Ford Fiesta mk6
Ford Fiesta mk6 (2001-2008)

usterki wspomagania Fiesty mk6Usterki układu napędowego, usterki wspomagania kierownicy


Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
qr kod

Awarie układu napędowego

półoś napędowa fiesty mk6

Awarie układu napędowego  mają wiele wspólnego układem wspomagania kierownicy, gdyż oba ukłądy współpracują z sobą i są częściwo oparte na tych samych elementach.

Trzaski, pukania lub zgrzyty w czasie skręcania

- Niewystarczająca ilość smaru w wewnętrznym lub zewnętrznym przegubie półosi napędowej
- Awaria łożysk kół albo elementów układu kierowniczego

Wibracje przy dużych prędkościach

- Niewyważone są przednie koła
- Nierówno zużyte są opony (wytarty bieżnik)
- Źle jest osadzony zewnętrzny przegub w piaście koła przedniego

Drgania w czasie przyspieszania

- Nieprawidłowy prześwit spowodowany zużytymi elementami zawieszenia lub za duży jest rozmiar, szerokość kół
- Zużyty lub uszkodzony jest wewnętrzny lub zewnętrzny przegub półosi napędowej

Przegub półosi uszkodzony
- Elementy zawieszenia przedniego są zużyte lub uszkodzone
- Nieprawidłowe jest ustawienie silnika i przekładni
- Podłużnica przednia lub kolumna zawieszenia jest uszkodzona

Ceny nowych części, zamienników

- półoś napędowa (komplet z przegubem) 200-600zł
- przegub półosi 300-900zł

Okresy wymiany części niezależnie od stanu

- półoś napędowa - co 350 tys. km

Techniczne dane montażu i obsługi półosi napędowych

- siła przykręcenia nakrętki piasty przedniego koła: 290Nm
- siła przykręcenia przegubu kulowego do zwrotnicy: 52Nm
- maksymalna ilość smaru w przegubie: 100g
- maksymalny kąt ugięcia przegubu wewnętrznego: 18*
- maksymalny kąt ugięcia przegubu zewnętrznego: 45*

Usterki sprzęgła

Sprawdzenie poprawności działania sprzęgła

Uruchom silnik i włącz IV bieg. Trzymaj nogę na sprzęgle i równocześnie podnieś obroty do 3000 obr/min, potem puść sprzęgło.
Jeśli auto ruszy płynnie, sprzęgło jest dobre, jeśli szarpnie sprzęgło jest do wymiany.

Sprawdzenie poprawności działania pedału sprzęgła

Skok pedału sprzęgła powinien wynosić 14cm, tj odległość od pełnego naciśnięcia do stanu spoczykowego. Skoku nie reguluje się.
Nieznaczne odchylenia (mniejsze niż 1cm) są dopuszczalne.

Sprawdzenie poprawności działania wysprzęglika

Uruchom silnik i naciśnij pedał sprzęgła. Jeśli pojawia się jakiś dźwięk/hałas wysprzęglik jest do wymiany.

Sprawdzenie poprawności działania pompy sprzęgła

Uruchom silnik i naciśnij sprzęgło nie włączając żadnego biegu. Powtórz procedurę z załączeniem dowolnego biegu. Jeśli pedał poprawnie powraca do pierwotnego położenia w obu przypadkach - pompa jest sprawna.

Okres wymiany sprzęgła

Sprzęgło fabryczne ma żywotność średnio do 200 tysięcy km.
Okres kolejnych wymian można określić pomiędzy 60-100 tysięcy km.
W obu przypadkach istotny jest styl jazdy - im spokojniejszy tym okres jest dłuższy i też zależy od powyższych testów i odczuć podczas jazdy.

Części (+ ceny) konieczne podczas wymiany sprzęgła

Sugeruje się wymieniać komplet sprzęgła z powodu konieczności wyjmowania skrzyni biegów. Nie należy montować używanych części.
Składnikami sprzęgła są:
- tarcza sprzęgła, cena 250-500zł
- docisk sprzęgła, cena 350-500zł
- wysprzęglik, cena 100-150zł.
Polecane są jednak zestawy, które są zdecydowanie tańsze niż osobne części. Ceny zestawów są od 300-800zł
Sugerowane dobre firmy to Asin, LuK, Sachs, Valeo.
Sachs robi też wzmocnione sprzęgła dla miłośników agresywnego stylu jazdy - cena kompletu 2000zł.

średnice tarcz sprzęgła

silnik 1.3 = 180mm
silniki 1.25 + 1.4 = 190mm
silniki 1.6 + 1.4 diesel + 1.6 diesel = 210mm
silnik 2.0 = 220mm


Usterki układu kierowniczego

maglownica Fiesty mk6


Wszystkie pojazdy (poza 1.6TDCi) są wyposażone w zębatkową przekładnię kierowniczą ze wspomaganiem z dodatkowymi przewodami dla płynu chłodzącego i małą chłodnicą. Przekładnia kierownicza jest zasilana olejem hydraulicznym pompowanym w pompie hydraulicznej. Pompa hydrauliczna jest napędzana przez pasek wielorowkowy i ma oddzielny zbiornik
wyrównawczy. Pojazdy z silnikami benzynowymi mają czujnik ciśnienia układu wspomagania kierownicy, który otwiera się w przypadku wzrostu obciążenia wspomagania kierownicy i tym samym wysyła sygnał do komputera silnika, aby zwiększył prędkość obrotową biegu jałowego.

Objawy

Ściąganie w lewo lub w prawo

- Samochód jest za wysoko lub za nisko zawieszony
- Niewłaściwe jest ustawienie zbieżności kół
- Nieprawidłowe jest ustawienie belki osi przedniej
- Uszkodzone lub zużyte są łożyska kół przednich
- Zużyte są drążki układu kierowniczego
- Koła są źle napompowane

Drgania

- Uszkodzone lub zużyte są łożyska kół przednich
- Zużyte są drążki układu kierowniczego
- Do wymiany są amonrtyzatory i sprężyny zawieszenia
- Uszkodzony jest wahacz przedniego zawieszenia
- Koła są źle napompowane
- Niewłaściwe jest ustawienie zbieżności kół
- niewłaściwie wyważone koła *

* jeśli drgania występują podczas jazdy z dużą prędkością, to należy pojechać do serwisu oferującego wyważenie kół na samochodzie. Serwisant rozpędza koło na aucie do ok 130km/h i specjalnym urządzeniem doważa koło. Usługa kosztuje 200zł (w Warszawie) i ją polecam. W Fieście musiałem doważać koła o 5-15g i naprawdę jeździe jak po stole przy np 150km/h. A te same koła na stacjonarnej, zwykłej wyważarce były "idealnie" wyważone.

Kierownica obraca się zbyt ciężko

- Obluzowany lub zużyty pasek wielorowkowy
- Zgięte lub zapachane przewody układu wspomagania kierownicy
- Zapowietrzenie płynu układu wspomagania kierownicy
- Zużyte są drążki układu kierowniczego
- Zużyta jest pompa wspomaganej przekładni kierowniczej

Koła nie skręcają mimo obrotów kierownicą

- Zużyte są drążki układu kierowniczego
- Zużyte są tuleje zawieszenia przedniego
- Zużyta jest przekładnia kierownicza (występuje za duży luz)

Silnik gaśnie na biegu jałowym na postoju

- Uszkodzony jest czujnik ciśnieniowy pompy wspomagania kierownicy
pompa układu wspomagania silników benzynowych

Dodatkowe informacje techniczne układu wspomagania

- prawidłowe podciśnienie w układzie: 38cmHG czyli 0,507 Bar
- płyn wspomaganego układu kierowniczego: specyfikacja WSA-M2C195-A
- do płukania układu wspomagania należy wymontować świece zapłonowe/żarowe (ponieważ należy kręcić rozrusznikiem, tak by silnik się obracał, ale nie pracował. Nie wolno kręcić rozrusznikiem dłużej niż 30s bez dłuższej przerwy)

Nowe części, zamienniki

- przekładnia kierownicza (maglownica) 600-2200zł
maglownica

- czujnik ciśnieniowy pompy 54zł (dotyczy silników 1.25/1.4/1.6)
czujnik ciśnieniowy pompy wspomagania

- drążek kierowniczy 25-100zł
Wymienia się parami.
drążek kierowniczy

- końcówka drążka kierowniczego 25-110zł
Wymienia się parami.
końcówka drążka kierowniczego

- pompa wspomagania 300-2600zł
pompa wspomagania

- kolumna kierownicza (dostępne są tylko używane) od 50zł
kolumna kierownicza

Okresy wymiany części niezależnie od stanu

- maglownica - co 300 tys. km
- pompa wspomagania - co 250 tys. km
- drążki - co 80 tys. km



wróć do góry strony