filtryFiltry Forda Fiesta mk6

Filtr powietrza

Filtry powietrza w formie standardowych wkładek różnią się od siebie, choć te różnice są względne, trudne do zmierzenia. Na pewno wyróżniają się filtry ze zwiększoną przepływowością powietrza, ale tylko najdroższe modele oferują minimalną poprawę tuningu silnika i w wysokiej cenie otrzymujemy dożywotni produkt, który trzeba czyścić, myć, nasączać olejem, ale nie trzeba kupować nowego.
Na rynku jest gigantyczna ilość filtrów zwykłych, do wyboru i dosłownie do koloru. Każdy z producentów zapewnia o wyjątkowości swojego produktu, choć tak naprawdę każdy z seryjnych produktów jest taki sam.

filtry powietrza - porównanie właściwości filtrów
cechy filtr zwykły filtr gąbkowy filtr sportowy
  filtr powietrza zwykły filtr powietrza gąbkowy filtr powietrza sportowy
materiał papier gąbka bawełna
przepływ powietrza seryjny zwiększony zwiększony
zwiększa moc nie do 1KM 1-2KM
zwiększa moment obr. nie 1-2Nm 1-5Nm
trwałość filtra standardowa średnia wysoka
czyszczenie filtra nie tak tak
kiedy wymieniać? co 15 tys km co 50 tys km nie
średnia cena 10-60zł 70-150zł od 200zł

Teoretycznie filtr gabkowy jest dożywotni, ale gąbka ma tendecję do zużywania się, a mycie ją osłabia, dlatego łatwo ją przy konserwacji po jakimś czasie uszkodzić.
Żaden z droższych filtrów nie oferuje (niezależnie od reklam producentów) realnie większej mocy i przyśpieszenia. Poprawa jest w granicach błędów pomiarowych i praktycznie nie przekłada się w żaden sposób na pracę silnika podczas jazdy, choć w przypadku filtra sportowego w Fieście można mówić o delikatnie większej elastyczności przy niskich obrotach, ale to bardziej efekt wiary w zmiany.

Filtry powietrza mają różne rozmiary w zależności od silnika:

  silniki benzynowe
1.25/1.3/1.4/1.6
silnik benzynowy
2.0
silnik diesla
1.4 TDCi
silnik diesla
1.6 TDCi
długość 216-218 mm 189 mm 139-140 mm 198-200 mm
szerokość 165-168 mm 165 mm 280-285 mm 170-173 mm
wysokość max 41 mm max 36 mm max 50 mm max 38 mm


Jeśli znajdziemy filtr o takich wymiarach jak powyższe, ale nie dedykowany do Fiesty/Fusion - bez problemu można go zastosować, bo kluczowym parametrem jest rozmiar pasujący do kształtu obudowy filtra.
Polecam stosowanie zwykłych filtrów ewentualnie gąbkowych, ale wydawanie pieniędzy na odmianę sportową to tylko strata gotówki.

Filtr kabinowy

Filtrów kabinowych jest kilka rodzajów na rynku. Najpopularniejsze są filtry zwykłe, bo są tanie, poza tym im mocniejszy filtr, tym gorszy przepływ powietrza. Ostatnio w czasach koronawirusa można przyjąć, że filtry zwykłe filtrują jak maseczki chirurgiczne, węglowe jak FFP2, a polifenolowe filtry jak maseczki FFP3. Każdy kto różne typy maseczki wie doskonale jak ograniczają przepływ powietrza. Dlatego im bardziej filtry kabinowe mają mocniejsze działanie, tym sprawniejszego układu nawiewu potrzebują.
Przy klimatyzacji manualnej nastawa na I bieg z filtrem polifenolowym będzie dużo mniej wydajna niż z filtrem zwykłym.

filtry kabinowe - porównanie właściwości filtrów
cechy filtr zwykły filtr węglowy filtr polifenolowy
  filtr kabinowy zwykły filtr kabinowy węglowy filtr kabinowy polifenolowy
wymiary 235x190x35 mm
pyłki 2,5 µm tak tak tak
pyłki 0,5 µm nie nie tak
spaliny  nie tak tak
zapachy nie tak tak
alergeny nie nie tak
średnie ceny 20-40zł 40-70zł 70-120zł

Przy obecnych problemach z koronawirusem można przyjąć, że dopiero filtr polifenolowy chroni przed nim filtrując pyłki i bakterie o wielkości 0,5 µm.
Filtry kabinowe należy wymieniać co 15 tysięcy km lub co 6-8 miesięcy. Absolutnie zalecana jest wymiana filtra na nowy wiosną.



filtr oleju

filtr oleju

Dowolny filtr w cenie 15-40zł. Nie ma znaczenia czy oryginał, czy zamiennik, każdy praktycznie w taki sam sposób spełnia swoją funkcję i każdy przy kolejnej wymianie oleju musi zostać wymieniony.  Części są nierozbieralne bez ich zniszczenia i nie da się ocenić stanu filtra przed lub po wymianie.

filtr paliwa:

filtr paliwa benzyna filtr paliwa diesel
Dowolny filtr o takim wyglądzie do silników benzynowych w cenie 15-30zł lub diesli w cenie 40-80zł. Nie ma znaczenia czy oryginał, czy zamiennik. Filtr wymienia się co 30 tysięcy km. Części są nierozbieralne i nie da się ocenić stanu filtra przed lub po wymianie. Taki sam filtr pasuje do wszystkich wersji silników benzynowych, a wersja dla diesla do obu wersji takiego silnika.