Ford Fiesta mk6
Ford Fiesta mk6 (2001-2008)

branżowy słownik motoryzacyjnyBranżowy słownik motoryzacyjny Forda Fiesta mk6
Wyjaśnienie motoryzacyjnych pojęć i skrótów.


Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
qr kod


Słownik motoryzacyjny Fiesty mk6 zawiera nietypowe, trudne, mało znane branżowe skróty obecne w tym serwisie. Jedynie dział caraudio zawiera swój własny słownik, więc nie dubluję większości jego pojęć.

ABS

Układ antypoślizgowego hamowania. Występuje w każdej Fieście. Układ zapobiega blokadzie kół podczas ostrego hamowania i poprawia skuteczność hamowania np na śliskiej nawierzchni. Występuje w każdej Fieście mk6 z lat 2001-2008.

AUX

Złącze audio, które umożliwia podłączenie np odtwarzacza mp3. Istnieją przejściówki AUX-USB, ale złącze AUX to złącze analogowe, a USB - cyfrowe. Oznacza to, że nie można podłączyć np pendriva z muzyką, ale można podłączyć ładowanie telefonu komórkowego.

Bluetooth

System komunikacji, umożliwiający odbiór telefonu komórkowego w samochodzie za pośrednictwem głośników auta. Nie wystarczy mieć w Fieście radio wspierające Bluetooth, trzeba zainstalować jeszcze odpowiedni sterownik zewnętrzny i podłączyć go pod mikrofon. Telefon parujemy z radiem i wykorzystując radio odbieramy i kończymy rozmowę.

CAN

Szyna danych przekazująca zamiast prostych danych, całe bloki danych pomiędzy podłączonymi urządzeniami a centralnym systemem diagnostycznym WDS. Urządzenia podpięte pod taką szynę można programować i diagnozować. Dane przechowuje centralny sterownik. W Fieście jest podział na konkretne urządzenia podpięte do szyny can dla auto przed i po liftingu.
Fiesty 2001-2005 miały szynę can obejmującą: układ ABS/ESP, poduszki powietrze, moduły GEM i PCM, zestaw wskaźników, oświetlenie pojazdu. Fiesty 2006-2008 dodatkowo przez szynę CAN obsługiwały radio, Bluetooth, wspomaganie kierownicy, automatyczną klimatyzację

DOT

Międzynarodowe oznaczenie wieku opony. Szczegóły w dziale oponiarskim.

DTC

Skrót oznacza kody błędów. W Fieście jest cała wielka lista. Do odczytu potrzebny jest komputer podłączany do gniazda OBDII, lub uaktywnienie menu serwisowego w Fiestach z lat 2005-2008.

dwumasowe sprzęgło

sprzęgło wyposażone w specjalne tłumiki drgań, co przekłada się na efektywniejszą pracę skrzyni biegów, mniejsze drgania przy jeździe na niskich obrotach i niestety na znacznie większe koszty nowej części. W Fieście na szczęście występuje tylko w silniku 1.4 TDC i to nie w każdym (brak reguły stosowania).

EBA

Układ awaryjnego wspomagania hamulców. Jest to rozwiązanie opcjonalne i seryjnie było montowane tylko w Fiestach o wyposażeniu ST. EBA występuje w serwach hamulcowych i układy z i bez EBA są identyczne, rózni je wyłącznie hamulcowe serwo z oznaczeniem "A" na obudowie. Do każdej Fiesty bez układu EBA można takie serwo zamówić, co zwiększa skuteczność hamowania nawet do 40%. Koszt serwa z EBA to 1200-1400zł.

ESP

Układ kontrolujący tor jazdy. Opcjonalne rozwiązanie w Fieście. Podczas wchodzenia z zakręty układ stara się utrzymać samochód w wyznaczonym torze jazdy rozkładając siłę napędu i hamowania w odpowiedni sposób. To układ oparty na specjalnych czujnikach i żyroskopach badających przechył auta. Instalacja nowego ESP to dziś wydatek nawet 5000zł.

kod silnika Forda

Oznaczenie silnika Forda. Określa on normę spalin spełnianą przez dany silnik. Może to być Euro 3, Euro 4 lub Euro 5. Norma spalin nie wpływa na parametry silnika, które pozostają takie same. (nie dotyczy silnika 1.3). Dla poszczególnych silników przedstawia się to następująco:
1.25: FUJA = Euro 4 ; FUJB = Euro 3
1.3: BAJA = Euro 3 ; A9JA/A9JB = Euro 4
1.4: FXJA = Euro 4 ; FXJB = Euro 3 ; FXJC/UTJA = Euro 5
1.6: FYJA = Euro 4 ; FYJB = Euro 3 ; FYJC = Euro 5
2.0: N4JA = Euro 3 ; N4JB = Euro 4
1.4 TDCi: F6JA = Euro 3 ; F6JD = Euro 4
1.6 TDCi: HHJA = Euro 3 ; HHJB = Euro 4
Ford Fiesta mk6 2001-2008 w Europie zawsze miał normę Euro4
Ford Fusion 2009-2011 w Europie miał normę Euro5

Fusion w Europie to Fiesta z inną karoserią. Mechanicznie to takie same auta.

kolory przewodów Forda

Ford ma własne skróty kolory przewodów. W Internecie krąży wiele opisów, ale tylko ten poniższy jest tylko i wyłącznie do schematów Forda:

BK = czarny
BN = brązowy
BU = niebieski
GN = zielony
GY = szary
LG = jasnozielony
OG = pomarańczowy
PK = różowy
RD = czerwony
SR = srebrny
VT = fioletowy
WH = biały
YE = żółty

GEM

General Electronic Module, czyli po Polsku: Moduł Komfortu, czyli centralny komputer sterujący różnymi funkcjami w samochodzie, kierunkowskazy, wycieraczki, centralny zamek, alarm, ogrzewanie szyb, itp

H4 / H7 / H11

Są to typy żarówek samochodowych stosowanych w Fieście

ICE

In Car Entertainment, w skrócie ICE. Oznacza kod zainstalowanego radia, sterowania na kierownicy, głośników, dodatków multimedialnych. Szczegółowe oznaczenia każdego ICE w Fordzie Fiesta mk6 opisałem na podstronie o VIN, gdyż w szczegółach VIN Fiesty są te kody spisane.

IB5

Typ skrzyni biegów montowany we wszystkich Fiestach mk6. To manualna skrzynia biegów, 5 biegów do przodu. Biegi I i II mają tzw podwójną synchronizację. Są to skrzynie raczej bezawaryjne, nie mają możliwości zmiany oleju z braku korka spustowego. Mimo upływu lat do dziś są stosowane przez Forda, co świadczy o ich jakości.

klasa ekologiczna/
emisja CO2

Norma przyjęta do określenia czy auto jest przyjazne dla środowiska. Im mniej auto emituje dwutlenku węgla (CO2), tym jest bardziej środowisku przyjazne. Klasy są od A do G, Im silnik większy, o większej mocy, pojemności i starszej dacie produkcji, tym literka jest większa. W Fiestach większość silników ma klasę C lub D.

LED

Oświetlenie tego typu nie było stosowane fabrycznie w Fieście mk6 i nie ma możliwości, nawet na rynku zamienników, na zakup oświetlenia zewnętrznego LED do tego auta. Żarówki LED sprzedawane osobno są zakazane na terenie UE do użycia na drogach.

max moment obrotowy

Wartość powiązana z obrotami i określająca moment najlepszego przyśpieszenia dla danych obrotów silnika. Im wyższa wartość momentu, tym lepsze przyśpieszenie. Im jes tona przy niższych obrotach, tym auto lepiej przyśpiesza, mniej hałasuje i mniej pali.

OBDII

To jest gniazdo do komunikacji w samochodzie, tak jak np. popularne USB. W Fordzie Fiesta mk6 inne piny słuzą do obłsugi gniazda w autach przed liftingiem, inne po liftingu.

Fiesta 2001-2005:

OBDII Fiesta mk6 2001-2005

piny:
1 ) włączenie zapłonu
2) BUS (+) SCP
4) masa nadwozia
5) masa (-)
10) BUS (-) SCP
16) zasilanie (+)

Fiesta 2005-2008:

OBDII Fiesta mk6 2005-2008

piny:
3) HS-CAN
4) masa nadwozia
5) masa (-)
6) HS-CAN
7) ABS + Airbag
9 ) włączenie zapłonu
11) MS-CAN
14) MS-CAN
16) zasilanie (+)

Inne piny nie są wykorzystywane. Do przełączania transmisji MS/HS-CAN służy mechaniczny przełącznik instalowany we wtyku do gniazda OBDII. Wiele programów serwisowych wymaga użycia tego przełącznika i nie da się obejść tego za pomocą oprogramowania.

Do gniazda OBDII możemy podłączyć w Fieście kabel typu ELM-327 (w cenie 30-200zł) co umożliwi odczyt danych silnika, odczyt i programowanie zegarów i komputera pokładowego oraz modułu komfortu. Do programowania komnputera silnika wymagany jest kabel WDS (w cenie od 1000zł)  z zainstalowanym sprzętowo sterownikiem.

PCM

Główny komputer sterujący pracą silnika. To tu zaprogramowany jest silnik jak ma pracować. Aby poprawić parametry pracy silnika należy zmienić ustawienia programu głównego komputera. Niestety silniki z Fiest mk6 nie są podatne na duże zmiany. Możliwy jest przyrost mocy o kilka KM i Nm, co niestety w niewielkim stopniu przekłada się na realne osiągi silnika.

SKP

Stacja Kontroli Pojazdów, czyli miejsce gdzie robimy przeglądy na przedłużenie papierów auta.

ustawienie zbieżności

Mechaniczna praca w warsztacie, gdzie ustawia się kąty nachylenia kół. Wykonanie jej wymaga specjalistycznego sprzętu, wiedzy i doświadczenia. Absolutnie niedopuszczalne są zmiany we własnym zakresie. Grozi to wypadkiem podczas jazdy i nawet śmiercią!

wykres mocy

grafika z relacją mocy KM i momentu obrotowego Nm. Na grafice widać, gdzie samochód najlepiej będzie przyśpieszał, jaką i kiedy uzyskuje pełną moc - przy ilu obrotach. Znajomość tej grafiki przydaje się potem podczas jazdy, gdyż wiemy jak najlepiej wykorzystać parametry silnika.

VIN

Oznacza numer identyfikacyjny samochodu

wróć do góry strony