Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Instalacja komputera zegarów Fiesty mk6, licznik Fiesty, opis komputera pokładowego, dane techniczne o zegarach
Instalacja komputera zegarów Forda Fiesta mk6 = założenie nowych zegarów :
Ważna aktualizacja strony 02.2020:
Zgodnie z nowymi przespisami prawa w Polsce taka modyfikacja nie jest dozwolona bez wyraźnego przesłania w postaci np awarii starych zegarów. Kontroli podlega stan przebiegu wyświetlany na ekranie. Ten nie może się zmienić w stosunku do zapisanego w dokumentach. Zakładane zegary mogą mieć przebieg znacząco wyższy niż oryginalne. Korekta stanu w dół jest nielegalna i karana więzieniem. Polecany przeze mnie, darmowy, program ELM-FFN nie umożlwia korekty licznika w dół, tylko w górę. Korekta w serwisie to proszenie się o kłopoty prawne.
Wymiana licznika musi być zgłoszona SKP i opłacona kwotą 51zł w ciągu 14 dni. Nie spełnienie tego obowiązku skutkuje karą 3000 zł.
Samodzielna wymiana zegarów w tym momencie jest jedyną bezpieczną drogą postępowania w przypadku chęci założenia innych zegarów niż posiadane.
Licznik Fiesty:
Po co instalować komputer? Funkcje komputera pokładowego.
Komputer umożliwia w szybki sposób ustawienie:- Daty i godziny
- Języka menu, np Polski
- Ilości mrugnięć kierunkowskazem 1x lub 3x
- otworzenia drzwi tylko kierowcy lub wszystkich drzwi (gdy jest funkcja podwójnego ryglowania)
- włączenia kierunkowskazów podczas awaryjnego hamowania
- włączenia świateł powitania (zapala światła pozycyjne, po kliknięciu otwierania na pilocie) ¹
- aktywacji lub dekatywacji funkcji automatycznie składanych luterek po zamknięciu auta ¹
- automatycznego blokowania się zamków podczas jazdy ¹
- aktywacji funkcji spalania chwilowego ¹
¹ Wymaga aktywacji programem ELM-FFN-PL ustawień w IPC (techniczna nazwa zegarów), a wcześniej w tym samym programie aktywacji ustawień modułu komfortu GEM (jeśli brak). Połączenie do IPC może być zwykłe, ale GEM wymaga MS-CAN, co jak sam się przekonałem nawet adaptery z Allegro za 100zł nie dadzą rady.
Wymiana licznika Fiesty. Części wymagane do instalacji komputera
Doposażenie samochodu w komputer jest operacją pozornie dosyć prostą. Musimy kupić:
- nowe zegary z zainstalowanym komputerem,
- nową lewą manetkę z przyciskiem na jej końcu do obsługi ustawień komputera
- opcjonalnie czujnik temperatury zewnętrznej jeśli chcemy mieć wyświetlane wskazania temperatury.
Jego założenie nie jest już proste, bo musimy zdjąć przedni zderzak.
- opcjonalnie nowy centralny zamek dla wszystkich drzwi i klapy bagażnika (!). Dlaczego? Ponieważ komputer wyświetla informację o otwartych drzwiach lub klapie (osobno dla każdych drzwi), zaś sygnał idzie pinem numer 5 instalowanym dodatkowo,
gdy komputer pokładowy jest obecny. Dołożenie pinu do istniejących zamków nie jest możliwe, należy wymienić wszystkie zamki (nie wkładki). Szczegóły o centralnym zamku zamieściłem na osobnej podstronie.
Następnie wszystko instalujemy. Okablowanie w samochodzie już istnieje jeśli mamy przynajmniej wersję wyposażenia Ambiente. Dla wersji podstawowej Fiesty
instalacja komputera zegarów może być niemożliwa.
Na koniec musimy aktywować komputer w ustawieniach modułu komfortu GEM za pomocą programu diagnostycznego podłączanego do złącza serwisowego OBDII.
Gdzie jest immobiliser?
Przy wymianie zegarów konieczne jest ponowne zaprogramowanie kluczyków by uruchomić samochód. Centralka immobilizera znajduje się koło stacyjki. Jednak do poprawnej pracy ściśle współpracuje z poniższymi modułami (w nawiasach funkcje modułów) ; (nazwa PATS To techniczna nazwa immobilisera):
- zegary (odbiór i wysyłka danych PATS + dekoder kluczyka)
- komputer silnika (odbiór i wysłka danych PATS + masa immobilisera)
- moduł komfortu GEM (interfejs)
- pilot/kluczyk
Po zamontowaniu nowego zestawu wskaźników trzeba skonfigurować nowe zegary za pomoca programu diagnostycznego:
- Komputer pokładowy (aktywować za pomocą programu zewnętrznego)
- Ciśnienie doładowania turbosprężarki (tylko diesel)
- Typ silnika (benzyna/diesel)
- Język
Dodatkowo nowy licznik Fiesty wymaga wprowadzenia oryginalnej wartości licznika przebiegu. Tu istotne jest, że wartość nie może być niższa niż miał nowy licznik w chwili demontażu. Czyli jeśli ten licznik wskazywał np 200 tys km, to nie możemy wprowadzić niższej wartości!
Procedura demontażu zegarów (montaż jest odwrotnej kolejności)
Przede wszystkim należy zanotować odczyt przebiegu głównego kilometrów. Następnie
- odłączyć akumulator. Zegary odłączane nie mogą być pod zasilaniem!
- odkręcamy dolną część deski rozdzielczej koło kierownicy (4 śruby, 1 zatrzask)
- przesuwamy położenie kolumny kierowniczej maksymalnie na dół,
- biorąc długi i cienki śrubokręt płaski podważamy zatrzaski górnej osłony kolumny kierowniczej, całość wychodzi do góry,
- teraz widać dwie śruby osłony zegarów, te są do odkręcenia,
- następnie widać śruby mocowania zegarów. Na górze nie ma śrub, jest zatrzask.
- bierzemy długi metalowy płaski i cienki przedmiot i podważamy nim zatrzask wsuwając nasz przedmiot pomiędzy licznik, a deskę od góry na środku.
- Zegary trzymają już tylko kable we wtyczce od tyłu.
Techniczne informacje o zegarach Fiesty, rozpiska pinów, dekoder oznaczeń licznika
Są dwie części opisów. Opis wersji przedliftingowej na górze i nieco niżej wersji poliftingowej.
Dane techniczne komputera zegarów Fiesty mk6 2001-2005
Procesor zegarów nazywa się NEC D78F0828B. Jest on 8-bit i osiąga prędkość 8,3MHz. W jego wnętrzu umieszczono 1KB RAM + 32KB ROM (FLASH), które można programować za pomocą oprogramowania zewnętrznego podłączając kabel ELM-327 do gniazda OBDII.
Zegary wersji przedliftingowej nie zawierały opcji komputera pokładowego i wśród kontrolek próżno szukać ukrytych opcji, choć dwie kontrolki są są możliwe, ale nie mają diody, ani wyprowadzenia ścieżkami. Te które się wyświetlają bardzo łatwo zidentyfikować.
Do opisu i zdjęć wybrałem wersję angielską licznika bogatej wersji wyposażeniowej dla
automatycznej skrzyni biegów. Pozwala to pokazać pełną opcję płytki elektronicznej. Kontrolki w zegarach są podświetlane diodami LED, ale samo podświetlenie jest realizowane za pomocą małych żarówek typu BAX.
Po lewej mamy kontrolki: paliwa, otwartych drzwi, silnika i oleju;
Na środku od lewej i góry: nieznane awarii, świateł długich, hamulca ręcznego, abs, airbag, esp, oleju, blokady drzwi i akumulatora a na samej górze kierunkowskazy;
Po prawej są kontrolki świateł przeciwmgielnych przednich i tylnych.
Piny zegarów Fiesty mk6 2001-2005
Wtyczka komunikacyjna liczy sobie 32 piny. 11 pinów nie jest podłączonych. 22 pinów jest więc aktywnych. Nie znalazłem opisów pinów zegarów wersji przedliftingowej. Jak tylko będę miał materiały, uzupełnię dane.
Dane techniczne komputera zegarów Fiesty mk6 2005-2008
Numer części wszystkich liczników: VP6S6F-10E853-xx gdzie xx oznacza dwie litery oznaczające typ licznika oraz wersję oprogramowania. Zacznijmy od typu. Może być licznik z komputerem pokładowym lub bez komputera. W tym miejscu należy zdefiniować czym jest komputer. W uboższych wersjach użyto tego samego procesora z tymi samymi parametrami technicznymi. Jednak wersje bez komputera oznaczają brak odpowiedniego oprogramowania procesora oraz inaczej zaprojektowaną płytkę z układami scalonymi. (np tylko dwie linie podświetleń wyświetlacza centralnego)
Procesor zegarów nazywa się MC9S12H256VPV. Jest on 16-bit i osiąga prędkość 25MHz. W jego wnętrzu umieszczono 12KB RAM + 16KB ROM (FLASH), które można programować za pomocą oprogramowania zewnętrznego podłączając kabel ELM-327 do gniazda OBDII.
Dekoder numeru cześci zegarów:
Wersje zegarów bez komputera pokładowego mają pierwsze literki A, B, C,
D. Od literki E w górę do literki K zaczynają się wersje z komputerem
pokładowym (dotyczy wersji poliftingowej). Szukając mianownika od czego
zależy dana literka, znalazłem wyłącznie zbieżność wyposażenia dodatkowego i
wersji Fiesty.
Natomiast druga literka oznacza wersję oprogramowania i ilość funkcji
wgranych do procesora.
Dla Fiesty z lat 2001-2005 (przedlift) zegary, poza angielskimi,
mają takie numery:
4S61-10849-AE
4S61-10849-BD
4S61-10849-ED
4S61-10849-FC
4S61-10849-GC
4S61-10849-HC
4S61-10849-JD
4S61-10849-KC
4S61-10849-LC
4S61-10849-MC
5S61-10849-AC
5S61-10849-BC
Dla Fiesty z lat 2005-2008 (polift) zegary, poza angielskimi, mają takie
numery:
6S61-10849-AG - wersja bez komputera pokładowego
6S61-10849-BG - wersja bez komputera pokładowego
6S61-10849-CG - wersja
bez komputera pokładowego
6S61-10849-DG - wersja bez komputera
pokładowego
6S61-10849-EF
6S61-10849-FG
6S61-10849-GG
6S61-10849-HG
6S61-10849-JF
6S61-10849-KF
Powyższe numery przepisałem z katalogu Forda dla Europy (poza Wielką Brytanią).
Pod obudową mamy oznaczenie (jak np na poniższym zdjęciu) 12:06 oznacza, iż licznik powstał w grudniu 2006 roku. DOKTA oznacza licznik. Cyfra to prawdopodobnie numer wyposażenia pojazdu.
Na koniec zostawiam ciekawostkę, o której już chyba każdy, kto obejrzał powyższe zdjęcia, już wie. Wszystkie podświetlenia są realizowane za pomocą diod led. Wszystkie odpowiedzialne za podświetlenie np obrotościomierza czy prędkościomierza to diody led o ustalonej z góry barwie na zieloną. Bez ingerencji lutownicą w płytkę zegarów, nie ma możliwości zmiany koloru podświetlenia.
Piny zegarów Fiesty mk6 2005-2008, nieopisane piny
Łącznie jest 26 pinów we wtyczce. Brak opisu pinów do 4 pinów. Pony od tyłu podpiąłem przewodami do baterii płaskiej 4,5V. Układ funkcjonuje w aucie przy 5,5V, ale mi zależało na sprawdzeniu przepływu prądu. I na tyle zasilanie baterii wystarcza.
Piny 13 - nie ma żadnej funkcji opisanej, ani przetestowanej.
Pin 21 - nie ma żadnej funkcji opisanej, ani przetestowanej.
Poniżej moja pełna rozpiska pinów w formie tabeli. Drugi kolor przewodów w nazwie to kolorowy pasek.
nr PIN | funkcja | kolor przewodu |
---|---|---|
1 | kontrolka świateł mijania | zielono-biały |
2 | komputer pokładowy | czarno-biały |
3 | czujnik temperatury silnika | biało-fioletowy |
4 | zapłon | zielono-brązowy |
5 | przesył danych PATS | biało-zielony |
6 | odbiór danych PATS | brązowo-zielony |
7 | czujnik temperatury - masa | brązowo-biały |
8 | HS-CAN L | niebiesko-biały |
9 | HS CAN H | szaro-fioletowy |
10 | wskaźnik paliwa - masa | brązowy |
11 | MS CAN L | niebiesko-biały |
12 | MS CAN H | szaro-fioletowy |
13 | pin niepodłączony | |
14 | zasilanie z akumulatora | pomarańczowo-niebieski |
15 | kontrolka tylnych lamp przeciwmgielnych | zielono-pomarańczowy |
16 | kontrolka poziomu oleju | czarno-pomarańczowy |
17 | podświetlenie zegarów | pomarańczowo-niebieski |
18 | kontrolka hamulca ręcznego | czarno-czerwony |
19 | masa | czarno-niebieski |
20 | masa | czarny |
21 | ? | ? |
22 | kontrolka płynu hamulcowego | czarno-żółty |
23 | kontrolka przednich lamp przeciwmgielnych | brązowo-niebieski |
24 | detekcja kluczyka | żółto-czerwony |
25 | wskaźnik paliwa | biały |
26 | masa | czarny |
? - oznacza brak opisu koloru przewodu w specyfikacji i fizycznie w liczniku.