wymianaKiedy wymienić, co ile wymienić cześci w aucie?


Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
qr kod

Oto częste pytania kierowców. Poniżej odpowiedź adresowana do użytkowników wielu aut, a w szczególności dla kierowców:

Lepiej zapobiegać awariom, niż je usuwać często znacznie większym kosztem.

Wszystkie te części należy wymienić również jeśli ulegną zużyciu. W przypadku kiedy są jeszcze sprawne,
ale stare, zalecany okres wymiany jest określony poniżej. Przedłużenie tego okresu może skutkować
nieoczekiwaną awarią. Są trzy czynniki brane pod uwagę przy poniższym zestawieniu:
- okres zalecony przez producenta auta
- okres zalecony przez producenta części
- okres zalecany przez użytkowników, ekspertów

Dlatego też poniższe zestawienie nie jest oparte tylko na zaleceniach Forda, ale i na zaleceniach innych użytkowników lub ekspertów motoryzacyjnych. Różnice w okresach wymian wyjaśniam w przypisach na dole tabeli.

 

Cykliczne wymiany części, okres wymiany, co ile km, co ile lat należy wymienić część:

Elektryka silnika
wymiana akumulatora 10 lat
wymiana świec zapłonowych 60 000 km
wymiana świec żarowych 80 000 km
wymiana kabli wysokiego napięcia  80 000 km
wymiana cewki 200 000 km
Filtry
wymiana filtra kabinowego 6-12 miesięcy
wymiana filtra oleju  ¹ 10-15 000 km lub rok
wymiana filtra powietrza 15 000 km
wymiana filtra paliwa  30 000 km
Hamulce
wymiana klocków hamulcowych ² 30 000 km
wymiana tarcz hamulcowych ² 60 000 km
wymiana szczęk hamulcowych 60 000 km
wymiana przewodów hamulcowych gumowych 100 000 km lub 5 lat
wymiana zacisków hamulcowych 180 000 km
wymiana przewodów hamulcowych metalowych 200 000 km lub 10 lat
wymiana bębnów hamulcowych 250 000 km
wymiana pompy hamulcowej 250 000 km
wymiana serwa hamulcowego 350 000 km
Kierowanie
wymiana końcówki drążka kierowniczego 80 000 km
wymiana przekładni kierowniczej (maglownica) 300 000 km lub 14 lat
wymiana zwrotnic przednich 450 000 km lub 20 lat
wymiana opon max 10 lat
Klimatyzacja
wymiana czynnika klimatyzacji ³ 2 lata
wymiana osuszacza klimatyzacji 160 000 km
wymiana skraplacza klimatyzacji 10 lat
wymiana parownika klimatyzacji 10 lat
Napęd
Wymiana sprzęgła 50-200 000 km
Wymiana półosi napędowej 350 000 km
Paski napędowe
wymiana paska wielorowkowego 45 000 km
wymiana paska rozrządu 60-80 000 km
wymiana łańcucha rozrządu 300 000 km
Płyny eksploatacyjne
wymiana oleju silnikowego 10-15 000km lub co rok
wymiana płynu hamulcowego  40 000 km
wymiana płynu chłodniczego 100 000 km
wymiana oleju skrzyni biegów 220 000km
Pompy
wymiana pompy wody 45 000km
wymiana pompy sprzęgła 100 000km
wymiana pompy hamulcowej 250 000 km
wymiana pompy wspomagania kierownicy 250 000 km lub 12 lat
Zawieszenie
wymiana amortyzatorów 60 000 km
wymiana gum stabilizatora 70 000 km
wymiana tulei wahaczy 90 000 km
wymiana sworzni wahaczy 100 000 km
wymiana łożysk kół 150 000 km
wymiana tulei tylnej belki 150 000 km
wymiana sprężyn zawieszenia 200 000 km
wymiana przednich wahaczy 400 000 km lub 20 lat
wymiana tylnej belki 400 000 km lub 20 lat

¹ Interwał Forda np przy zmianie oleju nie ma zastosowania gdy jeździmy autem niewiele lub na krótkich trasach, wówczas powinniśmy zmieniać olej częściej (max co 10 000 km) niż to jest zalecane. (zdanie ekspertów).

² Okres wymiany klocków i tarcz uzależniony jest głównie od ich stanu zużycia. Tarcza hamulcowa po 60 000 km może być jednak w idealnym wizualnie stanie, ale z racji wieku lub przebiegu może nieoczekiwanie pęknąć.

³ W przypadku klimatyzacji i zapisanego okresu wymian należy pamiętać, że np każde uzupełnienie czynnika polega na jego odpompowaniu, filtracji, uzupełnieniu i ponownym podaniu oc spokojnie można uznać za wymianę pełną. Natomiast wymiana elementów stałych ma to znaczenie, że chłoną wilgoć, zagrzybiają się, są podatne na uszkodzenia i podany okres jest czasem orientacyjnym.

Nie ma jednoznacznego wskaźnika przebiegu do wymiany sprzęgła. Zwykle powinno wytrzymać minimum 100 000 km, ale po jeździe sportowej może być do wymiany wcześniej, lub przy bardzo delikatnej eksploatacji wytrzymać nawet 400 000 km. Lepiej kierować się w tym przypadku innymi czynnikami niż przebiegiem (np grubością tarczy, która musi wynosić minimum 7mm).

Wymiana paska wielorowkowego powinna być połączona z wymianą pompy wody, gdyż to ten pasek ją napędza, ale do wymiany pompy wody należy zdemontować pasek rozrządu.

Łańcuch rozrządu teoretycznie jest dożywotni, ale zdaniem użytkowników i ekspertów pożej 300 0000 km ulega on rozciągnięciu, co może prowadzić do awarii.

Zawieszenie jest dość wytrzymałe. Podałem zalecenia Forda, potwierdzone np na forach internetowych, artykułach prasy przez użytkowników.
Polskie drogi mają złą opinię, ale dziś to już bardziej mit, gdyż wg statystyk 3/4 tych dróg jest w dobrym lub bardzo dobrym stanie jakości nawierzchni. Dla ciekawych tego tematu odsyłam do mapy tworzonej przez użytkowników dróg: http://ssc.siskom.waw.pl/mapa-nawierzchni/mapa-nawierzchnia.png
Dla Forda Fusion istotna jest częstsza wymiana sprężyn z przodu auta. Doświadczenie wielu użytkowników jest takie, że pękają już po 50-70 000 km (piszę o oryginalnych częściach). Dotyczy to zwłaszcza aut sprzed 2006 roku, ale młodsze też mają tę przypadłość.



wróć do góry strony