Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Porady i ciekawostki >>> Porady techniczne

płyny eksploatacyjne Fiesty mk6płyny eksploatacyjne Fiesty mk6
specyfikacje Forda: olej silnikowy, płyn hamulcowy, płyn wspomagania kierownicy

Płyny eksploatacyjne Fiesty mk6 wg specyfikacji Forda. Podaję specyfikację płynów do stosowania, wady i zalety i moje opinie:

Oleje silnikowe - silniki benzynowe:

Olej należy wymieniać co 15 tys. km lub co 10 tys km przy jeździe na krótkich odcinkach lub co rok w zależności od sposobu eksploatacji.

Podaję wersję 5W jako najbardziej popularną, ale wersja 0W też jest zalecana. Wersja 10W w polskich warunkach zimowych może już powodować kłopoty.

5w20 - olej, który występuje w katalogu części pod nr specyfikacji WSS-M2C948-B. Teoretycznie pasuje do benzynowych silników 1.25/1.4/1.6. Z drugiej strony Ford nie zaleca stosowania takiego oleju. Przeznaczony jest on dla silników typu ecoboost. Zastosowanie go w Fieście mk6 może uszkodzić silnik.

5w30 - specyfikacja Forda to WSS-M2C913-C. Do stosowania w Fieście niezależnie od silnika. Więcej o polecanych olejach poniżej.

5w40 - Ford zaleca stosowanie tego oleju tylko w wysilonych silnikach mających więcej niż 300 tys. km. Choć zapewnia lepsze smarowanie, dużo mocniej obciąża silnik, pozbawia go mocy i zwiększa zużycie paliwa. Olej musi spełniać specyfikację Forda WSS-M2C913-C.

5w50 lub więcej - absolutnie niezalecane oleje do Fiesty, mogą uszkodzić silnik!

Mało popularne informacje o olejach, czy olej syntetyczny jest naprawdę syntetykiem?

Jak się okazuje temat olejów nie jest tematem łatwym, ani przejrzystym.  Wybierając nowy olej szukamy zwykle produktu popularnego, taniego lub najlepszego.
Przyjęło się w Polsce pisać, że olej jest np syntetyczny i właściwie wszystkie popularne oleje typu 5w30 mają taki napis. Okazuje się, że nie jest to prawda i aby sprawdzić jak jest w rzeczywistości musimy się przenieść np do niemieckiego sklepu online, by na ich rynku odczytać prawdziwą syntetyczną jakość. Dlaczego tam? Ponieważ w Europie Niemcy mają najbardziej rygorystyczne przepisy nakazujące pisać prawdę o produktach.
 

Jak rozróżnić olej syntetyczny od mineralnego?

Jak wspomniałem należy sprawdzić jak opisany jest "syntetyczny" olej sprzedawany na rynek niemiecki. Zwykle ma on napisy:

  • Synthetic Technology - olej syntetyczny 1 generacji
  • HC Synthetic olej syntetyczny 2 generacji
  • Hydro Synthetic Based  olej syntetyczny 3 generacji
  • Fully Synthetic - olej syntetyczny 4 generacji

Oznacza to, iż jest produkowany w technologii syntetycznej, HSB, HC i zawiera taką ilość dodatków, które przekształcają go w produkt zbliżony jakością do tego jaki jest prawdziwy olej syntetyczny. Pesymiści mówią, że prawie wszystkie oleje to oleje mineralne. Teoretycznie mają rację! Teoretycznie, bo jak wspomniałem w procesie produkcji olej się zmienia i nabiera cech oleju syntetycznego, ale nim nie jest!
Dlaczego nie produkuje się masowo olejów od razu syntetycznych? Bo tak jest taniej i prościej. Oleje całkowicie syntetyczne kosztują nawet 3x więcej niż pozostałe. Im wyższa generacja, tym olej jest bardziej syntetyczny w swoim składzie.

Czy można sprawdzić to jakoś inaczej?

Musimy poszukać w Google "karty charakterystyki" lub po angielsku "datasheet". Szukamy pliku pdf. Musi mieć on określoną zawartość podzieloną na sekcje. Zwykle opis bazy oleju jest w sekcji 13, choć czasem może być gdzie indziej (np Shell ma to w sekcji 8). Interesuje nas opis lub tzw kod odpadu:

  • 13 02 04 Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe zawierające związki chlorowo-organiczne
  • 13 02 05 Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe nie zawierające związków chlorowo-organicznych
  • 13 02 06 Syntetyczne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe


Jaki więc konkretnie olej typu 5W30 pasuje do naszych Fordów?


nazwa oleju spełniającego
normę dla Forda Fiesty mk6
zdjęcie etykiety technologia oleju generacja
oleju
kod odpadu 100% olej
syntetyczny?
ARAL HIGHTRONIC F Synthetic Technology 1 05 nie
CASTROL MAGNATEC PROFESSIONAL A5 HC Synthetic 2 05 nie
DYNAMAX PREMIUM ULTRA F Synthetic Technology 1 05 nie
ELF EVOLUTION 900 SXR Synthetic Technology 1 05 nie
Ford F FORMULA Synthetic Technology 1 05 nie
LIQUI MOLY SPECIAL TEC F HC Synthetic 2 05 nie
MILLERS OILS XF LONG LIFE ECO FullySynthetic 4 06 tak
MOBIL SUPER 3000 X1 FORMULA FE Hydro Synthetic Based 3 05 nie
MOTOCRAFT XR SYNTH A5 * HC Synthetic 2 05 nie
MOTUL 8100 ECO-NERGY HC Synthetic 2 05 nie
MOTUL SPECIFIC FORD 913D HC Synthetic 2 05 nie
ORLEN PLATINUM MAX EXPERT F Synthetic Technology 1 05 nie
RAVENOL FDS FullySynthetic 4 06 tak
SHELL HELIX ULTRA PROFESSIONAL AF FullySynthetic 4 06 tak
TOTAL QUARTZ 9000 FUTURE NFC Synthetic Technology 1 05 nie
VAICO SPECIALl F HC Synthetic 2 05 nie
VALVOLINE SYNPOWER FE Synthetic Technology 1 05 nie


* Olej ten jest następcą oleju Formula F. Niestety w niezależnym teście pod względem zużycia elementów silnika przy wysokim obciążeniu wypada najsłabiej ze wszystkich dostępnych na polskim rynku olejów. Przez miesiąc na tym oleju jeździłem i potwierdzam, że przy wysokich obrotach silnik bardzo hałasuje na tym oleju, jakby nie było dobrego smarowania, także silnik bierze olej i może ciec. Po zmianie oleju na Motul problem ustąpił sam.

Olej Forda jest najpopularniejszy, bo stosuje go sam producent. Olej Castrola jest polecanym przez Forda zamiennikiem w katalogach, ale ma złe opinie wśród użytkowników. Motul jest cenionym produktem, tak samo jak Millers, choć ten ostatni nie udostępnia szczegółowych danych o swoim oleju. Ludzie jednak chwalą oba oleje. Kosztują one o 1/3 więcej od produktów Forda i Motorcrafta, który jest produktem niszowym i co ciekawe olej sprzedawany jest dziś tylko w Polsce i we Włoszech i poza tymi krajami jest produktem wycofanym ze sprzedaży.

Ja polecam olej: Motul 8100 Eco-nergy 5W30.

Do Fiesty należy kupić: silniki 1.3 i 1.6 i 2.0 - 5 litrów oleju. Do silników 1.25 i 1.4 - 4 litry oleju.

Oleje silnikowe - silniki diesla:

Oleje dla silników diesla powinny być olejami wyłącznie 5W30 o specyfikacji WSS-M2C913-D.
Do Fiesty należy kupić 4 litry oleju.

Oleje skrzyni biegów:

75W90 - specyfikacja WSD-M2C200-C. To jedyny olej zalecany do skrzyni biegów IB5. Z racji nie wymieniania tego oleju w skrzyni biegów, stosowany tylko jako dolewka. Ford odradza wymianę oleju w skrzyniach.

Płyny hamulcowe:

Można mieszać ze soba płyny DOT 4 oraz DOT 5.1 Nie można mieszać ich z płynem Super DOT 4.

DOT 3 - absolutnie niezalecany płyn hamulcowy!

DOT 4 - Ford zaleca płyn o specyfikacji WSS-M6C57-A2. W 2014 roku Ford wprowadził nowy płyn, tzw super dot4 o specyfikacji WSS-M6C65-A2. Nie można go mieszać z wcześniejszym płynem i oficjalnie nie jest on zalecany do Fiesty mk6 wyprodukowanych przed 2008 rokiem. Ja go jednak używam w Fieście z 2007 roku i jedyną różnicą  jest lepsze hamowanie po rozgrzaniu hamulców.  Mogę polecić nowszy płyn do stosowania w każdej Fieście.

DOT 5.1 - teoretycznie poprawia skuteczność hamowania. Ford nie zaleca stosowania tego płynu, a jego stosowanie może prowadzić uszkodzeń gumowych przewodów hamulcowych. To zalecenie dotyczy teoretycznie każdego samochodu. Tu jednak moja uwaga, że stosowałem go w moim poprzednim aucie Deawoo Lanosie, przy całkowicie seryjnym układzie hamulcowym i też wbrew zaleceniom. Nic się złego nie działo z układem hamulcowym, a jakość hamowania bardzo się poprawiła. Stosowanie w Fieście zostawiam chętnym eksperymentatorom.
Do Fiesty należy kupić 3 litry płynu.

Płyny wspomagania kierownicy:

Do Forda Fiesty można stosować płyny o specyfikacji WSS-M2C938-A w kolorze czerwonym (ten sam płyn nadaje się też do automatycznych skrzyń biegów. Nie wolno mieszać ich z płynami w kolorze zielonym, gdyż może dość do nieoczekiwanego zablokowania układu. Zielone płyny są płynami mineralnymi do używania tylko w starych lub zabytkowych autach.
Do Fiesty należy kupić 1 litr płynu

Płyny chłodnicze:

Zalecany jest płyn różowy o specyfikacji WSS-M97B44-D. Nic się nie stanie gdy zalejemy chłodnicę innym płynem w kolorze różowym lub zielonym bez fordowskiej specyfikacji. Nie wolno używać płynów w kolorze niebieskim (tylko do aut zabytkowych) oraz samej wody zwykłej lub destylowanej.
Ja zalecam zastosowanie płynu Evans Auto Cool. Nie jest on tani, bo kosztuje prawie 400zł za 5 litrów. Ta tę zaletę, że wrze w temperaturze 180*C, a zamarza przy -40*C. Jest to odmiana do silników współczesnych, syntetyczna i producent gwarantuje jakość do 1mln km, czyli nigdy płynu nie trzeba wymieniać. Ważną kwestią eksploatacyjną jest zakres temperatur pracy standardowych płynów za kilkadziesiąt złotych. Wynosi on maksymalnie 120*C. W Fordzie Fiesta oraz wielu innych autach robocza temperatura silnika zmienia się od 80 do 95*C w zależności np od stylu jazdy, temperatury zewnętrznej. Układ chłodzi silnik intensywnie przy temperaturze wyższej niż 95*C i gdy temperatura przekracza tę granicę stale oznacza kłopoty z silnikiem (zwykle uszczelka pod głowicą jest do wymiany).
Do Fiesty należy kupić 5 litrów płynu. (do silnika 2.0 - 7 litrów)