Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Porady i ciekawostki >>> Porady inne

Oznaczenia modeli Forda FiestyOznaczenia modeli Forda Fiesty. Historia nazw wszystkich Fiest


Historia nazw wszystkich Fiest

Forda Fiesta powstał w projekcie koncepcyjnym 1972 roku. Nazwę "Fiesta" Henry Ford II osobiście wybrał w 1975 roku ze względu na powiązanie z nazwą Ford, oraz z powodu przyjemnego skojarzenia Fiesty ze świętem i radością życia oraz dla podkreślenia nowych związków Forda z Hiszpanią. Na początku Ford produkowany był tylko w Hiszpanii.

Ford oznaczając swoje modele przyjął dwa różne oznaczenia, które są mylące zarówno dla właścicieli aut, jak i dla sprzedawców części. Troszkę czasu mi zajęło zanim zrozumiałem, jak należy poprawnie oznaczać Fiestę. Istnieje oznaczenie mark: "mk" + cyfra, zmieniające się czasami na podstawie wersji przed i poliftingowej. Wyjaśnię to dalej. Drugie oznaczenie jest bardziej czytelne i bardziej zrozumiałe.  Każdy model produkowany o określonym przedziale czasu oznacza się cyfrą rzymską od I do VII. Jest to bardzo łatwe i jednoznaczne, ale zupełnie nie odpowiada oznaczeniu mk.

Poprawne oznaczenia Forda Fiesty:

lata produkcji oznaczenie
serii
oznaczenie
mk
zdjęcia
Forda Fiesty
1976-1983 I mk1 Fiesta I mk1
1983-1989 II mk2 Fiesta II mk2
1989-1997 III mk3 Fiesta III mk3
1995-1999 IV ¹ mk4 Fiesta IV mk4
1999-2002 mk5 Fiesta IV mk5
2001-2008 V mk6 Fiesta V mk6
2008-2017 VI mk7 Fiesta VI mk7
2017-? VII mk8 ² Fiesta VII mk8

¹ Wszystkie Fiesty IV to są modele mk4 i mk5. Oznaczenie mk5 postało w wyniku liftingu auta

² Ford prezentując Fiestę w 2017 roku oznaczył ją jako mk9 i tak też to oznaczenie funkcjonowało przez ponad rok na tej stronie. Także Ford prezentując lifting Fiesty z 2013 roku oznaczył ją jako mk8. Dziś nikt, ale to nikt nie używa tych oznaczeń, łącznie z samym Fordem. Nazewnictwo zmieiło się, więc nie będę mieszał i je poprawiłem wg tego jakie się używa.

Fiesta I - początek istnienia Fiesty

Fiesta II - jako nieliczne autok klasy B oferuowany jest silnik 1.6 diesla o mocy 54KM. Pjawia się 5 biegowa skrzynia biegów. Oferowane są silniki 1.6 o mocy 96KM jako wersje sportowe.

Fiesta III - ABS pojawia się w Fieście, jako opcja, ale żadne inne produkowane auto klasy B w tamtym czasie nie ABSu nie posiadało. Jako nowość pojawia się także wtysk wielopunktowy (pośredni). Powodem nowości jest obowiązek stosowania katalizatorów. W połowie produkcji wchodzi do użycia skrzynia biegów IB5, używana aż do czasów Fiesty VI.

Fiesta IV - po raz pierwszy pojawia się poduszka boczna jako wyposażenie dodatkowe. To też nowość klasy B tamtych lat. Standardem jest airbag kierowcy oraz wspomaganie kierownicy. To też pierwsza generacja Fiest oferowana w Polsce.

Fiesta V - model będący tematem tego serwisu.

Fiesta VI + VII - pierwsze modele oferowane w Polsce w takich samych wersjach i z wyposażeniem, jak za granicą.

Oznaczenie modeli Fiesty mk6 wg wyposażenia

Jest to najbardziej tajemnicze oznaczenie serwisowe Fiesty, które występuje w katalogach Forda oraz w nr VIN, gdzie każda wersja wyposażeniowa opisana jest numerem serii.

Oznaczenie modeli Fiesty mk6 wg kraju pochodzenia

Modele Fiesty mk6 wg kraju pochodzenia
(PP) = przedlift 2001-2005
oznaczenie
kodu
wyposażenia
Polska Niemcy Anglia Hiszpania Francja
10 Fiesta Fiesta
(tylko PP)
Studio nie Fun
nie Viva
(tylko PP)
nie Viva nie
20 Ambiente Ambiente Style Ambiente Ambiente
Silver nie nie nie nie
Gold nie nie nie nie
30 (Trend) Trend (PP)
Style
Zetec Climate nie Senso
nie Futura
(tylko PP)
nie Futura nie
40 (Ghia) Ghia Ghia Ghia Ghia
32 (Sport) Sport Zetec S Sport S
55 (ST) ST ST ST nie
72 Van Van Van Van Van
75 Sport Van Sport Van Sport Van Sport Van Sport Van

Oznaczenia wersji nawiasach oznaczają iż w nie oferowano w Polsce tych wersji, choć takie wersje pod tymi nazwami funkcjonują w obiegu motoryzacyjnym w naszym kraju.

W Niemczech po liftingu nie było wersji Fiesta, Viva, Futura,