Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Płyny eksploatacyjne Fiesty mk6: olej silnikowy, płyn hamulcowy, płyn wspomagania kierownicy
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
Płyny eksploatacyjne wg specyfikacji Forda. Podaję specyfikację płynów do stosowania, wady i zalety i moje opinie.
Oleje silnikowe
Olej należy wymieniać co 15 tys. km lub co 10 tys km przy jeździe na krótkich odcinkach lub co rok w zależności od sposobu eksploatacji.
Podaję wersję 5W jako najbardziej popularną, ale wersja 0W też jest zalecana. Wersja 10W w polskich warunkach zimowych może już powodować kłopoty.
5w20 - olej, który występuje w katalogu części pod nr specyfikacji WSS-M2C948-B. Teoretycznie pasuje do benzynowych silników 1.25/1.4/1.6. Z drugiej strony Ford nie zaleca stosowania takiego oleju. Przeznaczony jest on dla silników typu ecoboost. Zastosowanie go w Fieście mk6 może uszkodzić silnik.
5w30 - specyfikacja Forda to WSS-M2C913-C. Do stosowania w Fieście niezależnie od silnika. Więcej o polecanych olejach poniżej.
5w40 - Ford zaleca stosowanie tego oleju tylko w wysilonych silnikach mających więcej niż 300 tys. km. Choć zapewnia lepsze smarowanie, dużo mocniej obciąża silnik, pozbawia go mocy i zwiększa zużycie paliwa. Olej musi spełniać specyfikację Forda WSS-M2C913-C.
5w50 lub więcej - absolutnie niezalecane oleje do Fiesty, mogą uszkodzić silnik!
Czy olej syntetyczny jest naprawdę syntetykiem?
Jak się okazuje temat olejów nie jest tematem łatwym, ani przejrzystym. Wybierając nowy olej szukamy zwykle produktu popularnego, taniego lub najlepszego.Przyjęło się w Polsce pisać, że olej jest np syntetyczny i właściwie wszystkie popularne oleje typu 5w30 mają taki napis. Okazuje się, że nie jest to prawda i aby sprawdzić jak jest w rzeczywistości musimy się przenieść np do niemieckiego sklepu, by na ich rynku odczytać prawdziwą syntetyczną jakość. Dlaczego tam? Ponieważ tylko Niemcy mają najbardziej rygorystyczne przepisy nakazujące pisać prawdę o produktach.
Jak rozróżnić olej syntetyczny od mineralnego?
Składniki oleju silnikowego
● Oleje mineralne składają się w 90-95% z rafinowanej ropy naftowej i dodatków uszlachetniających.● Oleje półsyntetyczne to oleje syntetyczne I, II, III generacji. Składają się w 50-90% z prztworzonego chemicznie oleju mineralnego i dodatków uszlachetniających.
● Oleje syntetyczne składają się z 50-80% z oleju syntetycznego, z domieszką oleju mineralnego i dodatków uszlachetniających.
Olej opisany jako "półsyntetyczny" i "syntetyczny" dzielimy na podgrupy:
● Synthetic Technology - olej syntetyczny 1 generacji
● HC Synthetic - olej syntetyczny 2 generacji
● Hydro Synthetic -olej syntetyczny 3 generacji
● Fully Synthetic - olej syntetyczny 4 generacji
Na początku mamy hydrosyntetyczny olej, który powstaje w wyniku odparowywania ropy naftowej i dalszej jej obróbce w celu m.in usunięcia żywic, siarki, parafiny, azotu i tlenu.
Synthetic Technology = hydrosyntetyczny olej poddany prostej destylacji ropy naftowej w temperaturze 350-500*C przy ciśnieniu 70-200 bar.
HC Synthetic = hydrosyntetyczny olej poddany dwukrotnej destylacji ropy naftowej w temperaturze 350-500*C przy ciśnieniu 70-200 bar. W wyniku tego procesu usuwana jest całkowicie np siarka i zwiększona jest stabilność pracy oleju w ciężkich warunkach.
Hydro Synthetic = hydrosyntetyczny olej poddany wielokrotnej destylacji ropy naftowej w temperaturze 350-500*C przy ciśnieniu 70-200 bar. W wyniku tego procesu usuwana jest całkowicie np siarka i zwiększona jest stabilność pracy oleju w ciężkich warunkach. Olej taki ma parametry bardzo zbliżone do oleju całkowicie syntetycznego
Fully Synthetic = syntetyczny olej powstały z chemicznej obróbki wodoru i tlenku węgla (tlen jest usuwany). Chemiczna baza PAO jest używana nie tylko do produkcji oleju, ale i do pianek, tkanin, obuwia, czy np lakierów. Olej silnikowy PAO nie jest rozpuszczalnikiem, dlatego nie utlenia się, nie podlega starzeniu.
Olej produkowany w technologii syntetycznej, HSB, HC i zawiera taką ilość dodatków, które przekształcają go w produkt zbliżony jakością do tego jaki jest prawdziwy olej syntetyczny. Pesymiści mówią, że prawie wszystkie oleje to oleje mineralne. Teoretycznie mają rację! Teoretycznie, bo jak wspomniałem w procesie produkcji olej się zmienia i nabiera cech oleju syntetycznego, ale nim nie jest! Dlaczego nie produkuje się masowo olejów od razu syntetycznych? Bo tak jest taniej i prościej.
Oleje syntetyczne silnikowe opierają się na PAO (polialfaolefiny) albo na Estrach (oleje stosowane dziś tylko w sporcie wyczynowym), albo na GTL (gas to liquid - oleje najnowszej generacji).
Oleje typu GTL są syntetyczne, choć oparte na przetworzeniu gazu powstałego z ropy naftowej. Przetworzenie opiera się o proces produkcji oleju 3 generacji, choć olej ten jest pozbawiony wad wynikłych produkcji oleju z ropy naftowej.
Dziś klasyfikacja tego oleju do olejów 4 generacji jest dyskusyjna.
Dodatki uszlachetniające olej silnikowy
Nie wszystkie poniższe składniki są zawsze stosowane, nie są to też wszystkie składniki, zamieszam listę najbardziej popularnych:● Detergenty (wapń - CA) - utrzymują silnik w czystości, bez nagaru
● Dyspersanty (wapń - CA) - rozdrobniają osady starego oleju
● Przeciwutleniacze (Fosfor - F, Cynk - Zn ) - opóźniają degradację oleju silnikowego, przez co skuteczniej chronią silnik
● Modyfikatory tarcia (Molibden - Mo) - zmniejszają opór między ruchomymi częściami silnika
● Dodatki przeciwkorozyjne (Magnez - Mg) - zabezpieczają silnik przed korozją zarówno wodną, jak i chemiczną, zwiększa także stabilność termiczną oleju
Czy można sprawdzić jakoś inaczej syntetyczność oleju?
Musimy poszukać w Google "karty charakterystyki" lub po angielsku "datasheet". Szukamy pliku pdf. Musi mieć on określoną zawartość podzieloną na sekcje. Zwykle opis bazy oleju jest w sekcji 13. Interesuje nas tzw "kod odpadu":● 13 02 04 = Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe zawierające związki chlorowo-organiczne
● 13 02 05 = Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe nie zawierające związków chlorowo-organicznych
● 13 02 06 = Syntetyczne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe
● 13 02 08 = Inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe
Syntetyczne oleje muszą mieć kod 13 02 06.
Ważne wskaźniki oleju
TBN = określa liczbę zasadową do neutralizacji kwasów procesu spalania. Wraz z przebiegiem wartość TBN spada znacząco. Ford w silnika zaleca minimum 8 wartości do poprawnej pracy i długich przebiegów. Im wyższa wartość tym lepiej dla silnika.
Viscosity index = wskaźnik lepkości. Określa w jakiej różnicy temperaturze otoczenia, czyli pracy silnika, olej spełnia swoje zadanie. Im wyższa wartość tym lepszy olej i mniejsza różnica lepkości oleju przy dużych rożnicach temperatur.
Four Point = punkt zamarzania, czyli minimalna temperatura pracy oleju. Im niższa wartość tym lepiej, gdyż podczas dużego mrozu można silnik uruchomić bez szkody dla samego silnika. Dla klimatu w Polsce oleje powinny mieć minimum -40*C.
Flash Point = temperatura zapłonu, czyli maksymalna możliwa temperatura silnika. Im wyższa wartość tym lepiej, gdyż olej może punktowo rozgrzać się w silniku do bardzo wysokich temperatur podczas dynamicznej jazdy. Wartości poniżej 200 nie są wskazane dla fanów dynamicznej jazdy.
Jaki więc konkretnie olej typu 5W30 z normą WSS-M2C913-C pasuje do naszych Fordów ?
(brązowe linki pod nazwami wyświetlają kartę charakterystki w plikach pdf dla każdego oleju)(posortowane wg technologii wykonania oleju)
nazwa oleju spełniającego normę dla Forda Fiesty mk6 |
zdjęcie etykiety | technologia oleju | ilość oleju syntetycznego | ilość oleju mineralnego | 100% olej syntetyczny? |
---|---|---|---|---|---|
ARAL HIGHTRONIC F | Synthetic Technology | 5% | 50-75% | ||
DYNAMAX PREMIUM ULTRA F | Synthetic Technology | 70-95% | |||
ELF EVOLUTION 900 SXR | Synthetic Technology | 90% | |||
Ford F FORMULA | Synthetic Technology | 50-75% | |||
ORLEN PLATINUM MAX EXPERT F | Synthetic Technology | 80-85% | |||
TOTAL QUARTZ 9000 FUTURE NFC | Synthetic Technology | do 80% | |||
VALVOLINE SYNPOWER FE | Synthetic Technology | 90% | |||
CASTROL MAGNATEC PROFESSIONAL A5 | HC Synthetic | 50-75% | |||
LIQUI MOLY SPECIAL TEC F | HC Synthetic | 1-5% | 60-80% | ||
Lotos QUAZAR F | HC Synthetic | do 80% | |||
MOTORCRAFT XR SYNTH A5 * | HC Synthetic | do 75% | |||
MOTUL 8100 ECO-NERGY | HC Synthetic | 50-100% | |||
MOTUL SPECIFIC FORD 913D | HC Synthetic | 50-100% | |||
VAICO SPECIAL F | HC Synthetic | 70-80% | |||
MILLERS OILS XF LONG LIFE ECO | Hydro Synthetic | 70-90% | |||
MOBIL SUPER 3000 X1 FORMULA FE | Hydro Synthetic | 70-80% | |||
RAVENOL FDS ** | FullySynthetic PAO |
do 94% | |||
SHELL HELIX ULTRA PROFESSIONAL AF | FullySynthetic GTL |
do 90% | 3% |
* Olej ten jest teoretycznie następcą oleju Formula F. Niestety w niezależnym teście pod względem zużycia elementów silnika przy wysokim obciążeniu wypada najsłabiej ze wszystkich dostępnych na polskim rynku olejów. Przez miesiąc na tym oleju jeździłem i potwierdzam, że przy wysokich obrotach silnik bardzo hałasuje na tym oleju, jakby nie było dobrego smarowania, także silnik bierze olej i może ciec. Po zmianie oleju na Motul problem ustąpił sam.
** Olej zmienił się przez ostatnie 5 lat. Formuła oleju została zmieniona i zwiększył się udział oleju PAO z 60% do 94%. Wśród dodatków nie ma już produktów olejów ropopochodnych. Zmianę potwierdził mi oficjalnie producent oleju.
Olej Forda jest najpopularniejszy, bo stosuje go sam producent. Olej Castrola jest polecanym przez Forda zamiennikiem w katalogach, ale ma złe opinie wśród użytkowników. Motul jest cenionym produktem, tak samo jak Millers,choć ten ostatni nie udostępnia szczegółowych danych o swoim oleju. Ludzie jednak chwalą oba oleje. Kosztują one o 1/3 więcej od produktów Forda i Motorcrafta, który jest produktem niszowym i co ciekawe olej sprzedawany jest dziś tylko w Polsce i we Włoszech i poza tymi krajami jest produktem wycofanym ze sprzedaży.
Dołączam druga tabelę porównującą właściwości techniczne zaprezentowanych olejów
Porównanie właściwości technicznych olejów do Forda Fiesta 2001-2008 | ||||
---|---|---|---|---|
nazwa oleju | TBN | temp. zamrzania | temp. zapłonu | wskaźnik lepkości |
Aral Hightronic F | 9.7 | -42 | 207 | 163 |
Castrol Magnetec Professional A5 | 9.6 | -39 | 207 | 164 |
Dynamax Premium Ultra F | 9.9 | -46 | 196 | 161 |
Elf Evolution 900 SXR | 10 | -36 | 230 | 160 |
Ford F Formula | 9.46 | -38 | 236 | 163 |
Liqui Moly Specjal TEC F | 11.1 | -45 | 220 | 179 |
Lotos Quazar F | 8.0 | -33 | 210 | 160 |
Millers Oils XF Long Life ECO | 10.1 | -45 | 200 | 167 |
Mobil Super 3000 X1 Formula FE | 8.9 | -39 | 192 | 173 |
Motorcraft XR Synth A5 | 9.2 | -39 | 210 | 165 |
Motul 8100 Eco-nergy | 10.1 | -42 | 226 | 164 |
Motul Specyfic Ford 913D | 10.1 | -42 | 226 | 164 |
Orlen Platinium Max Expert F | 9.8 | -30 | 189 | 163 |
Ravernol FDS | 11.18 | -51 | 228 | 163 |
Shell Helix ultra Professional AF | 9.6 | -39 | 192 | 170 |
Total Quartz 9000 Future NFC | 9.8 | -36 | 230 | 169 |
Valvoline Synpower FE | 10 | -48 | 220 | 168 |
Vaico Sepcial F | 9.3 | -45 | 229 | 161 |
Ja polecam olej: Ravenol FDS 5W30.
Silnik na tym oleju jest bardzo elastyczny, ekstremalnie łatwo wkręca się na obroty i nie zużywa ani odrobiny oleju. Na tym oleju silnikowi przybywa mocy.
Do Fiesty należy kupić: silniki 1.3 i 1.6 i 2.0 - 5 litrów oleju. Do silników 1.25 i 1.4 - 4 litry oleju.
Oleje silnikowe - silniki diesla:
Oleje dla silników diesla powinny być olejami wyłącznie 5W30 o specyfikacji WSS-M2C913-D.Do Fiesty należy kupić 4 litry oleju.
Oleje skrzyni biegów
75W90 - specyfikacja WSD-M2C200-C. To jedyny olej zalecany do skrzyni biegów IB5. Instrukcja wymiany oleju w skrzyniach ręcznych IB5. Ford nie polece tej operacji, jednak można go wymienić.Oleje do wyboru dla Fiesty/Fusion. Wszystkie oleje są olejami syntetycznymi (kod odpadu: 13 02 06). I wszystkie są warte polecenia:
Ravenol VSG 75W-90 | Ford 75W-90 | Castrol SYNTRANS 75W-90 |
Do skrzyni biegów Fiesty potrzeba 2,3 litra płynu, ale przy samodzielnej wymianie można wylać ze skrzyni tylko 1,6 litra.
Płyny hamulcowe
Można mieszać ze soba płyny DOT 4 oraz DOT 5.1 Nie można mieszać ich z płynem Super DOT 4.DOT 3 - absolutnie niezalecany płyn hamulcowy!
DOT 4 - Ford zaleca płyn o specyfikacji WSS-M6C57-A2. W 2014 roku Ford wprowadził nowy płyn, tzw super dot4 o specyfikacji WSS-M6C65-A2. Nie można go mieszać z wcześniejszym płynem i oficjalnie nie jest on zalecany doFiesty mk6 wyprodukowanych przed 2008 rokiem. Ja go jednak używam w Fieście z 2007 roku i jedyną różnicą jest lepsze hamowanie po rozgrzaniu hamulców. Mogę polecić nowszy płyn do stosowania w każdej Fieście.
DOT 5.1 - teoretycznie poprawia skuteczność hamowania. Ford nie zaleca stosowania tego płynu, a jego stosowanie może prowadzić uszkodzeń gumowych przewodów hamulcowych. To zalecenie dotyczy teoretycznie każdego samochodu. Stosowanie w Fieście zostawiam chętnym eksperymentatorom.
Do Fiesty należy kupić 1 litr płynu hamulcowego. (jeśli chcemy przepłukać układ to 1,5 litra)
Płyn hamulcowy = płyn dla sprzęgła
Należy pamiętać, że w Fieście płyn hamulcowy także działa w układzie sprzęgła. Gdy kupujemy płyn hamulcowy bez norm Forda, nie zawiera on dodatków pozytywnie wpływajacych na układ sprzęgła. W efekcie gdy auto jest nierozgrzane oraz zimą przy ujemnych temperaturach - sprzęgło może niepoprawnie pracować, sprawiać wrażenie uszkodzonego, szarpać i zużywać się nadmiernie aż do usterki. Dlatego nie polecam, odradzam kupowanie najlepszych płynów hamulcowych nie dostosowanych do norm WSS-M6C65-A2 lub WSS-M6C57-A2!Do Fiesty/Fusion pasują poniższe płyny:
ORGANIKA DOT4 LV | FORD DOT4 LV |
ROWE HIGHTEC BRAKE FLUID DOT 4 LV |
Płyny wspomagania kierownicy
Do Forda Fiesty można stosować płyny o specyfikacji WSS-M2C938-A w kolorze czerwonym (ten sam płyn nadaje się też do automatycznych skrzyń biegów. Nie wolno mieszać ich z płynami w kolorze zielonym, gdyż może dość do nieoczekiwanego zablokowania układu. Zielone płyny są płynami mineralnymi do używania tylko w starych lub zabytkowych autach. Nie warto w przypadku płynu do wspomagania inwestować w drogie zamienniki. Najlepszy jest oryginał Forda.
Do Fiesty należy kupić 1 litr płynu do wspomagania
Płyny chłodnicze
Zalecany jest płyn różowy o specyfikacji WSS-M97B44-D. Nic się nie stanie gdy zalejemy chłodnicę innym płynem w kolorze różowym lub zielonym bez fordowskiej specyfikacji. Nie wolno używać płynów w kolorze niebieskim (tylko do aut zabytkowych) oraz samej wody zwykłej lub destylowanej.Ja zalecam zastosowanie płynu Evans Auto Cool. Jest on drogi, kosztuje prawie 400zł za 5 litrów. Ma tę zaletę, że wrze w temperaturze 180*C, a zamarza przy -40*C, producent gwarantuje jakość do 1mln km, czyli nigdy płynu nie trzeba wymieniać.
W Fordzie Fiesta oraz wielu innych autach robocza temperatura silnika zmienia się od 80 do 95*C w zależności np od stylu jazdy, temperatury zewnętrznej. Układ chłodzi silnik intensywnie przy temperaturze wyższej niż 95*C.
Także dobrym płynem i nie tak kosztownym jest Prestone -37*C. Ma temperarę wrzenia 129*C i te same zalety jak płyn Evans. Obecnie ten płyn mam w swoim aucie.
Wybrane płyny do chłodnic dla Forda Fiesty | ||||
---|---|---|---|---|
nazwa | Evans AutoCool 180 | Prestone | Dynagel 2000 | inne płyny * |
zdjęcie | ||||
temperatura wrzenia | 180*C | 129*C | 110*C | 108*C |
temperatura zamarzania | -40*C | -37*C | -37*C | ~35*C |
Do Fiesty należy kupić 5 litrów płynu chłodniczego. (do silnika 2.0 - 7 litrów)