Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Jak rozebrać boczki drzwi Fiesty mk6? Fotorelacja.
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
Po co rozbierać boczki w drzwiach auta?
- jest jakaś usterka wewnątrz drzwi
- chcemy wymienić głośniki. - patrz: wymiana głośników Forda Fiesta mk6
- chcemy wygłuszyć drzwi - patrz: wyciszenie Fiesty matami wygłuszającymi
- chcemy wymienić tapicerkę drzwi - patrz:wymiana boczków tapierskich
Przygotowanie się do demontażu boczka drzwi
Demontaż boczków drzwi nie jest skomplikowany. Boczki drzwi Fiesty mk6 są mimo wszystko solidnie zamocowane. Pierwsze zdjęcie zawsze zajmuje nieco czasu, bo musimy sami zbadać co gdzie i jak zrobić by bez zniszczeń plastików rozebrać boczek drzwi. Później, gdy nabierzemy wprawy taka rozbiórka nie trwa dłużej niż 2-3 minuty.
Krok po kroku będę wyjaśniał co i jak. Do operacji potrzebujemy troszkę narzędzi:
Śrubokręt cienki płaski służy do podważania większość plastików;
Śrubokręt gruby płaski jest do poważenia boczku tam gdzie cienki nie daje rady;
Klej, bo jak coś pęknie, można skleić;
Obcęgi, bo część plastikowych zatyczek nie wychodzi i tylko obcęgami można je wyjąć;
Śrubokręt krzyżakowy, bo śruby przy klamce wewnętrznej takie są:
Klucz nasadkowy do odkręcenia śrub na dole boczka przednich drzwi
Klucz torx, do wszystkich innych śrub.
Demontaż przednich drzwi
Przednie drzwi rozebrać jest najtrudniej. Z tylnymi (opis niżej) jest prościej, bo jest mniej do odkręcania i nie ma elektryki szyb.
Klamka wewnętrzna przednich drzwi ma śrubę krzyżakową pod zaślepką:
Potem podważamy śrubokrętem obudowę wewnętrzną, która jest na zatrzaskach i ja ściągamy. To jest mozolne, poza tym trzeba robić to delikatnie by nic nie porysować i nie połamać. Zdjęcie potem wtyku od szyby (to drzwi prawe) to prościzna:
Potem kluczem Torx mamy dwie śruby po obu stronach klamki:
Na dole przedniego boczka są dwie śruby, klucz nasadkowy konieczny!
Teraz czas na zdjęcie boczka osłonki lusterka zewnętrznego. Poważamy śrubokrętem i bardzo łatwo schodzi.
W lewych drzwiach można, ale nie trzeba, odpiąć kabel od sterowania. W prawych drzwiach kabli nie ruszamy.
Boczek drzwi trzyma się teraz tylko na zatrzaskach. Śrubokrętem małym lub dużym szukamy ich na ślepo, podważamy i mocno ciągniemy boczek do siebie. Jak zatrzaski zejdą Pociągamy boczek do góry (bo trzyma się tylko na rancie drzwi na górze)
Aby dostać się do wnętrza boczka:
Wewnętrzne boczki drzwi Fiesty mk6 niestety są przykręcone pancernie i ta operacja jest już bardzo skomplikowana.
Musimy wyjąć szyby z drzwi do tej operacji. Tak jest zdecydowanie prościej. Poza tym dół szyb jest brudny, można szyby całościowo umyć. Przed odkręceniem zewnętrznych śrub kluczem nasadkowym 12 musimy wyjąć
szybę. Tu odczepiamy takie okrągłe samoprzylepne zaślepki (przydadzą się potem). Za nimi są śruby (klucz 10). Tzn będą, jak uruchomicie elektryczne szyby i tak ustawicie szyby by te śruby było widać. Odkręcamy śruby, ale nie do końca, tylko
tak by odrobinę się trzymały śrub, ale były luźne. Pośrodku jest też małe zabezpieczenie plastikowe, taki bolec biały, ten śrubokrętem wypychamy w stronę drzwi. Teraz szybę można spokojnie wyjąć. Wychodzi pod kątem,bez jakiegoś trudu.
Tutaj szyby już wyjęta, zaznaczyłem miejsce gdzie ów plastikowy bolec siedzi.
Teraz odkręcamy boczek drzwi. Musimy też odkręcić kluczem torx śruby zamka. Po co?Bez tego boczek siedzi sztywno i nie da się nim manewrować:
W efekcie możemy boczek ściągać. I tu miałem krok nie do przejścia. Całkowicie boczek nie chciał wyjść. Blokowały go zaczepy z lewej strony koło
klamki. Teoretycznie trzeba szarpnąć by jakieś zatrzaski wyskoczyły. Ja szarpałem i nic, więc tylko boczek zdjąłem po kątem. Boczkiem trzeba
manewrować przeciwnie do ruchów wskazówek zegara by szyna od szyb wyszła. To irytująca czynność.
Aby zdemontować całkowicie wewnętrzny boczek trzeba
odkręcić klamkę. Wkręt znajduje się nad zamkiem i w lewych drzwiach i ustala zamek, a w prawych blokuje zaślepkę. Następnie należy wyjąć zamek/zaślepkę,
klamkę a potem kluczem 8 odkręcić nakrętkę mocującą wewnętrzny mechanizm klamki (znajduje się pod klamką zewnętrzną).
Demontaż tylnych drzwi
Drzwi tylne mają korbki. Zdjęcie korbki wymaga zdjęcia zawleczki (na zdjęciu).
Odgina się korbkę, maca śrubokrętem zawleczkę i jej rant i wyciąga. Korbka składa się trzech części:
Zaś tylny boczek zdejmuje się jak przedni z tymi różnicami, że śruby są tylko dwie (krzyżakowa i torx), poza tym boczek trzyma się tylko na zatrzaskach pod plastkiem.
(jest jeszcze plastikowy trójkąt w rogu szyby, ale zdejmujemy go tak samo jak z przodu).
Wewnętrzny boczek tylnych drzwi zdejmuje się tak samo jak z przodu, z tą różnicą, że nie ma modułu szyb elektrycznych. Inną różnicą też jest fakt braku śrub mocowania tylnej szyby. Jest za to bolec plastikowy, który stawia solidny
opór. Najlepszy jest wybijak, któym naciskamy bolec równocześnie drugą ręką ciągniemy szybę do góry. Szyba wychodzi z mocowania i ręcznie podnosimy ją do góry i blokujemy śrubokrętem by nie spadła. Boczek wewnętrzny wychodzi już
bezproblemowo, ale też da się go odgiąć o 5-10cm by mieć dostęp do blachy pod spodem i móc wygłuszyć drzwi.
Demontaż tylnego boczka Fiesty 3D
W Fieście 3-drzwiowej zupełnie inaczej demontuje się boczki tylne. Są one
zintegrowane z dolną częścią słupka B i sięgają aż po skraj bagażnika.
Najpierw należy zdjęć uszczelkę drzwi przednich. Potem podważyć z boku i od dołu
osłonę słupka B część górną (tam gdzie wchodzą pasy bezpieczeństwa przednie.
Części nie trzeba zdejmować całkowicie, wystarczy by wyskoczyła z dolnych
mocowań trzymających dolny fragment słupka B.
Teraz odchylamy oparcie tylnej
kanapy i odkręcamy śruby ją mocujące. Są po dwie na każdą stronę. Tylne oparcie
wyjmujemy z auta, tak samo jak tylną półkę bagażnika.
Boczek osłony tylnej
Fiesty 3D trzyma się na kołku mocującym dostępnym po wyjęciu oparcia kanapy oraz
śrubie z przodu na dole.
Cała reszta to zatrzaski mocujące boczek od wewnątrz od góry przy bocznej szybie
oraz wzdłuż wyjętej uszczelki drzwi przednich. Płaskim śrubokrętem należy
podważyć widoczne w szarach zatrzaski i wyjąć boczek lekko szarpiąc do środka i
następnie do przodu auta.
Poniżej zdjęcie boczka 3D z miejscami montażowymi: