olej skrzyni ib5Wymiana oleju w skrzyni biegów IB5 Forda

skrzynia biegów IB5

Wg Forda: W skrzyni biegów IB5 Forda, oleju nie wymienia się.

Skrzynia IB5 nie posiada korka spustowego. Jest tylko korek kontrolny oleju. Każdy serwis znający się na Fordach stanowczo odradza wymianę oleju w tej skrzyni jeśli wszystko działa jako powinno. Po wymianie oleju wręcz możliwe są negatywne skutki tej wymiany, gdyż dochodzi do szybszego zużycia synchronizatorów. Z drugiej strony Ford określił żywotność skrzyni na 10 lat lub 200 tys. km.

Dlaczego tak się dzieje? Długowieczność produktów istniała do lat piędziesiatych XX wieku. Później producenci odkryli, że nie opłaca im się tworzyć niezawodnych produktów. To brzmijak spiskowa teoria dziejów, ale tak wyglądają dzisiejsze prawa rynku. Po jakimś okresie produkt ma się popsuć i nie nadawać do naprawy. Dla Forda okres dziesięciu lat to okres graniczny. Potem skrzynia może przestać działać, koszt nowej skrzyni to kwoty rzędu około 20 tysięcy złotych, co bardzo przekracza wartość auta. Stąd wymyślono, iż użytkownik auta, kupi nowe auto.

Używaną skrzynię oczywiście można kupić. Tylko nie wiadomo co się kupuje, to tak skomplikowane rzeczy że nie można obejrzeć produktu przed zakupem i na tej podstawie zadecydować. Może być trup, może być okazja.

W każdym razie brak kokra spustowego jest faktem i pozostaje jedynie nam obejść tę niedogodność.

Co zrobić więc, jeśli chcemy wymienić olej mimo wszystko?

1. Odkręcić skrzynię biegów, wyjąć ją z auta i metodą grawitacyjną wylać olej przez korek kontrolny. Wlać nowy olej, zamontować skrzynię. Można to zrobić podczas wymiany sprzęgła, gdy i tak skrzynię się zdejmuje.

2. Kupić dużą strzykawkę, rurkę gumową i cierpliwie przez parę godzin odsysać olej przez otwór kontrolny. Minusem tej operacji jest fakt, że nie odessiemy całego oleju. Maksymalnie 1,6 litra uda się wylać. Dzieje się tak z powodu nieregularności skrzyni.

3. Jest też i trzecia opcja, o której wspominam, ale ją odradzam. Jest na dole śruba regulująca położenie biegów. Gdy ją odkręcimy, większość oleju sama wyleci (ale też nie cały). Śruba ta nie jest jednak przeznaczona do całkowitego wykręcenia, ale do regulacji. Wykręcamy ją na własną odpowiedzialność, gdyż blokuje ona wybierak skrzyni w odpowiedniej pozycji. Może się zdarzyć, że wykręcenie jej uszkodzi skrzynię, wówczas naprawa jest nieopłacalna. Przy odręcaniu wybierak musi być w pozycji "luz".

Najlepiej przy tej opcji wylać płyn i śrubę zakręcić, nie wprawiając auta w jakiekolwiek drgania mogące przenieść się na skrzynię biegów. Warto też odkręcić wcześniej śrubę wlewu oleju, aby szybciej olej spłynął (napowietrzanie skrzyni).

Specyfikacje oleju przekładniowego

Do skrzyni biegów IB5 można wlać 2,3 litra oleju 75W90 o specydikacji WSS-M2C200-C (lub WSS-M2C200-D2*).

Nie należy wlewać oleju nie spełniającego tej specyfikacji. Dodatki zawarte w tym oleju poprawiają właściwości tej konkretnej skrzyni i utrzymują jej pozotywną kondycję jak najdłużej. Inne oleje przeznaczone do innych skrzyń mogą mieć inne dodatki, lub oczekiwać wymiany po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Brak tej wymiany będzie prowadził do szybszego zużycia się skrzyni.

* W czasach produkcji Fiesty specyfikacja D2 nie istniała, ja u siebie wlałem D2 zamiast C i odczułem poprawę działania skrzyni.

Koniecznie należy pamiętać, by nie próbować zalewać skrzyni biegów jakimkolwiek olejem silnikowym. Równie dobrze można by użyć oleju do smażenia. Efekt będzie ten sam - skrzynia się popsuje.