Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Oznaczenia modeli Forda Fiesty. Historia nazw wszystkich Fiest
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
Historia nazw wszystkich Fiest
Forda Fiesta powstał w projekcie koncepcyjnym 1972 roku. Nazwę "Fiesta" Henry Ford II osobiście wybrał w 1975 roku ze względu na powiązanie z nazwą Ford, oraz z powodu przyjemnego skojarzenia Fiesty ze świętem i radością życia oraz dla podkreślenia nowych związków Forda z Hiszpanią. Na początku Ford produkowany był tylko w Hiszpanii.
Ford oznaczając swoje modele przyjął dwa różne oznaczenia, które są mylące zarówno dla właścicieli aut, jak i dla sprzedawców części. Troszkę czasu mi zajęło zanim zrozumiałem, jak należy poprawnie oznaczać Fiestę. Istnieje oznaczenie mark: "mk" + cyfra, zmieniające się czasami na podstawie wersji przed i poliftingowej. Wyjaśnię to dalej. Drugie oznaczenie jest bardziej czytelne i bardziej zrozumiałe. Każdy model produkowany o określonym przedziale czasu oznacza się cyfrą rzymską od I do VII. Jest to bardzo łatwe i jednoznaczne, ale zupełnie nie odpowiada oznaczeniu mk.
Koniec Fiesty
To smutne, ale Fiesta w 2023 roku przestała istnieć. Ford na zawsze zakończył produkcję tego modelu, a także kończy na zwasze produkcję silników spalinowych,
zostawiający tylko silniki elektryczne na rynku. Po 47 latach na rynku Fiesta odchodzi do archiwum motoryzacji.
Poprawne oznaczenia Forda Fiesty
lata produkcji | seria | mk | zdjęcia Forda Fiesty |
długość | szerokość |
---|---|---|---|---|---|
1976-1983 | I | mk1 | 3,56 m | 1,56 m | |
1983-1989 | II | mk2 | 3,56 m | 1,56 m | |
1989-1996 | III | mk3 | 3,79 m | 1,60 m | |
1995-1999 | IV ¹ | mk4 | 3,82 m | 1,63 m | |
1999-2002 | mk5 | ||||
2001-2008 | V | mk6 | 3,91 m | 1,68 m | |
2008-2017 | VI | mk7 | 4,06 m | 1,72 m | |
2017-2023 | VII | mk8 | 4,04m | 1,73 m |
¹ Wszystkie Fiesty IV to są modele mk4 i mk5. Oznaczenie mk5 postało w wyniku liftingu auta i wprowadziło zamieszanie w dalszym nazewnictwie. Potem Ford się z tego wycofał w 2008 roku przy prezentacji Fiesty VI, ale pomieszane nazwy zostały. Dlatego w okresie produkcji Fiesty V, która jest opisywana w tym serwisie www, mk6 dotyczyło Fiesty V, ale po roku 2008 Ford wymyślił sobie, że Fiesta IV to będzie mk4, Fiesta V, to będzie mk5, a Fiesta VI, to będzie mk6. Trudno się pisze na nowo historię, więc fantazja urzędników Forda do dziś ma fatalne skutki przy zakupie części. Tr sprzedawane są głównie jako "mk6", ale i bywają sprzedawcy, którzy dostosowali się do nowej polityki Forda i wpisują "mk5". I tak jest lepiej niż w modelu np Focus, gdzie mamy ułamki przy "mk"...
Fiesta I - początek istnienia Fiesty
Fiesta II - jako nieliczne autok klasy B oferuowany jest silnik 1.6 diesla o mocy 54KM. Pjawia się 5 biegowa skrzynia biegów. Oferowane są silniki 1.6 o mocy 96KM jako wersje sportowe.
Fiesta III - ABS pojawia się w Fieście, jako opcja, ale żadne inne produkowane auto klasy B w tamtym czasie nie ABSu nie posiadało. Jako nowość pojawia się także wtysk wielopunktowy (pośredni). Powodem nowości jest obowiązek stosowania katalizatorów. W połowie produkcji wchodzi do użycia skrzynia biegów IB5, używana aż do czasów Fiesty VI.
Fiesta IV - po raz pierwszy pojawia się poduszka boczna jako wyposażenie dodatkowe. To też nowość klasy B tamtych lat. Standardem jest airbag kierowcy oraz wspomaganie kierownicy. To też pierwsza generacja Fiest oferowana w Polsce.
Fiesta V - model będący tematem tego serwisu.
Fiesta VI - model produkowany do 2017 roku.
Fiesta VII - ostatni model Fiesty, model znika na zwasze z rynku w roku 2023!
Oznaczenie modeli Fiesty mk6 wg wyposażenia
Jest to najbardziej tajemnicze oznaczenie serwisowe Fiesty, które występuje w katalogach Forda oraz w nr VIN, gdzie każda wersja wyposażeniowa opisana jest numerem serii.
Oznaczenie modeli Fiesty mk6 wg kraju pochodzenia
Modele Fiesty mk6 wg kraju pochodzenia (PP) = przedlift 2001-2005 |
|||||
---|---|---|---|---|---|
oznaczenie kodu wyposażenia |
Polska | Niemcy | Anglia | Hiszpania | Francja |
10 | Fiesta | Fiesta (tylko PP) |
Studio | Fun | |
Viva (tylko PP) |
Viva | ||||
20 | Ambiente | Ambiente | Style | Ambiente | Ambiente |
Silver | |||||
Gold | |||||
30 | (Trend) | Trend (PP) Style |
Zetec Climate | Senso | |
Futura (tylko PP) |
Futura | ||||
40 | (Ghia) | Ghia | Ghia | Ghia | Ghia |
32 | (Sport) | Sport | Zetec S | Sport | S |
55 | (ST) | ST | ST | ST | |
72 | Van | Van | Van | Van | Van |
75 | Sport Van | Sport Van | Sport Van | Sport Van | Sport Van |
Oznaczenia wersji nawiasach oznaczają iż w nie oferowano w Polsce tych wersji, choć takie wersje pod tymi nazwami funkcjonują w obiegu motoryzacyjnym w naszym kraju.
W Niemczech po liftingu nie było wersji Fiesta, Viva, Futura.
Ewolucja wnętrza Fiesty
Przedestawiam tu jak zmieniała się Fiesta we wnętrzu.
Fiesta I - 1976-1983:
Fiesta II - 1983-1989:
Fiesta III - 1989-1993 (przedlift):
Fiesta III - 1994-1997 (polift):
Fiesta IV - 1996-2002:
(lifting nie obejmował deski rozdzielczej)
Fiesta V - 2001-2005 (przedlift):
Fiesta V - 2005-2008 (polift):
Fiesta VI - 2008-2012 (przedlift)
Fiesta VI - 2013-2017 (polift):
Fiesta VII - 2017-2023:
... i więcej już ich nie będzie... :(
Porównanie Fiest
Przygotowałem taką niewielką tabelę porównawczą z wybranymi danymi do porównania starych i nowych Fiest.Fiesta | moc | min. opony |
max opony |
ABS/ESP | Airbag (max ilość) |
el. szyby / luster. |
klima man. / aut. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I | 40-80 KM | 135/80 R13 | 175/60 R14 | / | / | / | |
II | 40-96 KM | 135/80 R13 | 185/50 R14 | / | / | / | |
III | 50-130 KM | 135/80 R13 | 185/55 R14 | / | (1) * | / | / |
IV | 50-103 KM | 155/70 R13 | 195/55 R15 | / | (4) | / * | / |
V | 60-150 KM | 175/70 R14 | 205/45 R17 | / | (6) | / | / * |
VI | 65-200 KM | 175/65 R14 | 215/35 R18 | / | (8) | / | / |
VII | 75-200 KM | 195/60 R15 | 205/40 R18 | / | (8) | / | / |
* dotyczy wersji po liftingu
Fiesty z lat 1976 do 1992 roku dziś mogą mieć status aut zabytkowych
Fiesty z lat od 1991 do 1997 roku mogą mieć status youngtimerów
Auta zabytkowe muszą mieć conajmniej 30 lat i musi minąć 15 lat od zakończenia produkcji i składać się min z 75% oryginalnych części.
Auta youngtimer muszą mieć conajmniej 20 lat, choć zwykle przyjmuje się wiek minimum 25 lat.
Dlatego Fiesty mk1/mk2/mk3 mogą być zabytkami, a mk4/mk5 youngtimerem. Nowsze jeszcze muszą poczekać.
Fiesty z lat 1976 - 2003 w nie spełniają współczesnych norm spalin Euro 4, dlatego jeśli nie są autami zabytkowymi, to szybko znikają z dróg przez ograniczenia ekologiczne. W Polsce Kraków ustanawia już taką strefę, a poza naszymi granicami takie strefy obowiązują od dawna w większych miastach Unii Europejskiej. Auta zabytkowe nie muszą spełniać żadnych norm środowiskowych.