Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Regulacja podświetlenia deski rozdzielczej Fiesty 2005-2008
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
Na początku napiszę, że jestem jedyną lub jedną z naprawdę nielicznych osób, które coś takiego w Fieście postanowiły zainstalować. To jedyny taki poradnik w Internecie. Nie powstał by, gdy nie pomoc użytkownika Antej z forum Ford Club Polska, który udostępniłmi schematy dla Forda C-Max. Dzięki temu zyskałem wiedzę jak to jest w C-Maxie podłączone i jak uzyskać taki efekt dla Fiesty.
Potrzebą modyfikacji jest zakup włącznika świateł z Forda C-MAX, modele I
generacji, koniecznie przed liftingiem.
Musi mieć na początku numeru
cyfrę 3 lub 4. Chodzi tu o podświetlenie włącznika świateł. Po liftingu w
C-maxie jest ono czerwone (numery początkowe 7 lub 8), wcześniej
podświetlenie jest zielone jak w Fieście.
Nie istnieje włącznik
światła zgodny z tym co montowano w Fieście z latach 2001-2005 i posiadający
regulację jasności zegarów. Dlatego nie jest możliwe w starszych
samochodach instalowanie tego dodatku by wyglądał, jak opcja fabryczna.
Opis włącznika świateł: Fiesta - C-Max
Włącznik reflektorów z C-max powinien mieć tak same funkcje jak to co
obecnie mamy. Może mieć nawet więcej, nie może mieć mniej.Istotne jest, że
oba włączniki mają takie same wymiary, pasują wymiennie i mają taką samą
wtyczkę podłączeniową, której piny mają dokładnie taki sam układ i funkcje,
jak w jest w Fieście. Bez problemu zamontujemy w miejscu starego nowy
włącznik świateł.
Istotą modyfikacji jest sposób realizowania
podświetlenia w Fieście. Wszystkie podświetlenia całej deski rozdzielczej
spotykają się w jednym stałym złączu (nierozbieralnym) i biegną przez kilka
innych złącz (np C-812) do bezpiecznika F33, który głównie odpowiada za
podświetlenie... tylnej rejestracji auta. W panelu włącznika świateł Fiesty
za podświetlenie odpowiada pin 13, który spełnia też funkcję włączenia
świateł pozycyjnych. Gdy one są zapalane, zapalane jest też podświetlenie
deski rozdzielczej i rejestracji z tyłu.
Tymczasem w C-maxie
wszystkie oświetlenia deski rozdzielczej spotykają się także w
nierozbieralnym złączu, ale potem jednym przewodem biegną do... włącznika
świateł i pinu 9 o oznaczeniu kodowym 58d.W Fieście ten pin jest pusty,
nieużywany, choć ma dokładnie takie samo oznaczenie na wtyczce i pinach
włącznika oświetlenia.
Jak jest realizowane regulowane podświetlenie ?
We włączniku jest potencjometr, który reguluje podawane napięcie do
instalacji. Im jest wyższe, tym jaśniej się świecą diody podświetlenia.
Dołączam dwa obrazki jak wygląda od wewnątrz panel włącznika świateł w
Fieście i w C-maxie. Oba kupiłem dla testów na Allegro za kilkanaście
złotych. Z niewiedzy popełniłem błąd i kupiłem w pierwszej wersji do C-maxa z podświetleniem
czerwonym. Potem kupiłem drugi z zielonym podświetleniem. Widać stopień skomplikowania obu płytek.
Do instalacji regulacji podświetlenia potrzeba więc głównie włącznika z
C-maxa, nowego przewodu z jednej strony zakończonego złączem (pinem) do
wtyczki i trochę taśmy izolacyjnej. Przewód można wsiąść z innego złącza,
kupić gdzieś i wymontować przewód z wtykiem, który umieścimy we wtyczce
włącznika świateł, by pasował do pinu 9 wtyczki (pamiętajmy że w Fieście tam
nic nie ma). Ja wziąłem przewód z włącznika grzania szyby. Teoretycznie
wtyczka posiada białą część którą można zdjęć by wkładać lub wyjmować
przewody i piny. U mnie nie chciało to zabezpieczenie zejść. Przewód
wcisnąłem na siłę na zamontowaną wtyczkę do włącznika świateł. Udało się go
nasadzić na 9 pin włącznika. To nie jest optymalne rozwiązanie, ale siedzi
mocno. Przede wszystkim miernikiem sprawdziłem czy po włączeniu oświetlenia
na tym przewodzie jest jakieś napięcie. Jest, więc jest dobrze.
Złącze C-812
Podświetlenie wszystkich elementów deski rozdzielczej, łącznie z radiem
opiera się na jednym przewodzie, który pod deską rozdzielczą łączy się z
wielu wychodzących z różnych elementów w jeden. Jest on bardzo mały (0,35).
Wiązka elektryczna prowadzi go w drodze do bezpiecznika przez złącze c-812.
Miałem wiele trudności ze zlokalizowaniem tego złącza. Znajduje się ono
w miejscu zupełnie absurdalnym z punktu widzenia swoich funkcji, ale jest
łatwo dostępne. Znajduje się ono pod plastikiem dolnego progu przy słupku A
z... prawej strony auta. Jest koloru zielonego, więc nie sposób się pomylić.
Szukamy przewodu pomarańczowo-niebieskiego (pomarańczowy z paskiem
niebieskim). Dla ciekawości opisuję funkcje tego złącza w dodatkowej tabeli
i zamieszczam jego schemat i zdjęcia.
nr pin | kolor przewodu | opis funkcji |
---|---|---|
1 | zielono-pomarańczowy | włącznik wycieraczek przednich |
2 | biało-fioletowy | czujnik temperatury zewnętrznej (+) |
3 | pomarańczowo-niebieski | podświetlenie kontrolek deski rozdzielczej i zegarów |
4 | brązowo-biały | czujnik temperatury zewnętrznej (-) |
5 | zielono-czarny | automatyczna skrzynia biegów |
6 | pomarańczowo-czarny | automatyczna skrzynia biegów |
7 | zielono-niebieski | włącznik świateł mijania i przekaźnik |
8 | pomarańczowo-niebieski | zasilanie akumulatorowe dla zegarów |
9 | zielono-niebieski | zasilanie lamp przeciwmgielnych przednich |
10 | zielono-żółty | zasilanie lamp przeciwmgielnych tylnych |
11 | zielono-niebieski | zasilanie po zapłonie dla zegarów, włącznika grzania szyb, panelu klimatyzacji |
12 | zielono-żółty | przekaźnik świateł drogowych i kontrolka w zegarach |
13 | biało-czerwony | prawy przód głośnik (+) |
14 | szaro-czerwony | prawy przód głośnik (-) |
15 | biały | prawy tył głośnik (+) |
16 | szary | prawy tył głośnik (-) |
Jak widać interesuje nas pin 3 tej wtyczki. Nie ma większego znaczenia z
której strony wtyczki dokonamy modyfikacji. Istotą jest by nożyczkami
przeciąć go na pół w miejscu gdzie będzie na tyle miał zapasu by podać go
przełączeniu. Ja wybrałem miejsce nad wtyczką. Samej wtyczki nie odłączamy,
po jej odłączeniu wyzerują nam się przebieg dzienny w zegarach, średnie
spalanie i na nowo będziemy musieli ustawić godzinę i datę. Bez sensu.
Nie wiedziałem która część przewodu mnie interesuje,
dlatego połączyłem na najpierw na krótko dolną część ,a potem górną.
Włączałem oświetlenie zewnętrzne przy włączonym zapłonie i kręciłem
potencjometrem. Póki nie będzie ciemno w kabinie nie zobaczymy prawie
niczego, warto oto zadbać jakimś kocem, itp by było widać oświetlenie.
Potencjometr na włączniku oświetlenia powinien regulować jasność. Przewód
bliżej wtyczki jest do zaizolowania i nie będzie nas nigdy więcej
interesować. Uspokajam też, że odcięciem części przewodu z wiązki nie
odcinamy niczego. Podświetlenie tynej tablicy rejestracyjnej na szczęście
idzie innym złączem (c-814). Natomiast we wnętrzu jedynym elementem
podświetlenia, który nie ma związku ze złączem C-812, jest podświetlenie
przycisków elektrycznych szyb.
Ja do podłączenia użyłem szybkozłączki na
przewody do 1,5mm. Całkowicie wystarcza. Całość izolujemy dla pewności i
montujemy.
Zapomniałem jeszcze o opisie przewodu pomiędzy c-812 w
włącznikiem świateł. Potrzeba go tyle by przeprowadzić w możliwie jak
najbardziej dyskretny sposób pod deską rozdzielczą. Musi być jednożyłowy o
średnicy do 1,5mm. Potrzeba z minimum 1m długości.
Czas pracy - nie więcej niż 30 minut.
Tak wygląda skrócony schemat elektryczny dla zmodyfikowanego oświetlenia Fiesty:
Efekt prac
Minimalne i maksymalne podświetlenie zegarów: