fabryczne radia FordaFabryczne radia Forda Fiesta, opis i schematy podłączenia radia Fiesty. Poradnik kupującego radia Forda



Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
qr kod

Strona powiązana jest z innymi podstronami:
car audio Caraudio podstawy, słownik pojęć, opcje montażu
nowe głośniki Instalacja nowych głośników i wzmacniacza w Fieście
dekoder vin VIN Fiesty, dekoder ICE - systemu audio Forda

Fabryczne radia Forda Fiesta mk6 dzielą się na te przed liftingiem i po nim. Producent radii dla Forda to portugalska firma Visteon. Produkuje ona większość seryjnych odtwarzaczy do różnych marek samochodów. Wszystkie fabryczne radia w Fordzie mają tzw kod zabezpieczający. Trzeba go wprowadzać zawsze po odłączeniu zasilania akumulatora. Jeśli kod nam zaginie, jedynie ASO odpłatnie nowy kod generuje. Zabezpieczenie kodem można wyłączyć np w radiu Blaupunkt TravelPilot EX. Warto to zrobić przed sprzedażą używanego radia, lub dla własnej wygody. Wszystkie radia nie obsługujące Bluetooth potrzebują osobnego modułu Bluetooth.
Instrukcje fabryczne systemów audio Fiesty 2001-2008
audio 2001-2005 audio 2005-2008 audio 2005-2008
Blaupunkt TravelPilot

Radia Forda Fiesta 2001-2005

radia Fiesty z lat 2001-2005 (przed liftingiem), rozmiar 1,8 DIN
model radia RMS kaseta CD mp3 nawigacja Bluetooth sprzedawane
w Polsce
Ford 2500 EON
Ford 2500 EON
4x7W tak nie nie nie nie tak
Ford 3500 RDS EON
Ford 3500 RDS EON
4x7W tak nie nie nie nie tak
Ford 4500 RDS EON
Ford 4500 RDS EON
4x7W nie tak nie nie tak tak
radio jest
w większości aut
Ford 6006 RDS EON
Ford 6006 RDS EON
4x20W nie tak nie nie tak tak
Ford 6000 MNE MP3 ²
Ford 6000 MNE MP3
4x15W nie tak tak nie nie nie
nie instalowane
w Fordzie Fiesta
Ford 9000 VNR ³
Ford 9000 VNR
4x15W nie tak nie tak tak nie
nie instalowane
w Fordzie Fiesta
Blaupunkt
TravelPilot DX
TravelPilot DX
4x17W nie tak nie tak tak tak
model radia RMS kaseta CD mp3 nawigacja Bluetooth sprzedawane
w Polsce
¹ To samo radio było montowane jako FL CDX6 w Land Roverach Freelander w 2004 roku. Modele różnią się tylko i wyłącznie wypełnieniem przerw między panelami radia w Freelanderze.
² To był jedyny model z tamtego okresu, który pasuje do Fiest i odtwarza pliki mp3. Nie był w Fiestach montowany nigdy. Był opcjonalnym wyposażeniem i kosztownym dla Fordów Focusów mk1 oraz Fordów Mondeo mk2. Używane kosztujądziś ok 600zł.
³ Radio pasuje do Fiesty, ale było opcją wyposażeniową Forda Mondeo mk3 w latach 2000-2005. Jest topowym radiem Forda o sporych możliwościach. Wspiera zmieniarkę płyt CD/CD-R i jako jedyne ma kolorowy ekran. Brak nowych map do tego modelu. Nie odtwarza plików mp3.
Radio 6006 to tak naprawdę radio 4500 doposażone w zmieniarkę płyt, lepszy wzmacniacz i czytelniejszy wyświetlacz.
 

Deinstalacja radia Fiesty mk6 przed liftingiem:

Deinstalacja radia Forda jest skomplikowana. Trzeba odczepić boczny panel z przyciskami ogrzewania szyby, odkręcić śruby będące za nim oraz pod panelem klimatyzacji i zdjąć całą plastikową konsolę środkową. By było trudniej, trzeba pilnikiem spiłować poprzeczne listwy osłonki radia by nowe radio zmieścić. Jest możliwe kupienie oryginalnej ramki bez potrzeby piłowania, ale to produkt rzadki na rynku wtórnym, niespotykany jako nowy.

Dlaczego fabryczne radia Forda Fiesty z lat 2001-2005 nie obsługiwały plików mp3?
Odpowiedź jest bardzo prosta, jeśli znamy historię upowszechnienia się formatu mp3. Dopiero po 1995 roku zaczęto sprzedawać pierwsze urządzenia z mp3, a niezależni producenci odtwarzaczy samochodowych wprowadzili ten format dopiero od roku 2000. Był to ekskluzywne radia, szalenie drogie. Dopiero kilka lat później, na tyle format stał się popularny, że zagościł jako standard samochodowy.

Radia Forda Fiesta 2005-2008

Wymiary panelu przedniego: 23x12cm. Reszta radia to rozmiar typowy 2DIN czyli 17,8x10cm.
radia Fiest z lat 2005-2008 (po liftingu), rozmiar 2 DIN (tylko Becker 1DIN)
model radia RMS kaseta CD mp3 nawigacja Bluetooth sprzedawane
w Polsce
Ford 1500¹
Ford 1500
4x10W nie nie nie nie nie nie
Ford 5000 C
Ford 5000 C
4x15W tak nie nie nie tak tak
Ford 6000 CD
Ford 6000 CD
4x15W nie tak tak nie tak tak
radio jest
w większości Fiest
Ford 6006 CDC
Ford 6006 CDC
4x15W nie tak nie nie tak tak
Becker BE 7950
Indianapoliis Pro
Becker BE 7950
4x30W nie nie tak tak tak tak
Blaupunkt TravelPilot EX ²
Blaupunkt TravelPilot EX
4x17W nie tak tak tak tak nie
Sony C307 MP3 ³
Sony C307
4x22W nie tak tak nie tak nie
Sony C307 CD6 ³
Sony 6CD
4x22W nie tak nie nie tak nie
model radia RMS kaseta CD mp3 nawigacja Bluetooth sprzedawane
w Polsce


¹ Radio Ford 1500 nie ma w specyfikacji na rynek niemiecki, angielski, polski. Niektóre Fiesty jednak to radio mają zainstalowane. Radio posiada tylko i wyłącznie funkcję radia AM/FM. Obsługuje tylko 2 głośniki.

² Radio montowane oryginalnie w Fordzie Focus mk2. Istnieje kilka odmian radia. C307 oraz CD132 dla Fordów z trapezowatą wnęką. Radio ma 32bit procesor 66MHz.

³ Radio Sony C307 było obecny wyłącznie w specyfikacji angielskich i niemieckich Fiest. Jest to radio klasy premium. Instalowano wraz z nim inne głośniki niż zazwyczaj (opcja do kupienia osobno, głośniki firmy Pioneer), lepszej jakości, markowe o mocy 40W RMS. Zwykłe głośniki miały moc 17-20W RMS. Były dwie wersje. Jedna z mp3, druga ze zmieniarka na 6CD, ale nie czytała mp3.

Była też wyglądająca z zewnątrz na taką samą wersja CD132 oraz CD345. Różnią się one od C307 kształtem zewnętrznym obudowy (trapezowaty, lub obły) i nie pasują do Fiest.

W Polsce w opcjach ta nawigacja kosztowała 7000zł jako opcja w dealera Forda. Co ciekawe dziś nadal jest w sprzedaży. Ten sam model jest produkowany od ponad 12 lat! Zmienił się firmware, ale ten można uaktualnić. Dziś ta nawigacja kosztuje ponad 2500zł. Niestety nie zawiera i nigdy nie zawierała map Polski.

Kryteria Ford 6000 CD Blaupunkt TravelPilot EX Sony C307 mp3
RMS 4x15W 4x17W 4x22W
mp3/cd-audio/cd-r/dvd tak / tak / tak / nie
specyfikacja plików mp3 max 192kbs, nazwy tylko cyfry, czyta tagi max 256kbs, nazwy tylko cyfry, czyta tagi max 192kbs *,
nazwy tylko cyfry, czyta tagi
nawigacja gps nie tak nie
istnieje mapa Polski do nawigacji nie tak w cenie 300zł, TomTom. nie
obsługa bluetooth tak
wbudowany moduł Bluetooth nie
wyjścia z tyłu radia antena/ AUX/ złącza Forda typu A/B/C
obsługa sterowania z kierownicy tak
wyjścia RCA/USB nie
wyświetlacz/podświetlenie monochromatyczny: zielone monochromatyczny: zielone/czerwone
montowany fabrycznie tak

* Po aktualizacji firmware Sony czyta pliki mp3 320kbs. Dlatego staresze modele mają ograniczone możliwości, a nowsze nie, różnicę widać głównie po numerze seryjnym, wizualnie to takie same radia

Oba radia demontuje się za pomocą tzw wyjmaków, powinny być na wyposażeniu auta. Jeśli ich nie ma, można je kupić np na Allegro za kilkanaście złotych. Radia dla wersji przedliftingowej mają też mniejszą głębokość montażu. Stąd musimy wymierzyć ile ona dokładnie wynosić, wziąć poprawkę na ukryte okablowanie i kupić nowe radio. Także rozmiar radianie jest to 2DIN, tylko 1,8 DIN. Powoduje to ograniczenie, że musimy dokładnie sprawdzić czy radio będzie nam pasować. We Fiestach poliftingowych (od II połowy 2005 roku) podobnego ograniczenia już nie ma.

Montaż radia Sony C307 z Mondeo mk4/Focus mk2/Cmax mk2 w Fieście 2005-2008

Wymiarami wewnęntrznymi radio nie różni się, ale kompletnie nie pasuje przedni panel radia z przyciskami i wyświetlaczem. Radio takie ma przewagę nad tym, które pasuje do Fiesty, gdyż obsługuje pliki mp3 o dowolnyn kodowaniu, radio ma zwiększoną czułość wewnętrznego wzmacniacza i poprawiono jakość dźwięku. Aby dopasować nowszą wersję do Fiesty należy kupić dwa radia. Jedno z powyższych modeli, najlepiej jak najmłodszy rocznik i drugie radio Sony dla Fiesty (może być uszkodzone, byle panel przedni był sprawny). Panel do radia przykręcony jest 6 śrubami i jest wtyczka, uniwersalna dla wszystkich wersji.
 

Poniżej schematy podłączeń radia Ford 2500/3500/4500 Fiest z lat 2001-2005:



schemat pinów radia Ford 3500 oraz 4500 eon

nr pin opis funkcji nr pin opis funkcji
1 +12V stałe 13 masa
2 nie 14 nie
3 podświetlenie + 15 start
4 podświetlenie - 16 nie
5 nie 17 nie
6 nie 18 sterowanie z kierownicy +
7 alarm 19 sterowanie z kierownicy -
8 prawy przód + 20 nie
9 lewy przód + 21 lewy przód -
10 prawy tył + 22 lewy tył -
11 lewy tył + 23 prawy tył -
12 prawy przód - 24 nie


Poniżej schematy podłączenia radia Fiesty Ford 5000C ¹ /6000 oraz Blaupunkt TravelPilot EX Fiest z lat 2005-2008 oraz schemat caraudio Fiesty


Kliknij w link by obejrzeć schemat:
Ford Fiesta 2005-2008 - schemat caraudio


Złącze radia rysunek i opis


schematy podłączenia radia Fiesty mk6 2005-2008

styk złącze główne złącze A
(telefon + zmieniarka CD)
Złącze B
(AUX + subwoofer)
1 głośnik prawy tylny + Line In + (dla Bluetooth) RSE lewy + ²
2 głośnik prawy przedni + +12V opcjonalne RSE prawy + ²
3 głośnik lewy przedni + zmieniarka CD lewy + Mono 2 +
4 głośnik lewy tylny + zmieniarka CD prawy + głośnik niskotonowy + ³
5 głośnik prawy tylny - wyciszanie radia dla tel. AUX lewy
6 głośnik prawy przedni - sterowanie z kierownicy + AUX masa
7 głośnik lewy przedni - Line In -(dla Bluetooth) RSE lewy -  ²
8 głośnik lewy tylny - masa dla ster. z kierownicy RSE prawy -  ²
9 MS CAN + zmieniarka CD lewy - Mono 2 -
10 MS CAN - zmieniarka CD prawy - głośnik niskotonowy -
11 masa kodu radia sygnał dla nawigacji AUX prawy
12 masa AVC sygnał auto głośności mikrofon
13 sterowanie alarmem (GEM)
14 aktywacja podświetlenia
15 + 12V stałe akumulatora
16 +12V ze stacyjki


¹ radio Ford 5000C nie obsługuje złącza B, zaś w złączu A ma aktywne tylko piny 1,5,6,7,8

² Dla złącza B opisy styki RSE nie mają funkcjonalności w Fieście i dotyczą multimedialnego sterowania instalacją dla tylnych siedzeń w tunelu środkowym oraz wyświetlaczem DVD w zagłówkach przednich foteli. W radiu TravelPilot EX wersja C307 piny dla głośnika są niepodłączone na płytce elektroniki radia.

³ Wg opisu wynika, że bezpośrednio pod radio można podłączyć 5 głośnik, niskotonowy. Niestety w radiu TravelPilot EX wersja C307 piny dla głośnika są niepodłączone na płytce elektroniki radia.

Radio Blaupunkt TravelPilot EX ma oznaczenie kodowe dla Fiesty "C307". Nie to nic wspólnego z radiem Sony C307, to zbieżność nazw.

Sygnał AVC (złącze A, pin 12) odpowiada za automatyczne ustawienie głośności po włączeniu radia.

Schemat dla kostki ISO

caraudio kostka iso radia fiesty mk6

stykzłącze 1 (niebieskie)
(brązowe w rzeczywistości)
złącze 2 (czerwone)
(czarne w rzeczywistości)
1głośnik prawy tylny +sygnał prędkości auta ¹
2głośnik prawy tylny - wyciszenie telefonu ¹
3głośnik prawy przedni + nie
4głośnik prawy przedni -zasilanie +12V stałe
5głośnik lewy przedni +zasilanie +12V anteny ze stacyjki
(dodatkowo sterowanie wzmacniacza)
6głośnik lewy przedni -oświetlenie klawiszy radia
7głośnik lewy tylny +zasilanie +12V ze stacyjki
8 głośnik lewy tylny -masa

¹ opcjonalne piny, nie każda sprzedawana kostka je ma, warto kupić pełną wersję wyprowadzeń (trudniej dostać, kosztuje tyle samo). Sygnał prędkości oznacza, że radio może automatycznie zwiększać głośność im szybciej jedziemy, a ściszać jak zwalniamy. Nie każde radio ma taką funkcję.


Kod do radia Forda

Wszystkie fabryczne radia wymagają wprowadzenia czterocyfrowego kodu do poprawnego działania radia. Kodu nie da się zmienić we własnym zakresie, jest on zaprogramowany przez ASO. Tylko ASO (lub serwis z drogim sprzętem do zmiany kodu) też może kod zmienić. Bez kodu radio nie będzie działać. Na szczęście kod wprowadzamy bardzo rzadko (głównie przy fizycznym montażu radia).
Niepoprawnie wprowadzony kod kika razy skutkuje blokadą na 30 minut, co trzeba przeczekać. Dalsze wprowadzanie błędnego kodu skutkuje zablokowaniem radia. Gdy pojawia się napis "LOCK10" należy przytrzymać klawisz nr 6 podczas uruchamiania radia. Jednak napis "LOCK13" wymaga zaprogramowania radia w ASO na nowo kablem typu WDS (dziś w sprzedaży IDS) wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem serwisowym.
Dobrą funkcją jest możliwość wyłączenia wprowadzania kodu w ustawieniach radia, co zwykle wymaga potwierdzenia kodem. Z technicznego punktu widzenia możemy spokojnie wyjmować akumulator z samochodu z radiem zabezpieczonym kodem. Dopiero odłączenie masy radia usuwa zapamiętane ustawienia oraz też np kasuje pamięć zaprogramowanych stacji radiowych.
Gdzie szukać kodu? Zwykle jest w papierach samochodu, albo z tyłu radia. Wyrobienie nowego kodu w miejsce utraconego to kosztu 200-600zł. Serwisy wymagają podania dowodu osobistego.

Ustawienie zegarka w zegarach deski rozdzielczej a radio

Tytuł brzmi dziwnie i pozornie nie ma to nic wspólnego z radiem. Tylko pozornie. We wszystkich Fiestach mk6 sprzed liftingu i wszystkich Fiestach mk6 po liftingu bez zainstalowanego komputera zegarów nie da się ustawić zegarka posiadając niefabryczne radio. Zegarek z wyświetlacza zegarów współpracuje wyłącznie z oryginalnym sprzętem caraudio. Tylko Fiesty poliftingowe z zainstalowanym komputerem w zegarach i niefabrycznym radiem będą wstanie ustawić poprawnie zegar i datę w samochodzie.

Poradnik kupującego radia caraudio. Na co zwrócić uwagę kupując nowe radio do Forda Fiesta mk6



  1. Rozmiar radia: powinno być typu 2DIN.

    Radia typu 1DIN też mogą być, ale będzie mało estetyczna pustka pod radiem. Można dokupić zaślepkę plastikową, ale nadal będzie to źle wyglądało. Co istotne, każde inne radio niż fabryczne będzie wymagało specjalnej ramki co i tak spowoduje, że widać będzie niefabryczną instalację caraudio. W Fordzie Fiesta mk6 wszystkie radia modeli przedliftingowych mają rozmiar 1,8DIN, zaś po liftingu ok 2,5DIN (panel przedni ma taki rozmiar, ramka montażowa to standard 2DIN). Fabryczne panele mają szerokość 23x12cm). Wszystkie radia typu 2DIN mają szerokość 18cm lub parę milimetrów mniej (dokładnie 178mm).
  2. Dobry odtwarzacz pod wymiar?

    Nie produkuje się markowych odtwarzaczy pod wymiar przedniego panelu 23x12cm. Istnieją odtwarzacze o wyglądzie zbliżonym do Travelpilot EX, są bardzo wielofunkcyjne i kosztują 1000-2000zł. Niestety wszystkie są produkcji chińskiej, praktycznie bez nazwy, lub ten sam model występuje pod wieloma nazwami. Plusem jest dopasowany wygląd i wiele funkcji, minusem brak gwarancji w Polsce, brak możliwości naprawy w Polsce i zwykle bardzo słaba jakość radia. Powtarzają się przypadki gdy radio nie odbiera wielu polskich stacji w centrum miast, lub ma fatalną jakość dźwięku.  Te chińskie radia maja też jedna wspólną cechę. Nie istnieje dokładana specyfikacja techniczna, poza sloganami reklamowymi.
    Ja te chińskie wynalazki odradzam.

  3. Moc radia w RMS.

    By radio lepiej grało, powinno mieć większą własną moc wbudowanego wzmacniacza. Kryją się tu marketingowe pułapki, w które łatwo wpaść. Zwykle podawana jest "maksymalna moc RMS", ale tajemnicą poliszynela jest fakt, że podawana jest dla instalacji typu 2 ohmów. Prawie wszystkie standardowe instalacje caraudio mają instalację na 4 ohmy. Dla zwykłego użytkownika ma to takie znaczenie, że realna moc instalacji jest dużo mniejsza niż podaje specyfikacja. Przykładowo radio Alpine (bardzo dobra marka samochodowego audio) ma moc w specyfikacji 4x50W. Ale przy 4 ohmach to jest już tylko 4x22W. Podaję ten przykład, bo więcej mocy radio samochodowe bez wzmacniacza nie osiągnie. Wiele modeli ma mniejszą moc. Nie istnieje jednolity kalkulator/przelicznik. Przyjmuje się jednak że w większości przypadków przelicznik jest pomiędzy 1,3x a 2,0x.

  4. Stosunek sygnału do szumu.

    Parametr, o którym niewiele się myśli podczas wyboru radia, a jest on bardzo istotny. Oznacza on, że w przypadku cichej muzyki usłyszymy muzykę, a nie szum generowany przez radioodbiornik.  Im wyższy ten parametr, mierzony w dB, tym lepszą jakość oferuje nam sprzęt. Jeśli producent nie podaje tego parametru, można założyć, że jest on niski. Przeciętny radioodtwarzacz ma stosunek jakości do szumu na poziomie 60-70dB dla odtwarzacza CD/USB. To bardzo niewiele. Najlepsze urządzenia mają wskazania większe niż 100dB. Jednak już Powyżej 90dB mówimy o dobrej jakości audio.
    Często ten parametr jest podawany osobno dla radia, odtwarzacza płyt cd oraz odtwarzacza USB. Większość radioodbiorników ma dla fal FM stosunek sygnału do szumu na poziomie ok 70dB. Tu jak najbardziej wszystko jest w porządku. Należy czytać dokładnie specyfikację urządzeń i nie kierować się marką.

  5. Wbudowany moduł Bluetooth.

    Gdy radio ma w opisie modelu dopisek BT, możemy oczekiwać, że radio ma moduł głośnomówiący do telefonu. Warto przeczytać dokładnie specyfikację radia. Część modeli ma tylko wsparcie dla zestawu głośnomówiącego i wymaga instalacji dodatkowo płatnego modułu.

  6. Wsparcie dla fabrycznego sterownia z kierownicy.

    Zła wiadomość: bez dodatkowego modułu, który trzeba samemu kupić, żadne radio, poza opisanymi wcześniej modelami fabrycznymi Forda, nie będzie współpracować z fabrycznym sterowaniem radiem. Taki moduł nie działa też z każdym radiootwarzaczem w aucie. Zwykle produkuje się moduły współpracujące ze znanymi markami sprzętu audio. Każdy kto kupi mało znaną markę, może zdemontować sobie fabryczny panel przy kierownicy, nie będzie on działał. Przykładowo taki jak poniżej zestaw podłączeń, koszt ok 200zł. Osobno są adaptery do Fiest sprzed liftingu, osobno do wersji poliftingowych.

    adapter do sterowania z kierownicy niefabrycznym radiem
    Aktualizacja: okazuje sie, że niektóre radia mają wsparcie dla sterowania przy kierownicy Fiesty. Dotyczy to modeli z wyższej półki cenowej i jakościowej. Wówczas nie jest potrzebny adapter. Np tak jest w Kenwood DDX-4019BT.

  7. Pobór prądu i zakres pracy

    Dane zwykle zupełnie pomijalne podczas zakupu radia, gdyż zdecydowana większość sprzętu ma ustandaryzowane parametry. Diabeł tkwi w szczegółach. Istotne jest jak dużą tolerancję na zasilanie zniesie radio. Im szerszy ten zakres, tym lepiej. Najlepiej by było to pomiędzy 10-16V. Także ważny jest pobór prądu dla radia. Standard to 10A, ale niektóre chińskie radia wymagają nawet 20A, co może wiązać się z koniecznością zmiany średnicy przewodów doprowadzających zasilanie do bezpieczników, a nie tylko samego bezpiecznika w skrzynce.

  8. Impendentacja głośników

    O co tu chodzi? O dopuszczalny zakres współpracy radia z głośnikami. Prawie wszystkie głośniki na rynku mają wartość 4Ohm. Czasami trafiają się wersje 8Ohm i bardzo rzadko wersje 2Ohm (głównie dla tanich głośników basowych). Warto sprawdzić w specyfikacji radia jakie głośniki radio obsłuży, by potem nie rozczarować się mając niekompatybilne radio z głośnikami.

  9. Specyfikacje plików mp3

    Choć to wydaje się idiotyczne, to nadal sprzedawane są markowe radia oferujące ograniczony zakres specyfikacji plików mp3. Pliki mp3 zapisane w dobrej jakości maja bitrate 320kbps. Pliki mp3 z Youtube mają 256kbps. Taką jakość oferują niektóre fabryczne radia Forda. Natomiast niektóra radia proponują 192kbps dla plików mp3 odtwarzanych przez pamięć USB. Często o tym dopiero widać... w instrukcji obsługi radia.

  10. Kolor ramki radia

    To nie pomyłka, kolor rami okazuje się istotny. Dostępne są różne wersje kolorystyczne, dedykowane do Fiesty i czasem trudno kupić właściwy kolor. Dostępne są: srebrne, antracytowe, jasny grafit, ciemny grafit, czarny. Kolor czarny ramki jest najpopularniejszy, tylko nie pasuje do deski rozdzielczej. Kto wymyślił z producentów jasny grafit i na jakiej podstawie, nie wiem, ale różni się on o odcień od ciemnego grafitu używanego w deskach rozdzielczych i jest bardziej popularny w sprzedaży niż ciemny grafit. Sam się o tym przekonałem, gdy się pomyliłem przy zakupie, dlatego zwracam na to uwagę.

wróć do góry strony