płyny eksploatacyjne Fiesty mk6Płyny eksploatacyjne Fiesty mk6: olej silnikowy, płyn hamulcowy, płyn wspomagania kierownicy


Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
qr kod

Płyny eksploatacyjne wg specyfikacji Forda. Podaję specyfikację płynów do stosowania, wady i zalety i moje opinie.



Oleje silnikowe



Olej należy wymieniać co 15 tys. km lub co 10 tys km przy jeździe na krótkich odcinkach lub co rok w zależności od sposobu eksploatacji.

Podaję wersję 5W jako najbardziej popularną, ale wersja 0W też jest zalecana. Wersja 10W w polskich warunkach zimowych może już powodować kłopoty.

5w20 - olej, który występuje w katalogu części pod nr specyfikacji WSS-M2C948-B. Teoretycznie pasuje do benzynowych silników 1.25/1.4/1.6. Z drugiej strony Ford nie zaleca stosowania takiego oleju. Przeznaczony jest on dla silników typu ecoboost. Zastosowanie go w Fieście mk6 może uszkodzić silnik.

5w30 - specyfikacja Forda to WSS-M2C913-C. Do stosowania w Fieście niezależnie od silnika. Więcej o polecanych olejach poniżej.

5w40 - Ford zaleca stosowanie tego oleju tylko w wysilonych silnikach mających więcej niż 300 tys. km. Choć zapewnia lepsze smarowanie, dużo mocniej obciąża silnik, pozbawia go mocy i zwiększa zużycie paliwa. Olej musi spełniać specyfikację Forda WSS-M2C913-C.

5w50 lub więcej - absolutnie niezalecane oleje do Fiesty, mogą uszkodzić silnik!


Czy olej syntetyczny jest naprawdę syntetykiem?

Jak się okazuje temat olejów nie jest tematem łatwym, ani przejrzystym. Wybierając nowy olej szukamy zwykle produktu popularnego, taniego lub najlepszego.
Przyjęło się w Polsce pisać, że olej jest np syntetyczny i właściwie wszystkie popularne oleje typu 5w30 mają taki napis. Okazuje się, że nie jest to prawda i aby sprawdzić jak jest w rzeczywistości musimy się przenieść np do niemieckiego sklepu, by na ich rynku odczytać prawdziwą syntetyczną jakość. Dlaczego tam? Ponieważ tylko Niemcy mają najbardziej rygorystyczne przepisy nakazujące pisać prawdę o produktach.

Jak rozróżnić olej syntetyczny od mineralnego?

Składniki oleju silnikowego

● Oleje mineralne składają się w 90-95% z rafinowanej ropy naftowej i dodatków uszlachetniających.
● Oleje półsyntetyczne to oleje syntetyczne I, II, III generacji. Składają się w 50-90% z prztworzonego chemicznie oleju mineralnego i dodatków uszlachetniających.
● Oleje syntetyczne składają się z 50-80% z oleju syntetycznego, z domieszką oleju mineralnego i dodatków uszlachetniających.

Olej opisany jako "półsyntetyczny" i "syntetyczny" dzielimy na podgrupy:

● Synthetic Technology - olej syntetyczny 1 generacji
● HC Synthetic - olej syntetyczny 2 generacji
● Hydro Synthetic -olej syntetyczny 3 generacji
● Fully Synthetic - olej syntetyczny 4 generacji

Na początku mamy hydrosyntetyczny olej, który powstaje w wyniku odparowywania ropy naftowej i dalszej jej obróbce w celu m.in usunięcia żywic, siarki, parafiny, azotu i tlenu.

Synthetic Technology = hydrosyntetyczny olej poddany prostej destylacji ropy naftowej w temperaturze 350-500*C przy ciśnieniu 70-200 bar.

HC Synthetic = hydrosyntetyczny olej poddany dwukrotnej destylacji ropy naftowej w temperaturze 350-500*C przy ciśnieniu 70-200 bar. W wyniku tego procesu usuwana jest całkowicie np siarka i zwiększona jest stabilność pracy oleju w ciężkich warunkach.

Hydro Synthetic = hydrosyntetyczny olej poddany wielokrotnej destylacji ropy naftowej w temperaturze 350-500*C przy ciśnieniu 70-200 bar. W wyniku tego procesu usuwana jest całkowicie np siarka i zwiększona jest stabilność pracy oleju w ciężkich warunkach. Olej taki ma parametry bardzo zbliżone do oleju całkowicie syntetycznego

Fully Synthetic = syntetyczny olej powstały z chemicznej obróbki wodoru i tlenku węgla (tlen jest usuwany). Chemiczna baza PAO jest używana nie tylko do produkcji oleju, ale i do pianek, tkanin, obuwia, czy np lakierów. Olej silnikowy PAO nie jest rozpuszczalnikiem, dlatego nie utlenia się, nie podlega starzeniu.


Olej produkowany w technologii syntetycznej, HSB, HC i zawiera taką ilość dodatków, które przekształcają go w produkt zbliżony jakością do tego jaki jest prawdziwy olej syntetyczny. Pesymiści mówią, że prawie wszystkie oleje to oleje mineralne. Teoretycznie mają rację! Teoretycznie, bo jak wspomniałem w procesie produkcji olej się zmienia i nabiera cech oleju syntetycznego, ale nim nie jest! Dlaczego nie produkuje się masowo olejów od razu syntetycznych? Bo tak jest taniej i prościej.

Oleje syntetyczne silnikowe opierają się na PAO (polialfaolefiny) albo na Estrach (oleje stosowane dziś tylko w sporcie wyczynowym), albo na GTL (gas to liquid - oleje najnowszej generacji).

Oleje typu GTL są syntetyczne, choć oparte na przetworzeniu gazu powstałego z ropy naftowej. Przetworzenie opiera się o proces produkcji oleju 3 generacji, choć olej ten jest pozbawiony wad wynikłych produkcji oleju z ropy naftowej.
Dziś klasyfikacja tego oleju do olejów 4 generacji jest dyskusyjna.

Dodatki uszlachetniające olej silnikowy

Nie wszystkie poniższe składniki są zawsze stosowane, nie są to też wszystkie składniki, zamieszam listę najbardziej popularnych:

● Detergenty (wapń - CA) - utrzymują silnik w czystości, bez nagaru
● Dyspersanty (wapń - CA) - rozdrobniają osady starego oleju
● Przeciwutleniacze (Fosfor - F, Cynk - Zn ) - opóźniają degradację oleju silnikowego, przez co skuteczniej chronią silnik
● Modyfikatory tarcia (Molibden - Mo) - zmniejszają opór między ruchomymi częściami silnika
● Dodatki przeciwkorozyjne (Magnez - Mg) - zabezpieczają silnik przed korozją zarówno wodną, jak i chemiczną, zwiększa także stabilność termiczną oleju

Czy można sprawdzić jakoś inaczej syntetyczność oleju?

Musimy poszukać w Google "karty charakterystyki" lub po angielsku "datasheet". Szukamy pliku pdf. Musi mieć on określoną zawartość podzieloną na sekcje. Zwykle opis bazy oleju jest w sekcji 13. Interesuje nas tzw "kod odpadu":

● 13 02 04 = Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe zawierające związki chlorowo-organiczne
● 13 02 05 = Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe nie zawierające związków chlorowo-organicznych
● 13 02 06 = Syntetyczne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe
● 13 02 08 = Inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe


Syntetyczne oleje muszą mieć kod 13 02 06.

Ważne wskaźniki oleju
 TBN = określa liczbę zasadową do neutralizacji kwasów procesu spalania. Wraz z przebiegiem wartość TBN spada znacząco. Ford w silnika zaleca minimum 8 wartości do poprawnej pracy i długich przebiegów. Im wyższa wartość tym lepiej dla silnika.

Viscosity index = wskaźnik lepkości. Określa w jakiej różnicy temperaturze otoczenia, czyli pracy silnika, olej spełnia swoje zadanie.  Im wyższa wartość tym lepszy olej i mniejsza różnica lepkości oleju przy dużych rożnicach temperatur.

Four Point = punkt zamarzania, czyli minimalna temperatura pracy oleju. Im niższa wartość tym lepiej, gdyż podczas dużego mrozu można silnik uruchomić bez szkody dla samego silnika. Dla klimatu w Polsce oleje powinny mieć minimum -40*C.

Flash Point = temperatura zapłonu, czyli maksymalna możliwa temperatura silnika. Im wyższa wartość tym lepiej, gdyż olej może punktowo rozgrzać się w silniku do bardzo wysokich temperatur podczas dynamicznej jazdy. Wartości poniżej 200 nie są wskazane dla fanów dynamicznej jazdy.

Jaki więc konkretnie olej typu 5W30 z normą WSS-M2C913-C pasuje do naszych Fordów ?

(brązowe linki pod nazwami wyświetlają kartę charakterystki w plikach pdf dla każdego oleju)
(posortowane wg technologii wykonania oleju)


nazwa oleju spełniającego
normę dla Forda Fiesty mk6
zdjęcie etykiety technologia oleju ilość oleju syntetycznego ilość oleju mineralnego 100% olej
syntetyczny?
ARAL HIGHTRONIC F . Synthetic Technology 5% 50-75% nie
DYNAMAX PREMIUM ULTRA F . Synthetic Technology nie 70-95% nie
ELF EVOLUTION 900 SXR . Synthetic Technology nie 90% nie
Ford F FORMULA . Synthetic Technology nie 50-75% nie
ORLEN PLATINUM MAX EXPERT F . Synthetic Technology nie 80-85% nie
TOTAL QUARTZ 9000 FUTURE NFC . Synthetic Technology nie do 80% nie
VALVOLINE SYNPOWER FE . Synthetic Technology nie 90% nie
CASTROL MAGNATEC PROFESSIONAL A5 . HC Synthetic nie 50-75% nie
LIQUI MOLY SPECIAL TEC F . HC Synthetic 1-5% 60-80% nie
Lotos QUAZAR F lotos HC Synthetic nie do 80% nie
MOTORCRAFT XR SYNTH A5 * . HC Synthetic nie do 75%  nie
MOTUL 8100 ECO-NERGY . HC Synthetic nie 50-100% nie
MOTUL SPECIFIC FORD 913D . HC Synthetic nie 50-100% nie
VAICO SPECIAL F . HC Synthetic nie 70-80% nie
MILLERS OILS XF LONG LIFE ECO . Hydro Synthetic nie 70-90% nie
MOBIL SUPER 3000 X1 FORMULA FE . Hydro Synthetic nie 70-80% nie
RAVENOL FDS ** . FullySynthetic
PAO
do 94% nie tak
SHELL HELIX ULTRA PROFESSIONAL AF . FullySynthetic
GTL
do 90% 3% tak


* Olej ten jest teoretycznie następcą oleju Formula F. Niestety w niezależnym teście pod względem zużycia elementów silnika przy wysokim obciążeniu wypada najsłabiej ze wszystkich dostępnych na polskim rynku olejów. Przez miesiąc na tym oleju jeździłem i potwierdzam, że przy wysokich obrotach silnik bardzo hałasuje na tym oleju, jakby nie było dobrego smarowania, także silnik bierze olej i może ciec. Po zmianie oleju na Motul problem ustąpił sam.

** Olej zmienił się przez ostatnie 5 lat. Formuła oleju została zmieniona i zwiększył się udział oleju PAO z 60% do 94%. Wśród dodatków nie ma już produktów olejów ropopochodnych. Zmianę potwierdził mi oficjalnie producent oleju.

Olej Forda jest najpopularniejszy, bo stosuje go sam producent. Olej Castrola jest polecanym przez Forda zamiennikiem w katalogach, ale ma złe opinie wśród użytkowników. Motul jest cenionym produktem, tak samo jak Millers,choć ten ostatni nie udostępnia szczegółowych danych o swoim oleju. Ludzie jednak chwalą oba oleje. Kosztują one o 1/3 więcej od produktów Forda i Motorcrafta, który jest produktem niszowym i co ciekawe olej sprzedawany jest dziś tylko w Polsce i we Włoszech i poza tymi krajami jest produktem wycofanym ze sprzedaży.

Dołączam druga tabelę porównującą właściwości techniczne zaprezentowanych olejów

Porównanie właściwości technicznych olejów do Forda Fiesta 2001-2008
nazwa oleju TBN temp. zamrzania temp. zapłonu wskaźnik lepkości
Aral Hightronic F 9.7 -42 207 163
Castrol Magnetec Professional A5 9.6 -39 207 164
Dynamax Premium Ultra F 9.9 -46 196 161
Elf Evolution 900 SXR 10 -36 230 160
Ford F Formula 9.46 -38 236 163
Liqui Moly Specjal TEC F 11.1 -45 220 179
Lotos Quazar F 8.0 -33 210 160
Millers Oils XF Long Life ECO 10.1 -45 200 167
Mobil Super 3000 X1 Formula FE 8.9 -39 192 173
Motorcraft XR Synth A5 9.2 -39 210 165
Motul 8100 Eco-nergy 10.1 -42 226 164
Motul Specyfic Ford 913D 10.1 -42 226 164
Orlen Platinium Max Expert F 9.8 -30 189 163
Ravernol FDS 11.18 -51 228 163
Shell Helix ultra Professional AF 9.6 -39 192 170
Total Quartz 9000 Future NFC 9.8 -36 230 169
Valvoline Synpower FE 10 -48 220 168
Vaico Sepcial F 9.3 -45 229 161


Ja polecam olej: Ravenol FDS 5W30.

Silnik na tym oleju jest bardzo elastyczny, ekstremalnie łatwo wkręca się na obroty i nie zużywa ani odrobiny oleju. Na tym oleju silnikowi przybywa mocy.

Do Fiesty należy kupić: silniki 1.3 i 1.6 i 2.0 - 5 litrów oleju. Do silników 1.25 i 1.4 - 4 litry oleju.

Oleje silnikowe - silniki diesla:

Oleje dla silników diesla powinny być olejami wyłącznie 5W30 o specyfikacji WSS-M2C913-D.
Do Fiesty należy kupić 4 litry oleju.

Oleje skrzyni biegów

75W90 - specyfikacja WSD-M2C200-C. To jedyny olej zalecany do skrzyni biegów IB5. Instrukcja wymiany oleju w skrzyniach ręcznych IB5. Ford nie polece tej operacji, jednak można go wymienić.


Oleje do wyboru dla Fiesty/Fusion. Wszystkie oleje są olejami syntetycznymi (kod odpadu: 13 02 06). I wszystkie są warte polecenia:

Ravenol VSG 75W-90 Ford 75W-90 Castrol SYNTRANS 75W-90
 ravenol 75w90 ford 75w90 castrol 75w90


Do skrzyni biegów Fiesty potrzeba 2,3 litra płynu, ale przy samodzielnej wymianie można wylać ze skrzyni tylko 1,6 litra.

Płyny hamulcowe

Można mieszać ze soba płyny DOT 4 oraz DOT 5.1 Nie można mieszać ich z płynem Super DOT 4.

DOT 3 - absolutnie niezalecany płyn hamulcowy!

DOT 4 - Ford zaleca płyn o specyfikacji WSS-M6C57-A2. W 2014 roku Ford wprowadził nowy płyn, tzw super dot4 o specyfikacji WSS-M6C65-A2. Nie można go mieszać z wcześniejszym płynem i oficjalnie nie jest on zalecany doFiesty mk6 wyprodukowanych przed 2008 rokiem. Ja go jednak używam w Fieście z 2007 roku i jedyną różnicą jest lepsze hamowanie po rozgrzaniu hamulców. Mogę polecić nowszy płyn do stosowania w każdej Fieście.

DOT 5.1 - teoretycznie poprawia skuteczność hamowania. Ford nie zaleca stosowania tego płynu, a jego stosowanie może prowadzić uszkodzeń gumowych przewodów hamulcowych. To zalecenie dotyczy teoretycznie każdego samochodu. Stosowanie w Fieście zostawiam chętnym eksperymentatorom.

Do Fiesty należy kupić 1 litr płynu hamulcowego. (jeśli chcemy przepłukać układ to 1,5 litra)

Płyn hamulcowy = płyn dla sprzęgła

Należy pamiętać, że w Fieście płyn hamulcowy także działa w układzie sprzęgła. Gdy kupujemy płyn hamulcowy bez norm Forda, nie zawiera on dodatków pozytywnie wpływajacych na układ sprzęgła. W efekcie gdy auto jest nierozgrzane oraz zimą przy ujemnych temperaturach - sprzęgło może niepoprawnie pracować, sprawiać wrażenie uszkodzonego, szarpać i zużywać się nadmiernie aż do usterki. Dlatego nie polecam, odradzam kupowanie najlepszych płynów hamulcowych nie dostosowanych do norm WSS-M6C65-A2 lub WSS-M6C57-A2!

Do Fiesty/Fusion pasują poniższe płyny:

ORGANIKA DOT4 LV FORD DOT4 LV ROWE HIGHTEC BRAKE
FLUID DOT 4 LV
organika dot4 ford dot4 rowe dot4


Płyny wspomagania kierownicy


Do Forda Fiesty można stosować płyny o specyfikacji WSS-M2C938-A w kolorze czerwonym (ten sam płyn nadaje się też do automatycznych skrzyń biegów. Nie wolno mieszać ich z płynami w kolorze zielonym, gdyż może dość do nieoczekiwanego zablokowania układu. Zielone płyny są płynami mineralnymi do używania tylko w starych lub zabytkowych autach. Nie warto w przypadku płynu do wspomagania inwestować w drogie zamienniki. Najlepszy jest oryginał Forda.

Do Fiesty należy kupić 1 litr płynu do wspomagania

Płyny chłodnicze

Zalecany jest płyn różowy o specyfikacji WSS-M97B44-D. Nic się nie stanie gdy zalejemy chłodnicę innym płynem w kolorze różowym lub zielonym bez fordowskiej specyfikacji. Nie wolno używać płynów w kolorze niebieskim (tylko do aut zabytkowych) oraz samej wody zwykłej lub destylowanej.
Ja zalecam zastosowanie płynu Evans Auto Cool. Jest on drogi, kosztuje prawie 400zł za 5 litrów. Ma tę zaletę, że wrze w temperaturze 180*C, a zamarza przy -40*C, producent gwarantuje jakość do 1mln km, czyli nigdy płynu nie trzeba wymieniać.
W Fordzie Fiesta oraz wielu innych autach robocza temperatura silnika zmienia się od 80 do 95*C w zależności np od stylu jazdy, temperatury zewnętrznej. Układ chłodzi silnik intensywnie przy temperaturze wyższej niż 95*C.

Także dobrym płynem i nie tak kosztownym jest Prestone -37*C. Ma temperarę wrzenia 129*C i te same zalety jak płyn Evans. Obecnie ten płyn mam w swoim aucie.

Wybrane płyny do chłodnic dla Forda Fiesty
nazwa Evans AutoCool 180 Prestone Dynagel 2000 inne płyny *
zdjęcie evans prestone dynagel nie
temperatura wrzenia 180*C 129*C 110*C 108*C
temperatura zamarzania -40*C -37*C -37*C ~35*C
* inne płyny = wszystkie płyny dostępne w supermarketach i stacjonarnych sklepach motoryzacyjnych


Do Fiesty należy kupić 5 litrów płynu chłodniczego. (do silnika 2.0 - 7 litrów)


wróć do góry strony