Ford Fiesta mk6
Ford Fiesta mk6 (2001-2008)

czujniki do Fiesty mk6Czujniki Fiesty mk6


Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
qr kod

Czujniki są w Fieście szeroko stosowane i zapewniają poprawną pracę wielu elementów. Bardzo często gdy wystąpi awaria, winnym jest czujnik, a nie element do którego czujnik pasuje. Czujniki kosztują od 20 do 400zł i w większości są dostępne w sklepach motoryzacyjnych. Szczegółowych cen nie podaję z uwagi na problem inflacji w Polsce i zmieniające się ceny. Należy kupować tylko i wyłącznie nowe elementy. Stosowanie używanych części nie jest zabronione, ale jest obarczone ryzykiem kupna popsutego czujnika, czego nie widać w momencie zakupu.

Opisuję jak wygląda czujnik dla Fiesty mk6, gdzie jest zlokalizowany, jak można sprawdzić czy czujnik poprawnie działa i jak zdemontować część.


Czujnik położenia wału korbowego silnika znajduje się z tyłu bloku silnika, naprzeciw koła zamachowego. Uszkodzony czujnik ma niewłaściwą rezystencję, która powinna mieścić się w zakresie 0,5–0,6 kOhm.
Czujnik przykręcony jest kluczem nasadkowym 8.


Czujnik położenia wałka rozrządu jest zamontowany na górze głowicy cylindrów. Uszkodzony czujnik ma niewłaściwą rezystencję, która powinna mieścić się w zakresie 0,5–0,6 kOhm.
Czujnik przykręcony jest kluczem nasadkowym 10.


Czujnik temperatury płynu chłodzącego znajduje się w obudowie dystrybutora płynu chłodzącego znajdującej się pod cewką zapłonową. Uszkodzony czujnik ma niewłaściwą rezystencję, której wartość powinna wynosić zależnie od temperatury płynu:
+20*C = 2,1-2,7 kOhm, a np przy +40*C 0,9-1,8 kOhm. Test można przeprowadzić zanurzając czujnik w dowolnie rozgrzanej cieczy.
Przed wymianą należy spuścić płyn chłodniczy.
Czujnik przykręcony jest kluczem nasadkowym 19.


Czujnik ciśnienia absolutnego i temperatury w kolektorze (map) zlokalizowany jest w głowicy koło cewek zapłonowych.
Prawidłowy przepływ prądu czujnika wynosi równo 5V, zaś pomiar rezystencji powinien wynieść 2080 Ohm w temperaturze 25*C. Inne wartości oznaczają awarię czujnika.


Czujnik recyrkulacji spalin (EGR) występuje tylko w silnikach 1.3 oraz silnikach diesla. Zlokalizowany jest za lewym
reflektorem. Gdy brak mocy na wyższych obrotach, a na niskich silnik pracuje nierówno, winny jest EGR.
Czujnik trzyma się na trzech śrubach torx-25.


Czujnik temperatury paliwa występuje tylko w silnikach silnikach diesla. Zlokalizowany jest koło nagrzewnicy paliwa.
Najprościej sprawdzić rezystencję czujnika mierząc w temperaturze +25*C czujnik zanurzony w dowolnej cieczy. Musi wynosić 2252 Ohm +/- 112. Inne wartości oznaczają błąd czujnika.
Czujnik przykręcony jest kluczem nasadkowym 22.


Czujnik pracy stukowej zlokalizowany jest w korpusie silnika od tyłu.
Objawem jest niska moc silnika i dużo większe spalanie paliwa. Rezystencja czujnika z odłączoną końcówką od komputera powinna wynosić mniej niż 1 Ohm.


Czujnik położenia przepustnicy jest wbudowany w pokrywę przepustnicy, więc jeśli czujnik ulegnie awarii, wymień całą przepustnicę.
Wyjątkiem jest przepustnica silnika 1.3, zdjęcie przedstawia czujnik dla silnika 1.3.


Czujnik pedału gazu zlokalizowany jest w pedale gazu. Czujnik jest nierozbieralny i niewymienialny. Należy kupić nowy pedał gazu. Występuje w każdej Fieście poza tymi z silnikami 1.3, Objawem głównym jest brak reakcji na nacisk na pedał gazu, lub załączenie się trybu awaryjnego silnika.
Pedał przykręcony jest 3 śrubami nasadkowymi 10.


Czujnik stężenia tlenu nr 1 jest zlokalizowany za filtrem powietrza (trzeba go zdemontować) na obudowie kolektora wydechowego.
Czujnika nie testuje się po demontażu, możliwa jest tylko wymiana.
Przed wymianą należy odłączyć akumulator.
Czujnik przykręcony jest bardzo długim i pustym w środku kluczem nasadkowym 22.
Istnieje jeszcze podobny czujnik nr 2 wkręcony w obudowę katalizatora, wygląda tak samo i tak samo się go wykręca.


Czujnik prędkości kół przednich zlokalizowany jest na górze zwrotnicy zawieszenia.
Czujnik wymienia się na podstawie błędów wskazanych program diagnostyczny, sprzedawany jest z długim kablem i wtyczką, która znajduje się w błotniku (trzeba zdjąć plastikowe nadkole).
Czujnik przykręcony jest kluczem nasadkowym 8.
+
Czujnik prędkości kół tylnych zlokalizowany jest na tarczy osłonowej bębna hamulcowego od tyłu.
Czujnik wymienia się na podstawie błędów wskazanych program diagnostyczny, sprzedawany jest z długim kablem i wtyczką, która znajduje się na tylnej belce zawieszenia.
Czujnik przykręcony jest kluczem nasadkowym 8.


Czujnik hamulca postojowego zlokalizowany jest przy dźwigni hamulca ręcznego.
Po zdjęciu obudowy tunelu środkowego jest dostęp do dźwigni ręcznego.
Czujnik przykręcony jest śrubą płaską. Potrzebny śrubokręt z krótką rączką, lub trzeba zdemontować fotel kierowcy.


Czujnik położenia pedału hamulca (odpowiada za zapalanie się świateł stop) zlokalizowany jest przy pedale hamulca.
Ma charakterystyczny biało-niebieski kolor.
Czujnik jest na zatrzasku, do podważenia płaskim śrubokrętem.


Czujnik położenia pedału sprzęgła odpowiada za poprawną pracę silnika i zapobiega jego gaśnięciu, zlokalizowany jest przy pedale sprzęgła.
Czujnik jest na zatrzasku, do podważenia płaskim śrubokrętem.


Czujnik świateł cofania zlokalizowany jest na obudowie skrzyni biegów.
Uszkodzony czujnik ma niewłaściwą rezystencję, której wartość powinna wynosić 0 po naciśnięciu kulki od strony skrzyni biegów (po demontażu czujnika).
Czujnik przykręcony jest kluczem nasadkowym 22.


Czujnik ciśnienia w układzie wspomagania kierownicy jest wkręcony w obudowę przewodu ciśnieniowego pompy wspomagania.
Uszkodzony czujnik uniemożliwia lekkie poruszanie kierownicą przy skręcie.
Uszkodzony czujnik powoduje wzrost obrotów silnika podczas skrętu kół na postoju.
Czujnik przykręcony jest kluczem nasadkowym 13.


Czujnik ciśnienia paliwa zlokalizowany jest w zespole pompy i miernika stanu paliwa w zbiorniku paliwa.
Sprawny czujnik ma rezystancję, która powinna wynosić 200-206 Ohm w dolnym położeniu pływaka poziomu paliwa, zaś w górnym opór powinien spaść do 7,7-9,3 Ohm.
Do wymiany należy wymontować zbiornik paliwa z auta i odkręcić plastikową nakrętkę zespołu paliwowego celem jego demontażu.


Czujnik kąta skrętu kół ESP (żyroskop) zlokalizowany jest pod fotelami kierowcy i pasażera. Czujnik jest nierozbieralny i niewymienialny. Należy kupić nowy czujnik. Dostępność jest bardzo ograniczona na rynku wtórnym, do zamówienia w ASO (bardzo wysoki koszt). Pasują czujniki z innych Fordów. Czujnik ma nr 6G91-3C187-AG


Czujnik deszczu/zmierzchu zlokalizowany jest na przedniej szybie za lusterkiem wstecznym. Czujnika nie naprawia się, tylko wymienia.
Czujnik przymocowany jest blaszkami metalowymi do obudowy lusterka.


Czujnik nasłonecznienia klimatyzacji automatycznej zlokalizowany jest na środku góry deski rozdzielczej.
Sprawny czujnik przełącza automatycznie podczas intensywnego deszczu nawiew klimatyzacji na przednią szybę. Gdy tak się nie dzieje, czujnik jest do wymiany.
Czujnik montowany jest na wcisk, demontaż polega na podważeniu płaskim śrubokrętem czujnika i wyjęciu go.
Czujnik jest ekstremalnie rzadko sprzedawany. Nowy w ASO na specjalne zamówienie.


Czujnik temperatury zewnętrznej zlokalizowany jest pod zderzakiem przednim na belce wzmocnienia przedniego.
Uszkodzony czujnik pokazuje niepoprawną temperaturę zewnętrzną lub nie pokazuje jej wogóle.
Czujnik przymocowany jest na zaczep metalowy. Wymiana czujnika wymaga demontażu przedniego zderzaka.


Czujnik temperatury powietrza nagrzewnicy zlokalizowany jest na obudowie nagrzewnicy w kratkach wentylacyjnych środkowych oraz nawiewu na nóg. Występuje tylko przy klimatyzacji automatycznej. Poprawna rezystancja czujnika wynosi 10 Ohm przy temperaturze 25°C.
Czujnik jest montowany na wcisk.


Czujnik temperatury powietrza wewnątrz występuje tylko przy klimatyzacji automatycznej. Zlokalizowany jest pod panelem sterowania nawiewem i klimatyzacją. Czujnik ma własny silniczek, który musi poprawnie pracować. Gdy nie pracuje (np z powodu kurzu, który zasysa jak odkurzacz), należy go poddać czyszczeniu. Rzadko kiedy ulega całkowitej awarii.
Czujnik jest przykręcony dwoma śrubami torx oraz jego wtyczka elektryczna jest bardzo trudno demontowalna. By wyjąć czujnik należy zdemontować cały środkowy panel deski rozdzielczej.


Czujnik ciśnienia klimatyzacji
zlokalizowany jest na oszuszaczu i odpowiada za załączanie i rozłączanie układu w zależności od temperatury zewnętrznej. Uszkodzony czujnik nie załączy się i będzie generował nieskończoną oporność


Czujnik otwarcia drzwi zlokalizowany jest w mechaniźmie zamka drzwi. Jest niedemontowalny i niewymienialny.
Wymiana czujnika wiąże się z wymianą całego mechanizmu zamka drzwi. Trzeba zdemontować boczki drzwi i szybę boczną.


Czujnik otwarcia maski zlokalizowany jest w zamku maski. Jest niedemontowalny i niewymienialny.
Wymiana czujnika wiąże się z wymianą całego mechanizmu zamka maski. Co interesujące nie jest on seryjnym wyposażeniem auta. Można go doinstalować kupując używany zamek z czujnikiem. Trzeba przeprowadzić wiązkę dwu-żyłową. Przewód czarny do jednej z mas, niebieski do kabiny i pinu 23 wtyczki czarnej modułu GEM. Potem aktywować trzeba komputerowo funkcję czujnika maski.


Czujnik uderzenia przedniego zlokalizowany jest pod deską rozdzielczą przy poduszce powietrznej pasażera. Podczas wypadku aktywuje przednie poduszki powietrzne. Fiesta nie ma podziału na kierowcę i pasażera, wybuchają obie naraz. Czujnik wymienia się, nie naprawia. Powinno się kupować tylko nowe elementy, te są drogie i dostępne tylko na zamówienie w ASO.
Czujnik musi mieć nr części: 2S6T-14B006-AD
Czujnik mocowany jest na wcisk plastikowy.


Czujnik uderzenia bocznego zlokalizowany jest pod plastikowym progiem przy słupku B. Osobno dla kierowcy, osobno dla pasażera. Opis montażu, naprawy i zakupu taki sam jak czujnika przedniego.
Czujnik musi mieć nr części: 2S6T-14B342-AD


Czujnik kąta skrętu kierownicy zlokalizowany jest w kolumnie kierowniczej i połączony z dźwigniami bocznymi kolumny. Awaria powoduje zanik wspomagania kierownicy. Czujnik sam z siebie się nie psuje praktycznie nigdy.
Do demontażu czujnika trzeba rozebrać obudowę kolumny kierowniczej i zdemontować koło kierownicy.


Czujnik parkowania zlokalizowany jest w zderzaku tylnym i połączony z centralką instalowaną w bagażniku pod wykładziną. Dźwięk rozchodzi się za pomocą głośniczka instalowanego z lewej strony tylnych plastików bagażnika. Centralka podłączona jest do świateł wstecznych i w ten sposób aktywuje się czujnik. Awarię powoduje głównie wilgoć, np woda w bagażniku lub mechaniczne uszkodzenie czujnika (jest ich pięć), ale całość jest raczej bezawaryjna. Gdy woda wyschnie, czujniki reaktywują się same.
Dostęp do głośnika i centralki jest bezproblemowy, ale do wymiany czujnika w zderzaku, trzeba zdjąć zderzak.

wróć do góry strony