regulacja jasności deski rozdzielczej FiestyRegulacja podświetlenia deski rozdzielczej Fiesty 2005-2008

Na początku napiszę, że jestem jedyną lub jedną z naprawdę nielicznych osób, które coś takiego w Fieście postanowiły zainstalować. To jedyny taki poradnik w Internecie. Nie powstał by, gdy nie pomoc użytkownika Antej z forum Ford Club Polska, który udostępniłmi schematy dla Forda C-Max. Dzięki temu zyskałem wiedzę jak to jest w C-Maxie podłączone i jak uzyskać taki efekt dla Fiesty.

włącznik świateł z regulacją podświetlenia

Potrzebą modyfikacji jest zakup włącznika świateł z Forda C-MAX, modele I generacji, koniecznie przed liftingiem.
Musi mieć na początku numeru cyfrę 3 lub 4. Chodzi tu o podświetlenie włącznika świateł. Po liftingu w C-maxie jest ono czerwone (numery początkowe 7 lub 8),  wcześniej podświetlenie jest zielone jak w Fieście.

Nie istnieje włącznik światła zgodny z tym co montowano w Fieście z latach 2001-2005 i posiadający regulację jasności zegarów.  Dlatego nie jest możliwe w starszych samochodach instalowanie tego dodatku by wyglądał, jak opcja fabryczna.

Opis włącznika świateł: Fiesta - C-Max


Włącznik reflektorów z C-max powinien mieć tak same funkcje jak to co obecnie mamy. Może mieć nawet więcej, nie może mieć mniej.Istotne jest, że oba włączniki mają takie same wymiary, pasują wymiennie i mają taką samą wtyczkę podłączeniową, której piny mają dokładnie taki sam układ i funkcje, jak w jest w Fieście. Bez problemu zamontujemy w miejscu starego nowy włącznik świateł.

Istotą modyfikacji jest sposób realizowania podświetlenia w Fieście. Wszystkie podświetlenia całej deski rozdzielczej spotykają się w jednym stałym złączu (nierozbieralnym) i biegną przez kilka innych złącz (np C-812) do bezpiecznika F33, który głównie odpowiada za podświetlenie... tylnej rejestracji auta. W panelu włącznika świateł Fiesty za podświetlenie odpowiada pin 13, który spełnia też funkcję włączenia świateł pozycyjnych. Gdy one są zapalane, zapalane jest też podświetlenie deski rozdzielczej i rejestracji z tyłu.

Tymczasem w C-maxie wszystkie oświetlenia deski rozdzielczej spotykają się także w nierozbieralnym złączu, ale potem jednym przewodem biegną do... włącznika świateł i pinu 9 o oznaczeniu kodowym 58d.W Fieście ten pin jest pusty, nieużywany, choć ma dokładnie takie samo oznaczenie na wtyczce i pinach włącznika oświetlenia.

Jak jest realizowane regulowane podświetlenie ?

We włączniku jest potencjometr, który reguluje podawane napięcie do instalacji. Im jest wyższe, tym jaśniej się świecą diody podświetlenia. Dołączam dwa obrazki jak wygląda od wewnątrz panel włącznika świateł w Fieście i w C-maxie. Oba kupiłem dla testów na Allegro za kilkanaście złotych. Z niewiedzy popełniłem błąd i kupiłem w pierwszej wersji do C-maxa z podświetleniem czerwonym. Potem kupiłem drugi z zielonym podświetleniem. Widać stopień skomplikowania obu płytek.

włączniki świateł ford cmax i ford fiesta

Do instalacji regulacji podświetlenia potrzeba więc głównie włącznika z C-maxa, nowego przewodu z jednej strony zakończonego złączem (pinem) do wtyczki i trochę taśmy izolacyjnej. Przewód można wsiąść z innego złącza, kupić gdzieś i wymontować przewód z wtykiem, który umieścimy we wtyczce włącznika świateł, by pasował do pinu 9 wtyczki (pamiętajmy że w Fieście tam nic nie ma). Ja wziąłem przewód z włącznika grzania szyby. Teoretycznie wtyczka posiada białą część którą można zdjęć by wkładać lub wyjmować przewody i piny. U mnie nie chciało to zabezpieczenie zejść. Przewód wcisnąłem na siłę na zamontowaną wtyczkę do włącznika świateł. Udało się go nasadzić na 9 pin włącznika. To nie jest optymalne rozwiązanie, ale siedzi mocno. Przede wszystkim miernikiem sprawdziłem czy po włączeniu oświetlenia na tym przewodzie jest jakieś napięcie. Jest, więc jest dobrze.

łączenie pin 9 włącznika świateł

połączony pin 9 włącznika świateł

Złącze C-812

Podświetlenie wszystkich elementów deski rozdzielczej, łącznie z radiem opiera się na jednym przewodzie, który pod deską rozdzielczą łączy się z wielu wychodzących z różnych elementów w jeden. Jest on bardzo mały (0,35). Wiązka elektryczna prowadzi go w drodze do bezpiecznika przez złącze c-812.

Miałem wiele trudności ze zlokalizowaniem tego złącza. Znajduje się ono w miejscu zupełnie absurdalnym z punktu widzenia swoich funkcji, ale jest łatwo dostępne. Znajduje się ono pod plastikiem dolnego progu przy słupku A z... prawej strony auta. Jest koloru zielonego, więc nie sposób się pomylić. Szukamy przewodu pomarańczowo-niebieskiego (pomarańczowy z paskiem niebieskim). Dla ciekawości opisuję funkcje tego złącza w dodatkowej tabeli i zamieszczam jego schemat i zdjęcia.

złącze c-812 grafika

złącze c-812 w samochodzie

nr pin kolor przewodu opis funkcji
1 zielono-pomarańczowy włącznik wycieraczek przednich
2 biało-fioletowy czujnik temperatury zewnętrznej (+)
3 pomarańczowo-niebieski podświetlenie kontrolek deski rozdzielczej i zegarów
4 brązowo-biały czujnik temperatury zewnętrznej (-)
5 zielono-czarny automatyczna skrzynia biegów
6 pomarańczowo-czarny automatyczna skrzynia biegów
7 zielono-niebieski włącznik świateł mijania i przekaźnik
8 pomarańczowo-niebieski zasilanie akumulatorowe dla zegarów
9 zielono-niebieski zasilanie lamp przeciwmgielnych przednich
10 zielono-żółty zasilanie lamp przeciwmgielnych tylnych
11 zielono-niebieski zasilanie po zapłonie dla zegarów, włącznika grzania szyb, panelu klimatyzacji
12 zielono-żółty przekaźnik świateł drogowych i kontrolka w zegarach
13 biało-czerwony  prawy przód głośnik (+)
14 szaro-czerwony prawy przód głośnik (-)
15 biały prawy tył głośnik (+)
16 szary prawy tył głośnik (-)



Jak widać interesuje nas pin 3 tej wtyczki. Nie ma większego znaczenia z której strony wtyczki dokonamy modyfikacji. Istotą jest by nożyczkami przeciąć go na pół w miejscu gdzie będzie na tyle miał zapasu by podać go przełączeniu. Ja wybrałem miejsce nad wtyczką. Samej wtyczki nie odłączamy, po jej odłączeniu wyzerują nam się przebieg dzienny w zegarach, średnie spalanie i na nowo będziemy musieli ustawić godzinę i datę. Bez sensu.

łączenie przewodów
połączone i zaizolowane przewody



Nie wiedziałem która część przewodu mnie interesuje, dlatego połączyłem na najpierw na krótko dolną część ,a potem górną. Włączałem oświetlenie zewnętrzne przy włączonym zapłonie i kręciłem potencjometrem. Póki nie będzie ciemno w kabinie nie zobaczymy prawie niczego, warto oto zadbać jakimś kocem, itp by było widać oświetlenie. Potencjometr na włączniku oświetlenia powinien regulować jasność. Przewód bliżej wtyczki jest do zaizolowania i nie będzie nas nigdy więcej interesować. Uspokajam też, że odcięciem części przewodu z wiązki nie odcinamy niczego. Podświetlenie tynej tablicy rejestracyjnej na szczęście idzie innym złączem (c-814). Natomiast we wnętrzu jedynym elementem podświetlenia, który nie ma związku ze złączem C-812, jest podświetlenie przycisków elektrycznych szyb.
Ja do podłączenia użyłem szybkozłączki na przewody do 1,5mm. Całkowicie wystarcza. Całość izolujemy dla pewności i montujemy.
Zapomniałem jeszcze o opisie przewodu pomiędzy c-812 w włącznikiem świateł. Potrzeba go tyle by przeprowadzić w możliwie jak najbardziej dyskretny sposób pod deską rozdzielczą. Musi być jednożyłowy o średnicy do 1,5mm. Potrzeba z minimum 1m długości.

Czas pracy - nie więcej niż 30 minut.

Tak wygląda skrócony schemat elektryczny dla zmodyfikowanego oświetlenia Fiesty:

wowo09

Efekt prac

Minimalne i maksymalne podświetlenie zegarów:

min podświetlenie

max podświetlenie