schematySchematy elektryczne Fiesty mk6

Dokładne schematy elektryczne (po Polsku)



opis schematu elektrycznego (alfabetycznie) 2001-2005
(przedlift)
2005-2008
(polift)
airbag + pasy tak tak
ABS/ESP ¹ tak tak
Alternator tak tak
Automatyczna skrzynia biegów tak tak
caraudio tak tak
centralny zamek
(wersja podstawowa 6pin)
²
tak tak
centralny zamek
(wersja pełna 9-pin)
³
nie tak
elektryczne lusterka
(wersja pełna 7pin)
nie tak
elektryczne szyby przednie tak tak
fotele przednie tak tak
GEM (moduł komfortu) tak tak
Immobliser (pats) tak tak
nowa podstrona! klakson tak tak
rozrusznik tak tak
wycieraczki i spryskiwacze z czujnikiem deszczu nie tak
nowa podstrona! Zapalniczka tak tak
Zegary deski rozdzielczej
(wersja z komputerem)
nie tak
oświetlenie
oświetlenie deski rozdzielczej nie tak
oświetlenie wewnętrzne tak tak
światła cofania tak tak
nowa podstrona! światła hamowania tak tak
światła kierunkowskazy tak tak
światła przeciwmgielne tak tak
światła zewnętrzne z czujnikiem zmierzchu nie tak
wentylacja, chłodzenie, ogrzewanie
ogrzewana przednia szyba tak tak
ogrzewana tylna szyba i ogrzewanie lusterek tak tak
klimatyzacja - część komory silnika tak tak
sterowanie klimatyzacją manualną tak tak
sterowanie klimatyzacją automatyczną nie tak
sterowanie dmuchawą nagrzewnicy tak tak
opis schematu elektrycznego (alfabetycznie) 2001-2005
(przedlift)
2005-2008
(polift)

¹ ABS bez ESP nie ma pinów w module ABS od sygnału prędkości, kanałów A i B, czujnika płynu, przycisku ESP.
² wersja z pilotem różni się obsługą kierunkowskazów od wersji bez zdalnego sterowania pilotem.
³ dostępny schemat jest tylko dla angielskiej wersji Fiesty (funkcje zamków takie same).
wersja bez czujnika różni się brakiem wyprowadzeń z GEM dla pinów c1-22 oraz c4-3

Transmisja danych

W Fordzie Fiesta istnieją dwa systemy transmisji danych elektrycznych. Są to szyna CAN oraz szyna ISO-9141.

CAN, to szyna danych przekazująca zamiast prostych danych, całe bloki danych pomiędzy podłączonymi urządzeniami, a centralnym systemem diagnostycznym WDS. Urządzenia podpięte pod taką szynę można programować i diagnozować. Dane przechowuje centralny sterownik. W Fieście jest podział na konkretne urządzenia podpięte do szyny can dla auto przed i po liftingu.
Fiesty 2001-2005 miały szynę can obejmującą: układ ABS/ESP, poduszki powietrze, moduły GEM i PCM, zestaw wskaźników, oświetlenie pojazdu i skrzynię biegów automatyczną. Fiesty 2006-2008 dodatkowo przez szynę CAN obsługiwały radio, Bluetooth, wspomaganie kierownicy, automatyczną klimatyzację.
Samochody poliftingowe mają dwie szyny CAN o dużej prędkości (HS-CAN) i średniej prędkości (MS-CAN).

Szyna ISO-9141 to szyna danych. Dla Fiest do roku 2005 (przed liftingiem) podłączony był do tej szyny układ ABS/ESP, system poduszek powietrznych oraz GEM (plus urządzenia podpięte do GEM w zależności od wyposażenia). Po liftingu szyna spełniała rolę pełnego raportowania usterek różnych modułów i tylko miała taką funkcję.

Istotą obu szyn jest fakt, iż urządzenia zaprogramowane dla tej szyny muszą być fizycznie podpięte, aby szyny poprawnie działały i mogły raportować o usterkach. Brak choćby jednego urządzenia (nie mylić z usterką urządzenia), powoduje błąd całej szyny. Szyna wówczas nie działa poprawnie lub nie działa w ogóle.

W Fieście istnieje jeszcze trzecia szyna danych do programowania komputera silnika o nazwie ACP. Jest ona niezależna od pozostałych szyn i jest podłączona do gniazda OBDII, które służy do podłączania np laptopa celem odczytu danych z PCM, IPC, GEM i programowania IPC, GEM. Do programowanie PCM potrzebny jest tzw WDS, czyli serwisowy komputer (urządzenie sprzętowo łączące się z PCM, nie tylko programowo, jak w przypadku pozostałych modułów.

Ogólne schematy elektryki wnętrza

 


wnętrze

deska

drzwi tylne przednie drzwi

szyba bagażnik


- schemat wtyczki fotela kierowcy

A własciwie tabela z opisem. Sam schemat jest podzielony na kilka plików, a wtyczka jest wg mnie ciekawa, gdyż opcją wyposażeniową jest pas z czujnikiem niezapiętych pasów kierowcy. Sęk w tym, że wtyczka nie ma rezerwy połączeniowej dla takiej opcji. Np w Fordzie C-max napinacz z klamra maja identyczne wymiary i podłączenie, ale i dodatkowy przewód do wpięcia... tylko gdzie? W Fieście nie ma wiązki na to, chyba że sam napinacz przekazuje sygnał.

nr pin kolor przewodu elektrycznego opis funkcji pinu
1 zielono-niebieski napinacz pasa (+)
2 czarno-niebieski napinacz pasa (-)
3 czarno-zielony airbag boczny fotela (-)
4 zielono-czarny airbag boczny fotela (+)
5 czarny podgrzewanie fotela (-)
6 zielono-żółty podgrzewanie fotela (+)

- schemat wtyczki włącznika oświetlenia

Wtyczka włączająca oświetlenie jest ciekawa, gdyż jej piny są wspólne nie tylko dla Fiesty i Fusiona (oba po liftingu), ale i Forda CMAX mk1 oraz Focus mk2 (oba przed liftingiem). Pozwala to na modyfikacje oświetlenia, gdyż panel włącznika jest identyczny kształtem i wtyczką we wszystkich tych autach.

nr pin kod funkcji
fiesta/fusion
kod funkcji
cmax/focus
opis funkcji
fiesta/fusion
opis funkcji
cmax/focus
1 G poziomowanie reflektorów L i P
2 83A przeciwmgłowe tylne
3 83B przeciwmgłowe przednie
4 52 GEM - włącznik automatycznych świateł
5 nie nie
6 56 GEM - informacja o włączeniu świateł
7 XR zasilanie przeciwmgłowych
8 15 przekaźnik autotomatycznych świateł
9 nie 58D nie regulacja natężenia
oświetlenia deski rozdzielczej
10 31 masa
11 30 zasilanie reflektorów
12 nie P nie światła postojowe
13 58 L/R zasilanie lamp pozycyjnych
14 nie nie
15 D światła dzienne
16 nie 58 nie sterownik świateł postojowych


piny 5, 14 - nie mają żadnej funkcji

Jak widać wszystkie fukcje są wspólne, ale ciekawostką są dwa piny:

9 pin - umożliwia sterowanie natężeniem oświetlenia zegarów deski rozdzielczej.
W Fieście nie jest to pin używany.
12 pin - włącza oświetlenie postojowe - światła pozycyjne bez oświetlenia deski rozdzielczej.
W Fieście brak odpowiednika takiej funkcji.

- schemat wtyczki stacyjki zapłonowej

nr pin kod pinu kolor przewodu funkcja
1 15 zielono-żółty uruchomienie zapłonu
2 305 nie automatyczna skrzynia biegów
3 315 czarno-biały automatyczna skrzynia biegów
4 30 pomarańczowo-czarny stałe zasilanie, bezpiecznik F30 15A
5 57 nie wyłączony
6 75 żółto-zielony uruchamia radio, zegary
7 50 szaro-czarny uruchamia silnk

5 pin, który wyłącza stacyjkę, wyłącza też wszystkie urządzenia możliwie do manualnego uruchomienia z auta. Wyjątkiem jest oświetlenie górne i światła awaryjne, oba obsługiwane prze układ GEM.
2 i 3 pin są obecne tylko w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów