Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Kalibracja klimatyzacji, jak działa klimatyzacja, popularne usterki klimatyzacji
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
W Fordzie Fiesta mk6 można samodzielnie dokonać kalibracji układu siłowników sterowania klapami nawiewu i do regulacji temperatury w układzie klimatyzacji. Jest to pomocne gdy coś nie działa jak należy, lub chcemy mieć pewność że climatronik zadziała w optymalny sposób. W taki sam sposób, jak poniżej, możemy włączyć ten test w Fordzie Fusion z lat 2005-2011.
Budowa układu klimatyzacji Fiesty mk6 i jak działa klimatyzacja
Klimatyzacja nie różni się w swojej podstawowej budowie pomiędzy wersjami manualną i automatyczną. W komorze silnika obie wersje tworzą ten sam układ. Oparty on jest na sprężarce, zwanej również kompresorem. Rozprowadza on czynnik wraz olejem smarującym po układzie. Olej jest zawarty w czynniku R134a i tylko taki gaz może być stosowany w Fordzie Fiesta. Rozprowadza on czynnik do skraplacza (chłodnicy), następnie czynnik jest osuszany z wody i przez zawór rozprężający trafia do parownika. Powietrze wlatujące do wnętrza auta z podszybia jest filtrowane przez filtr kabinowy i schładzane przez parownik klimatyzacji. W efekcie z nawiewów wylatuje zimne powietrze.
Nagrzewnica zaś pracuje w środku dostarczając ciepłe powietrze ogrzewane przez obieg wody chłodzenia silnika. Wentylator nagrzewnicy wspomaga rozprowadzenie powietrza zimnego i ciepłego po samochodzie. Wentylator sterowany jest sterownikiem nagrzewnicy (rezystorem dmuchawy) zlokalizowanym koło wentylatora.
Sterownik dmuchawy / rezystor dmuchawy
Ceny podstawowych części klimatyzacji
Ceny średnie, bez podziału na silniki/modele/marki. Ceny za nowe części:
- sprężarka = 700-1500 zł
- osuszacz = 150-250 zł
- skraplacz = 200-500 zł
- parownik = 300-400 zł
- zawór niskiego ciśnienia = 40-80 zł
- zawór wysokiego ciśnienia = 70-90 zł
Klimatyzację manualną można wyłączyć, przez wyłączenie wentylatora nagrzewnicy. Każdy układ manualnej klimatyzacji (i obiegu powietrza) ma 4 biegi zakresu.
Zasada działania jest bardzo prosta. Powietrze wpływa do samochodu z zewnątrz i opływa rezystor dmuchawy, gdzie jest zainstalowany opornik. Opornik się grzeje i powietrze musi go schłodzić. Im wyższy bieg wentylatora nastawimy, tym bardziej opornik się rozgrzeje i tym więcej powietrza potrzebuje do schodzenia. Każde rozgrzanie się elementu powoduje osłabienie metalu w rezystorze
Gdy opornik rezystora dmuchawy ma niedostateczne chłodzenie, lub połączenie jest zbyt przepracowane, następuje przerwanie obwodu. Wówczas wentylator nie pracuje, lub pracuje na maksymalnych obrotach. Układ klimatyzacji wymaga pracy tego wentylatora, więc nie włączy się klimatyzacja na niedziałających biegach.
Klimatyzacja automatyczna
Panel klimatyzacji był montowany w kilku Fordach:
2004-2007 = Ford Mondeo mk3 (uwaga - porównanie funkcji na dole strony - WAŻNE!
2005-2008 = Ford Fiesta mk6
2005-2011 = Ford Fusion
Klimatyzacja automatyczna działa ona zawsze na minimum I biegu. Nie można wyłączyć wentylatora, całkowite wyłączenie sterowania klimatyzacji/nawiewu wyłącza dopiero wentylator.
Automatyczna klimatyzacja w Fieście mk6 ma aż 7 biegów. Sterownik ma zaprogramowane jakiego zakresu biegów ma używać podczas pracy AC AUTO. W tym modelu jest to zakres biegów 2-4 lub 2-5 (w zależności od oprogramowania, im nowsze tym większy zakres pracy). Wszystkie inne biegi wentylatora można ustawić ręcznie, ale automat ich nie włączy.
Mimo swojej nazwy bardziej pasuje tu "sterownik dmuchawy", gdzyż w tej wersji w środku znajduje się układ elektroniczny, kondensatory i oporniki. W interencie mozna też znaleźć nazwę "jeż dmuchawy".
Zasada działania jest bardzo prosta, choć troszkę inna niż w przypadku klimatyzacji automatycznej. Powietrze wpływa do samochodu z zewnątrz i opływa rezystor dmuchawy. "Jeż" rezystora pełni funkcję radiatora (jak na procesorze komputera) - schłada wewnętrzny sterownik, który ma swój wewnętrzny czujnik temperatury. Wewnątrz układ rozgrzewa się im wyższy bieg wentylatora pracuje i równocześnie im wyższy bieg, tym większe chłodzenie. Automat nie obsługujący najwyższych biegów w trybie AC AUTO dba równocześnie o stan sterownika, zapobiega nadmiernemu przegrzewaniu się elementów.
Sterowanie klimatyzacją głosem
W klimatyzacji automatycznej 2005-2008 i tylko w takiej opcji wyposażeniowej możliwe jest sterowanie głosem poleceniami regulacji temperatury, siły nawiewu i kierunku nawiewu. Do sterowania potrzebne jest radio z modułem Bluetooth i mikrofon. Wówczas po Angielsku, Niemiecku, Francusku, lub po Hiszpańsku możemy wydawać polecenia klimatyzacji. Niestety nie ma poleceń po Polsku. Rodzaj języka zależy od zainstalowanego modułu klimatyzacji, a konkretnie z jakiego kraju on pochodzi. Szczegółowe polecenia są opisane w instrukcji obsługi udostępnionej nad listą porad i ciekawostek.
Sprężarka klimatyzacji
Sprężarka dla silników benzynowych 1.25/1.3/1.4/1.6 to model FVS 090. Dla silnika 1.4 TDCi to SD6V12, dla 1.6 TDCi to SD6V16. Wszystkie te sprężarki mają regulowaną wydajność pracy. Jedynie model z silnikiem 2.0 ma sprężarkę FS10, która pracuje ze stałą wydajnością.Używanie klimatyzacji zimą, smarowanie kompresora
Klimatyzacja w zimie nie włączy się, gdy na zewnątrz panują ujemne temperatury. Także już przy temperaturze otoczenia poniżej 15*C jazda z włączoną klimatyzacją nie należy do przyjemnych. Tymczasem trzeba zapewnić smarowanie sprężarce klimy... błąd, to jest mit! Sprężarki Fiest mają sprzęgła. Obracający się pasek osprzętu obraca tylko łożyskiem sprzęgła. Wewnątrz sprężarki nic się nie obraca. Jestem tego pewny. Kupiłem używaną sprężarkę i ją rozebrałem. W Fieście nie ma możliwości zatarcia sprężarki przez jej nieużywanie. Nawet po paru latach przestoju sprężarka powinna pracować bez kłopotu.
Sprężarka nie pracuje stale. Jest wyposażona w sprzęgło, które załącza i wyłącza układ. Jak długo na raz spężarka będzie pracować zależy od ciśnienia w układzie oraz temperatury zewnętrznej i obciążenia silnika oraz temperatury wnętrza pojadu (klimatyzacja automatyczna). Nie stałego ustalonego czasu pracy, ale można przyjąć, że im cieplej jest na zewnątrz i im jednostajnie jedziemy, tym okres pracy będzie dłuższy.
Przeciętnie to jest 8-12 sekund jednostajnej pracy. Przy sprawnym układzie przeniesienia napędu spężarki nie powinniśmy w żaden sposób odczuć w kabinie tego procesu. Dopiero przy otwartej masce na postoju jest to słyszalne.
Temperatura - ciśnienie, czyli jakie ciśnienie jest w układzie klimatyzacji gdy jest właściwa ilość czynnika:
0 *C= 2 bar
5 *C = 2,4 bar
10 *C = 3,1 bar
15 *C = 3,95 bar
20 *C = 4,8 bar
25 *C = 5,6 bar
30 *C = 6,6 bar
By klimatyzacja mogła działać musi być sprawny czujnik niskiego ciśnienia:
- rozłącza się w przedziale 1,5 - 1,9 bar
- załącza się w przedziale 2,7 - 3,2 bar
Oznacza to, iż klimatyzacji nie da się uruchomić poniżej 10*C. Sprężarka się załączy, ale czujnik niskiego
ciśnienia zaraz rozłączy układ.
Ilość czynnika w układzie klimatyzacji
Aby napełnić układ, należy zdjąć prawy reflektor (nie dotyczy 1.6 TDCI). Klimatyzację napełnia się odpowienią ilością czynnika R134a. Obowiązuje poniższy podział:Pojazdy z przewodami chłodzącymi skraplacza o średnicy 3,0 mm = 650g czynnika
Pojazdy z przewodami chłodzącymi skraplacza o średnicy 1,2 mm = 470g czynnika
Pojazdy z silnikiem Diesel 1,6 TDCi = 520g czynnika
Wraz czynnikiem do układu wlewa się specjalny olej. Jest to glikol polialkilenowy (PAG) o lepkości 46 i fordowskiej specyfikacji WSH-M1C231-B. Dla klimatyzacji manualnej oleju musi być 150-200ml, ale olej musi być zmieszany z czynnikiem przed jego podaniem, nie można dolać ot tak samego oleju. Do wprowadzenia oleju i czynnika potrzeba maszyny do napełniania klimatyzacji.
W większości aut benzynowych 470g czynnika także występuje tylko w klimatyzacji automatycznej.
Temperatura chłodzenia klimatyzacji
Z reguły przyjęło się, że im niższa temperatura wylotowa, tym sprawniejszy układ klimatyzacji. To prawda, ale wszystko zależy nie tylko od sprawności układu, ale i od temperatury i wilgotności w jakich dokonujemy pomiarów. Także ma znaczenie prędkość obrotowa silnika. Zupełnie inny odczyt będzie podczas jazdy, inny na postoju (wyższa temperatura wylotowa).
Tabela wydajności klimatyzacji samochodowej pomiar przy 2000 obr/min |
||
---|---|---|
wilgotność powietrza zewnętrznego w % |
temperatura powietrza zewnętrznego w *C |
temperatura powietrza mierzona w kratkach środkowych wnętrza auta w *C |
20 | 21 27 32 |
4 7 9 |
30 | 21 27 32 |
6 8 11 |
40 | 21 27 32 |
7 9 13 |
50 | 21 27 32 |
8 12 15 |
60 | 21 27 32 |
9 13 17 |
70 | 21 27 32 |
10 14 18 |
80 | 21 27 32 |
10 15 19 |
90 | 21 27 32 |
10 17 22 |
Do napełniania klimatyzacji są przeznaczone dwa miejsca w układzie
Wysokie ciśnienie: po lewej stronie chłodnicy/skraplacza klimatyzacji
Niskie ciśnienie: po lewej stronie osuszacza klimatyzacji
Czujnik niskiego ciśnienia znajduje się z prawej stronie osuszacza
Czujnik wysokiego ciśnienia znajduje się w przewodzie dolnym chłodnicy klimatyzacji
Jak działa klimatyzacja climatronic, czyli automatyczna klimatyzacja
W odróżnieniu od manualnej klimatyzacji, gdzie cały system zbudowany jest z prostych elementów, climatornic jest elektronicznym komputerem odczytującym dane z wielu czujników:- czujnik nasłonecznienia (na górze środka deski rozdzielczej pod przednią szybą)
- czujnik temperatury zewnętrznej (jest pod pasem przednim za zderzakiem)
- czujnik temperatury wewnętrznej (jest za panelem sterowania, powietrze zasysa mały odwrócony wentylator)
- czujnik temperatury nawiewu środkowego (jest na obudowie nagrzewnicy koło przewodów środkowych)
- czujnik temperatury nawiewu na nogi (jest na obudowie nagrzewnicy na dole po prawej stronie pasażera)
Czujniki przekazują informację do komputera klimatyzacji, czyli panelu sterowania nawiewem. Istotny jest fakt, że komputer głównie czerpie informacje z czujnika temperatury wewnętrznej, który jest wyposażony w mały wentylator wciągający powietrze. Na podstawie oceny pomiaru wilogtności powietrza oraz jego temperatury przekazuje dane do komputera klimatyzajci.
Czujnik temperatury wewnętrznej jest tuż za małą kratką na panelu sterowania nawiewem klimatronika. Gdy pokrywa się brudem i kurzem, przestaje spełniać swoją rolę i możemy mieć wrażenie słabej jakości pracy i wydajności klimatyzacji. O ile sam czujnik i jego wentylatorek można wyczyścić, o tyle jest możliwość uszkodzenia się pomiaru wilgotności powietrza. Im większa wilgotność, tym mniej wydajna klimatyzacja. Zwykle taki czujnik odpowiada za większość "awarii" klimatyzacji.
Najlepiej widać to na grafice poniżej, gdzie zostały zaznaczone czujniki i na zielono cała instalacja elektryczna:
Sterownik klimatyzacji to prawdziwy komputer: MC9S12DG128CPVE
Szybkość: 16bit, 25MHz
dysk: 128 kB Flash
RAM: 8 kB
Zaczęto go produkować w 2001 roku, potem jedynie modyfikując oprogramowanie procesora. Co ciekawe ten sam panel w Fordzie Mondeo mk3 (starszy o 2-3 lata) ma mocniejszy o 2x procesor - 50MHz i uzupełnione rezerwy układów scalonych w porównaniu do Fiesty. Śmiało można założyć, że wersja Fiesty jest mniej wydajna niż w Mondeo. Oba panele można śmiało podmienić, celem sprawdzenia wydajności.
Dodatkowo układ wentylacji ma do dyspozycji 7-biegowy wentylator (układ manualny tylko 4). Ustawienia są realizowane przez elektryczne siłowniki, a temperaturę można ustawić dowolnie w przedziale od +16 do +28*C i w celu jej uzyskania pobierane są dane z powyższych czujników.
Czujnik nasłonecznienia zaś w automatycznym trybie ustawia nawiew na twarz gdy świeci słońce i na szybę, gdy pada deszcz.
Jak włączyć kalibrację i autotest?
Procedura wygląda tak: należy włączyć kluczykiem zapłon i na panelu klimatyzacji nacisnąć równocześnie przycisk "OFF" oraz nawiew na nogi. Puścić i w ciągu 1,5s nacisnąć przycisk "AUTO". Test rozpocznie się samoczynnie.Automatycznie system będzie ustawiał też klapy nawiewu. Będzie słychać różne odgłosy spod deski rozdzielczej. Aby wyłączyć kalibrację po jej zakończeniu należy wcisnąć jakikolwiek przycisk na panelu climatronika.
Kody błędów układu klimatyzacji, kasowanie błędów
Procedura wygląda tak: należy włączyć kluczykiem zapłon i na panelu klimatyzacji nacisnąć równocześnie przycisk "OFF" oraz nawiew na nogi. Puścić i w ciągu 1,5s nacisnąć przycisk "nawiew na twarz".Jeśli są jakieś błędy, zostaną one wyświetlone w formie migających cyfr. Np kod 9200 wyświetlać będzie się 92 przez2s i potem 00 przez kolejne 2s. Aby skasować błędy i zakończyć autotest należy wcisnąć przycisk MAX z symbolem przedniej szyby). Wciśnięcie innego przycisku, zakończy autotest bez skasowania błędów.
Poniżej pełna lista błędów wraz legendą:
9200 = wewnętrzny błąd sterownika klimatyzacji9242 = usterka siłownika klapy recyrkulacji powietrza
9251 = uszkodzony czujnik temperatury wnętrza
9253 = zwarcie czujnika temperatury wnętrza
9261 = zwarcie czujnika nasłonecznienia
9263 = usterka siłownika klapy rozprowadzania powietrza
9342 = wewnętrzny błąd sterownika klimatyzacji
9676 = napięcie zasilania poza zakresem (9-16V)
A266 = uszkodzony siłownik klapy regulacji temperatury
A297 = uszkodzony czujnik temperatury nawiewu środkowego
A298 = zwarcie czujnika temperatury nawiewu środkowego
A299 = uszkodzony czujnik temperatury powietrza dla nóg
A307 = zwarcie czujnika temperatury powietrza dla nóg
A308 = usterka czujnika temperatury wnętrza
A516 = uszkodzona regulacja dmuchawy
A818 = zwarcie w układzie sterowania klimatyzacją
Błędy 9200 i 9342 po wykasowaniu nie powinny powrócić, a jeśli wrócą, sterownik jest do wymiany.
Nie naprawia się sterownika.
Sprawdzanie wersji oprogramowania
Po włączeniu autotestu należy nacisnąć w ciągu 1,5s przycisk AC. Zostanie wówczas pokazana wersja oprogramowania układu climatronika. Wciśnięcie dowolnego przycisku kończy test. Podczas tego ustawienia nie są wyświetlane błędy układu, nie jest również wykonywana kalibracja.Manualna klimatyzacja, czym się różni od automatycznej klimatyzacji?
Manualna klimatyzacja nie umożliwia sprawdzenia i kontroli klap nawiewu, nie posiada autotestu. Jest to bardzo proste urządzenie, gdzie najczęstszymi problemami są wypadające linki sterowania temperaturą i położeniem miejsca nawiewu powietrza oraz zużywający się rezystor sterowania siłą nawiewu. Zlokalizowany on jest po lewej stronie pod schowkiem pasażera i gdy ulega awarii, nawiew i klimatyzacja działają tylko na czwartym biegu pokrętła. Nie naprawia się go. Możliwa jest tylko wymiana na nowy. Od strony silnika manualna klimatyzacja oraz automatyczna klimatyzacja nie różnią się. We wnętrzu najbardziej wspólnym elementem jest filtr kabinowy, zlokalizowany pod deską rozdzielczą.
Mini komputer sterowania manulaną klimatyzacją steruje żądaniem załączenia biegu nawiewu oraz sterowaniem cyrkulacją powietrza i przyciskiem klimatyzacji. Sterowanie nawiewem realizowane jest przez wysłanie sygnału elektrycznego do opornika rezystora klimatyzacji. Każdy bieg to inny opornik, wymuszający na wentylatorze prędkość.
Popularne usterki klimatyzacji
W autach z manualną klimatyzacją psują się rezystory nawiewów wentylacji (cena części to koszt do 100zł). Sterowniki dmuchawy klimatyzacji automatycznej są zaś praktycznie bezawaryjne.
Bywa że po 10 latach zużywają się wentylatory chłodnicy (400-1000zł). Dmuchawa nagrzewnicy też się psuje, główne ze starości lub
intensywności pracy. Jej koszt to 200-500zł. Filtr przeciwpyłkowy (nowy jest w cenie do
100zł) łatwo się zapycha,
a jego wymiana jest absurdalnie trudna. W klimatyzacji automatycznej (opcja wyposażeniowa Fiesty mk6 od 2006 roku) wymagają czyszczenia czujniki nasłonecznienia
i temperatury wewnętrznej. Gdy układ ulega rozszczelnieniu, należy zawsze wymienić osuszcz, gdyż filtry starego osuszacza są już nasiąknięte wilgocią z otoczenia i nie będą wydajnie lub wogóle spełniały swojej roli.
Gdy klimatyzacji nie da się uruchomić i tylko wymiana sprężarki naprawi problem. Niestety to koszt aż ok 1400zł za nową część. Oczywiście można kupić używaną, ale z doświadczenia wiem, że jest to zupełnie nieopłacalna inwestycja.
Nigdy nie wiadomo co przeszła używana część, której niezawodność jest priorytetem. Nie mamy żadnej gwarancji, iż używany kompresor
klimatyzacji nie popsuje się po miesiącu od instalacji w Fieście. Dlatego zdecydowanie w tym przypadku polecam nowy kompresor.
Silnik dmuchawy nagrzewnicy nie działa
- Silnik dmuchawy nagrzewnicy- Rezystor dmuchawy (klimatyzacja manualna)
- uszkodzony czujnik temperatury wewnętrznej (klimatyzacja automatyczna)
Klimatyzacja nie działa
- Bezpiecznik F4 (w kabinie lub w silniku)
- Sprzęgło kompresora klimatyzacji
- Przełącznik dwuciśnieniowy
- Zbyt niski poziom czynnika chłodzącego
Niewystarczająca wydajność chłodzenia układu klimatyzacji
- Bezpiecznik F49 (w kabinie)
- Wentylator chłodnicy nie działa prawidłowo
- Zbyt niski poziom czynnika chłodzącego
- czujniki temperatury lub nasłonecznienia (klimatyzacja automatyczna)
-
stary osuszacz
Woda z układu klimatyzacji we wnęce na nogi
- Przewód odpływowy jest zatkanyEksploatacja układu klimatyzacji
Elementy klimatyzacji wymienia się wg poniższego wzorca:
1. skraplacz - tylko gdy jest uszkodzony mechanicznie lub nieszczelny
2. parownik - tylko gdy jest nieszczelny, lub brudny
3. przewody - tylko gdy są nieszczelne
4. osuszacz - co 2 lata
5. czujniki ciśnienia - tylko w razie awarii
6. sprężarka - tylko w razie awarii
7. filtr kabinowy - co 0,5-1 rok
8. zawór rozprężny - tylko gdy jest brudny
Wymiana klimatyzacji manualnej na automatyczną
Wymiana taka jest możliwa, ale bardzo kosztowna. Od strony silnika obie klimatyzacje są identyczne, różnią się tylko elementy wnętrza. Wymiana jest możliwa tylko i wyłącznie w Fiestach po liftingu.1. wiązka elektryczna wnętrza, wiąże się co z całkowitym demontażem deski rozdzielczej Fiesty, ale i tak to będzie niezbędne. Dorabianie przewodów i wtyczekwe własnym zakresie jest niemożliwe. Cena używanej kompletnej wiązki wnętrza to 150-200zł.
2. obudowa nagrzewnicy, nr części: 6S6H-19B555- AB (do) AF, otworów montażowych w wersji manualnej brak, ale przede wszystkim zupełnie inne jest mocowanie i otwór pod sterownik (rezystor) wentylatora nawiewu, czujniki temperatury. Przerobienie samodzielne nagrzewnicy jest niewykonalne. Cena używanej nagrzewnicy 100-300zł
3. komputer pokładowy, zegary muszą wyświetlać i odczytywać temperaturę zewnętrzną.
4. rezystor/sterownik wentylatora, 3S7H-19E624-AB, cena nowego (nie kupować używanych!) 200-600zł
5. czujnik temperatury powietrza wylotowego z nawiewów środkowych, 3M5T-19C734-AB, cena 20-40zł
6. czujnik temperatury powietrza wylotowego z nawiewów nożnych, nr części: 4S7T-19C734-AA, cena 20-40zł
7. czujnik temperatury wewnętrznej, nr części: 6S6T-19E888-AAZHI0, cena 30-100zł
8. czujnik temperatury zewnętrznej, nr części: 93BB-10K936-AA, cena 20-200zł
9. siłownik klap (2x) = nr części: 3M5H-19E616- AA lub AB, cena 50-300zł
10. panel climatronika/sterownik, nr części:
Fiesta/Fusion: 6S6T-18C612- AC lub AD lub AE
Mondeo mk3: 3S7T-18C612- AF (do) AJ
cena używanych 20-150zł
11. Ramka do panelu climatronika, cena 20-50zł
12. Czujnik nasłonecznienia, część niedostępna w sprzedaży wtórnej, pasować powinny (nie gwarantuję) z Focusa mk2, Cmax mk1, Mondeo mk3 oraz mk4. Czujnik ten u mnie wygląda tak jak poniżej.
W najtańszej opcji ceny potrzebnych części climatronika to 550zł. Poza pozycjami 1 i 2, części są łatwo dostępne. Jednak dwie pierwsze pozycje są mało spotykane, najłtwiej je znaleźć na złomowiskch i indywidualnych ogłoszeniach na temat demontażu aut np na portalach społecznościowych.
Powyższa wycena nie zawiera części komputera pokładowego, tu należy doliczyć minimum 300zł. Także brak tu kosztów wymiany, który zależy tylko i wyłącznie od serwisu który to będzie robił. Oszacowanie kosztów jest awykonalne z góry.
Automatyczna Klimatyzacja - Ford Fiesta mk6 kontra Ford Mondeo mk3
Oba Fordy mają tak samo wyglądający panel klimatyzacji z takimi samymi złączami. We Fieście procesor ograniczono do 25MHz, w Mondeo ma 50MHz. Oto tabela różnic tylnego złącza. Wynika z niej niestety że panele nie są wymienne mimo takiego samego wyglądu.nr pin | porównanie funkcji sterownika klimatyzacja automatycznej | |
---|---|---|
złącze czarne |
Fiesta funkcja | Mondeo funkcja |
1 | siłowniki klapy recyrkulacji OFF | |
2 | siłowniki klapy recyrkulacji ON | |
3 | siłownik klapy temp. A | |
4 | siłownik klapy temp. B | |
5 | siłownik klapy nawiewu na nogi A | |
6 | siłownik klapy nawiewu na nogi B | |
7 | włączenie klimatyzacji | siłownik klap nawiewu na szybę |
8 | siłownik klap nawiewu na szybę | |
9 | ||
10 | ||
11 | zasilanie panelu | |
12 | siłownik klapy temp. zasilanie | |
13 | siłownik klap nawiewu na szybę | |
14 | ||
15 | ||
16 | siłownik klapy temp. C | |
17 | siłownik klapy temp. D | |
18 | siłownik klapy nawiewu na nogi C | |
19 | siłownik klapy nawiewu na nogi D | |
20 | siłownik klap nawiewu na szybę | |
21 | siłownik klap nawiewu na szybę | |
22 | ||
23 | ||
24 | masa | |
25 | włączenie klimatyzacji kontrola dmuchawy nawiewu |
|
26 | siłownik klapy nawiewu na nogi zasilanie | siłownik klapy nawiewu na nogi zasilanie |
złącze białe |
Fiesta funkcja | Mondeo funkcja |
1 | ||
2 | masa | |
3 | podświetlenie | |
4 | ||
5 | ms can h | |
6 | ms can l | |
7 | ||
8 | ||
9 | czujnik temp. nawiewu nóg | |
10 | czujnik temp. nawiewu górnego | |
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 | ||
15 | rezystor wentylatora | |
16 | ||
17 | ||
18 | ms can h | ( ms can h ) |
19 | ms can l | ( ms can l ) |
20 | masa | |
21 | czujnik temp. wewnętrzej | |
22 | czujnik nasłonecznienia | |
23 | ||
24 | ||
25 | ||
26 |
pin 18 i 19 wtyczki białej w Mondeo to tylko złącza dodatkowe, główną komunikację CAN stanowią piny 5 i 6
siłownik klap nawiewu na szybę to dodatkowy siłownik Mondeo, gdzie funkcja "MAX" jest realizowana za pomocą dodatkowego silniczka z racji skomplikowania budowy nagrzewnicy. w Fieście nagrzewnica jest prostsza i nie potrzeba takiego silniczka. Wyklucza to jednak zamienność panelów.
We wtyczce czarnej inny pin odpowiada za włączenie funkcji klimatyzacji. W Fieście jest to pin 7 w Mondeo pin 25, który też kontroluje czy działa wentylator dmuchawy. W Fieście pełną kontrolę nad wentylatorem dmuchawy ma jego rezystor.