Ford Fiesta mk6
Ford Fiesta mk6 (2001-2008)

usterki zawieszenia Fiesty mk6Usterki zawieszenia Fiesty mk6, samodzielna diagnoza usterek Fiesty


Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
qr kod

Poniższy opis dotyczy głównie Forda Fiesty mk6, ale także może z powodzeniem dotyczyć dowolnie innego samochodu. Zawieszenie jest bardzo istotnym elementem i warto o nie dbać.

Objawy zużycia elementów zawieszenia i samodzielna diagnoza usterek:



Amortyzatory

Ford Fiesta mk6 - amortyzator


Objawy: Awarie objawiają się złym prowadzenia pojazdu, kołysaniem, podskakiwaniem na nierównościach, nurkowaniem podczas hamowania, wydłużeniem drogi hamowania. Poduszka amortyzatora (duża guma, która oddziela amortyzator od karoserii). Jej zadaniem jest wyciszanie jego pracy, lepsze pochłanianie najdrobniejszych wibracji. Objawia się ono stukaniem i utratą precyzji prowadzenia.
Sprawdzenie stanu: Naciskamy na nadwozie w okolicach koła. Jeśli samochód będzie się bujał, oznacza to będzie zużycie amortyzatora.

Wymienia się co 60 tys. km niezależnie od stanu
Konieczność badania geometrii po wymianie: tak


Sworznie wahaczy

Ford Fiesta mk6 - sworzeń wahacza


Objawy: Objawem zużycia jest pukanie zwłaszcza na wybojach. Jeżeli jest zużyty odpowiada za brak precyzji prowadzenia auta. Jeżeli na kierownicy czuć luz podczas jazdy po większych nierównościach, odpowiada za to zużyty stworzeń.
Sprawdzenie stanu:Fiestę unosimy na podnośniku. Chwytamy koło u góry i u dołu następnie przyciągamy do siebie i odpychamy. Luz i dźwięk pukania oznacza konieczność wymiany sworznia. Także rdza i pęknięta i sparciała guma osłony sworznia kwalifikuje element do wymiany.

Wymienia się co 100 tys. km niezależnie od stanu
Konieczność badania geometrii po wymianie: tak

Guma stabilizatora

Ford Fiesta mk6 - guma stabilizatora


Objawy: Zużycie następuje w skutek jazdy po dziurach ze skręconymi kołami. Luzy na tulejach stablizatora objawiają się nieregularnym stukaniem podczas jazdy na nierównościach.
Sprawdzenie stanu: Fiestę unosimy na podnośniku. Chwytamy za łącznik i poruszamy nim w górę i w dół. Wyczuwalny luz i odgłos pukania świadczy o zużyciu.

Wymienia się co 70 tys. km niezależnie od stanu.
Konieczność badania geometrii po wymianie: nie

Końcówka drążka kierowniczego

Ford Fiesta mk6 -  końcówka drążka kierowniczego


Objawy: Zużycie spowodowane jest pokonywaniem dziurawej nawierzchni na skręconych kołach, czyli podczas skręcania, jazdy po łukach. Objawem jest ściąganie w którąś ze stron, czasami słychać stukanie.
Sprawdzenie stanu: Fiestę unosimy na podnośniku. Chwytamy koło z lewej i prawej strony następnie przyciągamy do siebie i odpychamy. Wyczuwalny luz świadczy o zużyciu.

Wymienia się co 80 tys. km niezależnie od stanu
Konieczność badania geometrii po wymianie: tak

Tuleje wahaczy

Ford Fiesta mk6 - tuleja wahacza

Tuleja tylnej belki

tuleja tylnej belki

Opis dotyczy obu tulej - przedniej i tylnej:
Objawy: Ich zużycie powoduje głośne stuki podczas przejeżdżania przez dziury.
Sprawdzenie stanu: Fiestę unosimy na podnośniku. Chwytamy koło z lewej i prawej strony następnie poruszamy nim w lewo i prawo. Wyczuwalny luz świadczy o zużyciu.

Tuleje wahacza wymienia się co 90 tys. km niezależnie od stanu.
Tuleje tylnej belki wymienia się co 150 tys. km niezaleznie od stanu.
Konieczność badania geometrii po wymianie: tak

Silentblock wahacza

Objawy: Ich zużycie powoduje głośne drgania nadwozia, gdyż celem silentbloków jest tłumienie drgań. Także szarpanie podczas ruszania to objaw zużytych silentblocków.
Sprawdzenie stanu: Fiestę unosimy na podnośniku. Chwytamy koło z lewej i prawej strony następnie poruszamy nim w lewo i prawo. Wyczuwalny luz świadczy o zużyciu.

Silentblocki wahacza wymienia się maksymalnie co 20 tys. km niezależnie od stanu.
Konieczność badania geometrii po wymianie: tak


Łożyska kół

Ford Fiesta mk6 - łożysko koła


Objawy: Objawem ich zużycia jest głośne wycie podczas jazdy, a w skrajnych przypadkach luzy wyczuwalne na kole. Zużyte wydają szum, który może zwiększać się na zakrętach. Na początku hałasy słychać przy większych prędkościach, z czasem ta granica się obniża.
Sprawdzenie stanu: Fiestę unosimy na podnośniku. Poruszamy kołem na boki lub wprawiamy koło ręcznie w ruch (konieczne zwolnienie hamulca i biegu!). Hałas oznacza usterkę.

Wymienia się co 150 tys. km niezależnie od stanu
Konieczność badania geometrii po wymianie: nie

Uwaga: inne łożyska są montowane na przedniej osi, inne na tylnej.

Sprężyny

Ford Fiesta mk6 -sprężyna


Objawy: Odpowiadają za resorowanie. Jeżeli podczas skręcania słychać głośny brzdęk lub głośne, pojedyncze stuknięcie w końcowej fazie hamowania, oznacza to, że pękła przednia sprężyna, także gdy Fiesta jest nienaturalnie pochylona może świadczyć o uszkodzeniu sprężyny (albo o braku powietrza w kole).
Także gdy auto jest nienaturalnie niskie z tyłu, a po załadowaniu wręcz ocierają koła o nadkola, oznacza to zużycie sprężyn tylnych. Spowodowane jest to częstą jazdą z dużym obciążeniem.
Sprawdzenie stanu: Zaglądamy pod auto i wizualnie oglądamy sprężyny. O ile pęknięcia widać gołym okiem, o tyle osiadanie samochodu wg ASO problemem nie jest i serwis sam z siebie takich sprężyn nie wymieni i wręcz będzie się upierał, że nie warto. Tymczasem dla własnego komfortu jazdy warto to zrobić.

Wymienia się co 200 tys. km niezależnie od stanu
Konieczność badania geometrii po wymianie: nie

Wahacze

wahacz

Objawy: Wahacz to metalowy kształtnik, stanowiący punkt mocowania innych elementów zawieszenia. Wymienia się go gdy jest zbyt zardzewiały, lub mechanicznie uszkodzony. Zwykle też sprzedawany jest w komplecie z tuleją, sworzniem i silentblockiem, co obniża koszt wymiany pojedynczego elementu w serwisie.
Sprawdzenie stanu: Tylko kontrola wizualna rdzy i stanu punktów mocowań.
Wymienia się co 400 tys. km lub co 20 lat.
Konieczność badania geometrii po wymianie: tak
Powinno się wymieniać parami, ale nie ma takiego obowiązku.

Przykładowy cennik części za sztukę:

wahacz = 180-250zł
łącznik stabilizatora = 30zł
łożysko = 60-80zł
sworzeń wahacza = 60zł
silentblock wahacza = 25-50zł
tuleja wahacza = 40-90zł
tuleja tylnej belki = 60-200zł (x2, kupuje się dwa)
gumy stabilizatora = 50zł ( x2, kupuje się dwie)
amortyzator = 50-300zł, porządne od 180zł (x2, kupuje się dwa)
sprężyna = 80-160zł ( x2, kupuje się dwie)
mocowanie amortyzatora = 70zł


wróć do góry strony