Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Wymiana oleju w skrzyni biegów IB5 Forda
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
Wg Forda: W skrzyni biegów IB5 Forda, oleju nie wymienia się.
Skrzynia IB5 nie posiada korka spustowego. Jest tylko korek kontrolny oleju. Każdy serwis znający się na Fordach stanowczo odradza wymianę oleju w tej skrzyni jeśli wszystko działa jako powinno. Po wymianie oleju wręcz możliwe są negatywne skutki tej wymiany, gdyż dochodzi do szybszego zużycia synchronizatorów. Z drugiej strony Ford określił żywotność skrzyni na 10 lat lub 200 tys. km.
Dlaczego tak się dzieje? Długowieczność produktów istniała do lat piędziesiatych XX wieku. Później producenci odkryli, że nie opłaca im się tworzyć niezawodnych produktów. To brzmijak spiskowa teoria dziejów, ale tak wyglądają dzisiejsze prawa rynku. Po jakimś okresie produkt ma się popsuć i nie nadawać do naprawy. Dla Forda okres dziesięciu lat to okres graniczny. Potem skrzynia może przestać działać, koszt nowej skrzyni to kwoty rzędu około 6-8 tysięcy zł (cena z połowy roku 2022), co bardzo przekracza wartość auta. Stąd wymyślono, iż użytkownik auta, kupi nowe auto.
Używaną skrzynię oczywiście można kupić. Tylko nie wiadomo co się kupuje, to tak skomplikowane rzeczy że nie można obejrzeć produktu przed zakupem i na tej podstawie zadecydować. Może być trup, może być okazja. Można też skrzynię poddać regeneracji w serwisie i wtedy olej zostanie wymieniony podczas demontażu skrzyni. Koszt regeneracji wynosi 1200-1500zł.
W każdym razie brak korka spustowego jest faktem i pozostaje jedynie nam obejść tę niedogodność.
Co zrobić więc, jeśli chcemy wymienić olej mimo wszystko?
1. Odkręcić skrzynię biegów, wyjąć ją z auta i metodą grawitacyjną wylać olej przez korek kontrolny. Wlać nowy olej, zamontować skrzynię. Można to zrobić podczas wymiany sprzęgła, gdy
i tak skrzynię się zdejmuje.
2. Kupić dużą strzykawkę, rurkę gumową i cierpliwie przez parę godzin odsysać olej przez otwór kontrolny. Minusem tej operacji jest fakt, że nie odessiemy całego oleju.
Maksymalnie 1,6 litra uda się wylać. Dzieje się tak z powodu nieregularności skrzyni.
3. Jest też i trzecia opcja. Jest na dole śruba regulująca położenie biegów. Gdy ją odkręcimy, większość oleju sama wyleci (ale też nie cały). Śruba ta nie jest jednak przeznaczona do całkowitego
wykręcenia, ale do regulacji.Wykręcamy ją na własną odpowiedzialność, gdyż blokuje ona wybierak skrzyni w odpowiedniej pozycji. Może się zdarzyć, że wykręcenie jej uszkodzi skrzynię,
wówczas naprawa jest nieopłacalna. Przy odręcaniu wybierak musi być w pozycji "luz".
NIE WOLNO ruszać linkami przy skrzyni, nie wolno ruszać lewarkiem w kabinie podczas tej wymiany.
Co ciekawe na tej śrubie wybieraka od wewnątrz Ford umieścił magnes, który zbiera opiłki metalu.
Magnes ten należy dokładnie oczyścić po zlaniu starego oleju. Jeśli na nim nie ma opiłków metalu, tym lepiej dla stanu skrzyni.
Najlepiej przy tej opcji wylać płyn i śrubę zakręcić, nie wprawiając auta w jakiekolwiek drgania mogące przenieść się na skrzynię biegów. Warto też odkręcić wcześniej śrubę wlewu oleju, aby szybciej olej spłynął (napowietrzanie skrzyni).
Specyfikacje oleju przekładniowego
Do skrzyni biegów IB5 można wlać 2,3 litra oleju 75W90 o specydikacji WSS-M2C200-C (lub WSS-M2C200-D2*).
Oryginalny olej Forda kosztuje dziś krocie, bo ponad 150zł za 1 litr.
Zamiennik firmy Ravenol jest tak samo dobry lub lepszy. Musi to być olej o nr 1221101-004-01-999 i kosztuje ok 290zł za 4 litry.
Nie należy wlewać oleju nie spełniającego tej specyfikacji. Dodatki zawarte w tym oleju poprawiają właściwości tej konkretnej skrzyni i utrzymują jej pozotywną kondycję jak najdłużej. Inne oleje przeznaczone do innych skrzyń mogą mieć inne dodatki, lub oczekiwać wymiany po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Brak tej wymiany będzie prowadził do szybszego zużycia się skrzyni.
* W czasach produkcji Fiesty specyfikacja D2 nie istniała, ja u siebie wlałem D2 zamiast C i odczułem poprawę działania skrzyni.
Koniecznie należy pamiętać, by nie próbować zalewać skrzyni biegów jakimkolwiek olejem silnikowym. Równie dobrze można by użyć oleju do smażenia. Efekt będzie ten sam - skrzynia się popsuje.
Choć do wymiany oleju potrzebujemy max 2,3 litra, to warto kupić znacznie więcej, np 6 litrów. Olej stary zlać i wlać tyle nowego ile można. Stary olej pozostał jeszcze w nieregularnej podstawie zbiornika na olej oraz w trybach skrzyni. Dlatego zalecam po wymianie oleju i dokręceniu wszystkich śrub, uruchomienie silnika i na podnośniku wrzucanie różnych biegów przez kilka minut i "jazdy" w powietrzu nad ziemią. W efekcie olej stary wymiesza się z nowym. Potem wyłączamy silnik i znów wymieniamy olej, a poprzednią wymianę traktujemy jako płukankę. Finalnie w efekcie mamy gwarancję zlania starego oleju.Opis wymiany oleju w skrzyni biegów IB5
Auto ustawiamy na luzie. Potrzebny nam klucz nasadkowy 19, klucz imbusowy 8 do odkręcenia korka wlewu oleju, miska na stary olej, strzykawka techniczna z rurką, szampon do włosów (to nie żart).Samochód ustawiamy równo na podnośniku, choć może też tył być bardziej uniesiony niż przód, byle nie odwrotnie. Chodzi oto, by olej wyciekając miał jak najlepsze warunki do samodzielnego opuszczenia skrzyni.
Musimy zdjąć plastik chroniący dostęp do skrzyni, jej obudowę. Trzyma się na kilku zatrzaskach od góry i dołu. Powinno się udać bez problemu. Mamy teraz taki widok:
Odkręcamy kluczem inbusowym nr 8 korek wlewu oleju. Bardzo uważając na linkę, odkręcamy kluczem nasadkowym nr 19 śrubę wybieraka. Pod śrubą musi stać już miska na olej. Olej wyleci, ale nie wszystko, tylko z 1,5 litra z 2,3 istniejącego w skrzyni. Resztę musimy odessać strzykawką techniczną. Śrubę wybieraka i jego magnes z drugiej strony myjemy, ale nie wodą, tylko nowym olejem, lub suchą ściereczką czyścimy. Olej wlycie też na plastik obudowy, więc też trzeba go będzie umyć.
Śrubę wybieraka spowrotem przykręcamy. Teraz musimy umyć strzykawkę ze starego oleju. Najlepszym środkiem jest szampon do włosów, żadna inna chemia tak dobrze oleistych substancji nie usuwa. Po myciu suszymy strzykawkę i strzykawką z rurką wstrzykujemy olej do skrzyni, póki nie zacznie wypływać. Potem musimy oddessać wlany olej, ale tylko odrobinę, bo instrukcja mówi, że oleju musi być z 1cm mniej niż jest korek wlewu. Trudno być dokładnym więc robimy to na oko/wyczucie.
Potem wszystko montujemy, auto zdejmjemy z podnośnika i jeździmy ciesząc się, że skrzyni przedłużyliśmy życie.