Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Tuning stylistyczny: tuning przedlift na polift Fiesta mk6
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
Wymiana elementów karoserii celem przeróbki auta to popularny temat motoryzacyjny by ze starszego samochodu zrobić nowszą wersjępoprzez tuning stylistyczny. Poniżej prezentuję najpopularniejsze pomysły na modyfikacje.
Czasami się da, czasem to niewykonalne. Także przeróbki wersji 3D i 5D weszły w zakres mojej podstrony.
Zacznijmy od początku. Ford Fiesta mk6 był produkowany od 2001 roku. W 2005 roku przeszedł lifting, który polegał m.in na wymianie niektórych elementów samochodu,
celem podniesienia jego wizualnej atrakcyjności. Zmodyfikowano także auto "od wewnątrz", czyli np wymieniono ogrom wtyczek z owalnych na prostokątne, wzbogacono auto w dodatkowe funkcje.
Elementy karoserii
Maska
Można zmienić maskę z przedlifta na polifta, pasuje plug&play.
Maski różnią się w budowie i łatwo je rozpoznać. Jest to istotne, gdyż maska determinuje grill.
- Maska przed liftem ma ucho do zamykania przykręcone na 2 śruby
- Maska po lifcie ma ucho przykręcane na 4 śruby.
Maska przedlift jest też odrobinę dłuższa niż w polifcie.
Wersje 3D i 5D można zamieniać dowolnie.
Maska przedlift
Maska polift
Grill
Nie można zamienić grilla przedliftowego na poliftowy bez wymiany maski i zderzaka.
Wersje 3D i 5D można zamieniać dowolnie.
Grill przedlift
Grill polift
Reflektory
Można zmienić reflektory z przedlifta na polifta, pasują plug&play.
Reflektory różnią się budową, ale mocowania mają takie same. Żarówki H4 w reflektorach poliftowych mocniej świecą.
Wersje 3D i 5D można zamieniać dowolnie.
Reflektor przedlift
Reflektor polift
Tylne lampy
Można zmienić reflektory z przedlifta na polifta, ale instalacja elektryczna wymaga przeróbek. W przedlifcie było 1 światło cofania, w polificie są dwa. Także lampy przedlifta mają dodatkowe mocowanie, którego później brak.
Wersje lamp z 3D i z 5D nie pasują wymiennie, co potwierdzają też poniższe zdjęcia:
Tylna lampa przedlift 5D
Tylna lampa polift 3D (dla wersji 5D góra lampy jest mniej szpiczasta)
Przedni zderzak
Można zmienić zderzak z przedlifta na polifta, pasuje plug&play.
Inne są mocowania halogenów i wtyczki do nich. Po wymianie zderzaka należy przerobić wtyczki. Stare halogeny nie pasują do nowego zderzaka.Zderzaki przednie zwykłe i z ST również pasują p&p z tą różnicą, że zderzak z ST wymaga zakupu grilla pod maskę z ST, standardowy nie pasuje.
Wersje 3D i 5D można zamieniać dowolnie.
Zderzak przedlift
Zderzak polift
Zderzak z ST
Tylny zderzak
Można zmienić zderzak z przedlifta na polifta, pasuje plug&play.
Zderzaki przednie zwykłe i z ST pasują wymiennie, ale, tłumik końcowy wymaga wymiany, gdyż standardowe wersje mają końcówkę wydechu zagiętą do ziemi, a wersja ST ma końcówkę wystającą w osłonie zderzaka. Opcją jest odcięcie wygięcia do ziemi i dospawania końcówki z nierdzewnej stali.
Tak na marginecie, to wydech z ST różni się w budowie od tego normalnego (200-300zł) wkładem z wełny mineralnej (600-700zł). Tylne lampy w zderzakach to odblaski.
Wersje 3D i 5D zderzaków można zamieniać dowolnie.
Zderzak przedlift
Zderzak polift
Zderzak z ST
Tylna klapa
Można zmienić klapę bagażnika z przedlifta na polifta, pasuje plug&play.
Wersje 3D i 5D mają inną budowę (kąt nachylenia i mocowania klapy), więc wymiana jest niemożliwa.
Klapa 3D
Klapa 5D
Przednie błotniki
Można zmienić błotnik z przedlifta na polifta, pasuje plug&play. Przez cały okres produkcji błotniki były takie same.
Wersje 3D i 5D można zamieniać dowolnie.
Tylne błotniki
Można zmienić błotnik z przedlifta na polifta, pasują plug&play.
Wersje 3D i 5D mają inną budowę, więc wymiana jest niemożliwa.
Błotnik 3D
Błotnik 5D
Przednie drzwi
Można zmienić drzwi z przedlifta na polifta, pasują plug&play.
Wersje 3D i 5D mają inną budowę, więc wymiana jest niemożliwa.
Tylne drzwi
Można zmienić drzwi z przedlifta na polifta, pasują plug&play.
Lusterka zewnętrzne
Nie można wymienić elektrycznych lusterek przedliftowych na poliftowe p&p. Różne są wtyczki, wygląd zewnętrzny, ale punkty mocowania są takie same, dlatego manualne lusterka bezproblemowo wymienimy. Elektryczne wymagają cięcia przewodów i zmian wtyczki lusterka i podłączenia.
Wersje 3D i 5D można zamieniać dowolnie.
Lusterko przedlift
Lusterko polift
Inne elementy karoserii są takie same dla modeli przed i po liftingu.
Elementy wnętrza
Lifting sporo zmienił we wnętrzu, więc nie wszystko można zmienić.Deska rozdzielcza + zegary
Deskę rozdzielczą można by było zmienić bezproblemowo, bo punkty łączenia z karoserią są takie same, ale wiązki elektryczne zegarów są inne, więc wymiana jest niemożliwa.
Deska przedlift
Deska polift
Zegary przedlift
Zegary polift
Fotele przednie i tylna kanapa
Można zmienić fotele z przedlifta na polifta, pasują plug&play.
Wersje foteli 3D i 5D mają inną budowę, więc wymiana jest połowicznie niemożliwa. Można założyć w 5D wersję z 3D, ale odwrotnie już nie, bo odcina się dostęp do tylnej kanapy. Fotele z 3D mają specjalne rączki składające siedzenia, gdyż w 3D nie ma tylnych drzwi.
Lampki wnętrza
Można zmienić lampki z przedlifta na polifta, pasują plug&play. Nie ma znaczenia też wersja 3D i 5D.
Były 4 różne lampki podsufitki. Wkład ze platikową szybką pasuje do wszystkich Fiest. Można go swobodnie przekładać z Fusion (EU), Focusa mk2, mk3, Mondeo mk2, mk3, Cmax mk1, Smax mk1. Ford zastosował tu pełną unifikację części.
Fiesta przedlift zawsze miała typ A, typy B i C pojawiły się po liftingu i zawierają lampki do czytania.
Typ A: 1 żarówka c10w:
Typ B1 i B2 = 3x żarówki:
typ B1: ba9s + c5w + ba9s
typ B2: w5w + c5w + w5w
typ C: 3x żarówki w5w + w5w + w5w
Boczki drzwi
Nie można zmienić boczków z przedlifta na polifta. Powodem są kanały wentylacyjne w przedlifcie wyprowadzone do boczków drzwi, w polifcie ich nie ma. Co prawa inne elementy są takie same, ale przeróbki będzie wymagać też i deska rozdzielcza z powodu tych kanalików powietrznych. Tymczasowe zaklejenie tych kanalików jest rozwiązaniem, ale estetycznie będzie się wyróżniało na minus oraz powietrze może nie być rozprowadzane we właściwy sposób.
Wersje boczków 3D i 5D mają inną budowę, więc wymiana jest niemożliwa. Boczki 3D są dłuższe niż w 5D.
Boczek drzwi przedlift
Boczek drzwi polift
Kierownica
Można zamienić kierownicę dowolnie pomiędzy różnymi wersjami. Wersja przeflit różni się od polifta lub ST brakiem wypustek w wewnętrznej stronie koła. Przedstawiona wersja skórzana przedlifta była opcją, seryjną w większości wersji polifta. W policie kierownica ST i innych wersji różniły się napisem ST i metalicznymi wstawkami (były w bogatszych wersjach wyposażeniowych).
Kierownica przedlift
Kierownica polift/ST
W przypadku innych elementów jak podsufitka, panele plastikowe boków i tunelu środkowego, wnętrza bagażnika - wszystko jest takie same. Podobnie się sprawa ma w przypadku elementów mechanicznych. W Fieście obowiązuje zmiana wielu części w II połowie 2003 roku, czyli na 2 lata przed liftingiem. Mimo to odradzam kupowanie mechanicznych części na oko, po to jest vin samochodu, by na jego podstawie wymieniać części. A mechanicznych modyfikacji układu kierowniczego, zawieszenia, hamulców, silnika - nie ma w podziale lifting - przedlifting. Części jednak różnią się w zależności od silnika, wyposażenia, nadwozia.
Fiesta mk6 a Fiesta mk7
Praktycznie nie da się części z nowej Fiesty przeszczepić na zasadzie plug&play do starszej Fiesty. W zasadzie wszystkie elementy wymagają mniejszych lub większych przeróbek. Dlatego też nie zamierzam szukać na siłę punktów styczności obu modeli, który pewnie występuje, ale dotyczy naprawdę szczegółów, jk np takie same kratki nawiewu kabiny, takie same włączniki podgrzewania foteli, itp drobiazgi.
Fiesta mk6 a Fusion (2002-2011)
Żaden zewnątrznych z elementów karoserii, oświetlenia, lusterek, wnętrza - nie pasuje wymiennie z Fiesty do Fusion.
Z wnętrza pasują drobne elementy jak włączniki, lewarek, kratki nawiewu, itp drobiazgi.
Pasują plug&play elementy mechaniczne (silniki, hamulce, układ kierowniczy, wydechowy, paliwowy, itp).