Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Usterki silnika Fiesty mk6 beznynowego oraz diesla. Objawy i diagnoza. Ocena stanu silnika w serwisie oraz na podstawie układu wydechowego, kolor spalin
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
Ocena stanu silnika w serwisie
Silnik w miarę pracy zużywa się. To normalne zjawisko, ale mogą wynikać z niego różne usterki. Można je diagnozować nie tylko za pomocą komputera, który i tak nie wykona specjalistycznych testów, tylko wskaże ogólny kierunek.
1. Sprawdzenie stanu wtryskiwaczy
Wykonujemy to gdy auto dymi na czarno, lub głośno pracuje po uruchomieniu, lub ma spore trudności z odpaleniem. Można sprawdzić w komputerze poszczególne dawki podawanego paliwa
albo ręcznie wykonać tzw. test przelewowy. Gdy różnice są mniejsze niż 30% - jest ok. W serwisie usługa kosztuje do 150zł.
2. Sprawdzenie obecności CO2 w płynie chłodzącym
To prosty test na usterkę uszczelki pod głowicą. Auto dymi na biało? Ubywa płynu chłodniczego? W cenie 100zł w serwisie mechanicy sprawdzą czy spaliny są obecne w płynie chłodzącym.
3. Pomiar ciśnienia sprężania i szczelności cylindrów
Test sprawdzający stan silnika, jego elementów podstawowych jak zawory, pierścienie, cylindry. Niestety to bardzo droga usługa, kosztuje nawet 600zł. Można za 200zł wykonać sam pomiar szczelności cylindrów. Dane są mniej dokładne, ale dają ogólny obraz stanu silnika.
Sprawdzenie układu wydechowego: kolor spalin
W mokre i chłodne dni oznacza to parę wodną obecną w układzie wydechowym. Gdy jednak dymi na biało np podczas przyśpieszania lub samo z siebie nieoczekiwanie po dłuższej jeździe, oznacza to usterkę uszczelki pod głowicą.
Dodatkowym objawem podczas dymienia na biało jest spadek mocy silnika.
Dotyczy głównie aut zasilanych ropą, czyli diesli. Oznacza złą mieszankę paliwa i powietrza w silniku. Zwykle winne są wtryskiwacze. Uwaga! Policja może zatrzymać takie auto do kontroli, gdy pomiary potwierdzą usterkę, zwykle kończy
się to zakazem dalszej jazdy. A naprawa/wymiana wtryskiwaczy to bardzo droga naprawa (zwykle od 1000zł w górę).
W silnikach benzynowych dymienie na czarno oznacza usterkę układu wydechowego,
sond lambda. Zużyte wtryskiwacze też mogą dać podobny efekt. Dymienie nie jest
tak intensywne jak w przypadku diesla, ale widoczne.
Oznacza nadmierne spalanie oleju, który dostał się do wnętrza silnika. Też Policja może ukarać kierowcę zakazem jazdy i mandatem. Gdy auto stało kilka miesięcy, to po uruchomieniu też może dymić na niebiesko, ale kolor ten powinien samoczynnie zniknąć.
Zwykle nie występuje w Fordzie Fiesta mk6, ale gdy się pojawi, należy sprawdzić elementy odpowiedzialne za dostarczanie odpowiedniej dawki paliwa i powietrza do silnika oraz np czujnika temperatury silnika czemu towarzyszy większe zużycie paliwa.
Rzadko się pojawia taki kolor spalin. Oznacza on bardzo poważną usterkę silnika - nadmierne zużycie cylindrów, albo brak smarowania silnika. W obu przypadkach silnik jest już do generalnego remontu, a zignorowanie tego zadymienia permanentnie niszczy silnik.
Zapach spalin w kabinie
Usterka oznaczająca kłopoty z uszczelnieniem wtryskiwaczy. Wymaga szybkiej naprawy i jest relatywnie tania. Od 100-500zł za naprawę uszczelnienia jednego wtryskiwacza. Rzadko kiedy usterce ulegają uszczelnienia wszystkich wtryskiwaczy. Może też być to usterka związana z awarią układu wydechowego z przodu, koło silnika, czyli plecionka lub rura koło silnika jest uszkodzona. Raczej się tego nie spawa, tylko wymienia na nowe. Zapach spalin w kabinie to też objaw towarzyszący uszkodzeniu uszczelki pod głowicą.
Silniki diesla - dolewanie oleju do paliwa
Dolewanie oleju do silnika jest popularnym zabiegiem wśród użytkowników, nie znajdziecie jednak tej porady w instrukcji obsługi, ani u doradcy w ASO. Nie każdy olej się nadaje. Co ciekawe aby cały pomysł zadziałał należy użyć oleju typu 2T, czyli do silników… dwusuwowych,
takich jakie występują np. w pilarkach spalinowych. Nie można też wlać tego oleju za dużo.
Dolewanie oleju typu 2T to paliwa w proporcji maksymalnie 1:150 (czyli 0,3L, przy tankowaniu 45 litrów ropy) zmniejsza co prawa liczę cetanową paliwa o 2-3 punkty, ale poprawia smarowanie układu
wtryskowego. Nie wolno wlać więcej, gdyż znacząco pogorszy się jakość paliwa. Najlepiej zatankować diesla w wersji premium, który po dolaniu oleju 2T bez problemu spełni normę paliwową. Polecany jest olej Liqui Moly 1052 albo Orlen Platinum Moto 2T. Musi to być olej minimum półsyntetyczny
z uwagi na potrzebę wyższej temperatury zapłonu, więcej niż 80*C. Olej musi spełniać normę JASO.
Efekty dolewki oleju?
W rezultacie już po paru tysiącach km auto mniej dymi i ma lepszą analizę spalin oraz wtryski samo oczyszczają się. Silnik jest cichszy oraz łatwiej się uruchamia.
Popularne usterki silnika w Fordzie Fiesta mk6
Objawy: czarny gęsty dym z rury wydechowej,
szarpie podczas przyśpieszania
Diagnoza: nieszczelna rura dolotowa
Objawy: głośne trykanie, zwiększające się z obrotami
Diagnoza: prawdopodobnie uszkodzone koło pasowe, konieczność wymiany, elementu nie naprawia się. Ceny
usługi wymiany od 500zł.
Objawy: silnik z trudem się uruchamia, krztusi się, gaśnie
Diagnoza: awaria pompy paliwa, tylko wymiana.
Objawy: słychać cykanie podczas pracy silnika
Diagnoza: cyka element napędzany paskiem wielorowkowym (potocznie: klinowym), np łożysko alternatora. Sam pasek też jest do wymiany.
Objawy: silnik ma obniżoną moc, nierówno pracuje i czasem trudno się uruchamia
Diagnoza: zapchane (zużyte) filtry paliwa i powietrza. W skrajnych przypadkach
zużyta sonda lambda lub katalizator (objawem są zawyżone odczyty norm spalin HC
i CO)
Objawy: szarpanie, zmniejszona moc, biały dym
Diagnoza: nagromadzona sadza na ściankach dolotowych w głowicy. Gdy sadzy jest dużo (przelot ograniczony o więcej niż 40%) należy wykonać planowanie głowicy i gruntowne czyszczenie silnika. Mogą to też być niesprawne wtryskiwacza, ale nagar jest najbardziej prawdopodobny.
Objawy: szarpanie na zimnym
Diagnoza: nieszczelny układ paliwowy. Pod filtrem powietrza takie miejsce, gdzie przewód paliwowy przeciera się dotykając obudowy filtra powietrza.
Objawy: trudności z uruchomieniem silnika, zwłaszcza w zimne dni
Diagnoza: nienaładowany akumulator, usterka świec żarowych - nie grzeją, albo zatankowane letnie paliwo
Objawy: auto fatalnie przyśpiesza, jest mułowate, jakby ktoś zabrał połowę KM
Diagnoza: usterka sprężarki lub wtryskiwaczy - do regeneracji lub wymiany.
Gdy falują obroty może to być przepływomierz albo czujnik ciśnienia paliwa.
Objawy: trudności z uruchomieniem silnika, uruchamia sie po wielu próbach, cyka
Diagnoza: nienaładowany akumulator, albo zużyty rozrusznik do regeneracji lub wymiany. Także możliwa awaria czujnika temperatury lub czujnika wału korbowego,
albo niewłaściwa regulacja luzów zaworowych, niesprawna cewka zapłonowa (efekt
widoczny w wilgotne dni). Możliwa awaria przepustnicy lub pompy paliwa.
Objawy: silnik "pije" dużo oleju, więcej niż 1l/1000km
Diagnoza: wyciek oleju lub zużycie silnika oznaczające jego remont lub wymianę
Objawy: silnik szarpie podczas przyśpieszania, nierówno pracuje
Diagnoza: świece zapłonowe są do wymiany
Objawy: silnik nierówno pracuje, obroty falują
Diagnoza: przepustnica wymaga wyczyszczenia lub ewentualnie wymiany
(nie dotyczy
silnika 1.3)
Objawy: obroty rosną podczas zmiany biegów
Diagnoza: do wymiany elektroniczny pedał gazu, lub czujnik pedału sprzęgła