Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Caraudio Fiesty
głośniki Fiesty mk6, instalacja wzmacniacza i głośników
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
Poniżej prezentuję pojęcia, których wytłumaczenie znajduje się w moim słowniku car-audio.
Na tej stronie znajdują sie informacje opisowe o fabrycznej instalacji caraudio, o instalacji nowych głośników w miejscu starych, instalacji wzmacniacza oraz instalacji nowego całkowicie systemu caraudio od okablowania, po nowe głośniki systemowe.
Caraudio Fiesty mk6
Opis standardowych fabrycznych głośników Forda:
Ford Fiesta może nie mieć w ogóle zainstalowanych głośników. Opcja wyposażeniowa VAN ma poprowadzone okablowanie tylko pod przednie głośniki. Inne wersje już mają maksymalnie 4 głośniki w drzwiach
założone. Fiesta nie ma instalacji z większą ilością głośników. Wersje premium audio (z radiem Sony) wyposażano w 4 głośniki dwudrożne, współosiowe o mocy większej niż standardowe głośniki.
Standardowe głośniki Fiesty mk6: Głośniki te są prostej budowy, jednodrożne i muzyka z nich płynąc jest tylko przyzwoitej jakości przy średnich tonach. Bardzo wysokie tony jak i niskie praktycznie są niesłyszalne albo zniekształcone.
- rozmiar: 5x7"
- pasmo przenoszenia: 80 Hz - 16 000 Hz *
- skuteczność: 86 dB *
- moc RMS:25 W
* dane z własnych pomiarów, informacje o paśmie przenoszenia i skuteczności niedostępne w Internecie, ani u Forda. Badanie odbyło się programem HOLM Impulse.
Głośniki
fabryczne premium, to były markowe głośniki firmy Pioneer:
- rozmiar 6x8"
- pasmo przenoszenia: 30 Hz - 28 000 Hz
- skuteczność: 91 dB
- moc RMS: 40 W
- dwudrożne, współosiowe o nr części TS-A6813
Prace caraudio podzieliłem na etapy, poniżej kolejne etapy prac caraudio:
Etap 0 - opis moich modyfikacji caraudio w Fordzie Fiesta mk6
Modyfikując system caraudio w samochodzie apetyt na lepszy dźwięk rósł w miarę wykonanych modyfikacji. W moim poprzednim aucie miałem już samodzielnie zainstalowany wzmacniacz i lepsze głośniki oraz radio. Gdy kupiłem Fiestę
wiedziałem, że będę musiał także i w tym aucie dokonać zmian. Modyfikacje tego rodzaju to swoista "wisienka na torcie", więc nie była moim priorytetem. Naprawy i modyfikacje mechaniczne były dla mnie ważniejsze niż system audio. Wymieniłem
tylko na początku standardowe głośniki na nowe. Założyłem cztery głośniki trójdrożne: 16,5cm Blaupunkt BGX 663 HP. Głośniki mają 50W RMS, co pod samo radio wystarcza całkowicie. Ich pasmo przenoszenia to 40Hz (dobre basy) -
22 000 Hz i mają wysoką 93 dB skuteczność.
Potem zacząłem systematyczne prace:
1. Wyciszenie auta. Dobre wyciszenie to podstawa, wyciszyłem absolutnie całe auto. Fotorelacja z tego wydarzenia jest na
podstronie o wygłuszeniu Fiesty. Tak naprawdę to warto zacząć wszelkie prace od gruntownego wyciszenia. Temat ten ogarnęłam niejako osobno, stąd osobny
poradnik na osobnej podstronie.
2. Instalacja wzmacniacza. Mój wybór
padł na MacAudio MPE 4.0 (250zł). Daje on przy podłączeniu 4 głośników 60W RMS
na głośnik. To daje prawie 3x więcej mocy niż samo radio samochodowe. Dla
instalacji głośników Hertza 100-110W RMS musiałem zmienić wzmacniacz na
mocniejszy. Wybór padł na Pioneera GM-D8704. To urządzenie klasy D i w cenie
800zł unikatowe pod względem ilości mocy i od markowego producenta. Są lepsze
wzmacniacze, ale droższe. Ten w zupełności zdaje egzamin wzmocnienia dźwięku i
jego czystości. Wg testów może emitować niepotrzebny szum przy maksymalnej mocy,
ale ja nic takiego nie zauważam u siebie.
W Fordzie Fiesta mk6 pod
obciążeniem, gdy pracuje silnik, nie uzyskujemy optymalnych 14,4V. Sprzęt audio
dodatkowo obciąża układ, stąd spokojnie można oczekiwać 13,5V. Im mniejsze
napięcie, tym mniejsza moc wzmacniacza. Czyli już nie 100W a np 91W. Warto o tym
pamiętać wybierając sprzęt do auta.
3. Zmiana głośników w samochodzie na systemowe i okablowania.
Nie chciałem iść na kompromisy i postawiłem na wysoką półkę jakościowo i niestety też cenowo. Wybrałem na przód głośniki systemowe dwudrożne Hertz MPK-165.3 110W RMS (800zł). Zestaw składa się z woofera montowanego w miejsce
przedniego głośnikia Fiesty, zwrotnicy, którą trzeba zamocować do boczku koło głośnika oraz tweetera, dla którego trzeba wykonać dziurę w trójkącie lusterek. Sporo dłubania. Na tył włożyłem współosiowe głośniki Hertz MPX-165.3 100W RMS
(550zł). Woofer jest identyczny jak w modelu MPK. Tu nic nie trzeba modyfikować, wystarczy włożyć na tył nowe głośniki w miejsce starych.
Nowe mocne głośniki wymusiły zmianę okablowania głośnikowego. To podstawa przy takiej instalacji. Przełożenie kabli przez drzwi to syzyfowa praca. Położenie kabli w aucie i demontaż wnętrza przy tym to prościzna.
4. Zamiana radia. Mój wybór padł finalnie na radio Kenwood DDX4019BT
(1300zł). Radio jest w formacie 2DIN. Radio to ma rozbudowane systemy korekcji
dźwięku i zwyczajnie pasuje mi jego wygląd, który też nie rzuca się specjalnie w
oczy.
Etap 1
Instalacja głośników, wymiana głośników na nowe w miejscu starych
Aby zainstalować nowe głośniki mamy dwie opcje do wyboru.
- Kupić rozmiarem identyczne jak były. Niestety nie odda to dobrze dźwięku, taniej nie będzie, bo rozmiar 5x7" jest mało popularny. Będzie za to mniej pracy przy instalacji.
- Kupić głośniki 16,5cm i dystanse najlepiej z drewna lub sklejki. Tu czeka nas więcej pracy. I dlatego poniżej zamieszczam opis jak ja to robiłem. Potrzebujemy:
- nowych głośników :)
- przejściówki do podłączenia nowych głośników
- dystansów do instalacji głośników o wymiarach innych niż fabryczne
- 4 śrub, śrubokręta, przydadzą się obcęgi.
Przede wszystkim należy ściągnąć boczek plastikowy z drzwi. Jak to zrobić? Odpowiedź jest poradniku dot. boczków
Zakładanie dystansów pod głośniki jest proste, bo otwory pasują do fabrycznych wkrętów instalacji głośników Forda. Jednak wcześniej należy jakimś flamastrem zaznaczyć miejsca na otwory dla samych głośników. Potem albo bierzemy wiertarkę i wiercimy, albo jak ja robiłem bierzemy mały gwóźdź,
np. papiak i wbijamy go w zaznaczone miejsce robiąc tym samym otwór dla wkrętu. Śruby do mocowania niestety musiałem dokupić, bo te dostarczone z głośnikami były za długie. 2cm śruby są odpowiednie. Mocujemy te śruby tam, gdzie dystans nie przylega do fordowskich plastików,
by ich nie uszkodzić.
Do nowych głośników potrzebujemy też przejściówki dla okablowania Forda. Cztery sztuki kabli kosztowały mnie 12zł. Bez tych kabli głośników nie podłączymy w cywilizowany sposób. Oczywiście można łączyć kable na krótko, ale odradzam. Montujemy table
z przejściówki do wtyków na głośnikach. Warto potem obcęgami zacisnąć blaszki, by kabel nie spadł. Wtyk przejściówki łączymy z wtykiem instalacji Forda.
Przy składaniu boczków okazuje się, że nowe głośniki prawie na styk pasują, ale jest na tyle dużo luzu, by całość dała się bezproblemowo złożyć i teraz głośniki grają doskonale.
Po instalacji nowych głośników stwierdzam, że bardzo pozytywnie odbieram jakość dźwięku generowaną przez to radio w połączeniu z lepszymi głośnikami. Co ciekawe radio Forda posiada fabryczne wyprowadzenie na subwoofer pasywny, czyli możemy zainstalować 5 głośnik w Fieście.
Nie ma niestety nań miejsca w fabrycznej instalacji auta.
Poniżej zdjęcia z instalacji głośników i dystansów wpinanych za pomocą przejściówki w fabryczną instalację audio.
Wersja 3D, wymiana głośników z tyłu
Dzięki uprzejmości Roberta Wilskiego poniżej wklejam zdjęcie z wymiany głośnika z tyłu w Fieście 3D. Robert pisał mi, że nie trzeba zdejmować kanapy i wystarczy
odchylić boczek. Następnie wykorzystując krótki śrubokręt, można odkręcić i wymienić tylne głośniki.
Etap 2
Instalacja wzmacniacza:
Instalacja wzmacniacza w Fordzie Fiesta mk6 polega na położeniu sporej ilości okablowania. Nie obejdzie się demontażu foteli przednich, plastików wokół progów, tapicerki drzwi przednich i tylnych. Zwykle wzmacniacze instaluje się w bagażniku, na oparciu kanapy. Wzmacniacze muszą mieć zapewnioną sprawną wentylację i chłodzenie.
Możemy zainstalować wzmacniacz do seryjnego radioodtwarzacza, ale tylko dla modeli poliftingowych.
Mają one pin sterujący wzmacniaczem.
Co potrzebujemy do takiej instalacji?
- wzmacniacz 4 kanałowy
- kable (zasilania, masy, sterowania, 4x głośnikowe, 4x RCA, bezpiecznik)
- adapter RCA (2x: 1x na przód + 1x na tył)
1. Kabel zasilający prowadzimy do akumulatora. Podpinamy w komorze silnika na nim bezpiecznik dedykowany
2. Kabel masy łączymy z karoserią auta
3. Kabel sterowania wzmacniaczem (tzw remote) łączymy z pinem 13 w kostce radia złącza głównego. Opis schematu jest dostępny na podstronie: radio-fiesta-mk6.html
4. Kable głośnikowe: łączymy wzmacniacz+głośniki. Jeden kabel na każdy głośnik. Odpinamy seryjne okablowanie, nie będzie ono używane
5. Kable RCA łączymy z adapterami RCA, które będą zlokalizowane za radiem;
6. Adaptery RCA wpinamy w piny poszczególnych głośników złącza głównego. Odpinamy oryginale złącza radia, nie prowadzą już do głośników, więc nie będą potrzebne.
Przy instalacji wzmacniacza z niefabrycznym radiem, które posiada fabryczne złącza RCA, żadne adaptery nie będą potrzebne.
Czeka nas gruntowna rozbiórka wnętrza auta. Trzeba wyjąć przednie fotele, uszczelki drzwi, plastikowe osłony słupków A oraz B, boczki drzwi
przednich i tylnych łącznie z boczkami wewnętrznymi. Musimy przeciągnąć wiele kabli. Kabel zasilajacy wmacniacz przeciągamy do komory silnika. To praca na co najmniej pół dnia.
W Fieście mk6 jest na tyle miejsca pod fotelem, że możemy tam zainstalować wzmacniacz. Instalacja caraudio dla kabli sygnałowych, które są widoczne na zdjęciu po prawej stronie, biegnie tunelem środkowym.
Etap 3
Instalacja caraudio nowego okablowania głośnikowego
Standardowe okablowanie głośnikowe w Fordzie Fiesta ma tylko 0,5mm. To bardzo niewiele, ale do instalacji podłączanych pod samo radio, bez wzmacniacza - całkowicie wystarcza.
Kable głośnikowe, nowe 2,5mm przeciągnąłem tyłem. Najwięcej kłopotu i zachodu było z przeciągnięciem kabli przez gumowe peszle w drzwiach. Tam są wtyczki, te trzeba rozwiercać, by kable w nich zmieścić. U mnie tylko 3 piny były wolne, na szczęście skrajne
i położone obok siebie. Ostrożnie by nie uszkodzić instalacji, rozwiercamy wtyczki i przekładamy kable. Te warto naoliwić np w oleju kuchennym by łatwiej przechodziły przez gumowe peszle, które są zgięte. Dopiero po przeciągnięciu kabli, zakładamy wtyki do głośników i całość podłączamy.
Dla instalacji 50W RMS na głośnik to miało sens, gdy jednak instaluję głośniki 100W RMS kable musiałem zmienić. Więcej o kablach głośnikowych napisałem
w moim poradniku caraudio.
W skrócie to chodzi oto, iż grubość przewodów zasilających ma ogromne znaczenie. . Im węższy przewód, tym wzrasta opór i możliwe jest przeciążenie sprzętu i pożar w aucie.
Etap 4
Wymiana głośników na głośniki systemowe
Ford Fiesta mk6 nigdy nie miał głośników systemowych w instalacji caraudio w żadnej opcji wyposażeniowej. Poniższa instalacja jest jedną z nielicznych dokonanych w tym aucie w Polsce i na pewno jedyną opisaną w formie fotorelacji z instalacji sprzętu.
Głośniki systemowe można podłączyć pod fabryczną instalację i wiele aut tak też ma to rozwiązane. Wymieniwszy okablowanie instalowałem wszystko od zera. Stare wtyki głośnikowe Forda zaizolowałem taśmą i choć obecnie nie są z żadnej strony podłączone, to warto je zachować w rezerwie.
By nie stukały na nierównościach taśmą samoprzylepną przykleiłem je do plastiku boczków wewnętrznych.
Całą instalację w drzwiach przednich musiałem zacząć od wycięcia miejsca na tweetery. O ile od strony pasażera problemu nie ma, bo miejsca jest dość w trójkącie lusterek, o tyle z lewej strony sterowania lusterkami bardzo ogranicza miejsce. Po zaznaczeniu flamastrem obwodu obudowy tweeeterów
wziąłem lutownicę i na gorąco wyciąłem otwory (zero ryzyka że coś się połamie). Wyrównałem krawędzie papierem ściernym nr 40. Po instalacji tweetera praktycznie nie widać amatorskiej roboty ;-)
Kolejnym etapem instalacji głośników było wybranie miejsca na zwrotnicę i mozolne cięcie kabli, łączenie, czasem lutowanie. Samą zwrotnicę przykleiłem mocną, techniczną taśmą dwustronną do wewnętrznego boczka drzwi.
Jak łączymy kable? Przewód główny biegnący od wzmacniacza podłączamy do zwrotnicy. Od zwrotnicy wyprowadzamy dwa przewody. Jeden do
tweetera. Łączymy go istniejącym przewodami tweetera. Drugim przewodem podłączamy zwrotnicę do głośnika w drzwiach w miejscu fabrycznego. Polecam przylutowanie przewodów i wtyków głośnikowych do samego głośnika.
Istniejąca wnęka idealnie pasuje pod zwrotnicę.
Efekt końcowy jest porażająco świetny. Dźwięk stał się przestrzenny, mocny. Moja ulubiona muzyka do caraudio jaką jest rock i metal wreszcie może być dobrze i poprawnie odtwarzana.
Na powyższym zdjęciu brak tylko jeszcze zabezpieczenia przewodów i zaślepienia otworu montażowego, ale tak finalnie u mnie pod tapierką wygląda ta instalacja. Wymiana głośników zakończona sukcesem.
Oczywiście na ten boczek idzie wygłuszenie, ale to już inna opowieść.