Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Moduł komfortu GEM Fiesty mk6, dokładny opis modułu, test GEM Fiesty
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
W Fordzie Fiesta mk6 można samodzielnie sprawdzić działanie wszystkich elementów instalacji elektrycznych, którą nadzoruje główny komputer pojazdu. W tym celu należy wykonać test GEM. Jest to moduł komfortu.
W samochodzie znajduje się on na wysokości lewego kolana kierowcy, za deską rozdzielczą, przykręcony jest dwoma śrubami. Numer części jest napisany prostopadle do wszystkich innych napisów.
Fiesta w zależności od wersji wyposażeniowej miała cztery wersje tego typu komputera. Różniły się ona możliwościami. W przypadku, gdy użytkownik auta chciałby dodać autu funkcję, której nie było, zwykle musi wymienić również moduł
komputera. Numery modułów mogą być dowolne, poza przedostatnią literą A, B, C, lub D. Im wyższa litera tym bardziej zaawansowany komputer. Ford Fiesta i Ford Fusion miały taki sam układ GEM.
Techniczne dane modułu komfortu GEM Fiesty:
procesor: Siemens MC9S12B128 16bit 25MHz
pamięć operacyjna: 4KB RAM
dysk: 128KB flash
Prędkość transmisji danych: 125KB/s
Nie ma możliwości "dolutowania" większości brakujących pinów modułów GEM
uboższych w wyposażenie. GEM nie różni się tylko wyjściami, ale i oprogramowaniem zapisanym w pamięci wewnętrznej. Tej nie da się zmienić. Można jedynie włączyć i wyłączyć pewne opcje, które zapisywane są w tzw buforze danych. Niestety bufor ten ma ograniczony cykl zapisów, co przekłada się na brak możliwości zapisu po przekroczeniu
jakiejś wewnętrznej liczby operacji. Brak mi wiedzy, czy i jak można to ograniczenie usunąć.
Zakres pracy GEM dla aut przedliftingowych do 10.2005 przedstawia poniższa tabela:
funkcje GEM: Fiesta 2001-2005 | Ax | Bx | Cx | Dx |
---|---|---|---|---|
Oświetlenie | ||||
oświetlenie wewnętrzne proste | ||||
oświetlenie wewnętrzne z regulacją jasności | ||||
Szyby i wycieraczki | ||||
ogrzewanie przedniej szyby | ||||
ogrzewanie tylnej szyby | ||||
wycieraczki przednie | ||||
wycieraczki tylne | ||||
wycieraczki tylne na wstecznym biegu | ||||
Zamki, centralny zamek | ||||
informacja o otwartych drzwiach | ||||
ryglowanie zamków w kluczyku | ||||
centralny zamek w kluczyku | ||||
centralny zamek w pilocie | ||||
funkcja podwójnego ryglowania | ||||
programowanie pilota centralnego zamka | ||||
otwieranie bagażnika przyciskiem na desce rozdzielczej | ||||
otwieranie bagażnika z pilota | ||||
Inne funkcje GEM | ||||
alarm (możliwość instalacji zewnętrznego alarmu) | ||||
zabezpieczenie akumulatora przed rozładowaniem | ||||
diagnostyka |
Zakres pracy GEM dla aut poliftingowych od 10.2005 przedstawia poniższa tabela:
Wersji Dx brak (jest wyłącznie dla Japonii, ale jest zupełnie niekompatybilna w Europie)funkcje GEM: Fiesta 2005 - 2008 | Ax | Bx | Cx |
---|---|---|---|
Oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne | |||
oświetlenie wewnętrzne z regulacją jasności | |||
oświetlenie wewnętrzne samowyłączające się z opóźnieniem po zamknięciu auta | |||
oświetlenie wewnętrzne samowłączające się przy otwarciu auta, przed otwarciem drzwi | |||
oświetlenie zewnętrzne samowłączające się przy otwarciu auta, przed otwarciem drzwi | |||
kierunkowskazy, światła awaryjne, światła awaryjnego hamowania | |||
opóźnienie wyłączania reflektorów | |||
automatyczne światła | |||
informacja o zapalonych światłach przy otwartych drzwiach | |||
Szyby | |||
ogrzewanie przedniej szyby | |||
ogrzewanie tylnej szyby | |||
Wycieraczki | |||
wycieraczki przednie | |||
wycieraczki tylne | |||
wycieraczki tylnena wstecznym biegu | |||
czujnik deszczu | |||
Zamki, centralny zamek | |||
ryglowanie zamków w kluczyku | |||
centralny zamek w kluczyku | |||
centralny zamek w pilocie | |||
centralny zamek w pilocie, funkcja podwójnego ryglowania | |||
programowanie pilota centralnego zamka | |||
programowanie dodatkowych kluczyków | |||
otwieranie bagażnika przyciskiem na desce rozdzielczej | |||
otwieranie bagażnika z pilota | |||
automatyczne składanie/rozkładanie lusterek | |||
funkcja ręcznego zamykania drzwi po ruszeniu | |||
funkcja automatycznego zamykania drzwi po ruszeniu ¹ | |||
informacja o otwartych drzwiach | |||
Inne funkcje GEM | |||
alarm (możliwość instalacji zewnętrznego alarmu) | |||
czujnik niezapiętego pasa kierowcy ² | |||
zabezpieczenie akumulatora przed rozładowaniem | |||
diagnostyka i tryb diagnostyczny |
¹ Oficjalnie funkcja wyłączona na rynek europejski. Możliwość aktywacji dla układu centralnego zamka.
² Oficjalnie funkcja wyłączona na rynek europejski. Możliwość aktywacji, części pasują z Forda Cmax. Potrzeba też wersji zegarów z komputerem pokładowym Fiesty.
Różnice numerów GEM przed liftingiem i po liftingu.
GEM Forda Fiesty mk6 przez liftingiem od 10.2001 do 05.2004 ma numer 2S6T-15K600-xx
GEM dla Forda Fiesty mk6 przez liftingiem od 06.2004 do 10.2005 ma numer 4S6T-15K600-xx
GEM dla Forda Fiesty mk6 po liftingu od 11.2005 do 09.2008 ma numer 6S6T-15K600-xx
xx = numer końcówki modułu GEM z tabel powyżej.
GEM a elektrycznie składane lusterka, komentarz:
W odpowiedzi na pytania o funkcję automatycznego składania lusterek w układzie GEM, odpowiadam,
iż jest to funkcja przypisana do centralnego zamka dla tylko modeli z lat 2005-2008. Nie każda Fiesta musi taką funkcję posiadać, ale może. Zależne jest to od kilka rzeczy: 7pin lusterka z taką funkcją, wiązki elektrycznej 7pin oraz
uaktywnionej takiej opcji w ustawieniach centralnego zamka, modułu GEM.
Wersje samochodu Ghia/Sport/ST mają wiązkę 7pin fabrycznie przeciągniętą, fabrycznie lusterka 7pin to był ich standard . Wersje Ambiente/Trend powinny
mieć wiązkę 7pin w standardzie. Lusterka zewnętrzne były sprzedawane w wielu opcjach dla tych wersji. Wersja podstawowa "Fiesta" nie ma wiązki elektrycznej dla lusterek.
Niemożliwa jest instalacja automatycznie składających się lusterek w autach bez fabrycznego centralnego zamka.
Test GEM Forda Fiesta
Aby uaktywnić tryb serwisowy i wykonać test gem musimy:
- wyłączyć zapłon
- wyłączyć wszystkie pozostałe odbiorniki prądu
- zaciągnąć ręczny hamulec
- włączyć bieg jałowy
- zamknąć drzwi
Procedura uruchomienia testu GEM:
- Nacisnąć i przytrzymać przycisk ogrzewania tylnej szyby
- Włączyć zapłon
- Zwolnić przytrzymywany przycisk ogrzewania tylnej szyby
- Nacisnąć przycisk ogrzewania tylnej szyby 8x w czasie maksymalnym 6s
Jeśli wszystko będzie ok, zapalą się kierunkowskazy i zgasną.
Test GEM polega na uruchomieniu różnych podzespołów auta takich jak:
- Światła awaryjne
- Ostrzeżenie "włączone światła"
- Przednia wycieraczka
- Przednie spryskiwacze
- Tylna wycieraczka
- Tylny spryskiwacz
- Otwieranie/zamykanie drzwi/drzwi tyłu nadwozia
- Centralne ryglowanie
- Otwieranie/zamykanie pokrywy komory silnika
- Włącznik przednich świateł przeciwmgielnych
- Włącznik tylnych świateł przeciwmgielnych
- Ogrzewana szyba tylna
- Ogrzewana przednia szyba
Włączenie któregoś z powyższych komponentów powoduje potwierdzenie kierunkowskazami i brzęczyk.
20s nieaktywnośći od ostatniego testu automatycznie wyłącza tryb testowy, potwierdzi to 3x brzęczyk.
Tuning GEM, download ELM-FFN PL
To jest komputer, więc jak każdy inny można go zaprogramować wg własnego
uznania. Służy do tego program ELM-FFN, działający pod Windows np w laptopie.
Podłącza się laptop odpowiednim kablem przez adapter ELM327 do złącza OBDII w
samochodzie. Program jest niestety po Rosyjsku. Istnieje polskie tłumaczenie,
które wykonywała osoba o pseudonimie Dirty.73.
ELM-FFN PL - archiwum rar 20MB z opisem wewnątrz pliku jakie auta obsługuje.
Oczywiście wszelkie zmiany robimy na własną odpowiedzialność. Może coś nie wyjść i wówczas czeka nas zakup nowego układu GEM lub/i zegarów oraz konieczność zaprogramowania kluczyków od nowa.
Co ten program do tuningu komputera umożliwia?
Oto najważniejsze funkcje do aktywacji:
- otwieranie bagażnika z pilota- sterowanie centralnego zamka z pilota
- czujnik deszczu/światła ²
- podgrzewanie przedniej szyby ²
- automatyczne włączanie reflektorów ²
- włączenie świateł awaryjnych przy ostrym hamowaniu
- uruchomienie wycieraczek razem ze spryskiwaczem
- dodatkowy ruch wycieraczek (tzw. 'docierka')
- uruchomienie tylnej wycieraczki przy włączeniu wstecznego biegu
- ostrzeżenie o niezapiętych pasach ³
- sygnalizacja wstecznego biegu (brzęczyk)
- automatyczne składanie lusterek przy zamykaniu ²
- otwieranie tylko drzwi kierowcy lub wszystkich
- zamknięcie centralnego zamka po ruszeniu
- chwilowe zużycie paliwa w opcjach komputera zegarów
² Zadziała tylko gdy owe składniki wyposażenia istnieją w samochodzie.
³ Brakuje tego w Fiestach mk6 na rynek europejski. Dokupić trzeba cześć z czujnikiem pasów z Cmaxa mk1.
Opis różnych ciekawych funkcji GEM Fiesty
Oświetlenie powitalne
Jest to automatyczne załączenie się świateł pozycyjnych w momencie otworzenia z pilota samochodu. Zapalają się na 25s i samoczynnie gasną. Po wejściu do auta można je wyłączyć wcześniej np wrzucając bieg wsteczny.Opóźnione wyłączenie reflektorów
Gdy kończymy jazdę, to przed wyłączeniem świateł mijania możemy na postoju włączyć światła długie lub ustawić przełącznik oświetlenia na "Auto". Po wyjęciu kluczyka przez 30s będą świecić światła mijania i samoczynnie zgasną po zaryglowaniu Fiesty.Ogrzewanie przedniej szyby
Jednorazowo ogrzewanie może działać maksymalnie 4min. Po tym czasie GEM automatycznie wyłącza funkcję. Jej ponowne załączenie możliwe jest dopiero 60s później (jak obwód ostygnie).Ogrzewanie tylnej szyby
Jednorazowo ogrzewanie może działać maksymalnie 14min. Po tym czasie GEM automatycznie wyłącza funkcję. Jej ponowne załączenie możliwe jest dopiero 60s później (jak obwód ostygnie).Centralny zamek
Jeśli po otworzeniu drzwi pilotem nie zostaną fizycznie otworzone żadne drzwi, automatyka samoczynnie je zamknie ponownie po upływie 45s. W samochodach niewyposażonych w komputer zegarów można ustawić funkcję podwójnego ryglowania tylko odpowiednio kodując pilot. W samochodach z komputerem jest prościej, gdyż ustawia się odpowiednią opcję w menu zegarów.Wycieraczki, czujnik deszczu
wycieraczki w samochodzie mają tryb pracy przerywanej w 6-stopniowej skali. Oznaczenia są mylące, ponieważ:1 = najszybsza praca, co1s
2 = praca co 3,5s
3 = praca co 6s
4 = praca co 9,5s
5 = praca co 15,5s
6 = najwolniejsza praca co 22s
Przy zainstalowanym czujniku deszczu schemat oznaczeń jest podobny, z tymże pracę określa już stopień opadów deszczu, którego automatyka działa tylko w tym 6-stopniowym trybie. Jednak z własnego doświadczenia mogę tak radzić:
5-6 = bardzo mała czułość, zupełnie nie sprawdza się przy minimalnych opadach
4 = czułość czujnika wystarczająca do codziennej jazdy
3 = spora czułość, tylko na silne opady deszczu
1-2 = przez dwa lata jazdy autem ani razu nie była potrzebna praca w tej prędkości.
Oszczędzanie akumulatora
Samochód samoczynnie wyłącza oświetlenie wewnątrz auta po upływie 10 minut przy otwartych drzwiach lub po 30 minutach po zamknięciu drzwi. Po 60 minutach samoczynnie wyłącza się radio. Nieużywane auto przez co najmniej 23 dni można otworzyć wyłącznie za pomocą kluczyka, automat pilota nie zadziała. Samochód nieużywany przez 5-22 dni można otworzyć pilotem naciskając przycisk otwarcia na 2s.Piny układu GEM. Złącza modułu komfortu Fiesty
Oto spis poszczególnych wtyczek modułu GEM. Każda wtyczka może mieć do 23 pinów, jednak tylko 3 z 5 wtyczek są prawie w całości wykorzystane. Rezerwa jest na kilka pinów. Nie ma tam przypisanych żadnych funkcji, ani pinów wyprowadzających do wtyczek. Pozostałe puste miejsca nie mają żadnych lutów na płycie głównej, co uniemożliwia uzupełnienie jej. Być może (gdybam, gdyż pewności nie mam) rezerwa w kilku wtyczkach daje możliwość dołożenia tempomatu. Wiąże się to jednak z samodzielnym programowaniem w GEM.
Tempomat
Funkcja zablokowana programowo w Fieście.
= opcja do instalacji pinu i zaprogramowania
= brak pinu i wyprowadzenia na płycie głównej
moduł komfortu GEM Forda Fiesta mk6 | |||||
---|---|---|---|---|---|
BL | BR | EN | IPL | IPR | |
pin | C1 (wtyczka czarna) | C2 (wtyczka zielona) | C3 (niebieska wtyczka) | C4 (wtyczka biała) | C5 (wtyczka brązowa) |
1 | kierunkowskaz prawy tylny | przekaźnik podgrzewanej tylnej szyby | silnik zamknięcia zamka | klakson alarmu | przekaźnik przednich wycieraczek |
2 | kierunkowskaz lewy tylny | zasilanie podgrzewanej tylnej czyby | zasilanie zamka | blokada drzwi kierowcy | masa |
3 | kierunkowskaz lewy przedni | klakson | masa | szybkie przednie wycieraczki | włącznik przednich spryskiwaczy |
4 | zasilanie akumulatorowe | zasilanie klaksonu | silnik otworzenia zamka | włącznik przednich wycieraczek | włącznik tylnych spryskiwaczy |
5 | światła powitania | zasilanie klapy bagażnika | przekaźnik tylnych wycieraczek | stacyjka | |
6 | kierunkowskaz prawy przedni | podwójne ryglowanie lewe | tryb oszczędzania akumulatora * | sygnał dla reflektorów | |
7 | zasilanie świateł zewnętrznych | podwójne ryglowanie prawe | włącznik tylnych wycieraczek | zdalny przycisk centralnego zamka | |
8 | otwarte drzwi lewe tylne | przycisk resetowania | włącznik podgrzewanej szyby przedniej | ||
9 | czujnik niezapiętych pasów kierowcy | włącznik zamka lewego | sygnał podgrzewanej szyby przedniej | ||
10 | włącznik otwarcia lewy | włącznik zamka prawego | stacyjka | tryb pracy przednich wycieraczek | |
11 | włącznik otwarcia prawy | włącznik lampy cofania | płyta ogrzewania tylnej szyby | ||
12 | ustawienie włącznika lewego | przekaźnik podgrzewanej szyby przedniej | sygnał podgrzewanej szyby tylnej | ||
13 | ustawienie włącznika prawego | radioodtwarzacz | |||
14 | przycisk składania lusterek | przycisk elektrycznej klapy bagażnika | |||
15 | składanie lusterek | włącznik klaksonu | |||
16 | antena zewnętrzna | rozkładanie lusterek | włącznik świateł awaryjnych | ||
17 | otwarte drzwi prawe tylne | czujnik otworzenia drzwi | włącznik kierunkowskazów prawych | ||
18 | otwarte drzwi lewe przednie | sygnał otwartych drzwi | włącznik kierunkowskazów lewych | ||
19 | otwarte drzwi prawe przednie | sygnał cofania | tryb pracy przednich wycieraczek | ||
20 | otwarty bagażnik | zasilanie składania luterek | tryb pracy tylnych wycieraczek | ||
21 | oświetlanie wewnętrzne | przycisk otwierania | włącznik świateł automatycznych | ||
22 | czujnik deszczu | interface PATS | sygnał MS-CAN L | ||
23 | otwarta maska | sygnał alarmu | sygnał MS-CAN H |
* tryb oszczędzania akumulatora oznacza, odcięcie zasilania (np oświetlenia
wewnętrznego) po upływie określonego czasu 1 minuty. Odcięcie
następuje tylko wtedy, gdy zasilanie pochodzi z akumulatora i silnik nie
pracuje.
Przy podłączaniu urządzeń (np dodatkowych lampek) nie ma
konieczności podpinania przewodu tego pinu pod urządzenie, które zazwyczaj
ma tylko (+) oraz (-).