Ford Fiesta mk6
Ford Fiesta mk6 (2001-2008)

prawo tuningoweŚwiatła dzienne, instalacja DRL w Fordzie Fiesta



Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
qr kod


Skrót DRL to światła dzienne. Niektórzy specjaliści internetowi twierdzą, iż jeśli auto nie miało opcji fabrycznej, to nie posiada homologacji na instalację takiego oświetlenia i w sensie prawa jest ono nielegalne. Nie ma to jednak żadnego pokrycia w przepisach europejskiego i polskiego prawa. Każdy samochód, nawet starą Warszawę z lat 50-tych można wyposażyć we współczesne światła dzienne.
Dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, by montować dzienne w Fiestach z lat 2001-2008. Oczywiście światła dzienne muszą spełniać normy oświetleniowe polskiego prawa drogowego, posiadać homologację reflektorów.

DRL przed 2009 rokiem i po 2009 roku


Nasze Fiesty były produkowane do 2008 roku. To bardzo dobra informacja dla zainteresowanych światłami DRL. Zgodnie z polskim prawem samochody zarejestrowane po raz pierwszy przed 2009 rokiem mają bardziej liberalne przepisy niż wszystkie inne bardziej współczesne samochody:
Światła dzienne mogą działać łącznie ze światłami pozycyjnymi i podświetlenia rejestracji Dopuszcza się stosowanie osobnego włącznika świateł dziennych. Te dwa przepisy powodują, że instalacja DRL w Fieście jest szalenie prosta i łatwa.
Auta zarejestrowane od 2010 roku muszą mieć taką instalację elektryczną, która włącza dzienne po uruchomieniu silnika i wyłącza dzienne po zapaleniu świateł mijania oraz dzienne nie mogą działać równocześnie ze światłami pozycyjnymi. Na szczęście to ostatnie zdanie nie dotyczy użytkowników Fiest mk6 i całe szczęście, bo przeróbka była by niemożliwa, lub bardzo trudna w instalacji.

OBWIESZCZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia:

"Dla pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy do dnia 31 grudnia 2009 r. dopuszcza się stosowanie przełącznika aktywującego lub dezaktywującego tę funkcję."

"Dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2009 r. W pojazdach zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2009 r. dopuszcza się następujące wymagania w zakresie połączeń elektrycznych: połączenie elektryczne może być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne."

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie podłączyć oświetlenie zgodnie ze sztuką współczesnych aut, tak by światła zapalały się po uruchomieniu silnika, a gasły, po włączeniu innych świateł. To jednak trudniejsze rozwiązanie w instalacji.

Oznaczenia świateł DRL i siła oświetlenia


Światła dzienne muszą mieć klosz z literkami RL i oznaczniem E. Montaż np słabych żarówek w zwykłych halogenach nie jest zgodny z prawem i Policja na pewno zatrzyma dowód rejestracyjny i może zabronić dalszej jazdy.
Policja zresztą widzi, jak włączone halogeny świecą. Światła DRL z zasady świecą proforma i nie powinny generować jakiegokolwiek znaczącego oświetlenia drogi, ale ma być widzoczne z daleka dla innych uczestników ruchu.Maksymalna dozwolona jasność to 9500 lux. Dla porównania przeciętna żarówka H4 świateł mijania generuje min 60 tys lux. Z reguły podaje się jasność w kandelach. DRL powinny świecić w przedziale 400-1200 kandeli. Dla porównania jasność świateł mijania jest dozwolona w zakresie 30 tys - 225 tys kandeli. To ogromna różnica pomiędzy światłami mijania a dziennymi, prawda?
Maxymalna dozwolona moc świateł uzależniona jest od mocy świateł mijania. Dla żarówek H4, które mają moc 55W moc świateł dziennych to nie więcej niż 16W.
Sprzedawane do Fiesty zamienniki halogenów - DRL mają ok 13W.

Przepisy używania świateł DRL


Światła dzienne należy używać tylko i wyłącznie podczas dobrej widoczności, gdy nie występują opady deszczu, śniegu, mgły oraz gdy jest dzień. Już jazda na światłach dziennych o wschodzie i zachodzie słońca jest nielegalna. Podsumujmy:

dzień + słońce = światła dzienne
dzień + pochmurno = światła dzienne
dzień + deszcz/śnieg/mgła = światła mijania
noc = światła mijania
tunel/garaż = światła mijania

pora dnia warunki atmosferyczne rodzaj światła
dzień słońce światła dzienne
dzień pochmurno światła dzienne
dzień deszcz  / śnieg  / mgła światła mijania
noc   światła mijania
tunel/garaż   światła mijania


To wszystko jest ważne, bo nagminnie widuję auta na światłach dziennych nawet w środku nocy, kierowcy zupełnie nie kontrolują tego jak jeżdżą i jak są widoczni. Pamiętajmy o odpowiednich światłach. Także dla własnego bezpieczeństwa, bo ktoś może nie dostrzec naszego auta i choć zwykle to będzie wina kogoś, to ucierpi nasze auto, które utracimy na czas naprawy. Nie warto tak jeździć.

Poza miastem, głównie na drogach ekspresowych i autostradach poza miastami, polecam jednak jazdę na światłach mijania w słoneczny dzień, z doświadczenia mojego widzę, że auta z zapalonymi światłami mijania są dużo lepiej widoczne z daleka, niż te które mają zapalone światła dzienne. Te ostatnie są świetnym rozwiązaniem do jazdy w mieście.

Instalacja świateł DRL, przepisy
Sprzedawcy sprzedają klosze z diodami LED i takie oświetlenie jest legalne, bo ledowa jest cała lampa, a nie tylko wymienna żarówka. Klosz musi mieć wspomniane oznaczenia świateł dziennych i być zainstalowany zgodnie z instrukcją i położeniem góra-dół.
Światła dzienne muszą:
- zamontowane być na równej wysokości i symetrycznie względem osi pojazdu, na wysokości do dolnej krawędzi lampy od gruntu minimum 25 cm, a maksymalnie do 150 cm,
- mieć rozstaw pomiędzy obiema lampami musi wynosić minimum 60 cm
- mieć lampy świateł dziennych w obrysie pojazdu.
- świecić z mocą maksymalnie 30% oświetlenia świateł mijania.

Instalacja świateł DRL, podłączenie świateł w Fieście



Osłonę halogenów ściągamy ciągnąc ją do siebie i ewentualnie podważając małym płaskim śrubokrętem owiniętym np taśmą izolacyjną. Powzoli to nie porysować lakieru zderzaka. Po zdjęciu osłonki, mamy halogen, który trzyma się na dwóch śrubach i dwóch bolcach pozycjonujących. Nowe światła dzienne powinny pasować idealnie w miejsce starych.

Najprościej światła dzienne zainstalować zamiast halogenów świateł przeciwmgielnych. Jest osobny włącznik, wpinamy się w instalację fabryczną i gotowe. Instalacja fabryczna auta (przewody halogenów) to tylko dwa przewody. Minus i plus. Podłączenie masy nie budzi wątpliwości, ale podłączenie przewodu zasilania już tak. Należy podłączyć do instalacji przewód (+) dla opcji zapłonu. Wówczas po przekręceniu kluczyka w pozycji zapłon lub i uruchomieniu silnika, zapalą się światła dzienne gdy włączmy opcję halogenów. Będą się wówczas palić jednak światła pozycyjne, oświetlenie tablicy rejestracyjnej i oświetlenie deski rozdzielczej. Dla Fiesty to rozwiązanie jest prawnie dozwolone w Polsce, ale już niezgodne z przepisami unijnymi i poza granicami naszego kraju eliminuje Fiestę z ruchu ulicznego.

W moim przypadku (Noxon DRL 90mm, za 165zł) producent DRL wymyślił trzy przewody instalacyjne:
a) stały (+) = zasilanie po zapłonie
b) stały (-) = masa do akumulatora
c) dodatkowy (+) do zasilania światła pozycyjnego
Dodatkowy plus ma za zadanie rozłączyć światła dzienne, gdy włączone są światła pozycyjne lub mijania. W Fieście niestety nie sprawdza się takie podłączenie, gdyż cały czas w zasilaniu świateł pozycyjnych jest mikronapięcie, co powoduje lekkie żarzenie się świateł dziennych, gdy włączone są światła pozycyjne/mijania. W efekcie po zmroku pozostaje wrażenie jazdy na światłach dziennych lub halogenach oprócz załączonych świateł mijania. Jest to niezgodne z polskimi przepisami i Policja może zatrzymać dowód rejestracyjny.

Sprzedawane światła dzienne dla opcji zamienników halogenow powinny idealnie pasować w mocowania w zderzaku Fiest.

Finalnie ja miałem problem z demontażem halogenów, bo po 16 latach, śruby się albo zardzewiały, albo kręciły w kółko, łącznie z mocowaniem. Bez podnośnika lub zdjęcia przedniego zderzaka nie miałem szans ich odkręcić. Dlatego oddałem podłączenie serwisowi Forda (Solid Garage), który za około 200 zł mi to oświetlenie założył. Podszedł serwis do tematu zupełnie inaczej niż ja planowałem. Wtyczki od halogenów zostawił. Stały (+) podłączony został do stacyjki, (-) do masy oświetlenia przedniego w komorze silnika, a (+) sterujący, do przekaźnika świateł automatycznych. Finalnie światła dzienne palą się w trybie AUTO pokrętła i automatycznie przełączają się na światła mijania, gdy zapadnie noc lub pada deszcz. Oczywiście nie zwalnie to mnie z obserwacji pogody, lub pory dnia, bo automat nie zawsze działa tak, jakbyśmy tego oczekiwali, choć przy przy wjeździe i wyjeździe z tunelu się automat sprawdza doskonale.

Po załączeniu świateł dziennych w trybie AUTO po uruchomieniu silnika, działają one automatycznie, a przełączenie pokrętła na inny tryb, odłącza dzienne. Nie palą się przy dziennych żadne inne światła, także nie ma oświetlenia deski rozdzieczej, sygnału włączonych świateł i kontrolki na desce rozdzielczej. Te funkcje we wnętrzu pojawiają się, gdy czujnik zmierzchu wykryje ciemność i przełączy się na światła mijania.

włączone światła dzienne Ford Fiesta mk6

Opcje zakupu, instalacji i inne sprawy
Halogeny są odłączone, ale powrót do nich jest możliwy w dowolnej chwili. W dużo droższej opcji (za 600zł, Einparts) są dostępne klosze z funkcją halogenów i świateł dziennych i specjalistycznym sterownikiem, którego w mojej opcji nie ma, ale jest wbudowany w klosze halogenów mini sterownik i co prawda nie daje możliwości kontynuowania świecenia halogenów, ale też nie potrzebuje zewnętrznego sterownika świateł, który często jest sprzedawany w innych modelach świateł dziennych.

Ja instalowałem zaś dzienne w moim aucie, gdyż przez 7 lat użytkowania Fiesty, tylko 2x włączałem halogeny na drodze. Ich obecność w aucie miejskim oceniam jako zbędny bajer, a możliwość legalnej instalacji świateł dziennych, bardzo doceniam. Dodatkowo wyłączenie podczas jazdy za dnia, powinno wpłynąć na spalanie paliwa, ale to będą oszczędności góra 10zł podczas tankowania, więc znikome. Dłużej za to będą działać światła mijania, oszczędzamy na koszcie zakupu żarówek.
Światła dzienne palą się w kolorystyce 6500K, czyli zimnego białego światła.

Porady eksploatacyjne używania świateł DRL

Od instalacji świateł dziennych minęło kilka dni, ale już widzę, że podłączenie ich pod przekaźnik świateł automatycznych to jest strzał w dziesiątkę. Wjazd do tunelu lub parkingu podziemnego skutkuje natychmiastową i automatyczną zmianą świateł na mijania. Po wyjeździe zmiana następuje z opóźnieniem 10-15s, ale też automatycznie.
Gdy zaczyna padać deszcz, czujnik wykrywa go i nie tylko włącza wycieraczki, ale i automatycznie przełącza światła dzienne na mijania. Po deszczu zaś opóźnienie jest dość spore i musiałem czekać dobre 3-5 minut, zanim automat pozwolił dziennym się włączyć. Zmiana oświetlenia następuje automatycznie podczas jazdy autem. Gdy stoimy w korku, czujnik świateł automatycznie nie przełącza.

Uczę się też na nowo obsługi pokrętła świateł, tj uczę się by go nie używać i zostawiać w pozycji AUTO, gdy np wyłączam silnik.  To trudne, bo przyzwyczajenie włączenia i wyłączenia oświetlania mam we krwi i prawie nie myślę przy tym, tak samo jak zapinanie pasów przed jazdą, taki podświadomy automat jest we mnie :)

Czyjnik zmierzchu działa też bardzo nadaktywnie. Miesiąc maj. Słońce zachodzi o godzinie 20:30, a już po godzinie 19 czujnik przełącza się na światła mijania. To wg mnie gruba przesada, ale tak Fiesta ma i tego nie zmieni się nijak.

wróć do góry strony