Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Porady i ciekawostki >>> Porady elektryki wnętrza

schematySchematy elektryczne Fiesty mk6

Transmisja danych

W Fordzie Fiesta istnieją dwa systemy transmisji danych elektrycznych. Są to szyna CAN oraz szyna ISO-9141.

CAN, to szyna danych przekazująca zamiast prostych danych, całe bloki danych pomiędzy podłączonymi urządzeniami, a centralnym systemem diagnostycznym WDS. Urządzenia podpięte pod taką szynę można programować i diagnozować. Dane przechowuje centralny sterownik. W Fieście jest podział na konkretne urządzenia podpięte do szyny can dla auto przed i po liftingu.
Fiesty 2001-2005 miały szynę can obejmującą: układ ABS/ESP, poduszki powietrze, moduły GEM i PCM, zestaw wskaźników, oświetlenie pojazdu i skrzynię biegów automatyczną. Fiesty 2006-2008 dodatkowo przez szynę CAN obsługiwały radio, Bluetooth, wspomaganie kierownicy, automatyczną klimatyzację.
Samochody poliftingowe mają dwie szyny CAN o dużej prędkości (HS-CAN) i średniej prędkości (MS-CAN).

Szyna ISO-9141 to szyna danych. Dla Fiest do roku 2005 (przed liftingiem) podłączony był do tej szyny układ ABS/ESP, system poduszek powietrznych oraz GEM (plus urządzenia podpięte do GEM w zależności od wyposażenia). Po liftingu szyna spełniała rolę pełnego raportowania usterek różnych modułów i tylko miała taką funkcję.

Istotą obu szyn jest fakt, iż urządzenia zaprogramowane dla tej szyny muszą być fizycznie podpięte, aby szyny poprawnie działały i mogły raportować o usterkach. Brak choćby jednego urządzenia (nie mylić z usterką urządzenia), powoduje błąd całej szyny. Szyna wówczas nie działa poprawnie lub nie działa w ogóle.

W Fieście istnieje jeszcze trzecia szyna danych do programowania komputera silnika o nazwie ACP. Jest ona niezależna od pozostałych szyn i jest podłączona do gniazda OBDII, które służy do podłączania np laptopa celem odczytu danych z PCM, IPC, GEM i programowania IPC, GEM. Do programowanie PCM potrzebny jest tzw WDS, czyli serwisowy komputer (urządzenie sprzętowo łączące się z PCM, nie tylko programowo, jak w przypadku pozostałych modułów.

Ogólne schematy elektryki wnętrza

 


Schematy elektryczne Fiesty mk6: wnętrze

Schematy elektryczne Fiesty mk6: deska

Schematy elektryczne Fiesty mk6: drzwi tylne Schematy elektryczne Fiesty: przednie drzwi

Schematy elektryczne Fiesty: szyba Schematy elektryczne Fiesty: bagażnik

Dokładne schematy elektryczne

Oby powiększyć schemat, kliknij na nim!

- schemat caraudio

.

- schemat ABS-ESP

Układ ABS bez ESP nie ma pinów w module ABS od sygnału prędkości z masą, kanałów A i B oraz czujnika płynu hamulcowego i podłączenia przycisku ESP. Inne elementy są takie same.

.

- schemat oświetlenia zewnętrznego

Układ świateł standardowych oraz automatycznych oraz dziennych

.

- schemat wtyczki fotela kierowcy

A własciwie tabela z opisem. Sam schemat jest podzielony na kilka plików, a wtyczka jest wg mnie ciekawa, gdyż opcją wyposażeniową jest pas z czujnikiem niezapiętych pasów kierowcy. Sęk w tym, że wtyczka nie ma rezerwy połączeniowej dla takiej opcji. Np w Fordzie C-max napinacz z klamra maja identyczne wymiary i podłączenie, ale i dodatkowy przewód do wpięcia... tylko gdzie? W Fieście nie ma wiązki na to, chyba że sam napinacz przekazuje sygnał.

nr pin kolor przewodu elektrycznego opis funkcji pinu
1 zielono-niebieski napinacz pasa (+)
2 czarno-niebieski napinacz pasa (-)
3 czarno-zielony airbag boczny fotela (-)
4 zielono-czarny airbag boczny fotela (+)
5 czarny podgrzewanie fotela (-)
6 zielono-żółty podgrzewanie fotela (+)