filtr powietrzaFord Fiesta mk6 filtr powietrza, wymiana filtra powietrza Fiesty - fotorelacja

Jaki filtr powietrza kupić?

Nowy standardowy filtr kosztuje tylko 20zł. Można nawet kupić lepszej jakości filtry za 40-80zł. (firmy Knecht). Następnie można kupić sportową wkładkę np firmy K&N za 200zł. Da ona co prawda poczucie wyjątkowości, ale zupełnie nie przełoży się to na realną moc auta na drodze. Istnieją różne strony, opinie i głosy polecające drogie filtry K&N. Uszeregujmy wady i zalety filtrów:

Podsumowując uważam, że warto kupić dobrze wykonany standardowy filtr np Knecht.

Wymiana filtra powietrza Fiesty

W Fordzie Fiesta wymiana filtra powietrza nie jest prosta. W większości aut wystarczy zdjąć zatrzaski obudowy i można łatwo i prosto filtr wymienić. W silnikach w Fieście jest to bardzo skomplikowane. Mój opis dotyczy obudów silników 1.25/1.4/1.6, ale w pozostałych silnikach sposób jest podobny, różni się to tylko rozmieszczeniem śrub, przewodów i zatrzasków.


obudowa filrtra powietrza Fiesta mk6

Aby wymienić filtr należy odkręcić widoczne dwie śruby, zdjąć rury tych dwóch przewodów oraz zdecydowanym ruchem unieść obudowę, która z tyłu trzyma się na dwóch kołkach montażowych. Te zaczepione są mocno i trzeba sporej siły by obudowę wyjąć.  Widoczne przewody na zdjęciu to wylotowy z filtr (po lewej) i wlotowy (z prawej) i jest jeszcze mały przewód odmy, którego nie zaznaczyłem na zdjęciu z lewej strony.

Całość zdejmujemy i czy możemy już wymienić filtr? Nie. Ford skomplikował życie bardzo. Teraz musimy odkręcić cały zestaw śrubek, kluczem torx. Ja obudowę zabrałem do domu, bo tak wygodniej jest. Wygląda to tak:

obudowa filtra powietrza od spodu

wkład filtra i rozebrana obudowa

Po rozkręceniu mamy filtr. Najprościej jest wymienić i złożyć ponownie. Ja jednak odkryłem, że pod obudową jest pełno brudu i całość wziąłem pod prysznic i dokładnie umyłem, a potem jeszcze dokładniej wytarłem do sucha. Nawet niewielka ilość wody nieszczególnie dobrze wpływa na silnik... ale czysta obudowa pozwala powietrzu swobodniej krążyć, więc dobrze jest całość umyć. Warto też wymienić gąbkę odmy. Stara jest szara do brudu. Ja wziąłem nową przyciętą ze zwykłego domowego gąbkowego zmywaka do naczyń.


Przed skręceniem całości warto skąpać śruby w WD-40 by łatwiej całość skręcić. Ponowny montaż w aucie jest już prosty. Pamiętajmy o zamocowaniu gąbki odmy przed skręceniem obudowy. Jej brak spowoduje zanieczyszczenie układu dolotowego olejem i potem trudny proeces rozkręcania dolotu i czyszczenie. Ja kilka razy o tej gąbce zapomniałem i musiałem ponownie rozkręcać obudowę...