| Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Ustawienie zbieżności kół Fiesty mk6, tabela ustawień kół Fiesty
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
|
Dla kogo ta tabelka i po co się robi ustawienie zbieżności?
Poniższa tabela to specjalistyczna tabela serwisowa dla mechaników i osób ze specjalistycznym osprzętem z danymi o poprawnym ustawieniu kół.
Pasjonatom i zwykłym użytkownikom tabelka ma tylko takie zanczenie, że będąc
przy mechaniku ustawiającym zbieżność, może zweryfikować poprawność wykonywanych
ustawień.
Nie ma możliwości samodzielnie, bez sprzętu wykonać
poprawne ustawienie geometrii samochodu. Wszelkie samodzielne naprawy garażowe nie mają w tym miejscu zastosowania. Poprawna geometria kół jest bardzo ważnym elementem poprawnego użytkowania samochodu. Przede wszystkim wpływa znacząco na pozytywny komfort jazdy.
Od strony technicznej, zapobiega nierównomiernemu zużywaniu się opon, elementów zawieszenia oraz znacząco pogarsza właściwości jezdne auta. Także układ hamulcowy może znacznie gorzej funkcjonować
przy źle ustawionej zbieżności kół. Jak widać po poniższej tabeli, dane są
bardzo dokładne i zakres tolerancji jest minimalny lub go w ogóle nie ma.
Powyższa zasada dotyczy każdego samochodu, ale poniższa tabela dotyczy wyłączenie Forda Fiesta mk6. Ford Fusion, choć częściami wspólny w większości elementów
z Fiestą ma inaczej zestrojone zawieszenie i inną geometrię, więc w tym przypadku te samochody się nie pokrywają.
Ile kosztuje wykonanie geometrii samochodu?
Ceny ustawienia geometrii kół to koszt tylko 100-150zł brutto za jedną oś.
Kiedy warto wykonać geometrię i ustawić zbieżność kół?
Warto to zrobić w kilku przypadkach:
- po wypadku - właściwie wówczas mamy obowiązek wykonać przynajmniej przegląd geometrii.
- po wymianie opon/kół - to sugestia tylko, ale inne opony i felgi, ich rozmiar moga mieć wpływ na samochód
- przy przeglądzie samochodu co rok - to też sugestia, ale elementy zawieszenia się zużywają i możliwe jest rozregulowanie układu, bez ingerencji zewnętrznej
- gdy widać, że z jednej strony bieżnik opon jest bardziej wytarty niż z drugiej.
Brak możliwości ustawienia poniższych danych geometrii Fiesty?
Gdy nie można ustawić zakresu referencyjnego, konieczna jest naprawa
jakiegoś elementu zawieszenie, który uniemożliwia to. Gdy kupiłem w
Niemczech moją Fiestę, okazało się, iż miała lekko zgiety amortyzator. Swoją
rolę spełniał, był w bardzo dobrym stanie, a samo zgięcie nie przekraczało
1-2mm. Mimo to nie można było ustawić poprawnie zbieżności, w efekcie opony
zużywały się nierównomiernie, hałasowały i auto nie prowadziło się dobrze.
Tabela ustawień kół Fiesty
Ustawienie kół przednich (masa własna) - kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Model |
Ułamki stopnia |
Stopnie i minuty |
|
Wartość nominalna |
Zakres tolerancji |
Wartość nominalna |
Zakres tolerancji |
Wszystkie wersje |
+3.42° |
+4.54° do +2.30° |
+3°25' |
+4°32' do +2°18' |
Ustawienie kół przednich i tylnych (masa własna) - kąt pochylenia kół
Model |
Ułamki stopni |
Stopnie i minuty |
|
Wartość nominalna |
Zakres tolerancji |
Wartość nominalna |
Zakres tolerancji |
Wszystkie wersje |
-0.73° |
+0.65° do -2.11° |
-0°44' |
+0°39' do -2°07' |
Ustawienie kół przednich (masa własna) - ustawienie zbieżności
Wersja modelu |
Zakres tolerancji |
Regulacja ustawienia (jeżeli zachodzi potrzeba) |
Wszystkie wersje (ułamki stopni) |
0.30° (zbieżność) ± 0.35° |
0.30° (zbieżność) ± 0.17° |
Wszystkie wersje (stopnie i minuty) |
0°18' (zbieżność) ± 0.21' |
0°18' (zbieżność) ± 0°10' |
Wszystkie wersje (mm) |
1.9 mm (zbieżność) ± 2.2 mm |
1.9 mm (zbieżność) ± 1.0 mm |
Ustawienie kół tylnych (masa własna) - kąt pochylenia kół
Model |
Ułamki stopni |
Stopnie i minuty |
|
Wartość nominalna |
Zakres tolerancji |
Wartość nominalna |
Zakres tolerancji |
Wszystkie wersje |
-1.04° |
+0.22° do -2.30° |
-1°02' |
+0°13' do -2°18' |
Ustawienie kół tylnych (masa własna) - ustawienie zbieżności
Wersja modelu |
Zakres tolerancji |
Wszystkie wersje (ułamki stopni) |
0.86° do 0.18° zbieżności |
Wszystkie wersje (stopnie i minuty) |
0°52' (zbieżność) do 0°11' |
Wszystkie wersje (mm) |
5.3 mm do 1.1 mm zbieżności |