Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Schematy elektryczne Fiesty mk6
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
Dokładne schematy elektryczne (po Polsku)
¹ ABS bez ESP nie ma pinów w module ABS od sygnału prędkości, kanałów A i B, czujnika płynu, przycisku ESP.
² wersja z pilotem różni się obsługą kierunkowskazów od wersji bez zdalnego sterowania pilotem.
³ dostępny schemat jest tylko dla angielskiej wersji Fiesty (funkcje zamków takie same).
⁴ wersja bez czujnika różni się brakiem wyprowadzeń z GEM dla pinów c1-22 oraz c4-3
Transmisja danych
W Fordzie Fiesta istnieją dwa systemy transmisji danych elektrycznych. Są to szyna CAN oraz szyna ISO-9141.
CAN, to szyna danych przekazująca zamiast prostych danych, całe bloki danych pomiędzy podłączonymi urządzeniami, a centralnym systemem diagnostycznym WDS. Urządzenia podpięte pod taką szynę można programować i diagnozować. Dane przechowuje centralny sterownik. W Fieście jest podział na konkretne urządzenia podpięte do szyny can dla auto przed i po liftingu.Fiesty 2001-2005 miały szynę can obejmującą: układ ABS/ESP, poduszki powietrze, moduły GEM i PCM, zestaw wskaźników, oświetlenie pojazdu i skrzynię biegów automatyczną. Fiesty 2006-2008 dodatkowo przez szynę CAN obsługiwały radio, Bluetooth, wspomaganie kierownicy, automatyczną klimatyzację.
Samochody poliftingowe mają dwie szyny CAN o dużej prędkości (HS-CAN) i średniej prędkości (MS-CAN).
Szyna ISO-9141 to szyna danych. Dla Fiest do roku 2005 (przed liftingiem) podłączony był do tej szyny układ ABS/ESP, system poduszek powietrznych oraz GEM (plus urządzenia podpięte do GEM w zależności od wyposażenia). Po liftingu szyna spełniała rolę pełnego raportowania usterek różnych modułów i tylko miała taką funkcję.
Istotą obu szyn jest fakt, iż urządzenia zaprogramowane dla tej szyny muszą być fizycznie podpięte, aby szyny poprawnie działały i mogły raportować o usterkach. Brak choćby jednego urządzenia (nie mylić z usterką urządzenia), powoduje błąd całej szyny. Szyna wówczas nie działa poprawnie lub nie działa w ogóle.
W Fieście istnieje jeszcze trzecia szyna danych do programowania komputera silnika o nazwie ACP. Jest ona niezależna od pozostałych szyn i jest podłączona do gniazda OBDII, które służy do podłączania np laptopa celem odczytu danych z PCM, IPC, GEM i programowania IPC, GEM. Do programowanie PCM potrzebny jest tzw WDS, czyli serwisowy komputer (urządzenie sprzętowo łączące się z PCM, nie tylko programowo, jak w przypadku pozostałych modułów.
Ogólne schematy elektryki wnętrza
- schemat wtyczki fotela kierowcy
A własciwie tabela z opisem. Sam schemat jest podzielony na kilka plików, a wtyczka jest wg mnie ciekawa, gdyż opcją wyposażeniową jest pas z czujnikiem niezapiętych pasów kierowcy. Sęk w tym, że wtyczka nie ma rezerwy połączeniowej dla takiej opcji. Np w Fordzie C-max napinacz z klamra maja identyczne wymiary i podłączenie, ale i dodatkowy przewód do wpięcia... tylko gdzie? W Fieście nie ma wiązki na to, chyba że sam napinacz przekazuje sygnał.
nr pin | kolor przewodu elektrycznego | opis funkcji pinu |
---|---|---|
1 | zielono-niebieski | napinacz pasa (+) |
2 | czarno-niebieski | napinacz pasa (-) |
3 | czarno-zielony | airbag boczny fotela (-) |
4 | zielono-czarny | airbag boczny fotela (+) |
5 | czarny | podgrzewanie fotela (-) |
6 | zielono-żółty | podgrzewanie fotela (+) |
- schemat wtyczki włącznika oświetlenia
Wtyczka włączająca oświetlenie jest ciekawa, gdyż jej piny są wspólne nie tylko dla Fiesty i Fusiona (oba po liftingu), ale i Forda CMAX mk1 oraz Focus mk2 (oba przed liftingiem). Pozwala to na modyfikacje oświetlenia, gdyż panel włącznika jest identyczny kształtem i wtyczką we wszystkich tych autach.
nr pin | kod funkcji fiesta/fusion |
kod funkcji cmax/focus |
opis funkcji fiesta/fusion |
opis funkcji cmax/focus |
---|---|---|---|---|
1 | G | poziomowanie reflektorów L i P | ||
2 | 83A | przeciwmgłowe tylne | ||
3 | 83B | przeciwmgłowe przednie | ||
4 | 52 | GEM - włącznik automatycznych świateł | ||
5 | ||||
6 | 56 | GEM - informacja o włączeniu świateł | ||
7 | XR | zasilanie przeciwmgłowych | ||
8 | 15 | przekaźnik autotomatycznych świateł | ||
9 | 58D | regulacja natężenia oświetlenia deski rozdzielczej |
||
10 | 31 | masa | ||
11 | 30 | zasilanie reflektorów | ||
12 | P | światła postojowe | ||
13 | 58 L/R | zasilanie lamp pozycyjnych | ||
14 | ||||
15 | D | światła dzienne | ||
16 | 58 | sterownik świateł postojowych |
piny 5, 14 - nie mają żadnej funkcji
Jak widać wszystkie fukcje są wspólne, ale ciekawostką są dwa piny:
9 pin - umożliwia sterowanie natężeniem oświetlenia zegarów deski rozdzielczej.
W Fieście nie jest to pin używany.
12 pin - włącza oświetlenie postojowe - światła pozycyjne bez oświetlenia deski rozdzielczej.
W Fieście brak odpowiednika takiej funkcji.
- schemat wtyczki stacyjki zapłonowej
nr pin | kod pinu | kolor przewodu | funkcja |
---|---|---|---|
1 | 15 | zielono-żółty | uruchomienie zapłonu |
2 | 57 | automatyczna skrzynia biegów | |
3 | 31S | czarno-biały | automatyczna skrzynia biegów |
4 | 30 | pomarańczowo-czarny | stałe zasilanie, bezpiecznik F30 15A |
5 | 30S | wyłączony | |
6 | 75 | żółto-zielony | uruchamia radio, zegary |
7 | 50 | szaro-czarny | uruchamia silnk |
5 pin, który wyłącza stacyjkę, wyłącza też wszystkie urządzenia możliwie do
manualnego uruchomienia z auta. Wyjątkiem jest oświetlenie górne i światła
awaryjne, oba obsługiwane prze układ GEM.
2 i 3 pin są obecne tylko w
samochodzie z automatyczną skrzynią biegów