lusterko leweNaprawa lusterka zewnętrznego, lusterko 7pin Fiesta mk6, przeskakujący mechanizm autoskładania



Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
qr kod


Opis elektrycznych lusterek Forda Fiesta mk6

Poradnik dotyczy lusterek z wtyczką 7-pin* (minimum wersja Ambiente), czyli z funkcją elektrycznej regulacji, podgrzewania i automatycznego składania w momencie zamknięcia centralnego zamka auta.  Lusterko jest identyczne dla Forda Fiesty i Forda Fusion. Wersję przedliftingową od wersji poliftingowej różni tylko kształt wtyczki podłączeniowej, który we wcześniejszych modelach był okrągły, a później prostokątny. Opis dotyczy też oryginalnych lusterek Forda. Sprzedawane zamienniki różnią się swoją budową, zarówno zewnętrzną jak i wewnętrzną.

Wersja 4pin - lusterko elektryczne
Wersja 5pin - lusterko elektryczne, podgrzewane
Wersja 7pin - lusterko elektryczne, podgrzewane, automatycznie składane

Wersje 4pin i 5pin nie mają funkcji elektrycznego składania lusterek, także z wnętrza kabiny.

Piny lusterka elektrycznego Forda Fiesta 2005-2008, oznaczenie kolorów przewodów

1 = podgrzewanie lusterka, zielono-czarny
2 = masa, czarny
3 = składanie lusterka, żółto-zielony
4 = rozkładanie lusterka, biało-zielony
5 = pochylenie lusterka w lewo, żółto-czerwony
6 = pochylenie lusterka w prawo, biały
7 = aktywacja zasilania z regulatora, biało-brązowy

Piny 2,5,6,7 są zawsze w każdej wersji. Powyższy opis pasuje również do Forda Fusion z lat 2004-2011.

Pin 1 = podgrzewanie lusterek, przewód łączy się bezpośrednio z bezpiecznikiem, dołożenie tej funkcji jest w aucie bardzo proste
Pin 3+4 = składanie i rozkładanie lusterek. Tylko lusterko z silnikiem wewnątrz może zadziałać. Całość przechodzi przez moduł GEM i wymaga aktywacji komputerem.

W schemacie lusterka sterowanie joystikiem odbywa się w układzie 7pin, a w wersji ze składanymi lusterkami - 8 pin. Brakuje pinu 8 i nie ma go fizycznie, więc montując 7pin lusterko zamiast 5pin musimy zmienić też panel sterujący lusterkami. Także wtyczka i wiązka jest niepełna o ten jeden przewód czarno-czerwony wg schematu elektrycznego, który z joystika biegnie do modułu GEM (C2 pin 14).

Naprawa lusterka zewnętrznego: przygotowanie i opis prac

Do prac potrzebne nam są klucze torx o nr: 7, 9, 10, 11 oraz dłuto do drewna i duży płaski śrubokręt, młotek, spawarka.

Wkład lustrzany trzyma się na zatrzaskach. Wykorzystałem dłuto do drewna z szeroką i płaską końcówką (większa powierzchnia niż najszerszy śrubokręt). Poważyłem ostrożnie z lewej i z prawej. Wyszło bezproblemowo. Trzeba uważać, bo można łatwo lusterko stłuc. Samo lusterko ma jeszcze dwa przewody ogrzewające wkład.
Obudowę lakierowaną zdejmuje się z zatrzasków. Jak nie ma już lustra, zdjęcie jest banalne. Do zatrzasków przydaje się malutki płaski śrubokręt. Wyga by tych zatrzasków nie połamać. Warto obejrzeć przykładowe zdjęcia sprzedawanych wkładów by wiedzieć gdzie te zatrzaski są. Śruby na których trzyma się wnętrze to śruby typu torx-10. I taki też klucz jest potrzebny. Odkręcamy wszystkie które widać, poza tą położoną centralnie (nie chcemy przecież rozbierać sterowania elektrycznego samego wkładu).

lusterko bez szklanego wkładu

Ostrożnie odłączamy kabel łączący mechanizm wkładu lusterka. Trzymają go dwa zatrzaski z boku, mocno trzymają, trzeba chwili sposobu. Raczej nie było to przeznaczone do odłączania. Pewnie dlatego nie serwisy nie naprawiają lusterek, tylko całość wymieniają. Musimy odkręcić też te trzy śruby:

miejsce odkręcenia trzech śrub mechanizmu lusterka
podczas odkręcenia trzech śrub mechanizmu lusterka
Teraz można zdjąć obudowę. W zasadzie trzyma się ona jeszcze na jednym solidnym zatrzasku. Znów dłuto do drewna okazało się mi pomocne. Zatrzask zdejmujemy siłowo, plastik jest solidny, raczej nic nie połamiemy. Aby zdjąć obudowę od reszty trzeba też troszkę się nagimnastykować i manewrować plastikami, bo schodzą pod określonym kątem.

miejsce gdzie należy rozdzielić ubudowy lusterek
Teraz czas na odłączenie plastiku przylegającego do drzwi z wkładem zawierającym interesujący nas silnik. potrzebujemy klucza typu torx-11. Śrub jest trzy. Widać dwie. Aby dostać się do trzeciej, trzeba ręcznie "rozłożyć" popsute lusterko fiesta mk6 w przeciwną stronę do składania. Znów trzeba sporej siły trzeba użyć, ale się da. Nic się nie popsuje, bo podstawa jest z metalu. Odkręcamy całość i wyjmujemy. Jest miejsce by wyjąć kabel z końcówką 7pin.

ukryte dwie śruby w podstawie lusterka

ukryta trzecia śruba w podstawie lusterka

mechanizm lusterka bez obudowy
Dalej mamy zdjąć osłonkę sprężynki przez którą przechodzi czarny przewód. I tu jest problem bo to się trzyma bardzo mocno. Rozwiązanie jest siłowe. Przydaje się moje dłuto i... młotek. Waląc płotkiem w dłuto wsadzone pomiędzy sprężynę i osłonkę, wybijamy osłonkę z miejsca jej osadzenia. Całość schodzi i bez problemu możemy się teraz dostać do silniczka, ale już nie musimy.

sposób na demontaż sprężynki lusterka

spreżynka po demontażu

Kółko metalowe będące podstawą lusterka ma 5 wytartych trybów. Ot zużyte i tyle. Ale tylko 5. Duże kółko nie robi pełnego obrotu, bo by się przecież wytarło więcej trybów. Co najwyżej pół lub nawet ćwierć obrotu robi podczas pracy o ok 90 stopni od stanu rozłożonego do złożonego w aucie. Przełożyłem więc uszkodzone kółko na drugą stronę i wszystko doskonale działa.

Czy można kupić części do wkładu lusterka? Otóż nie można. W przypadku całkowitej awarii należy szukać np używanego lusterka, może uszkodzonego i z takiego przekładać części.
felerne kółko zębate, cel rozbiórki

popsute lusterko fiesta mk6, uszkodzone kółko mechanizmu do wymiany

Proces ponownego składania lusterka

Składanie całości odbywa się w odwrotnej kolejności. Problemem jest ściśnięcie sprężyny by osłonka się zaczepiła z powrotem. Okazało się to a wykonalne bez spawarki. Oddałem przy okazji to do serwisu, gdzie mi zaspawali tę część. Wg innej osoby, która też to robiła, spawarka nie jest potrzebna, trzeba tylko osłonkę sposobem zacisnąć na obejmie. Jednakże, po wielu wielu nieudanych próbach, u mnie się to nie zdało reztultatu, stąd spawarka. Cała reszta montażu jest już prosta i chyba największy problem to poprawne ułożenie kabli i wtyczek w lusterku. Swoją drogą bardzo istotne jest poprawne przykręcenie lusterka do drzwi. Zatrzaski muszą zaskoczyć, śruby muszą bardzo mocno trzymać. W przeciwnym razie szum wiatru przypomni nam, że nie zamontowaliśmy lusterka poprawnie.

Aktualizacja po 1,5 roku od naprawy:

Lusterko złożone zamontowałem do auta we wrześniu 2016 roku. Naprawa lusterka zewnętrznego przyniosła pozytywny efekt i działało bezproblemowo. Przetrzymało też zimę, mróz i lód. Niestety kolejnej zimy, w grudniu 2017, problem powrócił, co świadczy tylko o bardzo niskiej jakości powyższego kółka lub zmęczeniu materiału, gdyż drugie lusterko zewnętrzne prawe cały czas składa się bezproblemowo.


wróć do góry strony