usterki wspomagania Fiesty mk6Usterki układu napędowego, usterki wspomagania kierownicy

Awarie układu napędowego

półoś napędowa fiesty mk6

Awarie układu napędowego  mają wiele wspólnego układem wspomagania kierownicy, gdyż oba ukłądy współpracują z sobą i są częściwo oparte na tych samych elementach.

Trzaski, pukania lub zgrzyty w czasie skręcania

- Niewystarczająca ilość smaru w wewnętrznym lub zewnętrznym przegubie półosi napędowej
- Awaria łożysk kół albo elementów układu kierowniczego

Wibracje przy dużych prędkościach

- Niewyważone są przednie koła
- Nierówno zużyte są opony (wytarty bieżnik)
- Źle jest osadzony zewnętrzny przegub w piaście koła przedniego

Drgania w czasie przyspieszania

- Nieprawidłowy prześwit spowodowany zużytymi elementami zawieszenia lub za duży jest rozmiar, szerokość kół
- Zużyty lub uszkodzony jest wewnętrzny lub zewnętrzny przegub półosi napędowej

Przegub półosi uszkodzony
- Elementy zawieszenia przedniego są zużyte lub uszkodzone
- Nieprawidłowe jest ustawienie silnika i przekładni
- Podłużnica przednia lub kolumna zawieszenia jest uszkodzona

Ceny nowych części, zamienników

- półoś napędowa (komplet z przegubem) 200-600zł
- przegub półosi 300-900zł

Okresy wymiany części niezależnie od stanu

- półoś napędowa - co 350 tys. km

Techniczne dane montażu i obsługi półosi napędowych

- siła przykręcenia nakrętki piasty przedniego koła: 290Nm
- siła przykręcenia przegubu kulowego do zwrotnicy: 52Nm
- maksymalna ilość smaru w przegubie: 100g
- maksymalny kąt ugięcia przegubu wewnętrznego: 18*
- maksymalny kąt ugięcia przegubu zewnętrznego: 45*

Usterki sprzęgła

Sprawdzenie poprawności działania sprzęgła

Uruchom silnik iwłącz IV bieg. Trzymaj nogę na sprzęgle i równocześnie podnieś obroty do około 3000 obr/min, potem puść sprzęgło.
Jeśli auto ruszy płynnie, sprzęgło jest dobre, jeśli szarpnie sprzęgło jest do wymiany.

Sprawdzenie poprawności działania wysprzęglika

Uruchom silnik i naciśnij pedał sprzęgła. Jeśli pojawia się jakiś dźwięk/hałas wysprzęglik jest do wymiany.

Sprawdzenie poprawności działania pompy sprzęgła

Uruchom silnik i naciśnij sprzęgło nie włączając żadnego biegu. Powtórz procedurę z załączeniem dowolnego biegu. Jeśli pedał poprawnie powraca do pierwotnego położenia w obu przypadkach - pompa jest sprawna.

Okres wymiany sprzęgła

Sprzęgło fabryczne ma żywotność średnio do 200 tysięcy km.
Okres kolejnych wymian można określić pomiędzy 60-100 tysięcy km.
W obu przypadkach istotny jest styl jazdy - im spokojniejszy tym okres jest dłuższy i też zależy od powyższych testów i odczuć podczas jazdy.

Części (+ ceny) konieczne podczas wymiany sprzęgła

Sugeruje się wymieniać komplet sprzęgła z powodu konieczności wyjmowania skrzyni biegów. Nie należy montować używanych części.
Składnikami sprzęgła są:
- tarcza sprzęgła, cena 250-500zł
- docisk sprzęgła, cena 350-500zł
- wysprzęglik, cena 100-150zł.
Polecane są jednak zestawy, które są zdecydowanie tańsze niż osobne części. Ceny zestawów są od 300-800zł
Sugerowane dobre firmy to Asin, LuK, Sachs, Valeo.
Sachs robi też wzmocnione sprzęgła dla miłośników agresywnego stylu jazdy - cena kompletu 2000zł.

średnice tarcz sprzęgła

silnik 1.3 = 180mm
silniki 1.25 + 1.4 = 190mm
silniki 1.6 + 1.4 diesel + 1.6 diesel = 210mm
silnik 2.0 = 220mm


Usterki układu kierowniczego

maglownica Fiesty mk6


Wszystkie pojazdy (poza 1.6TDCi) są wyposażone w zębatkową przekładnię kierowniczą ze wspomaganiem z dodatkowymi przewodami dla płynu chłodzącego i małą chłodnicą. Przekładnia kierownicza jest zasilana olejem hydraulicznym pompowanym w pompie hydraulicznej. Pompa hydrauliczna jest napędzana przez pasek wielorowkowy i ma oddzielny zbiornik
wyrównawczy. Pojazdy z silnikami benzynowymi mają czujnik ciśnienia układu wspomagania kierownicy, który otwiera się w przypadku wzrostu obciążenia wspomagania kierownicy i tym samym wysyła sygnał do komputera silnika, aby zwiększył prędkość obrotową biegu jałowego.

Ściąganie w lewo lub w prawo

- Samochód jest za wysoko lub za nisko zawieszony
- Niewłaściwe jest ustawienie zbieżności kół
- Nieprawidłowe jest ustawienie belki osi przedniej
- Uszkodzone lub zużyte są łożyska kół przednich
- Zużyte są drążki układu kierowniczego
- Koła są źle napompowane

Drgania

- Uszkodzone lub zużyte są łożyska kół przednich
- Zużyte są drążki układu kierowniczego
- Do wymiany są amonrtyzatory i sprężyny zawieszenia
- Uszkodzony jest wahacz przedniego zawieszenia
- Koła są źle napompowane
- Niewłaściwe jest ustawienie zbieżności kół

Kierownica obraca się zbyt ciężko

- Obluzowany lub zużyty pasek wielorowkowy
- Zgięte lub zapachane przewody układu wspomagania kierownicy
- Zapowietrzenie płynu układu wspomagania kierownicy
- Zużyte są drążki układu kierowniczego
- Zużyta jest pompa wspomaganej przekładni kierowniczej

Koła nie skręcają mimo obrotów kierownicą

- Zużyte są drążki układu kierowniczego
- Zużyte są tuleje zawieszenia przedniego
- Zużyta jest przekładnia kierownicza (występuje za duży luz)

Silnik gaśnie na biegu jałowym na postoju

- Uszkodzony jest czujnik ciśnieniowy pompy wspomagania kierownicy
pompa układu wspomagania silników benzynowych

Dodatkowe informacje techniczne układu wspomagania

- prawidłowe podciśnieniew układzie: 38cmHG czyli 0,507 Bar
- Płyn wspomaganego układu kierowniczego: specyfikacja WSA-M2C195-A
- do płukania układu wspomagania należy wymontować świece zapłonowe/żarowe (ponieważ należy kręcić rozrusznikiem, tak by silnik się obracał, ale nie pracował. Nie wolno kręcić rozrusznikiem dłużej niż 30s bez dłuższej przerwy)

Nowe części, zamienniki

- przekładnia kierownicza (maglownica) 600-2200zł
- czujnik ciśnieniowy pompy 400zł
- drążek kierowniczy 25-100zł
- koncówka drążka kierowniczego 25-110zł
- pompa wspomagania 300-2600zł
- kolumna kierownicza (tylko używane są) od 50zł

Okresy wymiany części niezależnie od stanu

- maglownica - co 300 tys. km
- pompa wspomagania - co 250 tys. km
- drążki - co 80 tys. km