Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Porównanie świec zapłonowych, polecane świece do Fiesty mk6
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
Świeca zapłonowa stosowana jest w silnikach benzynowych. Do silników diesla należy użyć świecy żarowej.
Świeca zapłonowa to jeden z najważniejszych elementów pojazdu z silnikiem benzynowym. Jakość świec
decyduje o:
- osiągach silnika (przyśpieszenie + prędkość maksymalna)
- niezawodności silnika (czy się nie popsuje)
- czystości spalin (jak będzie spalane paliwo i jakie związki będą emitowane)
- spalaniu (czy będzie auto paliło dużo czy mało)
Świeca zapłonowa odpowiedzialna jest za zapłon mieszanki paliwowa i powietrza w cylindrze silnika. Aby świeca mogła emitować iskrę musi mieć prąd.
Do tego potrzebuje przewodów wysokiego napięcia. A te cewki zapłonowej. Ta w Fieście mk6 jest elektroniczna, bezobsługowa i starcza na ok 200 tys. km. Napięcie na elektrodach sięga 25-40 kilo
woltów a temperatura spalania paliwa w cylindrach przekracza 850°C.
Przewody wysokiego napięcia nie mają określonej charakterystyki wymian, ale powinno się je wymieniać podczas wymiany świec.
Już przy obrotach jałowych, czyli 750obr/min silnika, świeca zapłonowa w ciągu minuty 750 razy podaje iskrę do silnika, czyli ponad 12 iskier na sekundę. (czyli do 150 iskier na sekundę przy maksymalnych obrotach silnika wynoszących 6500). A ciśnienie wnętrza silnika sięga kilkudziesięciu barów, panuje ekstremalnie wysoka temperatura. Sama świeca też jest w ciągu sekundy nieustannie rozgrzewana spalanym paliwem i schładzana świeżym powietrzem i paliwem i tak bez końca. Praca w takich warunkach wymaga od świecy doskonałej kondycji i trwałości.
Wpływ świecy na moc auta
Najlepsza świeca zapłonowa doda do 4% mocy. Zwykle jest to dużo mniej (1-2%)
Wpływ świecy na przyśpieszenie auta
Dobra świeca zapłonowa poprawia moment obrotowy silnika o 1-1,5%
Wpływ świecy na spalanie paliwa auta
Dobra świeca zapłonowa może zredukować spalanie paliwa do 0,5 litra.
Klika bardzo ważnych przykazań na temat świec zapłonowych
- Nie warto na świecy oszczędzać!
- Nie wymieniaj świec samemu bez klucza dynametrycznego (przekręcenie świecy o nawet pół obrotu może oznaczać niepoprawną jej pracę, lub uszkodzenie gwintu)!
- Nie wolno wymieniać świec pojedynczo!
- Nie wolno zakładać świec różnych producentów!
- Nie wolno zakładać używanych świec zapłonowych!
1. Budowa zewnętrzna świecy
Kryteria zakupu świec zapłonowych pasujących do benzynowych silników
Fiesty 2001-2008:
Silniki 1.25/1.3/1.4/1.6
gwint zewnętrzny: 14mm
rozmiar klucza: 16
długość gwintu: 25mm
odległość elektrod: 1,3mm
moment dokręcenia świecy: 15Nm
Silnik 2.0:
gwint zewnętrzny: 14mm
rozmiar klucza: 16
długość gwintu: 17,5mm
odległość elektrod: 1,3mm
moment dokręcenia świecy: 15Nm
2. Wartość cieplna świecy. Czym się różni ciepła świeca od zimnej?
Zimna świeca - świeca odprowadzająca dużo ciepła w silnikach aut sportowych, lub poddanej ciężkiej pracy oraz o dużym przebiegu
Ciepła świeca
- świeca odprowadzające mało ciepła w silnikach aut miejskich. To świece do
spokojnej jazdy w teorii.
Zimne mają niską skłonność do gromadzenia ciepła i szybko je odprowadzają dzięki krótkiej stopie izolatora tkwiącej wewnątrz komory cieplnej o małej pojemności. Natomiast świece
gorące mają długą stopę izolatora i większą komorę cieplną, przez co długo odprowadzają ciepło. Do spokojnej jazdy w mieście potrzeba ciepłej świecy, do dynamicznej jazdy warto zakupić zimne świece.
Zastosowane materiały elektrody środkowej mają wpływ na wersję świecy
Do Fiest nadają się tylko ciepłe świece do codziennej eksploatacji. Zimne nie ulegną samooczyszczeniu i bedą zbierać nagar tracąc swoje właściwości. W Fieście zimne świece wystarczą na nie wiecej niż 5-10 tysięcy km.
3. Położenie i rozmiar elektrod masowej i środkowej
Elektroda środkowa to ta która generuje iskrę. Jak nazwa wskazuje zawsze jest na środku. Ma różny kształt. Im szersza tym zwykle metal elektrody gorzej odprowadza ciepło,
potrzebuje więcej energii do stworzenia iskry. Cienkie elektrody środkowe są energooszczędne i trwalsze.
Elektroda masowa może mieć standardowy rozmiar w kształcie litery L, lub dowolnie inny. Zastosowanie kilku elektrod bocznych powoduje, iż iskra przeskakuje zawsze do różnych
elektrod i ich zużycie rozkłada się w czasie. To powiększa okres użyteczności świecy. W praktyce takie zastosowanie nie jest zbyt efektywne, choć zdania są podzielone,to testy dostępne np na Yuotube
jednoznacznie wskazują, że dobra świeca jednomasowa generuje lepszą i stabilniejszą iskrę, niż "sportowa" świeca wieloelektrodowa.
4. Materiał wykonania elektrody środkowej
a) Świece niklowe - świece najtańsze z możliwych opcji wyboru. Topi się w temperaturze 1455*C. Takie
świece zapewniają efektywną pracę silnika i niskie
zużycie paliwa. Charakteryzują się wysoką
żywotnością, a standardowo stosowany w takich świecach miedziany rdzeń elektrody środkowej dobrze odprowadza ciepło. Świece te umożliwiają
zapłon ubogich mieszanek paliwa i powietrza oraz doskonale
uruchamiają zimne silniki podczas bardzo silnego mrozu. Niklowe świece zapłonowe są standardowym
produktem Forda dla Fiesty.
Świece mają dość niską oporność elektryczną (6.3) (mikroomów/cm) i dobrą wytrzymałość do 68kg/mm2
Odmianą tych świec są
świece miedziane. Są ekstremalnie mało
popularne, bardzo budżetowe i mają
bardzo niską jakość i wytrzymałość do 5-10 tysięcy km. Do Fiest nie kupimy takich świec. Zwykle montuje się je do aut sprzed 1980 roku.
b) Świece irydowe – świece, w których stosuje się najnowsze rozwiązania techniczne. Świece te posiadają końcówkę elektrody środkowej ze stopu irydu, który jednym z najtwardszych metali.
Topi się w temperaturze 2445*C i dodatkowo charakteryzuje się wysoką odpornością na zużycie. Zastosowanieirydu pozwala na wykonanie cieńszej elektrody środkowej. Wpływa to na zmniejszenie
zapotrzebowania na napięcie zapłonu (lepsze spalanie paliwa) i dodatkowo poprawia rozchodzenie się płomienia zapłonu w cylindrze. Świece te polepszają osiągi samochodu. Świece mają niską
oporność elektryczną (5.3) (mikroomów/cm) i ogromną wytrzymałość do 112kg/mm2.
c) Świece platynowe – świece, w których stosuje się
najnowsze rozwiązania techniczne. Zastosowane w nich płytki platynowej w elektrodzie środkowej sprawia, że świeca ma stałą moc, nawet w najtrudniejszych warunkach. Świeca topi się w temperaturze
1770*C. Elektroda w takiej świecy jest bardziej węższa od standardowej co sprawia, że wymagane jest niższe napięcie zapłonu. Świeca ma podobne właściwości do irydu, choć bliżej jej świecy
standardowej jeśli chodzi o właściwości osiągów auta. Świece mają średnią oporność elektryczną (10.3) (mikroomów/cm) i niską wytrzymałość do 14kg/mm2.
d) świece srebrne - świece dedykowane do aut z LPG/CNG. Srebro topi się w temperaturze 960*C. Można na tych świecach jeździć na benzynie. Świece srebrne są zimniejsze o 5% od świec
niklowych, odporniejsze na działanie wyższych temperatur. Świece mają bardzo niską oporność elektryczną (1.6) (mikroomów/cm) i niską wytrzymałość do 13kg/mm2
e) świece tytyanowe - wynalazek firmy Beru. Tytan ma podobną twardość
i własciwości do irydu, topi się w temperaturze 1668*C.
Tabela podsumowująca powyższe dane:
Porównanie świec zapłonowych | |||||
---|---|---|---|---|---|
świeca niklowa | świeca srebrna | świeca platynowa | świeca irydowa | świeca tytanowa | |
tempeatura topnienia | 1455*C | 960*C | 1770*C | 2445*C | 1668*C |
twardość (im więcej tym lepiej) |
4.0 | 2.5 | 3.5 | 6.5 | 6.0 |
wytrzymałość kg/mm2 (im więcej tym lepiej) |
68 | 13 | 14 | 112 | 45 |
oporność elektryczna (im mniej tym lepiej) |
6.3 | 1.6 | 10.3 | 5.3 | 10.0 |
żywotność | 15-30 tys km | 60 tys. km | 30-60 tys. km | 60-120 tys. km | 60 tys. km |
poniższe dane dla Forda Fiesty mk6 na benzynie, bez LPG | |||||
zwiększa moc | ? | ||||
zmniejsza spalanie Pb | ? |
Historia współczesna statystyczna świec zapłonowych
Świece irydowe pojawiły się w 1996 roku, ale dopiero w 2000 roku na masową skalę.
Świece platynowe pojawiły się w 1974 roku, ale dopiero w
1986 na masową skalę
Świece platynowe i irydowe były początkowo bardzo drogie i adresowane tylko do najdroższych samochodów.
Ford Fiesta w 2001 roku był sprzedawany
wyłącznie z niklowymi świecamia do dziś dla tego modelu Ford zaleca, co najwyżej, świece platynowe jako zamienniki. Niezależni producenci oferują
także i srebne, czy irydowe do Fiesty, bez aprobaty producenta.
Oprócz producentów aut, takich jak Ford, świece produkują głównie producenci Beru, Bosch, Denso, NGK i wielu innych
Historyczna statystyka świec zapłonowych - dane historyczne i szacunkowe | ||||
---|---|---|---|---|
rok | świece niklowe | świece platynowe | świece irydowe | inne świece |
2000 | 89% | 7% | 3% | 1% |
2005 | 78% | 3% | 18% | 1% |
2015 | 25% | 15% | 50% | 10% |
2020 | 12% | 8% | 74% | 6% |
Ciekawostki:
Jest jeszcze sprzedawana wersja świec z końcówkami irydowo-platynowymi dospawanymi laserowo do standardowych elektrod niklowych. Mają one większą energię iskry niż świeca seryjna lub tylko
platynowa lub tylko irydowa. Żywotność tych świec szacuje się na 60-100 tysięcy km.
1 litr LPG odpowiada energetycznie ok. 0,8 litra benzyny, ale 1 kg CNG odpowiada energetycznie ok. 1,5 litra
benzyny
Im mniejsza oporność elektryczna, tym łatwiej płynie prąd
i powstaje iskra.
Im większa wytrzymałość, tym stabilniejsza iskra w trudnych warunkach pracy
Twardość świecy określona w procentach:
iryd 100% (najtwardszy metal w świecy, stąd sto procent, przeliczone wg skali Mosha)
tytan 92%
nikiel 61%
platyna 53%
miedź 46%
srebro 38%
5. Żywotność świecy
a) świece niklowe - dla silników tylko zasilanych benzyną okres wymiany wynosi 30 tysięcy km. Gdy auto ma założoną instalację LPG - 15 tysięcy km.
b) świece irydowe - dla silników tylko zasilanych benzyną okres wymiany wynosi 60 tysięcy km. Gdy auto ma założoną instalację LPG - 30 tysięcy km.
c) świece platynowe - dla silników tylko zasilanych benzyną okres wymiany wynosi 120 tysięcy km. Gdy auto ma założoną instalację LPG - 60 tysięcy km.
d) świece srebrne/tytanowe - dla silników zasilanych LPG lub CNG. Okres wymiany wynosi - 60 tysięcy km.
6. Niezawodność świecy
(nie określam świecy tytanowej, gdyż nie znam jej wpływu na Fiestę)
Świece powinny oferować pełną możliwość wykorzystania mocy silnika. W Fieście mk6 odnośnie fabrycznych założeń Forda dla mocy, prędkości, emisji CO2, spalania świec:
a) świece niklowe - seryjne właściwości
b) świece irydowe - polepszone właściwości
c) świece platynowe - polepszone właściwości
d) świece srebrne - seryjne właściwości dla LPG/CNG, polepszone dla benzyny (przyspieszenie),pogorszone dla benzyny dla prędkości
Tuning a świece zapłonowe
W hierarchii osiągów silnika świece zapłonowe dzielimy tak:
a) standardowe = niklowe (benzyna) ; srebrne (LPG/CNG)
b) lepsze = platynowe
c) najlepsze = irydowe
Im większa odległość elektrod, tym lepsze spalanie paliwa i tym zwiększają się osiągi (przez wydłużenie iskry).
Seryjnie Fiesta mk6 powinna mieć tę odległość 1,3mm
Poniższe zestawienie dotyczy Forda Fiesta mk6, robione na podstawie silnika 1.6 100KM
W hierarchii przyśpieszenia świece zapłonowe dzielimy tak:
(od najgorszego przyspieszenia do najlepszego)
1. niklowe
2. platynowe
3. srebrne
4. irydowe
W hierarchii prędkości maksymalnej świece zapłonowe dzielimy tak:
(od najmnniejszej do największej)
1. srebrne
2. niklowe
3. platynowe
4. irydowe
Ceny świec zależą od marki, materiału użytego w budowie elektrody środkowej i
jej końcówki oraz zastosowania elektrody masowej.
Usterki świec zapłonowych
Problem: trudny rozruch, nierówne przyśpieszenie auta
Objawy: Duże ilości sadzy na izolatorze i obudowie
Diagnoza: Zbyt bogata mieszanka powietrzno-paliwowa
Problem: nierówna praca silnika, słabe przyśpieszenie auta
Objawy: świeca pokryta olejem
Diagnoza: zużyte pierścienie tłokowe lub uszczelniacze zaworowe.
Problem: nagła utrata mocy przy dużej prędkości
Objawy: Nadtopiona elektroda
Diagnoza: Niewłaściwie ustawiony zapłon, zbyt uboga mieszanka
Problem: kłopot z zapalaniem, słabe przyśpieszenie auta
Objawy: brązowy/czerwony nalot na elektrodach
Diagnoza: wlany niewłaściwy olej silnikowy lub benzyna
Objawy: elektrody są zaokrąglone, szczelina za duża
Diagnoza: zwykłe zużycie eksploatacyjne świec
Polecane świece do Fiesty mk6 - które świece wybrać?
Poradnik kupującego na podstawie Fiesty z silnikiem 1.6 100KM.
Dla silników 1.25/1.4/2.0 będzie tak samo.
Silniki 1.3 z racji starszej budowy powinny używać tylko ciepłych świec niklowych lub platynowych.
świece niklowe, cena świec - 8zł/szt
Mój Ford jeździł raczej zawsze na oryginalnych świecach niklowych Motorcrafta. To są seryjne świece, dedykowane dla Fiesty aż do dziś. Auto jeździło jak powinno i nic specjalnego o
nich mogę napisać. Tanie, sprawdzone.
Podsumowując: seryjna moc, prędkość, spalanie.
świece srebrne, cena świec - 11zł/szt
Zainwestowałem w srebrne świece Brisk do LPG, a ja gazu nie mam w aucie. W opisach nie trafiłem nigdzie, czy na benzynie te świece będą poprawnie działać oraz czy silnik poprawnie
będzie pracować. Zaryzykowałem. Efektem jest zwiększona moc auta (sprawdzone na hamowni, ale nie wiem ile w tym zasługi tych świec, choć były składową zmian). Efektem złym było zwiększone
spalanie benzyny o 0,5 litra i bardzo drastyczny spadek osiąganej prędkości maksymalnej. 148km/h to max ile auto na V biegu jechało i nic więcej nie chciało.
Podsumowując: dużo większa moc, dużo mniejsza prędkość, większe spalanie.
Świece polecam do jazdy sportowej, na co dzień nie polecam.
świece platynowe, cena świec - 23zł/szt
Kupiłem świece platynowe, serii NGK Laser Platinium PTR5A-13 to zamiennik NGK dla Forda Fiesty. Jest ogólnie polecaną świecą. Moc auta lekko zmalała, to jest zauważalne podczas wkręcania
na obroty silnika, ale bez przesady. Spalanie wróciło do normy. Prędkość maksymalna auta zwiększyła się, ale też jest daleka od ideału. Na V biegu Fiesta nie jest w stanie pojechać szybciej
niż 170km/h prz 5000 obr. Do tej prędkości dochodzi bezproblemowo i dalej się nie da. Zwykłe niklowe świece serii dawały prędkość 195km/h. Co prawda jedna i druga prędkość w Polsce jest mało legalna,
ale jest to warte odnotowania.
Podsumowując: nieco większa moc, mniejsza prędkość, spalanie w normie.
Świece polecam do jazdy miejskiej
świece irydowe, cena świec - 38zł/szt
Kupiłem świece irydowe, serii NGK Laser Irydium ILTR5A-13G. Fizycznie pasuje do Forda Fiesta, ale nie ma jej w żadnym z katalogów producenta świec ani Forda. W teorii silnik 1.6
100KM (74kW) nie nadaje się do pracy z tymi świecami. Tu warto odnotować, że szukając świec dla tego silnika nie należy sprawdzać tylko Fiesty. Ten sam silnik był montowany w Fordach
Fusion, Cmax, Focus, Mondeo oraz w Volvo C70, V40. A silniki 1.25 i 1.4 to takie same silniki, tylko o mniejszej pojemności (więc też szukając świec warto o tym pamiętać)
Podsumowuąc: wyczuwalnie większa moc, prędkość w normie , spalanie
lekko spadło. (o 0,2 litra)
Silnik pracuje zauważalnie ciszej, różnica 1dB (3dB = 2x
ciszej) w porównaniu do świec fabrycznych.
Świece polecam do ogólnego
zastosowania.
Świece różnych producentów wg opisów ich katalogów, wybrane dla Forda Fiesta mk6:
NGK
1.3 = TR5B-13 linia 4559 - świeca niklowa
1.25/1.4/1.6 = PTR5A-13 linia 7586 (V-Line) lub 2467 (Laser Platinum) - świeca platynowa
2.0 = ITR6F13 linia 4477 - świeca irydowa
Wszystkie świece są świecami ciepłymi, w skali "5", do 2.0 jest nieco chłodniejsza "6", ale nadal ciepła.
Skala od 2-10, gdzie 2 = super ciepła, 10 bardzo zimna
BRISK
1.25/1.3/1.4/1.6:
RR15YC-1 super - świeca platynowa
ROR15LGS premium - świeca srebrna
2.0:
GR15YP-1 świeca platynowa
GOR15LGS premium - świeca srebrna
Ciepłość wynosi zawsze 15, czyli są to ciepłe świece
Skala jest od 19 do 08, gdzie 19 = bardzo ciepła, 08 = bardzo zimna
Motocraft:
1.25/1.3/1.4/1.6:
AYFS22CB - świeca niklowa
2.0:
CYFS12YEC - świeca irydowa
Beru
1.25/1.3/1.4/1.6:
Z177 - świeca niklowa
UPT17P - świeca tytanowa
2.0:
Z209 - świeca niklowa
UPT18P - świeca tytanowa
Ciepłość oznacza się nietypowo. W tym przypadku 177 jest świecą cieplejszą niż 209.
Skala jest od 25 do 400 gdzie 25 = bardzo ciepła, 400 = bardzo zimna
Denso
1.25/1.3/1.4/1.6:
TV16TT - świece platynowe
ITV16TT - świece irydowe
2.0:
IT20TT - świece irydowe
Skala cieplna od 4 do 35
4 = bardzo ciepła, 35 = bardzo zimna
16 = ciepła, odpowiednik NGK-5
20 = chłodniejsza, odpowiednik NKG-6
Świec firmy Bosch nie dołączam, bo na stronie producenta nie działa ich katalog od dłuższego czasu.
Podsumowanie świec dla Fiesty mk6:
Wybór świec zapłonowych dla forda Fiesta 2001-2008 | |||||
---|---|---|---|---|---|
rodzaj | Motorcaft | Beru | Brisk | Denso | NGK |
silniki 1.25, 1.3, 1.4, 1.6 | |||||
niklowe | AYFS22CB | ||||
Z177 | |||||
TR5B-13 | |||||
platynowe | TV16TT | ||||
PTR5A-13 | |||||
RR15YC-1 | |||||
iryddowe | ITV16TT | ||||
srebrne | ROR15LGS | ||||
tytanowe | UPT17P | ||||
silnik 2.0 | |||||
niklowe | Z209 | ||||
irydowe | ITR6F13 | ||||
CYFS12YEC | |||||
IT20TT | |||||
tytanowe | UPT18P | ||||
platynowe | GR15YP-1 | ||||
srebrne | GOR15LGS |
Podróbki świec zapłonowych
Choć to brzmi niedorzecznie, to internet jest pełen ostrzeżeń, by uważać na droższe produkty, oferowane w atracyjnych cenach. Rzecz dotyczy głównie świec
platynowych i irydowych. Przykładowo, to mogą byc nierównmiernie wykończone powierzchnie koło elektrod, albo zbyt błyszcząca powłoka gwintów, albo jednolity
odcień elektord środkowych, te oryginale pod kątem wpadają w inny odcień.Czasem oznaczenia świec nie są idealnie symetrycznie naniesione, albo jak w
przypadku NGK, słowo "JAPAN", ma w oryginale w literze "P" podkreślenie, a w podróbkach są dwie kropki zamiast kreski.
Przynależność do UE ma tu swój plus
ograniczający sprzedaż podróbek, ale warto zwracać uwagę na pochodzenie zakupionego towaru, na jaki rynek jest przeznaczone.
Samodzielna wymiana świec zapłonowych W Fieście i dowolnie innym aucie
Wymiana świec zapłonowych jest prosta, ale należy pamiętać o kilku podstawach, co uczyni prosces wymiany szybkim i łatwym, bez komplikacji i problemów
- W Fieście mk6 zdejmujemy filtr powietrza, w innych autach może to być też osłona góry silnika
- Odłączamy kable wysokiego napięcia. Koniecznie należy oznaczyc który przewód był podłączony do której świecy. Montaż musi być w dokładnie tej samej kolejności
- Silnik musi być całkowicie zimny. Bez tego gwinty świec mogą nie dać się wykręcić.
- Używając klucza do odkręcania świec, usuwamy świece
- Nowym świecom przed założeniem warto nasmarować olejem gwinty. Tylko odrobinę oleju.
- Wkręcamy nowe świece tylko i wyłącznie kluczem dynanometrycznym. Niedokręcona świeca obniży kompresję lub/i nie będzie działać poprawnie. Przekręcony gwint świec również spowoduje niepoprawną pracę świecy, a później taka świeca może nie dać się wykręcić. Tolerancja wynosi mniej niż 1/8 obrotu klucza!!!
- Podłączamy przewody wysokiego napięcia.
- Zakładamy obudowę/filtr powietrza.