Instrukcja obsługi programu ELM-FFN


Program służy do podglądu i zmiany ustawień Forda Fiesta 2001-2008 oraz Forda Fusion 2002-2011. Program został napisany w języku rosyjskim i przetłumaczony na język polski z elementami języka angielskiego. Programu nie trzeba instalować, wystarczy pobrać i wypakaować na dysk twardy laptopa z systemem Windows.
Nie istnieje wersja programu dla Androida, Apple, czy Linuxa.
Link do pobrania programu jest umieszczony na postronie: z programami do Forda.

Obecna wersja programu o którym mowa w tej instrukcji została wydana w 2012 roku. Program został stworzony dla Forda Fusion 2002-2011, Fiesta korzysta na tym, gdyż mechanicznie jest to takie same auto i różni się tylko wyglądem zewnętrznym i Fiesta była produkowana krócej.

Poniższa instrukcja jest unikatową wersją, nawet Rosjanie nie zrobili jej w ich języku.

Uruchomienie programu

W niektórych przypadkach program może nie uruchomić się. Dlatego w podkatalogu ELM-FFN_LIB zostały umieszczone dodatkowe pliki, które należy w razie problemów przekopiować do głównego katalogu z programem.
Samo przekopiowanie plików nie musi pomóc, trzeba je zerejestrować w systemie Windows. Do tego pomocna jest ta zewnętrzna instrukcja z Microsoftu: https://support.microsoft.com/pl-pl/help/844592/how-to-register-a-dll-file

Połączenie programu z samochodem


elm-ffn instrukcja 1

Do połączenia programu z samochodem należy zakupić interfejs ELM327 wyposażony w automatyczny lub ręczny
przełącznik MS-CAN/HS-CAN. Musi to być interfejs przewodowy. Wersje bluetooth nie będą działać. Musi to być ELM327 w wersji 1.5, nowsze wersje, w szczególności 2.1 nie bedą działać z programem.


elm327 interfejs

Przeciętna cena takiego interfejsu to koszt kilkudziesięciu złotych na Allegro (obecnie 69.30). Procedura podłączenia wygląda tak, iż po instalacji ELM327, należy podłączyć przewód do złącza OBDII pod kierownicą i dopiero uruchomić program ELM-FFN.
Po uruchomieniu programu ELM-FFN należy wybrać język polski z menu rozwijanego w lewym górym rogu. Następnie należy kliknąć żółty przycisk "OFFLINE" celem nawiązania połączenia. Koniecznie należy zapoznać się z komunikatem na ekraniu na temat możliwości uszkodzenia auta po niewłaściwym użyciu programu.
Do nawiązania połączenia wybieramy odpowiedni port COM, na którym został zainstalowany interfejs ELM327. W każdym komputerze to będzie inny port. Następnie musimy wybrać prędkość połączenia. U mnie Fiesta łączy się z prędkością 38400 (38,4kb/s, czyli 4,7MB/s).
Ta prędkość wystarcza do wszystkiego z wyjątkiem połączenia z układem ABS/ESP oraz skrzynią biegów, gdzie wymagane jest wybranie prędkości 500000.

Używanie programu

Po nawiązaniu połączenia wybieramy jedną z zakładek IPC, lub GEM, itd.Program umożliwia odczyt i kasowanie błędów DTC, ale z doświadczenia napiszę, że Forscan dużo lepiej się sprawdza do tej czynności, więc te opcje pomińmy.Interesują nas tylko dwa przyciski po prawej stronie ekranu różnych zakładek.
CZYTAJ - odczytuje ustawienia samochodu
WPISZ - zapisuje nasze zmienione ustawienia samochodu
przycisku BUILT nie ruszamy!!!
Pamiętajmy że każda zakładka po zmianie ustawień wymaga kliknięcia WPISZ, albo utracimy ustawione opcje. Wpisanie ustawień do auta może trwać chwilę, program może sprawiać wrażenie zawieszonego na chwilę.

elm-ffn instrukcja 2

Używanie prgramu, zakładka IPC

Po kliknięciu CZYTAJ dowiemy się co nasz samochód posiada.

"Komponenty"

Nie zmieniamy opcji bez powodu. Zaznaczenie "wyposażony w ESP", gdy faktycznie ESP nie ma, spowoduje wyświetlenie kontrolki ESP podczas uruchomienia auta i ta kontrolka będzie się palić stale, gdyż tego układu nie posiadamy. Gdy jednak instalujemy nowe elementy musimy autu wskazać ich istnienie. W przypadku wymiany starych części na nowe, tej operacji nie trzeba robić.
- Wyposazony w ABS: aktywuje system ABS, domyślnie włączony.
- Wyposazony w ESP: aktywuje system ESP.
- Wyposazony w Airbag: aktywuje poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa
- Elektr. pedal gazu: opcja powinna być zaznaczona stale, czyba że mamy silnik 1.3, wówczas nie powinna być zaznaczana.
- Elektro-hydrauliczne wspomaganie: opcja powinna być zaznaczona stale, czyba że mamy silnik 1.6 TDCi, wówczas nie powinna być zaznaczana, gdyż ten silnik ma wspomaganie kierownicy elektryczne.
- Manualna skrzynia: auto ma manualną skrzynię biegów.
- Automatyczna skrzynia: auto ma półautomatyczną lub automatyczną skrzynię biegów.
- Dodatkowy wyswietlacz: w zegarach może być zainstalowany dodatkowy wyświetlacz na tarczy prędkościomierza. Wyświetla on informacje o automatycznej skrzyni biegów. W Fieście jest on obecny w latach 2001-2005,a później już nie, funkcje przejmuje wyświetlacz główny. W Fordzie Fusion zaś pojawia się również po 2005 roku.

"Opcje"

- chwilowe zuzycie paliwa: aktywuje chwilowe zużycie paliwa w opcjach zegarów. Polecam!
- komunikat pasów (z dźwiękiem/bez dźwięku): aktywuje kontrolkę niezapiętych pasów podczas uruchamiania auta. Z racji braku czujnika w klamrze pasów wszystkich europejskich (poza Wielką Brytanią) Fiest, nie ma on sensu by go aktywować. Aktywacja jej mimo wszystko wyświetla podczas zapłonu kontrolkę niezapiętych pasów, potem ona gaśnie.
- komunikat otwartych drzwi (bez OBC): gdy nie mamy komputera pokładowego po otworzeniu drzwy, wyświetla się nam kontrolka o tym. Gdy komputer mamy, opcji nie zaznaczamy.
- Radio (wyl= sam zegar): wyświetla stacje radiowe w zegarach, dotyczy tylko fabrycznego radia. Odznaczona opcja pokazuje tylko czasomierz w zegarach.
- Konfiguracja przez BC: zaznaczenie aktywuje możliwość dodatkowej konfiguracji zegarów przez komputer pokładowy (jeśli jest)
- Sygnał wstecznego: po włączeniu biegu wstecznego będzie głośne pipnięcie informujące o tym.
- Funkcje silnika diesla: uaktywnia kontrolki i ustawienia zegarów dla silnika diesla, włączenie jej przy silniku benzynowym może spowodować wysyp błędów. Opcja dla eksperymentatorów.
- kier z prawej: informacja że kierownica jest z prawej strony.  Ma to znaczenie dla ustawień np centralnego zamka.
- Personalizacja poID klucza: opja znana w Fordzie jako "MyKey". Umożliwia zapisanie w kluczyku informacji o ustawieniach auta, takich jak indywidualny przebieg dzienny, głośność radia fabrycznego, ustawienia temperatury automatycznej klimatyzacji, itp. Każdy kluczyk może mieć inne ustawienia, które są aktywowane w momencie załączenia zapłonu w odpowiednim kluczykiem. Nigdy jej nie używałem, Ford się nią nie chwalił, że jest dostępna dla Fiesty/Fusion. Pradopodobnie po aktywacji ten opcji włącza się w zegarach specjalne menu do konfiguracji.

"Ustawienia komputera pokładowego"

 Dotyczy tylko Fiest 2005-2008 (oraz Fusion 2004-2011) z zainstalowanym komputerem pokładowym (zegary licznika nie posiadają dwóch wystających bolców/przycisków). Próba zaznaczenia w zegarach bez komputera pokładowego której z dostępnych opcji spowoduje błąd zegarów zwykle niemożliwy do odwrócenia. Tak przestawione zegary nadają się tylko na złom. Dlatego przestrzegam przed próbą robienia tego. Wynika to z tego, że program nadpisuje linie kodu programu zegarów w miejscu do tego nie przeznaczonym.

- Ustaw. Zloz lusterka przy zamykaniu: gdy mamy lusterka 7pin w Fieście 2005-2008 możemy wyłączyć automat składający je podczas zamykania auta, co przydaje się w zimie.
- Ustaw. Otworz drzwi kierowcy lub wszystkie: 1 wciśnięcie otwierania na pilocie otwiera wybrane drzwi.
- Ustaw. Wybierz jezyk na liczniku: Polski, Angielski, Francuski, Niemiecki i wiele innych do wyboru.
- Ustaw. Podst lub wszystk dzwieki na panelu: włącza lub wyłącza różne brzęczyki ostrzegawcze
- Ustaw. Swiatla awaryjne podczas ostrego hamowania: opcja automatycznego włączenia kierunkowskazów przy hamowaniu z prędkości większej niż 96km/h, ale to musi być wciśnięcie pedału hamulca do oporu
- Ustaw. Radio wyswietl/tylko radio: wyświetlanie nazw stacji radiowych fabrycznego radia
- Ustaw. 3/1 mrugniecia kierunkowskaz: 3 lub 1 mignięcie na 1 ruch wajchy kierunkowskazów
- Ustaw. Blokuj po ruszaniu lub nie: automatycznie rygluje drzwi centralnego zamka po ruszeniu, jak w wielu innych współczesnych autach. Opcja daje nam wybór w komputerze pokładowym blokady lub domyślnie jej braku.
Poniżej jest część numerków bez opisu. To nieopisane opcje, tego nie warto zmieniać!


Używanie programu, zakładka GEM

W tej zakładce konfigurujemy nasz moduł komfortu. Istotne jest, że możemy zaznaczyć tutaj więcej niż auto posiada, ale nie przyniesie nam to żadnych zmian jeśli fizycznie moduł GEM takiej funkcji nie ma. Zwykle GEM ma aktywne wszystkie możliwe opcje. Opcje dla komputera pokładowego też mogą być aktywne, nawet gdy komputera nie ma. Zmiany w tej zakładce mają sens, gdy bardziej chcemy odłączyć istniejące funkcje lub doinstalowaliśmy coś nowego i potrzebujemy aktywacji tego elementu.
Ciekawostką jest, że zmiany w GEM są zapisywane w specjalnym buforze, a nie stałej pamięci urządzenia. Pozwala to w łatwy sposób odwrócić naniesione zmiany. Jednak minusem jest, iż bufor ma swoją ograniczoną pojemność operacji. U mnie nieoczekiwanie wyświetlił się komunikat w programie ELM-FFN, iż bufor GEM jest pełny i nie mogę nic zmienić. Nie wiem niestety jak taki bufor się opróżnia, pytałem w serwisie - oni też nie wiedzieli.

"Centralny zamek"

- Wylaczy otwieranie centralnego zamka z wnetrza auta: domyślnie wciśnięcie klamki drzwi kierowcy blokuje i odblokowuje wszystkie drzwi. Można to usunąć.
- Otworz bagaznik przyciskiem w trybie ochrony(obniza bezpieczenstwo): gdy jest alarm włączony nie można pilotem otworzyć samego bagażnika. Opcja przywraca ustawienie domyślne przyciskowi pilota.
- Otwieranie bagażnika przy wlaconym zaplonie: gdy zapłon jest włączony można lub nie używać przycisku otwierania bagażnika z wnętrza auta.
- Otworz bagaznik dwa wcisniecia pilota: aktywuje przycisk otwierania bagażnika w pilocie.
- Obecnosc przycisku otwierania bagaznika: aktywuje przycisk otwierania bagażnika z wnętrza auta.
- Przycisk składania lusterek: aktuwuje funkcję składania lusterek z wnętrza auta.
- Podwojne ryglowanie: aktywuje funkcję podwójnego ryglowania centralnego zamka.
- Podwojne zamykanie 1 wcisnieciem: atywuje pilota do powójnego ryglowania.
- Zamkniecie po 45 sek.: aktywuje się centralny zamek i zamyka drzwi po ich otworzeniu np z piloat, ale braku fizycznego otwarcia drzwi w ciągu 45s.
- Proste zamki: gdy centralny ma funkcję podwójnego ryglowania nie można tego zaznaczać!

"opcje"

Należy zaznaczyć to co się posiada w aucie. Zaznaczenie czegoś czego nie ma może generować błędy GEM.
- czujnik deszczu/zmierzchu: aktywacja funkcji czujników.
- podgrzew tyln szyba/lusterka: aktywacja funkcji grzania lusterek zewnętrznych i tylnej szyby.
- składanie lusterek: aktywacja funkcji automatycznego składania lusterek po zamknięciu auta.
- podgrzewana przednia szyba: aktywacja funkcji grzania przedniej szyby.
- uklad klimatyzacji: chodzi o obecność automatycznej klimatyzacji, ręcznej klimatyzacji nie trzeba aktywować.
- centralny zamek: aktywacja funkcji centralnego zamka.
- tylna wycieraczka: można wyłączyć działanie tylnej wycieraczki, domyślnie włączone.
- regulacja przerywanego tryby wycieraczek: Najprosze wersje Fiesty nie mają regulacji trybu wycieraczek przednich 1-6. Jeśli chcemy to zmienić, to musimy aktywować tę funkcję.
- system ochrony:  alarm oraz immobiliser.
- komputer pokladowy: aktywuje komputer pokładowy w menu zegarów (IPC).
- wlacz swiatla recznie: aktywuje kontrolę świateł przełącznikiem ich włączania.

"ustawienia komputerem pokładowym"

Dotyczy aut bez komputera pokładowego (!!!), pozwala aktywować kilka funkcji komputera. Gdy komputer pokładowy jest obecny (aktywowany w opcjach powyżej), opcje są nieaktywne, gdyż wszystko można ustawić w zakładce IPC, a potem bezpośrednio w aucie.
Aktywacja lub desktywacja tych funkcji z braku komputera pokładowego jest możliwa tylko przez ten program. Szczegółowy opis w sekcji ustwień komputera pokładowego IPC powyżej.

"Systemy ochrony"

- Komunikacja z immobiliserem: tłumaczenie jest niepoprawne. Chodzi o aktywację wprowadzania kodu radia.
- Obecnosc syreny systemu alarmu(wyje przy wlamaniu): można wyłączyć syrenę alarmu. Domyślnie włączone gdy jest alarm.
- Zamek maski z sygnalizatorem otwarcia: aktywuje czujnik otwarcia maski (czujnik jest w kabinie przy wichajstrze otwierania maski).
- Czujnik alarmu w kabinie: wykrywa ruch w kabinie i włącza alarm.
- Sterowanie systemem ochrony zamka maski: gdy jest komputer pokładowy wyświetla się komunikat o otwartej masce.
- Autoalarm (aktywuje się w GEM jesli jest fabrycznie) - zupełnie niepoprawne tłumaczenie. Opcja umożliwia deaktywację alarmu. immobilisera.

"Funkcje dodatkowe"

- wlacz wycieraczki ze spryskiwaczem: można spryskać szyby płynem, ale bez automatu wycieraczek.
- dodatkowy ruch wycieraczki: opcja powiązana ze spryskiwaczem, włącza je parę sekund po spryskaniu szyby.
- Powtorne zamkniecie centralnego, jezeli otwieralo sie drzwi odblokowywalo zamki: chodzi tu o możliwość aktywacji funkcji autoryglowania zamków po ruszeniu. Działa tylko dla opcji aktywnego centralnego zamka.
- przednia wycieraczka wlacz wsteczn = wlacza tylna wycieraczke: załączenie wstecznego biegu przy włączonych przednich wycieraczkach automatycznie włącza tylną wycieraczkę, która działa automatycznie tak długo jak mamy załączony bieg wsteczny.
- światła automatyczne: aktywuje automatyczne światła jeśli są i zaznaczono opcję w części "Opcje".
 

"Wylaczniki krancowe"

Aktywuje lub desktywuje różne czujniki zgodnie z opisanymi opcjami w programie.  Ciekawostkę są opcje:
- sygnalizacja otwarcia drzwi przednich: aktywuje czujniki otwarcia drzwi. Domyślnie włączone.
- sygnalizacja otwarcia drzwi tylnych: aktywuje czujniki otwarcia drzwi. Domyślnie włączone.
- kierownica po prawej stronie: zaznaczenie jej przestawia czujniki drzwi (drzwi pasażera stają się drzwiami kierowcy) oraz zmienia logikę sterowania centralnym zamkiem (w opcji otwórz tylko drzwi kierowcy, otwiera tylko drzwi pasażera z przodu)
 - wykrywanie przyczepy: tu jest błąd tłumaczenia, powinno być wykrywanie czujnika klapy bagażnika niezależnie od jego stanu
- czujnik otwartej klapy bagaznika: aktywuje obecność czujnika otwartego bagażnika. Domyślnie włączone.

Używanie prgramu, zakładka PCM (odczyt przez HS-CAN)

Interfejs ELM-FFN nie służy do konfiguracji komputera silnika, może tylko wyświetlić jego dane, które wysyła podczas pracy silnika. Dlatego tutaj nic nie uda się nam zmienić. Można sprawdzić błędy DTC oraz wprowadzić komputer w "tryb transportowy", co jest dokłądnym tłumaczeniem z rosyjskiego, ale chodzi o tryb awaryjny, o ograniczonej mocy silnika.

Używanie prgramu, zakładka ACM

To bardzo tajemnicza zakładka. ACM oznacza Audio Control Module, ale system jest obecny tylko w fabrycznym radiu. Szukałem informacji o tym systemie i znalazłem taką, że jest różnica w rozchodzeniu się dźwięku w zależności od tapicerki i ilości drzwi/szyb. Dlatego też system audio dostosowuje się do otoczenia.  Automatyczne ustawienie głośności radia zależy od tych opcji.
- kierownica z prawej: informuje że to angielskie auto
- skora+tkanina, skorzana tapicerka
- Indle:  tutaj jest błąd tłumaczenia. Powinno być szyberdach.
- 5 drzwi (0-3x drzwi): niezbyt logiczne, ale po konsultacji z koleżanką Rosjanką wyszło, że zaznaczenie opcji informuje system audio, że auto ma 5 drzwi, a odznaczenie że auto ma 3 drzwi.


Używanie prgramu, zakładka Rozne  (odczyt przez HS-CAN)

Tu możemy odczytać błędy różnych elementów, skorygować nasz przebieg licznika (tylko w górę!) oraz wyświetlić przebieg w km na podstawie układu ABS (przydatne do sprawdzania czy licznik zegarów nie był cofnięty)

Używanie prgramu, zakładka TEST-M

Test czujników otwarcia drzwi. Otwieramy drzwi i sprawdamy efekt na ekranie programu wciskając czerwony przycisk. Test ma sens w autach bez komputera pokładowego, gdyż ten natychmiast wyświetla informację o błędzie czujnika drzwi lub klapy bagażnika lub maski.

Używanie prgramu, zakładka TEST-H  (odczyt przez HS-CAN)

Test czujników funkcjonowania silnika i parametrów użytkowych. Ja dotąd nie używałem w tym programie tych testów, odczyt danych z silnika można też zrobić przez ukryte menu serwisowe, do tego nie potrzebny jest żaden zewnętrzny program.

Elm-ffn wersja 2


Autorzy programu opracowali nowszą wersję tego programu w 2017 roku, jednak jest ona dostępna  tylko i wyłącznie w języku rosyjskim. Jest to wersja 0.27 Alfa, czyli bardzo wczesno-rozwojowa. Niestety nie powstał żaden ciąg dalszy programu. Dla zainteresowanych ze znajomością języka rosyjskiego podaję dodatkowy link do programu: elm-ffn version 2 - russian.
Funkcjonalnie nie różni się ona bardzo od straszej wersji, ale okazauje się, że liczba ukrytych opcji możliwych do ustawienia w aucie jest większa (choć wiele ciekawych opcji IPC w tej wersji zniknęło):
W opcjach IPC można:
- ustawić sygnał dźwiękowy po przekroczeniu 120km/h,
- ustawić system miar metryczny lub brytyjski
W opcjach PCM (powinno być immobiliser) można:
- zaprogramować kluczyki
W opcjach Cooler (nowość) można ustawić różne zakresy pracy klimatyzacji, mimo tłumaczenia nie do końca rozumiem o co tu chodzi.

Istnieje tłumacz Yandex, który tłumaczy tekst z obrazka z Rosyjskiego na Angielski. Każdy go sobie znajdzie w wyszukiwarce, w każdym razie robimy zrzuty ekranu rosyjskiego programu i wrzucamy te obrazki do tłumaczenia. Linia po linii mamy tłumaczenie.
Trzeba jeszcze dostosować Windows do wyświetlania czcionek rosyjskich. W tym celu należy w opcjach administracyjnych paska języka wybrać kraj "Rosja", zamiast "Polska". Po restarcie Windows nagle rosyjskie litery będą obecne. Później w taki sam sposób można 'wrócić' do naszego kraju.