Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Kiedy wymienić, co ile wymienić cześci w aucie?
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
Oto częste pytania kierowców. Poniżej odpowiedź adresowana do użytkowników wielu aut, a w szczególności dla kierowców:
- Ford Fiesta 2001-2008
- Ford Fusion 2002-2011
Lepiej zapobiegać awariom, niż je usuwać często znacznie większym kosztem.
Wszystkie te części należy wymienić również jeśli ulegną zużyciu. W przypadku kiedy są jeszcze sprawne,
ale stare, zalecany okres wymiany jest określony poniżej. Przedłużenie tego okresu może skutkować
nieoczekiwaną awarią. Są trzy czynniki
brane pod uwagę przy poniższym zestawieniu:
- okres zalecony przez producenta auta
- okres zalecony przez producenta części
- okres zalecany przez użytkowników, ekspertów
Dlatego też poniższe zestawienie nie jest oparte tylko na zaleceniach Forda, ale i na zaleceniach innych użytkowników lub ekspertów motoryzacyjnych. Różnice w okresach wymian wyjaśniam w przypisach na dole tabeli.
Cykliczne wymiany części, okres wymiany, co ile km, co ile lat należy wymienić część: |
|
---|---|
Elektryka silnika | |
wymiana akumulatora | 10 lat |
wymiana świec zapłonowych | 60 000 km |
wymiana świec żarowych | 80 000 km |
wymiana kabli wysokiego napięcia | 80 000 km |
wymiana cewki | 200 000 km |
Filtry | |
wymiana filtra kabinowego | 6-12 miesięcy |
wymiana filtra oleju ¹ | 10-15 000 km lub rok |
wymiana filtra powietrza | 15 000 km |
wymiana filtra paliwa | 30 000 km |
Hamulce | |
wymiana klocków hamulcowych ² | 30 000 km |
wymiana tarcz hamulcowych ² | 60 000 km |
wymiana szczęk hamulcowych | 60 000 km |
wymiana przewodów hamulcowych gumowych | 100 000 km lub 5 lat |
wymiana zacisków hamulcowych | 180 000 km |
wymiana przewodów hamulcowych metalowych | 200 000 km lub 10 lat |
wymiana bębnów hamulcowych | 250 000 km |
wymiana pompy hamulcowej | 250 000 km |
wymiana serwa hamulcowego | 350 000 km |
Kierowanie | |
wymiana końcówki drążka kierowniczego | 80 000 km |
wymiana przekładni kierowniczej (maglownica) | 300 000 km lub 14 lat |
wymiana zwrotnic przednich | 450 000 km lub 20 lat |
wymiana opon | max 10 lat |
Klimatyzacja | |
wymiana czynnika klimatyzacji ³ | 2 lata |
wymiana osuszacza klimatyzacji | 160 000 km |
wymiana skraplacza klimatyzacji | 10 lat |
wymiana parownika klimatyzacji | 10 lat |
Napęd | |
Wymiana sprzęgła ⁴ | 50-200 000 km |
Wymiana półosi napędowej | 350 000 km |
Paski napędowe | |
wymiana paska wielorowkowego ⁵ | 45 000 km |
wymiana paska rozrządu | 60-80 000 km |
wymiana łańcucha rozrządu ⁶ | 300 000 km |
Płyny eksploatacyjne | |
wymiana oleju silnikowego | 10-15 000km lub co rok |
wymiana płynu hamulcowego | 40 000 km |
wymiana płynu chłodniczego | 100 000 km |
wymiana oleju skrzyni biegów | 220 000km |
Pompy | |
wymiana pompy wody ⁵ | 45 000km |
wymiana pompy sprzęgła | 100 000km |
wymiana pompy hamulcowej | 250 000 km |
wymiana pompy wspomagania kierownicy | 250 000 km lub 12 lat |
Zawieszenie ⁷ | |
wymiana amortyzatorów | 60 000 km |
wymiana gum stabilizatora | 70 000 km |
wymiana tulei wahaczy | 90 000 km |
wymiana sworzni wahaczy | 100 000 km |
wymiana łożysk kół | 150 000 km |
wymiana tulei tylnej belki | 150 000 km |
wymiana sprężyn zawieszenia | 200 000 km |
wymiana przednich wahaczy | 400 000 km lub 20 lat |
wymiana tylnej belki | 400 000 km lub 20 lat |
¹ Interwał Forda np przy zmianie oleju nie ma zastosowania gdy jeździmy autem niewiele lub na krótkich trasach, wówczas powinniśmy zmieniać olej częściej (max co 10 000 km) niż to jest zalecane. (zdanie ekspertów).
² Okres wymiany klocków i tarcz uzależniony jest głównie od ich stanu zużycia. Tarcza hamulcowa po 60 000 km może być jednak w idealnym wizualnie stanie, ale z racji wieku lub przebiegu może nieoczekiwanie pęknąć.
³ W przypadku klimatyzacji i zapisanego okresu wymian należy pamiętać, że np każde uzupełnienie czynnika polega na jego odpompowaniu, filtracji, uzupełnieniu i ponownym podaniu oc spokojnie można uznać za wymianę pełną. Natomiast wymiana elementów stałych ma to znaczenie, że chłoną wilgoć, zagrzybiają się, są podatne na uszkodzenia i podany okres jest czasem orientacyjnym.
⁴ Nie ma jednoznacznego wskaźnika przebiegu do wymiany sprzęgła. Zwykle powinno wytrzymać minimum 100 000 km, ale po jeździe sportowej może być do wymiany wcześniej, lub przy bardzo delikatnej eksploatacji wytrzymać nawet 400 000 km. Lepiej kierować się w tym przypadku innymi czynnikami niż przebiegiem (np grubością tarczy, która musi wynosić minimum 7mm).
⁵ Wymiana paska wielorowkowego powinna być połączona z wymianą pompy wody, gdyż to ten pasek ją napędza, ale do wymiany pompy wody należy zdemontować pasek rozrządu.
⁶ Łańcuch rozrządu teoretycznie jest dożywotni, ale zdaniem użytkowników i ekspertów pożej 300 0000 km ulega on rozciągnięciu, co może prowadzić do awarii.
⁷ Zawieszenie jest dość wytrzymałe. Podałem zalecenia Forda,
potwierdzone np na forach internetowych, artykułach prasy przez użytkowników.
Polskie drogi mają złą opinię, ale dziś to już bardziej mit, gdyż wg statystyk 3/4 tych dróg jest w
dobrym lub bardzo dobrym stanie jakości nawierzchni. Dla ciekawych tego tematu odsyłam do mapy tworzonej przez użytkowników dróg:
http://ssc.siskom.waw.pl/mapa-nawierzchni/mapa-nawierzchnia.png
Dla
Forda Fusion istotna jest częstsza wymiana sprężyn z przodu auta. Doświadczenie
wielu użytkowników jest takie, że pękają już po 50-70 000 km (piszę o
oryginalnych częściach). Dotyczy to zwłaszcza aut sprzed 2006 roku, ale młodsze
też mają tę przypadłość.