wymiana części nagrzewnicy Fiesty mk6Wymiana części nagrzewnicy Fiesty mk6


Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
qr kod

Prezentuję opis prac wraz z fotorelacją wymiany różnych części.

Na tej stronie opis i fotorelacje z wymiany:
- wentylatora nawiewu układu wentylacji wnętrza
- czujników temperatury wewnętrznej i nawiewów (klimatyzacja automatyczna)
- rezystora dmuchawy wentylacji wnętrza (klimatyzacja manualna i automatyczna)

Ta strona jest powiązana z innymi podstronami:

klimaWszystko o klimatyzacji manualnej i automatycznej

ogrzewanie Opis działnia nagrzewnicy Fiesty.

Do pracy koniecznie trzeba zapewnić sobie latarkę lub dobre inne oświetlenie, gdyż dostęp do większości elementów jest fatalny. Innym rozwiązaniem jest demontaż całej deski rozdzielczej, ale nie warto tego robić. Poniższe elementy bardzo rzadko się wymienia z wyjątkiem rezystora nawiewu klimatyzacji manualnej.

Rezystor jest awaryjny, ale wersji automatycznej (tak jak pozostałe części, łącznie z wiatrakiem nawiewu) poniższe elementy wystarczają na co najmniej 10 lat lub dłużej. Ja wymieniałem je po 13 latach użytkowania z powodu piszczącego wentylatora na wysokich biegach (przy nawiewie klimatyzacji automatycznej jest 7 biegów, przy klimatyzacji manualnej tylko 4 biegi. Wentylator słabo działał oraz była niewłaściwa reakcja na temperaturę wnętrza auta (źle czujniki interpretowały żądaną temperaturę. Chcąc uzyskać np +20*C musiałem ustawić na +18,5*C, itd. Po wymianie części, wszystko jest tak jak być powinno.

Fiesta 2001-2008 - Wymiana rezystora prędkości wentylatora nagrzewnicy

Objawy uszkodzonego rezystora:

a) wentylator działa tylko na nawyższym biegu
b) wentylator zupełnie nie działa
c) obroty wentylatora falują (tylko przy automatycznej klimatyzacji)

Poniższe zdjęcie przedstawia rezystor klimatyzacji automatycznej, dla wersji manualnej lokalizacja jest taka sama, tylko wtyczka mniejsza i innego kształtu i koloru.

ogólny widok na nagrzewnicę i rezystor z prawej strony auta
Aby wymienić rezystor należy najpierw wyjąć schowek. Następnie trzeba odkręcić skrzynkę bezpieczników. Trzyma się ona na dwóch śrubach rozmiar 10, klucz nasadkowy to jedyna opcja w tym momencie.

Przed odkręceniem skrzynki bezpieczników zdecydowanie zalecam odłączenie akumulatora. Teoretycznie nie jest to wymagane, ale skrzynka jest pod zasilaniem, łatwo uszkodzić przez zwarcie jakiś element lub sam bezpiecznik. Odkręconą skrzynkę bezpieczników odkładamy na dywanik.
Rezystor znajduje się w głębi na dole obudowy nagrzewnicy i przykręcony jest dwoma śrubami torx-20.  Powietrze wlatujące przez podszybie do wnętrza auta, dodatkowo napędzane przez wentylator najpierw natrafia na rezystor dmuchawy, potem dopiero na filtr kabinowy. Rezystor jest więc najbardziej narażony na kontakt z zanieczyszczeniami.

miejsce na rezystor w wersji nawiewu automatycznego

a) wersja obsługi manualnej nawiewu/klimatyzacji: (Fiesta 2001-2008)
Dochodzi do rezystora wtyczka 4 pin, po odpięciu wtyczki i odkręceniu śrub rezystor wymieniamy. Rezystor ma wtyczkę zwykle białą, w środku jest koloru zielonego. Nowy rezystor kosztuje 60zł.
rezystory nawiewu

b) wersja automatycznej obsługi nawiewu/klimatyzacji (Fiesta 2005-2008)
Dochodzi o rezystora wtyczka 6 pin, po odpięciu wtyczki i odkręceniu śrub rezystor wymieniamy. Rezystor ma wtyczką czarną z obwódką pomarańczową, w środku są srebrne wypustki. Nowy rezystor kosztuje 130zł.


stary i nowy rezystor automatycznej klimatyzacji
Stary rezystor po kilkunastu latach pracy pokrył się brudem i kamieniem utrudniającymi jego poprawną pracę. Rezystor nawiewu i klimatyzacji ręcznej najczęściej ma przepalony opornik. W obu przypadkach można starą część oczyścić lub naprawić i mieć w zapasie. Obu części nie da się rozmontować bez ich zniszczenia.

Skręcając całość warto pamiętać po zamocowaniu i przykręceniu skrzynki bezpieczników o dociśnięciu każdego bezpiecznika i przekaźnika dla pewności ich działania.



Fiesta 2001-2008 - Wymiana wentylatora nagrzewnicy

Objawy uszkodzenia wentylatora:

a) wentylator nie działa
b) wentylator wydaje z siebie dziwne dźwieki podczas pracy
c) wentylator nie ma mocy do poprawnej pracy

widok ogólny na mocowanie wentylatora nagrzewnicy
Nowy wentylator kosztuje 150zł.
Aby wymienić wentylator należy najpierw wyjąć schowek. Następnie trzeba odkręcić skrzynkę bezpieczników. Trzyma się ona na dwóch śrubach rozmiar 10, klucz nasadkowy to jedyna opcja w tym momencie.

Przed odkręceniem skrzynki bezpieczników zdecydowanie zalecam odłączenie akumulatora. Teoretycznie nie jest to wymagane, ale skrzynka jest pod zasilaniem, łatwo uszkodzić przez zwarcie jakiś element lub sam bezpiecznik. Odkręconą skrzynkę bezpieczników odkładamy na dywanik. Ja odkręciłem i wyjąłem fotel pasażera z auta. Nie jest to zupełnie wymagane, robiłem to dla własnego komfortu leżenia w aucie i pracy przy wymianie. Także dla komfortu demontażu i wyjmowania części odkręciłem mocowanie skrzynki bezpieczników. Nie trzeba tego robić, ale łatwiej jest potem pracować. Mocowanie to trzy śruby nasadkowe nr 10.

mocowanie skrzynki bezpieczników

Do wymiany wentylatora musimy odkręcić kanał powietrzny, który trzyma się na jednej, ale prawie 4cm śrubie mocowanej do rury będącej podstawą deski rozdzielczej auta. Potrzeba nam klucza torx-25. Mi śruba stawiała opór, kręciła się w kółko. Odkręciłem ją kombinerkami ciągnąc w dół.

widok na kanał powietrzny do demontażu

Sam kanał powietrzny dalej trzyma się tylko na wcisk i manewrując nim metodą prób i błędów, wyjmiemy go. Dalej czeka nas odkręcenie 5 śrub torx-15 mocujących obudowę wentylatora. Jedna śruba jest z przodu, zupełnie niewidoczna, trzeba ją namacać i odkręcić. Inna jest na górze, też mało widoczna i dostępna.
Po odkręceniu wyjmujemy jeszcze biały bolec sterowania cyrkulacją zewnętrzną/wewnętrzną. Jest on na górze, wchodzi na wtyk.
Sama obudowa wentylatora może stawiać opór przy wyjmowaniu i zahaczać o przewody/linki. Obudowa też jest dość delikatna, wyjmując ją trzeba szarpnąć, ale ostrożnie. Po zdjęciu warto ją umyć z kurzu.
Wentylator teraz tylko trzyma się na wtyku 2 pin. Ten odpinamy i wyjmujemy. Osłona i wentylator bez zdjętego mocowania skrzynki bezpieczników będzie wyjąć trudniej i łatwiej oba elementy uszkodzić.

Wersja angielska Fiesty ma nie tylko deskę rozdzielczą, ale i obudowę nagrzewnicy odwróconą stronami jeśli chodzi o mocowanie wentylatora. Dlatego też schowek znajduje się po lewej stronie auta i tam też jest obudowa wentylatora do demontażu, zaś sam wentylator jest założony odwrotnie niż w wersji europejskiej. Wspominam o tym, gdyż krąży w Internecie film nt demontażu wentylatora z lewej strony nagrzewnicy, ale na filmie jest wyjęta cała nagrzewnica.


Fiesta 2005-2008 (tylko wersja automatycznej klimatyzacji) - Wymiana czujnika temperatury wnętrza

Czujnik temperatury wewnętrznej jest tylko w wersji klimatyzacji automatycznej.

Objawy uszkodzenia czujnika:

a) brak odczytu temperatury
b) niepoprawny odczyt temperatury

mocowania konsoli środkowej

Nowy czujnik temperatury wnętrza kosztuje 75zł.
Czujnik temperatury wnętrza jest pod panelem klimatyzacji, tam gdzie widać kratkę. Aby go wymienić  należy wyjąć radio, odpiąć wtyczki panelu górnego nad radiem (3 wtyczki). Następnie należy odkręcić mocowanie konsoli środkowej, które trzyma się na 4 śrubach torx-15. Trzeba wyjąć całą konsolę. Potem odkręcamy dwie kolejne śruby torx, które trzymają panel klimatyzacji automatycznej. Panel wyjmujemy, odpinając dwie wtyczki oraz trzecią na dole, które prowadzi do zamocowanego czujnika temperatury wnętrza. Ten jest zamocowany w specjalnej obudowie, z której czujnik wyjmujemy i wymieniamy.


Fiesta 2005-2008 (wersja automatycznej klimatyzacji) - Wymiana czujników temperatury nawiewu

Czujniki temperatury nawiewu są tylko w wersji klimatyzacji automatycznej.

Objawy uszkodzonych czujników:

a) zła interpretacja wskazań przez sterownik klimatyzacji
b) brak możliwości prawy w trybie automatycznym nawiewu i klimatyzacji

Nowe czujniki (zamienniki) nawiewu kosztują 40zł za sztukę. Potrzeba 2 sztuk.

położenie czujników nawiewu
Czujniki temperatury nawiewu są zamontowane w obudowie nagrzewnicy za radiem. Aby wymienić je należy wyjąć radio, odpiąć wtyczki panelu górnego nad radiem (3 wtyczki). Następnie należy odkręcić mocowanie konsoli środkowej, które trzyma się na 4 śrubach torx-15. Trzeba wyjąć całą konsolę. Potem odkręcamy dwie kolejne śruby torx, które trzymają panel klimatyzacji automatycznej. Panel wyjmujemy, odpinając trzy wtyczki. Czujniki są dwa. Jeden na górze, niewidoczny z zewnątrz, ale widoczny pod katem od dołu. Drugi czujnik jest na dole za panelem klimatyzacji. Mocowane są na wtyk przekręcany o 90 stopni. Odpinamy przewody i wymieniamy czujniki.

czujnik temperatury nawiewu widoczny od dołu

Warto np sprężonym powietrzem w sprayu dokładnie przedmuchać kanały powietrzne oraz resztę elementów, które są zakurzone.

Dodam, że wymieniłem też panel sterowania nawiewem/klimatyzacją, biorąc część z Forda Fusion z 2010 roku. Trzy lata różnicy to sporo, by wgrać nowsze oprogramowanie, które lepiej kontroluje temperaturę wnętrza w trybie automatycznym. Przejawia się to obsługą biegów 2-5, gdy oryginalny panel z 2007 roku miał zaprogramowaną obłsugę biegów 2-4. Biegi 1 oraz 6 i 7 niestety trzeba nadal ustawiać ręcznie (w trybie max oczywiście działa 7 bieg)
Używaną część nabyłem za 35zł.

wróć do góry strony