wydruki skpWydruki SKP hamulców, amortyzatorów i emisji spalin
Jak poprawnie odczytać wyniki SKP?

Podczas badań na stacji diagnostycznej, sprawdzamy rok w rok takie rzeczy jak poprawność oświetlenia, luzów w układzie kierowniczym i zawieszeniu, poprawność tabliczek,  emisję spalin i przejeżdżamy przez rolki testujące hamulce i amortyzatory. I na te trzy ostatnie pozycje chciałbym omówić najszerzej.

Emisja spalin, normy spalania Euro

Wszystkie silniki przeznaczone na rynek europejski w Fordzie Fiesta mk6 spełniają normy Euro4 poza silnikiem 1.3, który poddano modyfikacjom w 2005 roku, aby już normę Euro 4 spełniał. Ford wyprodukował np silniki 1.6 spełniające normę Euro 5a o kodzie silnika FYJC. W odróżnieniu od wszystkich innych silników różni się on oprogramowaniem sterującym. Mechanicznie to ta sama jednostka. Ford Fusion z lat 2009-2011 miał ten silnik.

Rodzaje norm spalin

Podaję poniżej daty wejścia w życie norm

Euro 1 = norma z 1993 roku, od tego momentu obowiązują katalizatory w samochodach benzynowych.
Euro 2 = norma z 1997 roku, od tego momentu obowiązują katalizatory w samochodach diesel
Euro 3 = norma z 2001 roku.
Euro 4 = norma z 2006 roku. Strefy ekologiczne w Europie określają dziś tę normę jako minimalną.
Euro 5a = norma z 2011 roku.
Euro 5b = norma z 2013 roku. Dotyczy tylko silników diesel
Euro 6b = norma z 2015 roku.
Euro 6c = norma z 2016 roku.
Euro 6d-temp = norma z 2017 roku.
Euro 6d = norma z 2020 roku.
Euro 7 = norma w trakcie opracowywania, ma wykluczyć produkcję aut z silnikami diesla.

Dla silników benzynowych obowiązuje jedna norma Euro 6 z 2015 roku, a dla silników diesla jest ona podzielona na literki. Normy Euro 7 jeszcze brak.

W tabelce ograniczyłem się tylko do danych dla silników występujących w Fordzie Fiesta 2001-2008 i Fordzie Fusion 2002-2011.

normy spalin: silniki benzynowe
związki chemiczne w g/km Euro 3 Euro 4 Euro 5a
CO: tlenek węgla 2.3 1 1
HC: węglowodory 0.2 0.1 0.1
NOx: tlenki azotu 0.15 0.08 0.06


normy spalin: silniki diesla
związki chemiczne w g/km Euro 3 Euro 4 Euro 5a
CO: tlenek węgla 0.64 0.5 0.5
HC: węglowodory 0.06 0.05 0.05
NOx: tlenki azotu 0.5 0.25 0.18
HC+NOx 0.56 0.3 0.23

Co wynika z tej tabelki spalin?

Daje ogólne rozeznanie norm. Tymczasem SKP podaje wyniki często w % objętości badanych spalin. Dlatego też istotna jest następna tabelka.

normy spalin wydruków SKP silnika benzynowego
związki chemiczne norma obrotów biegu jałowego norma obrotów 3000
CO - dane w % 0,5 0,3
HC - dane w ppm poniżej 100
NOx nie bada się na SKP
CO2- dane w % 14,5-16
O2 - dane w % max 0,2
współczynnik sondy lambda 1,00

Współczynnik sondy lambda gdy wynosi więcej niż 1 oznacza więcej tlenu w spalinach niż potrzeba silnikowi. Więcej tlenu zwykle przekłada się na lepszą elastyczność silnika, ale jego nadmiar jest usuwany ze spalinami. Źle gdy tlenu jest za mało i współczynnik jest mniejszy niż 1.

Klasy ekologiczne norm spalin

Klasy ekologiczne aut w Europie wg wydzielania CO2 w g/km. Poniższe zestawienie jest bardzo rzadko spotykane, choć są to dane publiczne, ale wymagają szerszego przejrzenia specyfikacji stacji diagnostycznych oraz producentów samochodów. Klasy ekologiczne nie mają z normami Euro wiele wspólnego, jest to często mylone. Literki od A do G obowiązują głównie w Niemczech, natomiast wartości cyfrowe - wszędzie.

A: mniej niż 100
B: 100–120,
C: 121–150,
D: 151–165,
E: 166–185,
F: 186–225
G: 226+.

1 litr Pb = 2,33 kg CO2
1 litr Diesel = 2,64 kg CO2
1 litr LPG = 1,64 kg CO2

Jak sprawdzić ile samochód wydziela CO2?

spalanie paliwa mnożymy z powyżym współczynnikiem dla odpowiedniego paliwa,
np 8 litrów x 2,33 = 18,64
Wynik to kg/100km, czyli 18,64kg CO2/100km.
Klasę ekologiczną uzyskujemy w g/km czyli 186g/km

Gdy natomiast znamy z tabelki jaką samochód ma klasę ekologiczną, możemy obliczyć
ile wynosi średnie spalanie wg producenta:
np 154g/km (dane dla Fiesty mk6 z silnikiem 1.6 100KM)
154g/km = 15,4kg/100km
15,4 podzielić przez 2,33 = 6,6 litra na 100km

Ciekawostką jest, że w roku 2020 producenci nowych aut muszą uzyskiwać 95g CO2 na 1 km.

 

 

Jak poprawnie odczytać wyniki SKP: amortyzatory

Amortyzatory zawsze wymienia się parami wg osi. Co prawda nikt nie zabroni wymienić pojedynczej sztuki, ale pozorna oszczędność zemści się w trakcie użytkowania. Nie kupuje się używanych amortyzatorów.

amortyzatory
opis jakości skuteczność w % komentarz
doskonały więcej niż 70 nowe ze sklepu nie mają więcej niż 88 %
bardzo dobry 65 - 69 komfort jazdy świetny
dopuszczony 45 - 64 poniżej 55% komfort jazdy jest już niski
niedostateczny mniej niż 44 do wymiany


Jak poprawnie odczytać wyniki SKP: układ hamulcowy

Liczy się też równomierność hamowania i różnice nie mogą być większe niż 10%. Natomiast wartości większe niż 3000N zapewniają komfort bezpiecznego zatrzymania się w każdych warunkach. Tarcze i klocki hamulcowe obowiązkowo wymienia się parami.

hamulce
opis jakości skuteczność w N komentarz
doskonały więcej niż 2800 doskonała jakość hamowania
bardzo dobry 2000 - 2799 zadowalająca jakość hamowania
dopuszczony 1300 - 1999 poniżej 1500 odczuwalnie słabe hamulce
słabe 800- 1299 skp dopuszcza, ale to już grozi wypadkiem
niedostateczny mniej niż 799 do wymiany