schematySchematy elektryczne Fiesty mk6

Dokładne schematy elektryczne (po Polsku)



  opis schematu elektrycznego (alfabetycznie) 2001-2005
(przedlift)
2005-2008
(polift)
nowa podstrona!  alarm tak tak
  ABS/ESP ¹ tak tak
  Alternator tak tak
  klakson tak tak
  rozrusznik tak tak
  Skrzynia biegów AW81-40 tak tak
nowa podstrona!  Skrzynia biegów IB5 durashit-est tak tak
nowa podstrona!  wentylator chłodnicy - wersja 1 lub 2 biegowa tak tak
nowa podstrona!  wspomaganie kierownicy tak tak
  kabina
  airbag + pasy tak tak
  caraudio tak tak
  centralny zamek
(wersja podstawowa 6pin)
²
tak tak
  centralny zamek
(wersja pełna 9-pin)
³
nie tak
  elektryczne lusterka
(wersja pełna 7pin)
nie tak
  elektryczne szyby przednie tak tak
  fotele przednie tak tak
  GEM (moduł komfortu) tak tak
  Immobliser (pats) tak tak
  wycieraczki i spryskiwacze z czujnikiem deszczu nie tak
  Zapalniczka tak tak
nowa podstrona!  Zapłon, stacyjka tak tak
  Zegary deski rozdzielczej
(wersja z komputerem)
nie tak
nowa podstrona!  złącze diagnostyczna OBD 2 nie tak
  oświetlenie
  oświetlenie deski rozdzielczej nie tak
  oświetlenie wewnętrzne tak tak
  światła cofania tak tak
  światła hamowania tak tak
  światła kierunkowskazy tak tak
  światła przeciwmgielne tak tak
  światła zewnętrzne z czujnikiem zmierzchu nie tak
  wentylacja, chłodzenie, ogrzewanie
  ogrzewana przednia szyba tak tak
  ogrzewana tylna szyba i ogrzewanie lusterek tak tak
  klimatyzacja - część komory silnika tak tak
  sterowanie klimatyzacją manualną tak tak
  sterowanie klimatyzacją automatyczną nie tak
  sterowanie dmuchawą nagrzewnicy tak tak
    2001-2005
(przedlift)
2005-2008
(polift)

¹ ABS bez ESP nie ma pinów w module ABS od sygnału prędkości, kanałów A i B, czujnika płynu, przycisku ESP.
² wersja z pilotem różni się obsługą kierunkowskazów od wersji bez zdalnego sterowania pilotem.
³ dostępny schemat jest tylko dla angielskiej wersji Fiesty (funkcje zamków takie same).
wersja bez czujnika różni się brakiem wyprowadzeń z GEM dla pinów c1-22 oraz c4-3

Transmisja danych

W Fordzie Fiesta istnieją dwa systemy transmisji danych elektrycznych. Są to szyna CAN oraz szyna ISO-9141.

CAN, to szyna danych przekazująca zamiast prostych danych, całe bloki danych pomiędzy podłączonymi urządzeniami, a centralnym systemem diagnostycznym WDS. Urządzenia podpięte pod taką szynę można programować i diagnozować. Dane przechowuje centralny sterownik. W Fieście jest podział na konkretne urządzenia podpięte do szyny can dla auto przed i po liftingu.
Fiesty 2001-2005 miały szynę can obejmującą: układ ABS/ESP, poduszki powietrze, moduły GEM i PCM, zestaw wskaźników, oświetlenie pojazdu i skrzynię biegów automatyczną. Fiesty 2006-2008 dodatkowo przez szynę CAN obsługiwały radio, Bluetooth, wspomaganie kierownicy, automatyczną klimatyzację.
Samochody poliftingowe mają dwie szyny CAN o dużej prędkości (HS-CAN) i średniej prędkości (MS-CAN).

Szyna ISO-9141 to szyna danych. Dla Fiest do roku 2005 (przed liftingiem) podłączony był do tej szyny układ ABS/ESP, system poduszek powietrznych oraz GEM (plus urządzenia podpięte do GEM w zależności od wyposażenia). Po liftingu szyna spełniała rolę pełnego raportowania usterek różnych modułów i tylko miała taką funkcję.

Istotą obu szyn jest fakt, iż urządzenia zaprogramowane dla tej szyny muszą być fizycznie podpięte, aby szyny poprawnie działały i mogły raportować o usterkach. Brak choćby jednego urządzenia (nie mylić z usterką urządzenia), powoduje błąd całej szyny. Szyna wówczas nie działa poprawnie lub nie działa w ogóle.

W Fieście istnieje jeszcze trzecia szyna danych do programowania komputera silnika o nazwie ACP. Jest ona niezależna od pozostałych szyn i jest podłączona do gniazda OBDII, które służy do podłączania np laptopa celem odczytu danych z PCM, IPC, GEM i programowania IPC, GEM. Do programowanie PCM potrzebny jest tzw WDS, czyli serwisowy komputer (urządzenie sprzętowo łączące się z PCM, nie tylko programowo, jak w przypadku pozostałych modułów.

Ogólne schematy elektryki wnętrza

 


wnętrze

deska

drzwi tylne przednie drzwi

szyba bagażnik


- schemat wtyczki fotela kierowcy

A własciwie tabela z opisem. Sam schemat jest podzielony na kilka plików, a wtyczka jest wg mnie ciekawa, gdyż opcją wyposażeniową jest pas z czujnikiem niezapiętych pasów kierowcy. Sęk w tym, że wtyczka nie ma rezerwy połączeniowej dla takiej opcji. Np w Fordzie C-max napinacz z klamra maja identyczne wymiary i podłączenie, ale i dodatkowy przewód do wpięcia... tylko gdzie? W Fieście nie ma wiązki na to, chyba że sam napinacz przekazuje sygnał.

nr pin kolor przewodu elektrycznego opis funkcji pinu
1 zielono-niebieski napinacz pasa (+)
2 czarno-niebieski napinacz pasa (-)
3 czarno-zielony airbag boczny fotela (-)
4 zielono-czarny airbag boczny fotela (+)
5 czarny podgrzewanie fotela (-)
6 zielono-żółty podgrzewanie fotela (+)

- schemat wtyczki włącznika oświetlenia

Wtyczka włączająca oświetlenie jest ciekawa, gdyż jej piny są wspólne nie tylko dla Fiesty i Fusiona (oba po liftingu), ale i Forda CMAX mk1 oraz Focus mk2 (oba przed liftingiem). Pozwala to na modyfikacje oświetlenia, gdyż panel włącznika jest identyczny kształtem i wtyczką we wszystkich tych autach.

nr pin kod funkcji
fiesta/fusion
kod funkcji
cmax/focus
opis funkcji
fiesta/fusion
opis funkcji
cmax/focus
1 G poziomowanie reflektorów L i P
2 83A przeciwmgłowe tylne
3 83B przeciwmgłowe przednie
4 52 GEM - włącznik automatycznych świateł
5 nie nie
6 56 GEM - informacja o włączeniu świateł
7 XR zasilanie przeciwmgłowych
8 15 przekaźnik autotomatycznych świateł
9 nie 58D nie regulacja natężenia
oświetlenia deski rozdzielczej
10 31 masa
11 30 zasilanie reflektorów
12 nie P nie światła postojowe
13 58 L/R zasilanie lamp pozycyjnych
14 nie nie
15 D światła dzienne
16 nie 58 nie sterownik świateł postojowych


piny 5, 14 - nie mają żadnej funkcji

Jak widać wszystkie fukcje są wspólne, ale ciekawostką są dwa piny:

9 pin - umożliwia sterowanie natężeniem oświetlenia zegarów deski rozdzielczej.
W Fieście nie jest to pin używany.
12 pin - włącza oświetlenie postojowe - światła pozycyjne bez oświetlenia deski rozdzielczej.
W Fieście brak odpowiednika takiej funkcji.

- schemat wtyczki stacyjki zapłonowej

nr pin kod pinu kolor przewodu funkcja
1 15 zielono-żółty uruchomienie zapłonu
2 57 nie automatyczna skrzynia biegów
3 31S czarno-biały automatyczna skrzynia biegów
4 30 pomarańczowo-czarny stałe zasilanie, bezpiecznik F30 15A
5 30S nie wyłączony
6 75 żółto-zielony uruchamia radio, zegary
7 50 szaro-czarny uruchamia silnk

5 pin, który wyłącza stacyjkę, wyłącza też wszystkie urządzenia możliwie do manualnego uruchomienia z auta. Wyjątkiem jest oświetlenie górne i światła awaryjne, oba obsługiwane prze układ GEM.
2 i 3 pin są obecne tylko w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów