500zł | |||
roczna gwarancja jakości |
Jaki wosk do Twojego samochodu?
Woski samochodowe to bardzo szeroki temat. Od lat używałem i używam produktów Meguairs i bardzo je polecam. Szczególnie wosk polimerowy o nazwie "Fast Finish" w sprayu. Nakłada się go w parę minut i jest efekt lustra. Rewolucja nakładania wosków niesamowita. Ja dokładam dziś ten wosk do wastwy ceramicznej i mam jeszcze większe lustro na aucie. Ceramiki taki wosk nie zastąpi, ale może być za 120zł jej uzupełnieniem na kilkanaście dni (tyle utrzymuje się widoczny efekt wosku, potem pozostaje zabezpieczenie, ale efekt lustra znika).
Czy warto wydawać tyle pieniędzy na samochód?
Wg mojej opinii warto dbać o samochód, gdy zależy nam na jego wyglądzie i chcemy nim jeździć jeszcze przynajmniej kilka lat. Po kilku latach stosowania różnych wosków i całkiem sporego zasięgu mikrorys na lakierze, wybrałem opcję prawie najdroższą. Samochód dostał profesjonalnie wykonaną korektę lakierniczą. W efekcie lakier wygląda jak z fabryki, lub nawet lepiej, co przy aucie z 2007 roku jest to niezłym efektem. Taki doskonały efekt na pewno ma znaczenie też przy sprzedaży samochodu, gdyż powłoka ceramiczna wyklucza jakąkolwiek rdzę nadwozia, a dobry stan lakieru auta to wyższa cena późniejszej sprzedaży. Myślmy przyszłościowo :)
Powłoka nie jest konserwowana. Co się z nią dzieje?
Woski ulegaja zmyciu po kilku umyciach auta. Im wosk lepszy, tym dłużej się trzyma, ale najdalej po pół roku (zwykle po 2-3 miesiącach góra) śladu po
nim nie będzie. Inaczej jest z powłoką ceramiczną. Ona jest stale, tylko traci z wiekiem swoje właściwości i zanika. Roczna konserwacja, którą na
dobrą sprawę możemy wykonać samemu, pozwala cieszyć się powłoką taką jaką położono, ale bez konserwacji dopiero po kilku latach efekt "wow" zanika.
Powłoka ceramiczna jest pernamentna i usuwalne dopiero przez polerowanie auta. Zwykła powłoka po 2-3 latach góra znikie, wersja 9h i podobne na pewno 5-6 lat spokonie wytrzyma.
Grubość ceramiki
Fabryczny lakier Fiesty ma grubość 132-147 mikrometrów. Powłoka ceramiczna ma
grubość 1 mikrometra. Nie ma znaczenia czy to będzie tania czy droga powłoka
i czy nałożymy 1 czy 100 warstw. Grubości nakładanych warstw nie sumują się,
każda powłoka zawiera rozpuszczalnik lub alkohol w swoim składzie.
Warstwy lakieru na Fordzie Fiesta:
warstwa fosforanowa =
2um
farba zanurzeniowa katodowa = 30-35um
wypełniacz = 30-35um
farba bazowa = 15-20um
lakier bezbarwny = 55um
Twardość lakieru przed i po nałożeniu ceramiki, technika pomiaru twardości lakieru
Lakiery samochodowe są różnej twardości. im grubszy fabrycznie lakier, tym
twardszy i mniej podatny na zarysowania powstałe podczas użytkowania auta.
Miękkie lakiery mają fabryczną powłokę cienką 20-80 mikronów, średnie
80-140, twarde więcej niż 140. Ten przedział należy traktować orientacyjnie.
Lakier Forda Fiesta mk6 ma średnią twardość. Ma to też znaczenie dla korekt
lakieru przy polerowaniu. Im grubszy lakier tym więcej korekt możemy
wykonać.
Jak zmierzyć ile realnie lakier ma twardości?
Grubość określamy miernikiem grubości lakieru, ale w badaniu twardości
specjaliści posługują się skalą ołówkową i podają wartości w skali H.
Kupujemy w sklepie papierniczym zestaw ołówków o twardości 2H, 3H 4H, 5D,
6H, 7H, 8H, 9H 10H. Ostrzymy ołówki. Pod kątem 45* rysujemy element
karoserii różnymi ołówkami. Ten ołówek który pierwszy porysuje lakier, że po
przetarciu szmatką nadal pozostanie fizyczna rysa, oznacza, że lakier ma
twardość o H niżej niż ołówek który lakier uszkodził. Oczywiście nie polecam
tego testu na aucie, lepiej wymontować jakąś starą część i ten sposób
bezkarnie testować lakier.
A co z twardością po położeniu jakieś powłoki
wg reklamy 9H, albo może nawet 10H? Powtarzamy nasz test. Jeśli fabryczny
lakier ma twardość np 4H, to po takiej ceramice, nie będzie miał twardości
np 9H, to nie możliwe, bo jak wspomniałem grubość ceramiki jest zbyt mała.
Osiągniemy jednak poprawę twardości lakieru i będzie to lakier np 6H zamiast
4H fabrycznego. Ile dokładnie, to powie tylko test ołówkowy. Dla
Fiesty mk6 zrobiłem na zdjętym błotniku, który był pokryty ceramiką 9H kilka
lat wcześniej. Wyszło mi, że rysy ołówka 7H są już widoczne i nieusuwalne,
więc lakier po zabezpieczeniu nie będzie miał więcej niż 6H.
Cały ten
wywód ma na celu uzmysłowienie, że nie ma szans na całkowite zabezpieczenie
auta przed przypadkowym porysowaniem.
Czy woski i powłoki ceramiczne można mieszać?
Dobre pytanie. Woski na pewno tak i nie ma znaczenia czy na wosk firmy X nałożymy wosk firmy Y. Z powłokami ceramicznymi tak łatwo nie jest i wg mnie nie można ich mieszać, gdyż nie wiadomo jak różne związki chemiczne zareagują na karoserii po zmieszaniu.. Piszę to z mojego doświadczenia, ale nikt tego profesjonalnie nie testował.
Skład chemiczny powłok ceramicznych (dane z msds)
Skład chemiczny powłoki ceramicznej nie jest zwykle podawany i jest to zwykle informacja utajana, choć dostępna publicznie. Wymaga sporo
zaangażowania by ją uzyskać. Tabelę posortowałem według ceny produktów.
Wybrałem najpopularniejsze powłoki ceramiczne sprzedawane w Polsce w
sklepach, a gdybym chciał opisać wszystkie byłoby tu ze 30 pozycji.
LEGENDA istotnych specyfików chemicznych wg ich wzorów:
poli dimetylosiloksan = CH3 [ Si (CH3 ) 2 O]n Si (CH3 ) 3
okta metylo
cyklo tetra siloksan = C8 H24 O4 Si4
deca metylo cyklo penta siloksan =
C10 H30 O5 Si5
hrydrorafinowane destylaty ropy nafowej = C20-50
trisiloksan modyfikowany polimerami
= C15 H38 O5 Si3
silazan polimerowy = C6 H19 N Si2
izoalkany = C9-C12
nafta = C2-50
krzemian glinu = AL2 Si O5
dwutlenek krzemu = Si O2
dwutlenek tytanu
= Ti O2
zdjęcie | nazwa produktu + link msds | cena w PLN | najważniejsze składniki powłoki ceramicznej |
||
---|---|---|---|---|---|
Mr. Fix 9H r. Fix 9H | 35zł | silazan polimerowy | |||
K2 Gravon Lite |
45zł | okta metylo cyklo tetra siloksan 50-100% | deca metylo cyklo penta siloksan 10-25% | cyklo silazan 10-25% | |
CarPro Quartz UK |
75zł | poli dimetylo siloksan 45-50% | hrydrorafinowane destylaty ropy nafowej 50-55% | ||
Fireball Ultimate Nano Coat |
150zł | poli dimetylo siloksan 45-50% | hrydrorafinowane destylaty ropy nafowej 50-55% | ||
Nanolex Si3D SET |
300zł | silazan polimerowy 20-60% | deca metylo cyklo penta siloksan 10-30% | aceton 10-30% | |
GTECHNIQ EXO V4 |
330zł | poli dimetylo siloksan 15-50% | trisiloksan modyfikowany polimerami 5-30% | 3-amino-propylotrietoksysilan 1-5% | |
TENZI T1 TITANIUM PRO |
340zł | poli dimetylo siloksan < 20% | izoalkany < 30% | propanol < 10% | |
Nanoshine Top Coat/Light |
350zł | dwutlenek krzemu 65% | woda 30% | alkohol izopropylowy 5% | |
General Quartz GQ |
600zł | krzemionka krystaliczna 50-100% | kaolinit (krzemian glinu) 0-10% | ||
GYEON Q2 Syncro |
900zł | organo poli silazan | hrydrorafinowane destylaty ropy nafowej 25-30% | mieszanka węglowodanów tłuszczowych 25-30% | |
Nanonshine Ceramic 9H |
* | dwutlenek tytanu 65% | woda 30% | alkohol izopropylowy 5% | |
Nanotech Kube Bond 9H |
950zł | dwutlenek tytanu 65% | nafta 35% |
* nie jest w sprzedaży detalicznej, tylko dla wybranych firm współpracujących.
Ranking powłok ceramicznych, top 10 powłok ceramicznych |
---|
Ranking jest zgodny z powyższą tabelą, najniższa pozycja to najbardziej polecany specyfik do samochodu, czyli zdecydowanie polecam Nanotech Kube Bond 9h, a najmniej polecam Mr Fix 9h, jako subsytut powłoki ceramicznej. |
Galeria zdjęć
Poniżej zdjęcia Fiesty mk6 po aplikacji powłoki ceramicznej 9h.