Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Filtry Forda Fiesta mk6
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
Filtr powietrza
Filtry powietrza w formie standardowych wkładek różnią się od siebie, choć te
różnice są względne, trudne do zmierzenia. Na pewno wyróżniają się filtry ze
zwiększoną przepływowością powietrza, ale tylko najdroższe modele oferują
minimalną poprawę tuningu silnika i w wysokiej cenie otrzymujemy dożywotni
produkt, który trzeba czyścić, myć, nasączać olejem, ale nie trzeba kupować
nowego.
Na rynku jest gigantyczna ilość filtrów zwykłych, do wyboru i
dosłownie do koloru. Każdy z producentów zapewnia o wyjątkowości swojego
produktu, choć tak naprawdę każdy z seryjnych produktów jest taki sam.
filtry powietrza - porównanie właściwości filtrów | |||
---|---|---|---|
cechy | filtr zwykły | filtr gąbkowy | filtr sportowy |
materiał | papier | gąbka | bawełna |
przepływ powietrza | seryjny | zwiększony | zwiększony |
zwiększa moc | do 1KM | 1-2KM | |
zwiększa moment obr. | 1-2Nm | 1-5Nm | |
trwałość filtra | standardowa | średnia | wysoka |
czyszczenie filtra | |||
kiedy wymieniać? | co 15 tys km | co 50 tys km | |
średnia cena | 10-60zł | 70-150zł | od 200zł |
Teoretycznie filtr gabkowy jest dożywotni, ale gąbka ma tendecję do zużywania się, a mycie ją osłabia, dlatego łatwo ją przy konserwacji po jakimś czasie uszkodzić.
Żaden z droższych filtrów nie oferuje (niezależnie od reklam producentów) realnie większej mocy i przyśpieszenia. Poprawa jest w granicach błędów pomiarowych i praktycznie nie przekłada się w żaden sposób na pracę silnika podczas jazdy, choć w przypadku filtra sportowego w Fieście można mówić o delikatnie większej elastyczności przy niskich obrotach, ale to bardziej efekt wiary w zmiany.
Filtry powietrza mają różne rozmiary w zależności od silnika:
silniki benzynowe 1.25/1.3/1.4/1.6 |
silnik benzynowy 2.0 |
silnik diesla 1.4 TDCi |
silnik diesla 1.6 TDCi |
|
---|---|---|---|---|
długość | 216-218 mm | 189 mm | 139-140 mm | 198-200 mm |
szerokość | 165-168 mm | 165 mm | 280-285 mm | 170-173 mm |
wysokość | max 41 mm | max 36 mm | max 50 mm | max 38 mm |
Jeśli znajdziemy filtr o takich wymiarach jak powyższe, ale nie dedykowany do Fiesty/Fusion - bez problemu można go zastosować, bo kluczowym parametrem jest rozmiar pasujący do kształtu obudowy filtra.
Polecam stosowanie zwykłych filtrów ewentualnie gąbkowych, ale wydawanie pieniędzy na odmianę sportową to tylko strata gotówki.
Filtr kabinowy
Filtrów kabinowych jest kilka rodzajów na rynku. Najpopularniejsze są filtry
zwykłe, bo są tanie, poza tym im mocniejszy filtr, tym gorszy przepływ
powietrza. Ostatnio w czasach koronawirusa można przyjąć, że filtry zwykłe
filtrują jak maseczki chirurgiczne, węglowe jak FFP2, a polifenolowe filtry jak
maseczki FFP3. Każdy kto różne typy maseczki wie doskonale jak ograniczają
przepływ powietrza. Dlatego im bardziej filtry kabinowe mają mocniejsze
działanie, tym sprawniejszego układu nawiewu potrzebują.
Przy klimatyzacji
manualnej nastawa na I bieg z filtrem polifenolowym będzie dużo mniej wydajna
niż z filtrem zwykłym.
filtry kabinowe - porównanie właściwości filtrów | |||
---|---|---|---|
cechy | filtr zwykły | filtr węglowy | filtr polifenolowy |
wymiary | 235x190x35 mm | ||
pyłki 2,5 µm | |||
pyłki 0,5 µm | |||
spaliny | |||
zapachy | |||
alergeny | |||
średnie ceny | 20-40zł | 40-70zł | 70-120zł |
Przy obecnych problemach z koronawirusem można przyjąć, że dopiero filtr polifenolowy chroni przed nim filtrując pyłki i bakterie o wielkości 0,5 µm.
Filtry kabinowe należy wymieniać co 15 tysięcy km lub co 6-8 miesięcy. Absolutnie zalecana jest wymiana filtra na nowy wiosną.
filtr oleju
Dowolny filtr w cenie 15-40zł. Nie ma znaczenia czy oryginał, czy zamiennik, każdy praktycznie w taki sam sposób spełnia swoją funkcję i każdy przy kolejnej wymianie oleju musi zostać wymieniony. Części są nierozbieralne bez ich zniszczenia i nie da się ocenić stanu filtra przed lub po wymianie.
filtr paliwa:
Dowolny filtr o takim wyglądzie do silników benzynowych w cenie 15-30zł lub diesli w cenie 40-80zł. Nie ma znaczenia czy oryginał, czy zamiennik. Filtr wymienia się co 30 tysięcy km. Części są nierozbieralne i nie da się ocenić stanu filtra przed lub po wymianie. Taki sam filtr pasuje do wszystkich wersji silników benzynowych, a wersja dla diesla do obu wersji takiego silnika.