Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Branżowy słownik motoryzacyjny Forda Fiesta mk6
Wyjaśnienie motoryzacyjnych pojęć i skrótów.
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
Słownik motoryzacyjny Fiesty mk6 zawiera nietypowe, trudne, mało znane branżowe skróty obecne w tym serwisie. Jedynie dział caraudio zawiera swój własny słownik, więc nie dubluję większości jego pojęć.
ABS |
Układ antypoślizgowego hamowania. Występuje w każdej Fieście. Układ zapobiega blokadzie kół podczas ostrego hamowania i poprawia skuteczność hamowania np na śliskiej nawierzchni. Występuje w każdej Fieście mk6 z lat 2001-2008. |
AUX |
Złącze audio, które umożliwia podłączenie np odtwarzacza mp3. Istnieją przejściówki AUX-USB, ale złącze AUX to złącze analogowe, a USB - cyfrowe. Oznacza to, że nie można podłączyć np pendriva z muzyką, ale można podłączyć ładowanie telefonu komórkowego. |
Bluetooth |
System komunikacji, umożliwiający odbiór telefonu komórkowego w samochodzie za pośrednictwem głośników auta. Nie wystarczy mieć w Fieście radio wspierające Bluetooth, trzeba zainstalować jeszcze odpowiedni sterownik zewnętrzny i podłączyć go pod mikrofon. Telefon parujemy z radiem i wykorzystując radio odbieramy i kończymy rozmowę. |
CAN |
Szyna danych przekazująca zamiast prostych danych, całe bloki danych pomiędzy podłączonymi urządzeniami a centralnym systemem diagnostycznym WDS. Urządzenia podpięte pod taką szynę można programować i diagnozować. Dane przechowuje centralny sterownik.
W Fieście jest podział na konkretne urządzenia podpięte do szyny can dla auto przed i po liftingu. Fiesty 2001-2005 miały szynę can obejmującą: układ ABS/ESP, poduszki powietrze, moduły GEM i PCM, zestaw wskaźników, oświetlenie pojazdu. Fiesty 2006-2008 dodatkowo przez szynę CAN obsługiwały radio, Bluetooth, wspomaganie kierownicy, automatyczną klimatyzację |
DOT |
Międzynarodowe oznaczenie wieku opony. Szczegóły w dziale oponiarskim. |
DTC |
Skrót oznacza kody błędów. W Fieście jest cała wielka lista. Do odczytu potrzebny jest komputer podłączany do gniazda OBDII, lub uaktywnienie menu serwisowego w Fiestach z lat 2005-2008. |
dwumasowe sprzęgło |
sprzęgło wyposażone w specjalne tłumiki drgań, co przekłada się na efektywniejszą pracę skrzyni biegów, mniejsze drgania przy jeździe na niskich obrotach i niestety na znacznie większe koszty nowej części. W Fieście na szczęście występuje tylko w silniku 1.4 TDC i to nie w każdym (brak reguły stosowania). |
EBA |
Układ awaryjnego wspomagania hamulców. Jest to rozwiązanie opcjonalne i seryjnie było montowane tylko w Fiestach o wyposażeniu ST. EBA występuje w serwach hamulcowych i układy z i bez EBA są identyczne, rózni je wyłącznie hamulcowe serwo z oznaczeniem "A" na obudowie. Do każdej Fiesty bez układu EBA można takie serwo zamówić, co zwiększa skuteczność hamowania nawet do 40%. Koszt serwa z EBA to 1200-1400zł. |
ESP |
Układ kontrolujący tor jazdy. Opcjonalne rozwiązanie w Fieście. Podczas wchodzenia z zakręty układ stara się utrzymać samochód w wyznaczonym torze jazdy rozkładając siłę napędu i hamowania w odpowiedni sposób. To układ oparty na specjalnych czujnikach i żyroskopach badających przechył auta. Instalacja nowego ESP to dziś wydatek nawet 5000zł. |
kod silnika Forda |
Oznaczenie silnika Forda. Określa on normę spalin spełnianą przez dany silnik. Może to być Euro 3, Euro 4 lub Euro 5. Norma spalin nie wpływa na parametry silnika, które pozostają takie same. (nie dotyczy silnika 1.3). Dla poszczególnych silników przedstawia się to następująco: 1.25: FUJA = Euro 4 ; FUJB = Euro 3 1.3: BAJA = Euro 3 ; A9JA/A9JB = Euro 4 1.4: FXJA = Euro 4 ; FXJB = Euro 3 ; FXJC/UTJA = Euro 5 1.6: FYJA = Euro 4 ; FYJB = Euro 3 ; FYJC = Euro 5 2.0: N4JA = Euro 3 ; N4JB = Euro 4 1.4 TDCi: F6JA = Euro 3 ; F6JD = Euro 4 1.6 TDCi: HHJA = Euro 3 ; HHJB = Euro 4 Ford Fiesta mk6 2001-2008 w Europie zawsze miał normę Euro4 Ford Fusion 2009-2011 w Europie miał normę Euro5 Fusion w Europie to Fiesta z inną karoserią. Mechanicznie to takie same auta. |
kolory przewodów Forda |
Ford ma własne skróty kolory przewodów. W Internecie krąży wiele opisów, ale tylko ten poniższy jest tylko i wyłącznie do schematów Forda:
BK = czarny |
GEM |
General Electronic Module, czyli po Polsku: Moduł Komfortu, czyli centralny komputer sterujący różnymi funkcjami w samochodzie, kierunkowskazy, wycieraczki, centralny zamek, alarm, ogrzewanie szyb, itp |
H4 / H7 / H11 |
Są to typy żarówek samochodowych stosowanych w Fieście |
ICE |
In Car Entertainment, w skrócie ICE. Oznacza kod zainstalowanego radia, sterowania na kierownicy, głośników, dodatków multimedialnych. Szczegółowe oznaczenia każdego ICE w Fordzie Fiesta mk6 opisałem na podstronie o VIN, gdyż w szczegółach VIN Fiesty są te kody spisane. |
IB5 |
Typ skrzyni biegów montowany we wszystkich Fiestach mk6. To manualna skrzynia biegów, 5 biegów do przodu. Biegi I i II mają tzw podwójną synchronizację. Są to skrzynie raczej bezawaryjne, nie mają możliwości zmiany oleju z braku korka spustowego. Mimo upływu lat do dziś są stosowane przez Forda, co świadczy o ich jakości. |
klasa ekologiczna/ |
Norma przyjęta do określenia czy auto jest przyjazne dla środowiska. Im mniej auto emituje dwutlenku węgla (CO2), tym jest bardziej środowisku przyjazne. Klasy są od A do G, Im silnik większy, o większej mocy, pojemności i starszej dacie produkcji, tym literka jest większa. W Fiestach większość silników ma klasę C lub D. |
LED |
Oświetlenie tego typu nie było stosowane fabrycznie w Fieście mk6 i nie ma możliwości, nawet na rynku zamienników, na zakup oświetlenia zewnętrznego LED do tego auta. Żarówki LED sprzedawane osobno są zakazane na terenie UE do użycia na drogach. |
max moment obrotowy |
Wartość powiązana z obrotami i określająca moment najlepszego przyśpieszenia dla danych obrotów silnika. Im wyższa wartość momentu, tym lepsze przyśpieszenie. Im jes tona przy niższych obrotach, tym auto lepiej przyśpiesza, mniej hałasuje i mniej pali. |
OBDII |
To jest gniazdo do komunikacji w samochodzie, tak jak np. popularne USB. W Fordzie Fiesta mk6 inne piny słuzą do obłsugi gniazda w autach przed liftingiem, inne po liftingu.
Fiesta 2001-2005: piny: Fiesta 2005-2008: piny: Inne piny nie są wykorzystywane. Do przełączania transmisji MS/HS-CAN służy mechaniczny przełącznik instalowany we wtyku do gniazda OBDII. Wiele programów serwisowych wymaga użycia tego przełącznika i nie da się obejść tego za pomocą oprogramowania. Do gniazda OBDII możemy podłączyć w Fieście kabel typu ELM-327 (w cenie 30-200zł) co umożliwi odczyt danych silnika, odczyt i programowanie zegarów i komputera pokładowego oraz modułu komfortu. Do programowania komnputera silnika wymagany jest kabel WDS (w cenie od 1000zł) z zainstalowanym sprzętowo sterownikiem. |
PCM |
Główny komputer sterujący pracą silnika. To tu zaprogramowany jest silnik jak ma pracować. Aby poprawić parametry pracy silnika należy zmienić ustawienia programu głównego komputera. Niestety silniki z Fiest mk6 nie są podatne na duże zmiany. Możliwy jest przyrost mocy o kilka KM i Nm, co niestety w niewielkim stopniu przekłada się na realne osiągi silnika. |
SKP |
Stacja Kontroli Pojazdów, czyli miejsce gdzie robimy przeglądy na przedłużenie papierów auta. |
ustawienie zbieżności |
Mechaniczna praca w warsztacie, gdzie ustawia się kąty nachylenia kół. Wykonanie jej wymaga specjalistycznego sprzętu, wiedzy i doświadczenia. Absolutnie niedopuszczalne są zmiany we własnym zakresie. Grozi to wypadkiem podczas jazdy i nawet śmiercią! |
wykres mocy |
grafika z relacją mocy KM i momentu obrotowego Nm. Na grafice widać, gdzie samochód najlepiej będzie przyśpieszał, jaką i kiedy uzyskuje pełną moc - przy ilu obrotach. Znajomość tej grafiki przydaje się potem podczas jazdy, gdyż wiemy jak najlepiej wykorzystać parametry silnika. |
VIN |
Oznacza numer identyfikacyjny samochodu |