Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Wymiana filtra kabinowego Fiesty mk6, procedura wymiany krok po kroku
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
Filtr kabinowy znany jest też pod nazwą filtra przeciwpyłkowego. Ma za zadanie filtrować nieczystości powietrza wlatującego do wnętrza auta i chroni parownik klimatyzacji zainstalowany w aucie przed zanieczyszczeniami.
Nie każda Fiesta ma taki filtr, ale w każdej Fieście taki filtr można
zainstalować. Fiesty bez klimatyzacji filtra nie miały, ale miejsce nań jest. Jednak gdy filtr jest, należy regularnie go czyścić (czyt. wymieniać na nowy) wiosną i jesienią. Brudny
filtr oznacza drastyczny spadek wydajności przepływu powietrza i powoduje parowanie szyb w aucie.
Cena fiiltra kabinowego
Filtr kambinowy przedawany jestw dwóch wersjach: zwykłej i węglowej. Ta druga zmniejsza potrzebę wymiany filtra co pół roku (raz na rok wystarczy). Węglowy kład skuteczniej filtruje nieczystości, zapachy.
Filtr zwykły: 30-50zł
Filtr węglowy: 70-100zł
Wymiana filtra przeciwpyłkowego Fiesty mk6:
W Fieście filtr kabinowy jest bardzo starannie ukryty przed właścicielem i jego wymiana jest bardzo skomplikowana. Filtr znajduje się na samym dole tunelu środkowego wnętrza auta:
Aby móc wymienić filtr należy... odkręcić pedał gazu. To nie pomyłka. Na szczęście pedał gazu jest elektryczny i wystarczy odkręcić śruby mocujące pedał. Co ciekawe problem z pedałem nie dotyczy Fiest z silnikiem
1.3, gdyż zastosowano tam rozwiązanie stare, mechaniczne, gdzie pedał z przepustnicą jest połączony linką sam pedał jest niewielkich rozmiarów.
Wówczas wystarczy tylko naciśnięcie do oporu pedału.
Nie trzeba odpinać akumulatora podczas zdejmowania wtyczki pedału gazu. Jedyne co warto pamiętac, by nie uruchamiać silnika, gdy pedał gazu jest odpięty. Może to skutkować pojawieniem się błędu DTC, do usunięcia dopiero za pomocą złącza diagnostycznego i zenwętrznego programu (np Forcan)
Po odkręceniu pedału możemy odkręcić widoczną obudowę tunelu, którą jak widać trzyma jedna śruba oraz dwa zaczepy, które niestety bardzo łatwo połamać (mi się udało, co widać na zdjęciu przez niedokładne spasowanie elementów)
Dostęp do filtra jest tragiczny. Nie chce on wyjść i ma trudności w wejściem na swoje miejsce. Na zdjęciu wygląda to ładnie, ale aparat trzymałem przy pedałach sprzęgła i hamulca by coś było widać. Wiele rzeczy tam
trzeba robić na wyczucie, np odkręcenie górnych śrub pedału gazu, czy zdjęcie przewodu elektrycznego. Odkręcenie samych śrub obudowy filtra to już zupełnie niemożliwe by patrzeć i robić.
Jak widać wnętrze jest brudne. Dostęp był tam tak trudny, że powyższe zobaczyłem
dopiero na zdjęciu w komputerze. W aucie nie widać tam niczego. Nawet
oświetlanie latarką niewiele pomaga. Brudne wnętrze warto umyć jakąś
wilgotną szmatką na kiju. Ja myłem to w taki sposób, że zrobiłem zdjęcie,
obejrzałem na ekranie aparatu postęp mycia i myłem tak dalej.
Odnośnie zdjęć, to nie polecam smartfona. Warunki zdjęciowe są fatalne, potrzeba mocnego flesza. Pierwszy lepszy aparat kompaktowy będzie lepszy niż telefon. Ja używałem starego Panasonica LX3, którym robiłem wiele zdjęć do tej strony).
Swoją drogą filtr kabinowy trzeba wymieniać. Oto mój, stary i nowy. Stary wymieniałem w połowie października, nowy założyłem na połowie maja. Sześć miesięcy, ale okres zimowy i tak filtr brudny był, a jeździłem głównie po Warszawie. Jak widać wymiana filtra kabinowego Fiesty mk6 jest konieczna!
O czym trzeba pamiętać?
Każdy filtr ma strzałką zaznaczony przepływ powietrza. Powietrze płynie
od strony silnika (od lewej). Założenie filtra niezgodnie ze strzałką
powoduje spadek jego wydajności i przepływu powietrza. Sam filtr będzie
działał, gdy się pomylimy.
Alternatywą zwykłego filtra kabinowego jest filtr zawierający aktywny węgiel. Filtry takie są droższe od standardowych, ale można zmieniać go spokojnie raz w roku. Polecam ten rodzaj filtra.