Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Porady i ciekawostki >>> Porady caraudio

fabryczne radia FordaFabryczne radia Forda Fiesta, opis i schematy podłączeń modeli radia Fiesty
Poradnik kupującego radia do samochodu Ford Fiesta mk6


Podział na radia Forda

Fabryczne radia Forda Fiesta mk6 dzielą się na te przed liftingiem i po nim. Producent radii dla Forda to portugalska firma Visteon. Produkuje ona większość seryjnych odtwarzaczy do różnych marek samochodów.

Wszystkie fabryczne radia w Fordzie mają tzw kod zabezpieczający. Trzeba go wprowadzać zawsze po odłączeniu zasilania akumulatora. Jeśli kod nam zaginie, jedynie ASO odpłatnie nowy kod generuje. Zabezpieczenie kodem można wyłączyć np w radiu Blaupunkt TravelPilot EX. Warto to zrobić przed sprzedażą używanego radia, lub dla własnej wygody. Wszystkie radia nie obsługujące bluetooth potrzebują osobnego modułu bluetooth.

System ICE Forda Fiesta mk6

Jest to system, którego określony numer określał wyposażenie caraudio każdej wersji modelu. Oznaczenie występuje tylko na liście wyposażenia przy analizie VIN. Dlatego wyjaśniam go dokładnie na podstronie o VIN.

Radia Forda Fiesty 2001-2005:



radia Fiesty z lat 2001-2005 (przed liftingiem), rozmiar 1,8 DIN
model radia RMS kaseta CD mp3 nawigacja bluetooth sprzedawane
w Polsce
Ford 2500 EON
Ford 2500 EON
4x7W tak nie nie nie nie tak
Ford 3500 RDS EON
Ford 3500 RDS EON
4x7W tak nie nie nie nie tak
Ford 4500 RDS EON
Ford 4500 RDS EON
4x7W nie tak nie nie tak tak
radio jest
w większości aut
Ford 6006 RDS EON
Ford 6006 RDS EON
4x15W nie tak nie nie tak tak
Ford 6000 MNE MP3²
Ford 6000 MNE MP3
4x15W nie tak tak nie nie nie
nie instalowane
w Fordzie Fiesta
Blaupunkt
TravelPilot DX
TravelPilot DX
4x17W nie tak nie tak tak tak
model radia RMS kaseta CD mp3 nawigacja bluetooth sprzedawane
w Polsce

¹ To samo radio było montowane jako FL CDX6 w Land Roverach Freelander w 2004 roku. Modele różnią się tylko i wyłącznie wypełnieniem przerw między panelami radia w Freelanderze.

² To był jedyny model z tamtego okresu, który pasuje do Fiest i odtwarza pliki mp3. Nie był w Fiestach montowany nigdy. Był opcjonalnym wyposażeniem i kosztownym dla Fordów Focusów mk1 oraz Fordów Mondeo mk2. Używane kosztują dziś ok 600zł.

Deinstalacja radia Fiesty mk6 przed liftingiem:

Deinstalacja radia Forda jest skomplikowana. Trzeba odczepić boczny panel z przyciskami ogrzewania szyby, odkręcić śruby będące za nim oraz pod panelem klimatyzacji i zdjąć całą plastikową konsolę środkową. By było trudniej, trzeba pilnikiem spiłować poprzeczne listwy osłonki radia by nowe radio zmieścić.


Warto jeszcze się dowiedzieć dlaczego fabryczne radia Fiesty z lat 2001-2005 nie obsługiwały plików mp3?
Odpowiedż jest bardzo prosta, jeśli znamy historię upowszechnienia się formatu mp3.Dopiero po 1995 roku zaczęto sprzedawać pierwsze urządzenia z mp3, a niezależni produceni odtwarzaczy samochodowych wprowadzili ten format dopiero od roku 2000. Był to ekskluzywne radia, szalenie drogie. Dopiero kilka lat później, na tyle format stał się popularny, że zagościł jako standard samochodowy.

Radia modeli Fiesty 2005-2008:

Wymiary panelu przedniego: 23x12cm. Reszta radia to rozmiar typowy 2DIN czyli 17,8x10cm.

radia Fiest z lat 2005-2008 (po liftingu), rozmiar 2 DIN (tylko Becker 1DIN)
model radia RMS kaseta CD mp3 nawigacja bluetooth sprzedawane
w Polsce
Ford 1500¹
Ford 1500
4x10W nie nie nie nie nie nie
Ford 5000 C
Ford 5000 C
4x15W tak nie nie nie tak tak
Ford 6000 CD
Ford 6000 CD
4x15W nie tak tak nie tak tak
radio jest
w większości aut
Ford 6006 CDC
Ford 6006 CDC
4x15W nie tak nie nie tak tak
Becker BE 7950
Indianapoliis Pro
Becker BE 7950
4x30W nie nie tak tak tak tak
Blaupunkt TravelPilot EX ²
Blaupunkt TravelPilot EX
4x17W nie tak tak tak tak nie
Sony C307 MP3 ³
Sony C307
4x22W nie tak tak nie tak nie
Sony C307 CD6 ³
Sony 6CD
4x22W nie tak nie nie tak nie
model radia RMS kaseta CD mp3 nawigacja bluetooth sprzedawane
w Polsce

¹ Radio Ford 1500 nie ma w specyfikacji na rynek niemiecki, angielski, polski. Niektóre Fiesty jednak to radio mają zainstalowane. Radio posiada tylko i wyłącznie funkcję radia AM/FM. Obsługuje tylko 2 głośniki.

² Radio montowane oryginalnie w Fordzie Focus mk2. Istnieje kilka odmian radia. C307 oraz CD132 dla Fordów z trapezowatą wnęką.

³ Radio Sony C307 było obecny wyłącznie w specyfikacji angielskich Fiest. Jest to radio klasy premium. Instalowano wraz z nim inne głośniki niż zazwyczaj, lepszej jakości, markowe o mocy 50W RMS. Zwykłe głośniki miały moc max 20W RMS. Były dwie wersje. Jedna z mp3, druga ze zmieniarką na 6CD, ale nie czytała mp3.

Była też wyglądająca z zewnątrz na taką samą wersja CD132 oraz CD345. Różnią się one od C307 kształtem zewnętrznym obudowy (trapezowaty, lub obły) i nie pasują do Fiest.

W Polsce w opcjach ta nawigacja kosztowała 7000zł jako opcja w dealera Forda. Co ciekawe dziś nadal jest w sprzedaży. Ten sam model jest produkowany od ponad 12 lat! Zmienił się firmware, ale ten można uaktulnić. Dziś ta nawigacja kosztuje ponad 2500zł. Niestety nie zawiera i nigdy nie zawierała map Polski.

Kryteria Ford 6000 CD Blaupunkt TravelPilot EX Sony C307 mp3
RMS 4x15W 4x17W 4x22W
mp3/cd-audio/cd-r/dvd tak / tak / tak / nie
specyfikacja plików mp3 max 192kbs, nazwy tylko cyfry, czyta tagi max 256kbs, nazwy tylko cyfry, czyta tagi max 192kbs, nazwy tylko cyfry, czyta tagi
nawigacja gps nie tak nie
istnieje mapa Polski do nawigacji nie tak w cenie 300zł, TomTom. nie
obsługa bluetooth tak
wbudowany moduł bluetooth nie
wyjścia z tyłu radia antena/ AUX/ złącza Forda typu A/B/C
obłsuga sterowania z kierownicy tak
wyścia RCA/USB nie
wyświetlacz/podświetlenie monochomatyczny: zielone monochomatyczny: zielone/czerwone
montowany fabrycznie tak

Oba radia demontuje się za pomocą tzw wyjmaków, powinny być na wyposażeniu auta. Jeśli ich nie ma, można je kupić np na Allegro za kilkanaście złotych. Radia dla wersji przedliftingowej mają też mniejszą głębokość montażu. Stąd musimy wymierzyć ile ona dokładnie wynosik, wziąć poprawkę na ukryte okablowanie i kupić nowe radio. Także rozmiar radianie jest to 2DIN, tylko 1,8 DIN. Powoduje to ograniczenie, że musimy dokładnie sprawdzić czy radio będzie nam pasować. We Fiestach poliftingowych (od II połowy 2005 roku) podobnego ograniczenia już nie ma.

Poniżej schematy podłączeń radia Ford 2500/3500/4500 Fiest z lat 2001-2005:



schemat pinów radia Ford 3500 oraz 4500 eon

nr pin opis funkcji nr pin opis funkcji
1 +12V stałe 13 masa
2 14
3 podświetlenie + 15 start
4 podświetlenie - 16
5 17
6 18 sterowanie z kierownicy +
7 alarm 19 sterowanie z kierownicy -
8 lewy przód + 20
9 lewy tył + 21 lewy przód -
10 prawy tył + 22 lewy tył -
11 lewy tył + 23 prawy tył -
12 prawy przód - 24


Poniżej schematy podłączeń radia Ford 5000C ¹ /6000 oraz Blaupunkt Travelpilot EX Fiest z lat 2005-2008 oraz główny schemat całego caraudio Fiesty!

Kliknięcie na obrazek schematu powiększy go ponad 3x

schemat całego caraudio Ford Fiesta mk6



schematy podłączeń radia Fiesty mk6 2005-2008

styk złącze główne złącze A
(telefon + zmieniarka CD)
Złącze B
(AUX + subwoofer)
1 głośnik prawy tylny + Line In + (dla Bluetooth) ( RSE lewy + )
2 głośnik prawy przedni + +12V opcjonalne ( RSE prawy + )
3 głośnik lewy przedni + zmieniarka CD lewy + Mono 2 +
4 głośnik lewy tylny + zmieniarka CD prawy + głośnik niskotonowy +
5 głośnik przwy tylny - wyciszanie radia dla tel. AUX lewy
6 głośnik prawy przedni - sterowanie z kierownicy + AUX masa
7 głośnik lewy przedni - Line In -(dla Bluetooth) ( RSE lewy - )
8 głośnik lewy tylny - masa dla ster. z kierownicy ( RSE prawy - )
9 MS CAN + zmieniarka CD lewy - Mono 2 -
10 MS CAN - zmieniarka CD prawy - głośnik niskotonowy -
11 masa kodu radia sygnał dla nawigacji AUX prawy
12 masa AVC sygnał auto głośności mikrofon
13 sterowanie alarmem (GEM)
14 aktywacja podświetlenia
15 + 12V stałe akumulatora
16 +12V ze stacyjki

¹ radio Ford 5000C nie obsługuje złącza B, zaś w złączu A ma aktywne tylko piny 1,5,6,7,8

Dla złącza B opisy styków RSE ująłem w nawiasie. Nie mają funkcjonalności w Fieście i dotyczą multimedialnego sterowania instalacją dla tylnych siedzeń w tunelu środkowym oraz wyświetlaczem DVD w zagłówkach przednich foteli. Wg opisu wynika, że bezpośrednio pod radio można podłączyć 5 głośnik, niskotonowy.  Syganł AVC (złącze A, pin 12) odpowiada za automatyczne ustawienie głośności po włączeniu radia.

Schemat dla kostki ISO

caraudio kostka iso

stykzłącze 1 (niebieskie)złącze 2 (czerwone)
1głośnik prawy tylny +-
2głośnik prawy tylny -
3głośnik prawy przedni +
4głośnik prawy przedni -zasilanie +12V stałe
5głośnik lewy przedni +zasilanie +12V anteny ze stacyjki
(dodatkowo sterowania dla wzmacniacza)
6głośnik lewy przedni -oświetlenie klawiszy radia
7głośnik lewy tylny +zasilanie +12V ze stacyjki
8 głośnik lewy tylny -masa


Kod do radia Forda

Wszystkie fabryczne radia wymagają wprowadzenia czterocyfrowego kodu do poprawnego działania radia. Kodu nie da się zmienić we własnym zakresie, jest on zaprogramowany przez ASO. Tylko ASO (lub serwis z drogim sprzetem do zmiany kodu) też może kod zmienić.  Bez kodu radio nie będzie działać. Na szczęscie kod wprowadzamy bardzo rzadko (głównie przy fizycznym montażu radia).
Dobrą funkcją jest możliwość wyłączenia wprowadzania kodu w ustawieniach radia, co zwykle wymaga potwierdzenia kodem. Z technicznego punktu widzenia możemy spokojnie wyjmować akumulator z samochodu z radiem zabezpieczonym kodem. Dopiero odłączenie masy radia usuwa zapamiętane ustawienia oraz też np kasuje pamięć zaprogramowanych stacji radiowych.
Gdzie szukać kodu? Zwykle jest w papierach samochodu, albo z tyłu radia. Wyrobienie nowego kodu w miejsce utraconego to kosztu 200-600zł. Serwisy wymagają podania dowodu osobistego.

Ustawienie zegarka w zagarach deski rozdzielcznej a radio

Tytuł brzmi dziwnie i pozornie nie ma to nic wspólnego z radiem. Tylko pozornie. We wszystkich Fiestach mk6 sprzed liftingu i wszystkich Fiestach mk6 po liftingu bez zainstalowanego komputera zegarów nie da się ustawić zegarka posiadając niefabryczne radio. Zegarek z wyświetlacza zegarów współpracuje wyłącznie z oryginalnym sprzętem caraudio. Tylko Fiesty poliftingowe z zainstalowanym komputerem w zegarach i niefabrycznym radiem będą wstanie ustawić poprawnie zegar i datę w samochodzie.

Poradnik kupującego radia caraudio. Na co zwrócić uwagę kupując nowe radio do Forda Fiesta mk6



  1. Rozmiar radia: powinno być typu 2DIN.

    Radia typu 1DIN też mogą być, ale będzie mało estetyczna pustka pod radiem. Można dokupić zaślepkę plastikową, ale nadal będzie to źle wyglądało. Co istotne, każde inne radio niż fabryczne będzie wymagało specjalnej ramki co i tak spowoduje, że widać będzie niefabryczną instalację caraudio. W Fordzie Fiesta mk6 wszystkie radia modeli przedliftingowych mają rozmiar 1,8DIN, zaś po liftingu ok 2,5DIN (panel przedni ma taki rozmiar, ramka montażowa to standard 2DIN). Fabryczne panele mają szerokość 23x12cm). Wszystkie radia typu 2DIN mają szerokość 18cm lub parę milimetrów mniej (dokładnie 178mm).
  2. Dobry odtwarzacz pod wymiar?

    Nie produkuje się markowych odtwarzaczy pod wymiar przedniego panelu 23x12cm. Istnieją odtwarzacze o wyglądzie zbliżonym do Travelpilot EX, są bardzo wielofunkcyjne i kosztują 1000-2000zł. Niestety wszystkie są produkcji chińskiej, praktycznie bez nazwy, lub ten sam model występuje pod wieloma nazwami. Plusem jest dopasowany wygląd i wiele funkcji, minusem brak gwarancji w Polsce, brak możliwości naprawy w Polsce i zwykle bardzo słaba jakość radia. Powtarzają się przypadki gdy radio nie odbiera wielu polskich stacji w centrum miast, lub ma fatalną jakość dźwieku.  Te chińskie radia maja też jedna wspólną cechę. Nie istnieje dokładana specyfikacja techniczna, poza sloganami reklamowymi.
    Ja te chińskie wynalazki odradzam.

  3. Moc radia w RMS.

    By radio lepiej grało, powinno mieć większą własną moc wbudowanego wzmacniacza. Kryją się tu marketingowe pułapki, w które łatwo wpaść. Zwykle podawana jest "maksymalna moc RMS", ale tajemnicą poliszynela jest fakt, że podawana jest dla instalacji typu 2 ohmów. Prawie wszystkie standardowe instalacje caradio mają instalację na 4 ohmy. Dla zwykłego użytkownika ma to takie znaczenie, że realna moc instalacji jest dużo mniejsza niż podaje specyfikacja. Przykładowo radio Alpine (bardzo dobra marka samochodowego audio) ma moc w specyfikacji 4x50W. Ale przy 4 ohmach to jest już tylko 4x22W. Podaję ten przykład, bo więcej mocy radio samochodowe bez wzmacniacza nie osiągnie. Wiele modeli ma mniejszą moc. Nie istnieje jednolity kalkulator/przelicznik. Przyjmuje się jednak że w wiekszości przypadków przelicznik jest pomiędzy 1,3x a 2,0x.

  4. Stosunek sygnału do szumu.

    Parametr, o którym niewiele się myśli podczas wyboru radia, a jest on bardzo istotny. Oznacza on, że w przypadku cichej muzyki usłyszymy muzykę, a nie szum generowany przez radioodbiornik.  Im wyższy ten parametr, mierzony w dB, tym lepszą jakość oferuje nam sprzęt. Jeśli producent nie podaje tego parametru, można założyć, że jest on niski. Przeciętny radioodtwarzacz ma stosunek jakości do szumu na poziomie 60-70dB dla odtwarzacza CD/USB. To bardzo niewiele. Najlepsze urządzenia mają wskazania  większe niż 100dB. Jednak już Powyżej 90dB mówimy o dobrej jakości audio.
    Często ten parametr jest podawany osobno dla radia, odtwarzacza płyt cd oraz odtwarzacza USB. Większość radioodbiorników ma dla fal FM stosunek sygnału do szumu na poziomie ok 70dB. Tu jak najbardziej wszystko jest w porządku. Należy czytać dokładnie specyfikację urządzeń i nie kierować się marką.

  5. Wbudowany moduł Bleutooth.

    Gdy radio ma w opisie modelu dopisek BT, możemy oczekiwać, że radio ma moduł głośnomówiący do telefonu. Warto przeczytać dokładnie specyfikację radia. Część modeli ma tylko wsparcie dla zestawu głośnomówiącego i wymaga instalacji dodatkowo płatnego modułu.

  6. Wsparcie dla fabrycznego sterownia z kierownicy.

    Zła wiadomość: bez dodatkowego modułu, który trzeba samemu kupić, żadne radio, poza opisanymi wcześniej modelami fabrycznymi Forda, nie będzie współpracować z fabrycznym sterowaniem radiem. Taki moduł nie działa też z każdym radiootwarzaczem w aucie. Zwykle produkuje się moduły wpsółpracujące ze znamymi markami sprzętu audio. Każdy kto kupi mało znaną markę, może zdemontować sobie fabryczny panel przy kierownicy, nie będzie on działał. Przykładowo taki jak poniżej zestaw podłączeń, koszt ok 200zł. Osobno są adaptery do Fiest sprzed liftingu, osobno do wersji poliftingowych.

    adapter do sterowania z kierownicy niefabrycznym radiem
  7. Pobór prądu i zakres pracy

    Dane zwykle zupełnie pomijalne podczas zakupu radia, gdyż zdecydowana większość sprzętu ma ustandaryzowane parametry. Diabeł tkwi w szczegółach. Istotne jest jak dużą tolerancję na zasilanie zniesie radio. Im szerszy ten zakres, tym lepiej. Najlepiej by było to pomiędzy 10-16V. Także ważny jest pobór prądu dla radia. Standard to 10A, ale niektóre chińskie radia wymagają nawet 20A, co może wiązać się z koniecznością zmiany średnicy przewodów doprowadzajacych zasilanie do bezpieczników, a nie tylko samego bezpiecznika w skrzynce.

  8. Impendentacja głośników

    O co tu chodzi? O dopuszczalny zakres współpracy radia z głośnikami. Prawie wszystkie głośniki na rynku mają wartość 4Ohm. Czasami trafiają się wersje 8Ohm i bardzo rzadko wersje 2Ohm (głównie dla tanich głośników basowych). Warto sprawdzić w specyfikcacji radia jakie głośniki radio obsłuży, by potem nie rozczarować się maja niekompatybilne radio z głośnikami.

  9. Specyfikacje plików mp3

    Choć to wydaje się idiotyczne, to nadal sprzedawane są markowe radia oferujące ograniczony zakres specyfikacji plików mp3. Pliki mp3 zapisane w dobrej jakości maja bitrate 320kbps. Pliki mp3 z Youtube mają 256kbps. Taką jakość oferują niektóre fabryczne radia Forda. Natomiast niektóra radia proponują 192kbps dla plików mp3 odtwarzanych przez pamięć USB. Często o tym dopiero widać... w instrukcji obsługi radia.