Usterki układu napędowego, usterki wspomagania kierownicy
Awarie układu napędowego
Trzaski, pukania lub zgrzyty w czasie skręcania
- Niewystarczająca ilość smaru w wewnętrznym lub zewnętrznym przegubie półosi napędowej- Awaria łożysk kół albo elementów układu kierowniczego
Wibracje przy dużych prędkościach
- Niewyważone są przednie koła- Nierówno zużyte są opony (wytarty bieżnik)
- Źle jest osadzony zewnętrzny przegub w piaście koła przedniego
Drgania w czasie przyspieszania
- Nieprawidłowy prześwit spowodowany zużytymi elementami zawieszenia lub za duży jest rozmiar, szerokość kół- Zużyty lub uszkodzony jest wewnętrzny lub zewnętrzny przegub półosi napędowej
Przegub półosi uszkodzony
- Elementy zawieszenia przedniego są zużyte lub uszkodzone
- Nieprawidłowe jest ustawienie silnika i przekładni
- Podłużnica przednia lub kolumna zawieszenia jest uszkodzona
Ceny nowych części, zamienników
- półoś napędowa (komplet z przegubem) 200-600zł- przegub półosi 300-900zł
Okresy wymiany części niezależnie od stanu
- półoś napędowa - co 350 tys. kmTechniczne dane montażu i obsługi półosi napędowych
- siła przykręcenia nakrętki piasty przedniego koła: 290Nm- siła przykręcenia przegubu kulowego do zwrotnicy: 52Nm
- maksymalna ilość smaru w przegubie: 100g
- maksymalny kąt ugięcia przegubu wewnętrznego: 18*
- maksymalny kąt ugięcia przegubu zewnętrznego: 45*
Usterki sprzęgła
Sprawdzenie poprawności działania sprzęgła
Uruchom silnik iwłącz IV bieg. Trzymaj nogę na sprzęgle i równocześnie podnieś obroty do około 3000 obr/min, potem puść sprzęgło.Jeśli auto ruszy płynnie, sprzęgło jest dobre, jeśli szarpnie sprzęgło jest do wymiany.
Sprawdzenie poprawności działania wysprzęglika
Uruchom silnik i naciśnij pedał sprzęgła. Jeśli pojawia się jakiś dźwięk/hałas wysprzęglik jest do wymiany.Sprawdzenie poprawności działania pompy sprzęgła
Uruchom silnik i naciśnij sprzęgło nie włączając żadnego biegu. Powtórz procedurę z załączeniem dowolnego biegu. Jeśli pedał poprawnie powraca do pierwotnego położenia w obu przypadkach - pompa jest sprawna.Okres wymiany sprzęgła
Sprzęgło fabryczne ma żywotność średnio do 200 tysięcy km.Okres kolejnych wymian można określić pomiędzy 60-100 tysięcy km.
W obu przypadkach istotny jest styl jazdy - im spokojniejszy tym okres jest dłuższy i też zależy od powyższych testów i odczuć podczas jazdy.
Części (+ ceny) konieczne podczas wymiany sprzęgła
Sugeruje się wymieniać komplet sprzęgła z powodu konieczności wyjmowania skrzyni biegów. Nie należy montować używanych części.Składnikami sprzęgła są:
- tarcza sprzęgła, cena 250-500zł
- docisk sprzęgła, cena 350-500zł
- wysprzęglik, cena 100-150zł.
Polecane są jednak zestawy, które są zdecydowanie tańsze niż osobne części. Ceny zestawów są od 300-800zł
Sugerowane dobre firmy to Asin, LuK, Sachs, Valeo.
Sachs robi też wzmocnione sprzęgła dla miłośników agresywnego stylu jazdy - cena kompletu 2000zł.
średnice tarcz sprzęgła
silnik 1.3 = 180mmsilniki 1.25 + 1.4 = 190mm
silniki 1.6 + 1.4 diesel + 1.6 diesel = 210mm
silnik 2.0 = 220mm
Usterki układu kierowniczego
Wszystkie pojazdy (poza 1.6TDCi) są wyposażone w zębatkową przekładnię kierowniczą ze wspomaganiem z dodatkowymi przewodami dla płynu chłodzącego i małą chłodnicą. Przekładnia kierownicza jest zasilana olejem hydraulicznym pompowanym w pompie hydraulicznej. Pompa hydrauliczna jest napędzana przez pasek wielorowkowy i ma oddzielny zbiornik
wyrównawczy. Pojazdy z silnikami benzynowymi mają czujnik ciśnienia układu wspomagania kierownicy, który otwiera się w przypadku wzrostu obciążenia wspomagania kierownicy i tym samym wysyła sygnał do komputera silnika, aby zwiększył prędkość obrotową biegu jałowego.
Ściąganie w lewo lub w prawo
- Samochód jest za wysoko lub za nisko zawieszony- Niewłaściwe jest ustawienie zbieżności kół
- Nieprawidłowe jest ustawienie belki osi przedniej
- Uszkodzone lub zużyte są łożyska kół przednich
- Zużyte są drążki układu kierowniczego
- Koła są źle napompowane
Drgania
- Uszkodzone lub zużyte są łożyska kół przednich- Zużyte są drążki układu kierowniczego
- Do wymiany są amonrtyzatory i sprężyny zawieszenia
- Uszkodzony jest wahacz przedniego zawieszenia
- Koła są źle napompowane
- Niewłaściwe jest ustawienie zbieżności kół
Kierownica obraca się zbyt ciężko
- Obluzowany lub zużyty pasek wielorowkowy- Zgięte lub zapachane przewody układu wspomagania kierownicy
- Zapowietrzenie płynu układu wspomagania kierownicy
- Zużyte są drążki układu kierowniczego
- Zużyta jest pompa wspomaganej przekładni kierowniczej
Koła nie skręcają mimo obrotów kierownicą
- Zużyte są drążki układu kierowniczego- Zużyte są tuleje zawieszenia przedniego
- Zużyta jest przekładnia kierownicza (występuje za duży luz)
Silnik gaśnie na biegu jałowym na postoju
- Uszkodzony jest czujnik ciśnieniowy pompy wspomagania kierownicy
Dodatkowe informacje techniczne układu wspomagania
- prawidłowe podciśnieniew układzie: 38cmHG czyli 0,507 Bar- Płyn wspomaganego układu kierowniczego: specyfikacja WSA-M2C195-A
- do płukania układu wspomagania należy wymontować świece zapłonowe/żarowe (ponieważ należy kręcić rozrusznikiem, tak by silnik się obracał, ale nie pracował. Nie wolno kręcić rozrusznikiem dłużej niż 30s bez dłuższej przerwy)
Nowe części, zamienniki
- przekładnia kierownicza (maglownica) 600-2200zł- czujnik ciśnieniowy pompy 400zł
- drążek kierowniczy 25-100zł
- koncówka drążka kierowniczego 25-110zł
- pompa wspomagania 300-2600zł
- kolumna kierownicza (tylko używane są) od 50zł
Okresy wymiany części niezależnie od stanu
- maglownica - co 300 tys. km- pompa wspomagania - co 250 tys. km
- drążki - co 80 tys. km