Ford Fiesta mk6
Ford Fiesta mk6 (2001-2008)

hak do Fiesty mk6Hak do Fiesty mk6


Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
qr kod



Występują dwie wersje haka ze złączem elektrycznym 7 pin lub 13 pin.
7 pin = max 750kg przyczepy
13 pin = dowolna masa
Przyczepka na rower musi mieć gniazdo 13 pin niezależnie od masy, gdyż wersja 7 pin nie ma światła cofania.

Możliwości haka w Fieście

Fiesty 1.4+1.6 benzynowe mają = max 900kg przyczepy.
Fiesty 1.4 ze skrzynią durashift = max 600kg przyczepy
Fiesty 1.25 benzyna i wszystkie diesle = max 750kg przyczepy.
Fiesty w wersji Sport 1.6 i ST 2.0 nie mogą ciągnąć przyczep.
Fiesty z silnikiem 1.3 nie mogą ciągnąć przyczep.

Schemat pinów haka w zależności od wersji haka


7pin


1. kierunkowskaz lewy
4. kierunkowskaz prawy
7. pozycja lewy
5. pozycja prawy
2. przeciwmgielne tylne
6. światło stop
3. masa (dla powyższych obwodów, musi być podłączona do auta)

Układ 13 pin jest taki sam jak w 7 pin i dodatkowo są pozycje 8-13.

13 pin


1. kierunkowskaz lewy
4. kierunkowskaz prawy
7. pozycja lewy
5. pozycja prawy
2. przeciwmgielne tylne
6. światło stop
3. masa (dla obwodu 1-8 oraz 12)
8. światło cofania
9. 12V stałe
13. masa dla 12V stałego
10. 12V po zapłonie
11. masa dla zasilania po zapłonie
12. sygnał podłączenia przyczepy

Masa nie może być podłączona do przyczepy, musi być podłączona do auta.

Dla gniazda 13 pin wymagana jest instalacja dodatkowego modułu sterowania, który wykryje obecność przyczepy i uaktywni odpowiednie jej zasilanie. Dla gniazda 7 pin, taki moduł jest zbędny.
Moduł dla gniazda 13 pin ma też funkcje sterowania czujnikami cofania i ich deaktywacji w przypadku wykrycia obecności przyczepy. Cofanie z przyczepą z gniazdem 7 pin jest utrudnione z powodu braku świateł cofania w przyczepie i może powodować kłopoty podczas manewrów w przestrzeni jezdnej. Poza tym nie jest dozowolone w przepisach.

Montaż haka

Zdjęcia i opis montażu otrzymałem emailem od czytelnika strony: Darka. Bez jego wkładu nie powstała by ta strona.


Należy zdjąć tylny zderzak.





Następnie należy wymontować jeśli jest wzmocnienie tylnej belki, które trzyma się na 6 śrubach. Wiele polskich Fiest tego wzmocnienia nie posiada. Było ono fabrycznie montowane w Fiestach z importu z Niemiec i z Anglii. Wszystkie inne miały to wzmocnienie w opcji, montowanej na życzenie, za dopłatą. Poniższa Fiesta tego wzmocnienia nie miała.

Zakładamy wzmocnienie dołączone z hakiem, dedykowane dla Fiesty. Pasuje ono plug&play w tylną podłużnicę i jej otwory montażowe. Dokładane wzmocnienie trzyma się na 4 śrubach.



Darek podłączył elektrykę haka 7pin do tylnych świateł Fiesty z lewej i z prawej strony.
By zderzak pasował do haka, musiał wyciąć w nim otwór na hak i otwór pod gniazdo elektryczne. Cały montaż zajął mu 5h.



Na koniec należy pojechać na stację SKP, celem legalizacji haka. Kosztuje ta usługa 35zł.