Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Żarówki Forda Fiesta mk6, polecane żarówki Fiesty
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
Oto spis żarówek oświetlenia Fiesty: rodzaj, typ, moc, opis.
Mam nadzieje, że poniższa lista pomoże w zakupie i wyborze żarówek. Do niektórych żarówek zamieszam opis, tam gdzie nie ma go, można kupić dowolną żarówkę wg specyfikacji. Tylko do wnętrza można stosować bez obaw żarówki ledowe w Fordzie Fiesta mk6. Żadna opcja wyposażeniowa nie umożliwiała instalacji żarówek LED w lampach przednich lub tylnych i nielegalny jest samodzielny taki montaż do istniejących lamp zewnętrznych, nawet jeśli sprzedaje je renomowana firma. We wnętrzu można instalować oświetlenie LED dowolnie.
Brak opisu przy wybranych żarówkach ponizej oznacza, że można tam założyć tylko zwykłe żarówki i nie istnieje żaden wynalazek ulepszający standardowe żarówki. Nie wydano do dziś ani w Polsce, ani w UE stosownych przepisów używania żarówek LED w samochodzie w oświetleniu zewnętrznym. Z tego powodu stosowanie żarówek LED sprzedawanych jako same żarówki - jest zakazane. Jeśli uda się nabyć zintegrowane światło LED z oprawą (obudową), wówczas jest dozwolone zastosowanie takiego oświetlenia. W Fieście mk6 jedynie można ten patent zastosować do bocznych kierunkowskazów oraz do podświetlenia tablicy rejestracyjnej.
Światła mijania i drogowe (zintegrowane) H4 55/60W
światła długie:
referencyjna moc: 1650 lm / max dozwolone: 1900 lm
światła mijania:
referencyjna moc: 1000 lm / max dozwolone: 1150 lm
Żywotność żarówek:
Producenci żarówek podają w broszurach żywotność żarówki ogólnie lub za pomocą tzw parametru Tc, czyli czasu gdy ponad 60% żarówek konczy swój żywot.
Niestety te parametry i opisy są całkowicie bez sensu. Dlaczego? Bo pomiary testowe odbywają się przy testowym napięciu 13,2V. A żarówki samochodowe pracują przeważnie przy 14,4V. Niewielka różnica? Pozornie. 5% większe napięcie dla żarówki obniża jej sprawność o 50%. 5% z 13,2 to 0,6V, czyli 13,8V w samochodzie ma już kolosalne znaczenie. Czy to znaczy, że przy 14,4V żarówka ma zerową sprawność? Nie, bo spadek żywotności nie przebiega liniowo. Jednak ilość godzin pracy żarówki jest kolosalnie niższa niż deklarują producenci.
W Fieście na wyświetlaczu zegarów można wyświetlić napięcie akumulatora (i też układu elektrycznego) podczas postoju lub jazdy. Zapalone światła mijania tak naprawdę prawie nie wpływają na odczyty podczas jazdy, może o góra 0,1V spada sprawność całego układu.
Przykładowo: testowana u mnie żarówka Philipsa ma wg producenta trwałość do 540h, czyli przy 5% wzroście napięcia już mamy spadek do 270h świecenia. A ile mi wyszła trałość tej żarówki w mojej Fieście? 100h. Czyli po 4-5 dniach ciągłego jeżdżenia żarówka się przepali. Ja jezdżę góra 2-3h dziennie, czyli u mnie ta żarówka ma 1-2 miesięcy trwałości.
Barwa światła żarówek:
Żarówek mających barwę mniejszą niż 3000K nie stosuje się w Fieście, taka barwa daje światło pomarańczowe, które nie jest legalnym oświetleniem w Polsce dla żarówek H4 (nie dotyczy ten przepis tylko zabytkowych samochodów).
Żarówek mających barwę większą niż 5500K nie stosuje się w Fieście (choć na rynku są wynalazki wg reklamy 6000K, ale dają zbyt mało światła by były bezpieczne w aucie) , taką barwę osiągają żarówki typu ksenon i LED, ale oba typy są nielegalne w Fieście, brak im homologacji do stosowania w seryjnym reflektorze na drogach publicznych (na drodze polnej/torze wyścigowym można używać). Pozostałe barwy opisuję poniżej.
żarówki H4 dla Forda Fiesta 2001-2008, dane producentów | |||
---|---|---|---|
standard żarówek | lepszy standard żarówek | wysoka jakość | świecą biało |
3000-3400K | 3500-3900K | 4000-4500K | 4600-5500K |
Bosch | |||
Longlife Daytime - 3000K | 90 Plus - 3500K | Gigalight 150 - 4000K | |
Pure Light 3100K | UltraWhite - 4200K | ||
Gigalight 120 - 3400K | |||
Osram | |||
Oryginal - 3000K | Night Breaker 200 - 3900K | Cool Blue Intense - 5000K | |
Night Breaker 150 - 3200K | |||
Ultralife - 3200K | |||
Night Breaker Silver - 3400K | |||
Philips | |||
EcoVision - 3100K | X-tremeVision - 3500K | WhiteVision Ultra - 4200K | |
Vision - 3200K | X-tremeVision Pro150 - 3600K | ||
VisionPlus - 3250K | RacingVision - 3600K | ||
Ring | |||
Xenon130 - 3700K | Xenon4000 - 4000K | Xenon5000 - 5000K | |
Xenon150 - 3700K | |||
Xenon200 - 3700K | |||
Tungsram | |||
Megalight Plus 60 - 3400K | Megalight 150 - 3500K | Sportlight Ultra - 4200K | Sportlight Extreme - 5000K |
Megalight 200 - 3700K | |||
Megalight Ultra 90 - 3900K | |||
Jak widać barwa światła 5000K nie jest idealnie biała, ma lekkie żółte zabarwienie, ale bardzo mało widoczne.
Dodatkowo umieszczam poglądową tabelę barw światła w zależności od temperatury świecenia. Jest pusta, tylko żarówki LED H4 spełniają założenia kolorystyczne, a z racji ich braku dopuszczalności w Polsce, nie wypełniam tabeli nazwami żarówek. Reflektory LED w większości emitują światło 6500K i taka barwa jest dopuszczona do użycia w przypadku reflektorów stricte LED w nowoczesnych autach. Lampy LED, bo już nie żarówki, o barwie wyższej niż 6500K świecą światłem z mocną poświatą niebieską, która jest już wyraźnie widoczna i taka barwa światła nie jest dozwolona w UE.
Opis barwy 6000-6500K bywa różnie interperetowany w przez producentów i ekspertów samochodowych. Przyjmuje się, że to barwa biała o lekkim niebieskim zabarwieniu, takie białe zimne światło. Realna barwa stricte biała to 5500-6000K. O takie żarówki halogenowe oraz LED renomowanych producentów bardzo trudno. Tylko niszowe produkty i chińskie wynalazki w teorii taką barwę emitują dla typu H4. Geometria światła, moc i jakość takich żarówek bywa zwykle dyskusyjna.
żarówki H4 - LED | ||
---|---|---|
6000-6500K | 6600-7500K | 7600-8500K |
Pogrubioną czcionką oznaczyłem przetestowane żarówki u mnie w aucie.
Firma Ring po opuszczeniu przez Anglię UE, praktycznie nie sprzedaje w Polsce swoich żarówek. Wcześniej to był hit, wygrywający wiele testów prasy motoryzacyjnej jako najlepsze żarówki.
W tabeli brak wielu innych marek, ponieważ są to produkty kiepskiej jakości (np Bosma) lub całkowicie niszowe. Także ustalenie fabrycznej barwy wielu firmy jest ekstremalnie trudne, gdyż poza żarówkami 4000K i bielszymi, producenci nie chwalą się zbytnio w czytelny sposób barwą swoich żarówek. Dopiero w dokumentacji technicznej widziałem potrzebne informacje, które czasem nijak się mają do opisu reklamowego, np Osram Nightbreaker reklamuje jasne mocne światło, które, że naprawdę jest żółte jest ukrywane w pliku pdf.
Porównanie świecenia żarówek. Miejsce dokładnie to samo, ul. Arbuzowa w Warszawie.
Fiesta moja. Krótkie vs długie. Pomiar barwy i jasności (od 2022 roku) światła luksomierzem
żarówki H4 Bosch Gigalight Plus +150%
Wytrzymałość: do ? h ciągłego świecenia w Fieście (test trwa)
Barwa światła wg producenta: 4000K
Barwa światła przetestowana: 4000K
Jasność żarówek: 78 tys lux
Cena: ok 75zł/2szt. (sprzedawane po 1 szt.)
żarówki H4 Philips WhiteVision Ultra
Wytrzymałość: do 100h ciągłego świecenia w Fieście
Barwa światła wg producenta: 4200K
Barwa światła przetestowana: 4100K
Cena: ok 60zł/2szt.
żarówki H4 Ring Xenon 130%
Wytrzymałość: do 200h ciągłego świecenia w Fieście
Barwa światła wg producenta: 3700K
Barwa światła przetestowana: 3800K
Cena: ok 90zł/2szt.
żarówki H4 Tungsram Megalight Ultra +150%
Wytrzymałość: do 150h ciągłego świecenia w Fieście
Barwa światła wg producenta: 3500K
Barwa światła przetestowana: 3300K
Cena: ok 70zł/2szt.
żarówki H4 Tungsram Sportlight Extreme
Wytrzymałość: do ? ciągłego świecenia w Fieście
Barwa światła wg producenta: 5000K
Barwa światła przetestowana: 5100K
Jasność żarówek: 82 tys lux
Cena: ok 52zł/2szt.
żarówki H4 Osram Cool Blue
Wytrzymałość: do ? ciągłego świecenia w Fieście
(żarówek nie testuję w aucie, świeca zbyt słabo)
Barwa światła wg producenta: 5000K
Barwa światła przetestowana: 4900K
Jasność żarówek: 64 tys lux
Cena: ok 40zł/2szt.
Światła przeciwmgłowe przednie H11 55W
Polecam żarówki firmy Osram Night Braker +110%. Świecą wystarczająco mocno doświetlając drogę. Kosztują ponad 100zł za komplet.Światła przeciwmgłowe tylne P21W
Światła hamowania + światła tylne (zintegrowane) P21W/5W
Philips Vision Plus +60% są dobrym zamiennikiem seryjnych żarówek. Realnie dają do 40 lumenów więcej światła kosztem ok 20% straty na żywotności wynoszącej do 800h.
Światła kierunkowskazy przednie PY21W
Światła kierunkowskazy boczne W5W
Takie same jak postojówki, ale w pomarańczowej oprawceŚwiatła hamowania górne W16W
Światła cofania aut 2001-2005 P21W
Światła cofania auto 2005-2008 W16W
Światła postojowe W5W
Polecane żarówki przeze mnie to żarówki: Philips W5W 4000K Vision-LED 360 LED. Kosztują 40zł za komplet 2szt.Teoretycznie nie wolno stosować LED, ale wyglądają jak zwykłe i świecą neutralnym światłem białym, choć znacznie jaśniej niż zwykłe halogenowe.
Światła oświetlenia panelu nawiewu klimatyzacji ręcznej W1,2W
Można stosować zamienniki LED, ale uwaga - z racji niewielkiej ilości miejsca trudno trafić na takie które pasują.Światła oświetlania zegarów (tylko Fiesta 2001-2005) BAX
Do oświetlenia zegarów w modelach przed liftingiem pasują żarówki typu BAX. Po liftingu całość oświetlenia jest już realizowana na przylutowanych diodach.Światła tablicy rejestracyjnej C5W
Żarówki typu LED są niedozwolone, chyba że są sprzedawane z oprawkami jako jeden element i posiadają stosowną homologację. Zamontowanie zwykłej ledowej żarówki może przyczynić się do utraty dowodu rejestracyjnego przy policyjnej kontroli. Teoretycznie można zakupić i założyć żarówki typu LED, ale muszą one emitować barwę białą ciepłą, imitującą żarówki zwykłe. Większość zwykłych żarówek LED ma jednak barwę białą zimną, co wyraźnie wskazuje na źródło światła.Światła oświetlenia wnętrza i bagażnika C5W oraz C10W oraz W5W
Polecam żarówki technologii LED dające ciepłe światło. Znacznie lepiej oświetlają kabinę i bagażnik i nie potrzebują homologacji by ich w aucie używać. Przy okazji nie pobierają prawie prądu, więc nie grozi nam wyładowanie akumulatora. Wersje Fiesty z lampkami do czytania są na żarówki W5W. Oświetlenie proste na C5W lub C10W. Polecam żarówki W5W takie same jak światła postojowe w wersji 4000K (neutralne białe) lub 6000K (białe zimne).Na koniec podkreślę raz jeszcze: nie wolno montować żarówek LED oświetlenia zewnętrznego w samochodzie.
A jeśli już ktoś chce na siłę to zrobić, to kupienie żarówek ledowych o barwie neutralnej lub ciepłej (5000K lub mniej) to jedyne rozwiązanie, aby Policja nie zwróciła uwagi na takie auto. Policja jest wyczulona w temacie świateł led jako oświetlenia tablicy rejestracyjnej oraz świateł głównych. Jeśli już, to warto zainwestować w żarówki ledowe, przypominajace wyglądem zewnętrznym żarówki zwykłe. To rozwiązanie jest droższe, ale skuteczniejsze, choć nadal nielegalne.