Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć




drukowanie strony
Porady i ciekawostki >>> Porady techniczne

wydruki skpWydruki SKP hamulców, amortyzatorów i emisji spalin
Jak poprawnie odczytać wyniki SKP?

Podczas badań na stacji diagnostycznej, sprawdzamy rok w rok takie rzeczy jak poprawność oświetlenia, luzów w układzie kierowniczym i zawieszeniu, poprawność tabliczek,  emisję spalin i przejeżdżamy przez rolki testujące hamulce i amortyzatory. I na te trzy ostatnie pozycje chciałbym omówić najszerzej.

Wydruki SKP: Emisja spalin

Wszystkie silniki przeznaczone na rynek europejski w Fordzie Fiesta mk6 spełniają normy Euro4 poza silnikiem 1.3, który poddano modyfikacjom w 2005 roku, aby już normę Euro 4 spełniał. Ford wyprodukował np silniki 1.6 spełniające normę Euro 5 o kodzie silnika FYJC. W odróżnieniu od wszystkich innych silników różni się on oprogramowaniem sterującym. Mechanicznie to ta sama jednostka. Brak mi wiedzy, gdzie było ono sprzedawane. Także polskie ASO Forda nic na ten temat nie wie. Być może Ford Fusion z lat 2009-2011 miał ten silnik.

Rodzaje norm spalin

Euro 1 = norma z 1992 roku, od tego momentu obowiązują katalizatory w samochodach benzynowych.
Euro 2 = norma z 1996 roku, od tego momentu obowiązują katalizatory w samochodach diesel
Euro 3 = norma z 2000 roku.
Euro 4 = norma z 2005 roku. Strefy ekologiczne w Europie określają dziś tę normę jako minimalną.
Euro 5 = norma z 2009 roku.
Euro 6 = norma z 2014 roku. Obowiązuje kilka podtypów tej normy z literkami od a do g.
Euro 7 = norma w trakcie opracowywania, ma wykluczyć produkcje aut z silnikami diesla.

Klasy ekologiczne

Klasy ekologiczne aut w Europie wg wydzielania CO2 w g/km. Poniższe zestawienie jest bardzo rzadko spotykane.

A: mniej niż 100
B: 100–120,
C: 121–150,
D: 151–165,
E: 166–185,
F: 186–225
G: 226+.

normy spalin: silniki benzynowe
związki chemiczne w g/km Euro 3 Euro 4 Euro 5
CO: tlenek węgla 2.3 1 1
HC: węglowodory 0.2 0.1 0.1
NOx: tlenki azotu 0.15 0.08 0.06


normy spalin: silniki diesla
związki chemiczne w g/km Euro 3 Euro 4 Euro 5
CO: tlenek węgla 0.64 0.5 0.5
HC: węglowodory 0.06 0.05 0.05
NOx: tlenki azotu 0.5 0.25 0.18
HC+NOx 0.56 0.3 0.23

Co wynika z tej tabelki spalin?

Daje ogólne rozeznanie norm. Tymczasem SKP podaje wyniki często w % objętości badanych spalin. Dlatego też istotna jest następna tabelka.

normy spalin wydruków SKP silnika benzynowego
związki chemiczne norma obrotów biegu jałowego norma obrotów 3000
CO - dane w % 0,5 0,3
HC - dane w ppm poniżej 100
NOx nie bada się na SKP
CO2- dane w % 14,5-16
O2 - dane w % max 0,2
współczynnik sondy lambda 1,00

Współczynnik sondy lambda gdy wynosi więcej niż 1 oznacza więcej tlenu w spalinach niż potrzeba silnikowi. Więcej tlenu zwykle przekłada się na lepszą elastyczność silnika, ale jego nadmiar jest usuwany ze spalinami. Źle gdy tlenu jest za mało i współczynnik jest mniejszy niż 1.

Jak poprawnie odczytać wyniki SKP: amortyzatory

Amortyzatory zawsze wymienia się parami wg osi. Co prawda nikt nie zabroni wymienić pojedynczej sztuki, ale pozorna oszczędność zemści się w trakcie użytkowania. Nie kupuje się używanych amortyzatorów.

amortyzatory
opis jakości skuteczność w % komentarz
doskonały więcej niż 70 nowe ze sklepu nie mają więcej niż 88 %
bardzo dobry 65 - 69 komfort jazdy świetny
dopuszczony 45 - 64 poniżej 55% komfort jazdy jest już niski
niedostateczny mniej niż 44 do wymiany

Jak poprawnie odczytać wyniki SKP: układ hamulcowy

Liczy się też równomierność hamowania i różnice nie mogą być większe niż 10%. Natomiast wartości większe niż 3000N zapewniają komfort bezpiecznego zatrzymania się w każdych warunkach. Tarcze i klocki hamulcowe obowiązkowo wymienia się parami.

hamulce
opis jakości skuteczność w N komentarz
doskonały więcej niż 2800 doskonała jakość hamowania
bardzo dobry 2000 - 2799 zadowalająca jakość hamowania
dopuszczony 1300 - 1999 poniżej 1500 odczuwalnie słabe hamulce
słabe 800- 1299 skp dopuszcza, ale to już grozi wypadkiem
niedostateczny mniej niż 799 do wymiany