Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć




drukowanie strony
Porady i ciekawostki >>> Porady elektryki wnętrza

instalacja komputera zegarów Fiesty mk6Instalacja komputera zegarów Fiesty mk6
Wymiana licznika Fiesty, opis komputera pokładowego, dane techniczne o zegarach

zegary deski rozdzielczej

Instalacja komputera zegarów Fiesty mk6 = założenie nowych zegarów:


Po co instalować komputer? Funkcje komputera pokładowego.

Komputer umożliwia w szybki sposób ustawienie:

¹ Wymaga aktywacji programem ELM-FFN ustawień w IPC (techniczna nazwa zegarów), a wcześniej w tym samym programie aktywacji ustawień modułu komfortu GEM (jeśli brak). Połączenie do IPC może być zwykłe, ale GEM wymaga MS-CAN, co jak sam się przekonałem nawet adaptery z Allegro za 100zł nie dadzą rady.

Wymiana licznika Fiesty. Części wymagane do instalacji komputera

Doposażenie samochodu w komputer jest operacją pozornie dosyć prostą. Musimy kupić:
- nowe zegary z zainstalowanym komputerem,
- nową lewą manetkę z przyciskiem na jej końcu do obsługi ustawień komputera
- opcjonalnie czujnik temperatury zewnętrznej jeśli chcemy mieć wyświetlane wskazania temperatury.
Jego założenie nie jest już proste, bo musimy zdjąć przedni zderzak.
- opcjonalnie nowy centralny zamek dla wszystkich drzwi i klapy bagażnika (!). Dlaczego? Ponieważ komputer wyświetla informację o otwartych drzwiach lub klapie (osobno dla każdych drzwi), zaś sygnał idzie pinem numer 5 instalowanym dodatkowo, gdy komputer pokładowy jest obecny. Dołożenie pinu do istniejących zamków nie jest możliwe, należy wymienić wszystkie zamki (nie wkładki). Szczegóły o centralnym zamku zamieściłem na osobnej podstronie.

Następnie wszystko instalujemy. Okablowanie w samochodzie już istnieje jeśli mamy przynajmniej wersję wyposażenia Ambiente. Dla wersji podstawowej Fiesty instalacja komputera zegarów może być niemożliwa.
Na koniec musimy aktywować komputer w ustawieniach modułu komfortu GEM za pomocą programu diagnostycznego podłączanego do złącza serwisowego OBDII.

Gdzie jest immobiliser?

Przy wymianie zegarów konieczne jest ponowne zaprogramowanie kluczyków by uruchomić samochód. Centralka immobilizera znajduje się koło stacyjki. Jednak do poprawnej pracy ściśle współpracuje z poniższymi modułami (w nawiasach funkcje modułów) ; (nazwa PATS To techniczna nazwa immobilisera):


Po zamontowaniu nowego zestawu wskaźników trzeba skonfigurować nowe zegary za pomoca programu diagnostycznego:

  • Komputer pokładowy (aktywować za pomocą programu zewnętrznego)
  • Ciśnienie doładowania turbosprężarki (tylko diesel)
  • Typ silnika (benzyna/diesel)
  • Język

  • Dodatkowo nowy licznik Fiesty wymaga wprowadzenia oryginalnej wartości licznika przebiegu. Tu istotne jest, że wartość nie może być niższa niż miał nowy licznik w chwili demontażu. Czyli jeśli ten licznik wskazywał np 200 tys km, to nie możemy wprowadzić niższej wartości!

    Procedura demontażu zegarów (montaż jest odwrotnej kolejności)

    Przede wszystkim należy zanotować odczyt przebiegu głównego kilometrów. Następnie
    - odłączyć akumulator. Zegary odłączane nie mogą być pod zasilaniem!
    - odkręcamy dolną część deski rozdzielczej koło kierownicy (4 śruby, 1 zatrzask)
    - przesuwamy położenie kolumny kierowniczej maksymalnie na dół,
    - biorąc długi i cienki śrubokręt płaski podważamy zatrzaski górnej osłony kolumny kierowniczej, całość wychodzi do góry,
    - teraz widać dwie śruby osłony zegarów, te są do odkręcenia,
    - następnie widać śruby mocowania zegarów. Na górze nie ma śrub, jest zatrzask.
    - bierzemy długi metalowy płaski i cienki przedmiot i podważamy nim zatrzask wsuwając nasz przedmiot pomiędzy licznik, a deskę od góry na środku.
    - Zegary trzymają już tylko kable we wtyczce od tyłu.

    Techniczne informacje o zegarach Fiesty, rozpiska pinów, dekoder oznaczeń licznika

    Są dwie części opisów. Opis wersji przedliftingowej na górze i nieco niżej wersji poliftingowej.

    Dane techniczne komputera zegarów Fiesty mk6 2001-2005

    Procesor zegarów nazywa się NEC D78F0828B. Jest on 8-bit i osiąga prędkość 8,3MHz. W jego wnętrzu umieszczono 1KB RAM + 32KB ROM (FLASH), które można programować za pomocą oprogramowania zewnętrznego podłączając kabel ELM-327 do gniazda OBDII.

    Ford Fiesta mk6 przedlift - zegary NEC D78F0828B

    Zegary wersji przedliftingowej nie zawierały opcji komputera pokładowego i wśród kontrolek próżno szukać ukrytych opcji, choć dwie kontrolki są są możliwe, ale nie mają diody, ani wyprowadzenia ścieżkami. Te które się wyświetlają bardzo łatwo zidentyfikować.
    Do opisu i zdjęć wybrałem wersję angielską licznika bogatej wersji wyposażeniowej dla automatycznej skrzyni biegów. Pozwala to pokazać pełną opcję płytki elektronicznej. Kontrolki w zegarach są podświetlane diodami LED, ale samo podświetlenie jest realizowane za pomocą małych żarówek typu BAX.

    Ford Fiesta mk6 przedlift - zegary

    Ford Fiesta mk6 przedlift - zegary lewy Ford Fiesta mk6 przedlift - zegary środek Ford Fiesta mk6 przedlift - zegary prawy

    Po lewej mamy kontrolki: paliwa, otwartych drzwi, silnika i oleju;
    Na środku od lewej i góry: nieznane awarii, świateł długich, hamulca ręcznego, abs, airbag, esp, oleju, blokady drzwi i akumulatora a na samej górze kierunkowskazy;
    Po prawej są kontrolki świateł przeciwmgielnych przednich i tylnych.

    Piny zegarów Fiesty mk6 2001-2005

    Wtyczka komunikacyjna liczy sobie 32 piny. 11 pinów nie jest podłączonych. 22 pinów jest więc aktywnych. Nie znalazłem opisów pinów zegarów wersji przedliftingowej. Jak tylko będę miał materiały, uzupełnię dane.


    Dane techniczne komputera zegarów Fiesty mk6 2005-2008

    Numer części wszystkich liczników: VP6S6F-10E853-xx gdzie xx oznacza dwie litery oznaczające typ licznika oraz wersję oprogramowania. Zacznijmy od typu. Może być licznik z komputerem pokładowym lub bez komputera. W tym miejscu należy zdefiniować czym jest komputer. W uboższych wersjach użyto tego samego procesora z tymi samymi parametrami technicznymi. Jednak wersje bez komputera oznaczają brak odpowiedniego oprogramowania procesora oraz inaczej zaprojektowaną płytkę z układami scalonymi. (np tylko dwie linie podświetleń wyświetlacza centralnego)

    MC9S12H256VPV Fiesta mk6

    Procesor zegarów nazywa się MC9S12H256VPV. Jest on 16-bit i osiąga prędkość 25MHz. W jego wnętrzu umieszczono 12KB RAM + 16KB ROM (FLASH), które można programować za pomocą oprogramowania zewnętrznego podłączając kabel ELM-327 do gniazda OBDII.

    Wersje zegarów bez komputera pokładowego mają pierwsze literki A, B, C, D.  Od literki E w górę (chyba maksymalnie do literki K) zaczynają się wersje z komputerem pokładowym. Szukając mianownika od czego zależy dana literka, znalazłem wyłącznie zbieżność wyposażenia dodatkowego i wersji Fiesty. Nie wiem, czy tak jest naprawdę.
    Natomiast druga literka oznacza wersję oprogramowania  i ilość funkcji wgranych do procesora. Tutaj obowiązują literki A, B, C, D, E (wyższych nie widziałem). Literka E zwykle związana jest z angielskimi zegarami.

    Pod obudową mamy też oznaczenie (jak np na poniższym zdjęciu) 12:06 oznacza, iż licznik powstał w grudniu 2006 roku. DOKTA oznacza licznik. Cyfra to prawdopodobnie numer wyposażenia pojazdu.

    zegary fiesta mk6 2005-2008 pod obudową

    Na koniec zostawiam ciekawostkę, o której już chyba każdy, kto obejrzał powyższe zdjęcia, już wie. Wszystkie podświetlenia są realizowane za pomocą diod led. Wszystkie odpowiedzialne za podświetlenie np obrotościomierza czy prędkościomierza to diody led o ustalonej z góry barwie na zieloną. Bez ingerencji lutownicą w płytkę zegarów, nie ma możliwości zmiany koloru podświetlenia.

    Piny zegarów Fiesty mk6 2005-2008, nieopisane piny

    Łącznie jest 26 pinów we wtyczce. Brak opisu pinów do 4 pinów. Pony od tyłu podpiąłem przewodami do baterii płaskiej 4,5V. Układ funkcjonuje w aucie przy 5,5V, ale mi zależało na sprawdzeniu przepływu prądu. I na tyle zasilanie baterii wystarcza.
    Piny 13 i 26 nie są fizycznie podłączone (skrajne piny na końcu wtyczki) i nie mają żadnej funkcji. Są jednak podłączone z sobą. Po sprawdzeniu miernikiem - płynie prąd pomiędzy jednym i drugim. Jednak gdy próbowałem dopasować je do jakiejś rezerwowej kontrolki w zegarach, nie było efektu.
    Piny 20 i 21 - szukałem ich opisu bezskutecznie. Nigdzie nikt nie opisał ich funkcji, dlatego ja swoje odkrycie traktuję jako "biały kruk" :) Obejrzałem pod lupą ścieżkę i miernikiem sprawdziłem połączenia i jestem pewny, że piny są związane z funkcją kontrolki niezapiętych pasów bezpieczeństwa. Gdy pod pin 20 podłączymy masę, albo miernikiem sprawdzimy diodę kontrolki pasów, to się ona zapali. Choć była taka opcja części u Forda, to fabrycznie żadna Fiesta nie miała aktywnej tej funkcji, stąd nie została nigdzie ona opisana. Koloru przewodu też nie znam jaki wchodzi do pinu 21.
     

    Poniżej moja pełna rozpiska pinów w formie tabeli. Drugi kolor przewodów w nazwie to kolorowy pasek.

    nr PIN funkcja kolor przewodu
    1 kontrolka świateł mijania zielono-biały
    2 komputer pokładowy czarno-biały
    3 czujnik temperatury silnika biało-fioletowy
    4 zapłon zielono-brązowy
    5 przesył danych PATS biało-zielony
    6 odbiór danych PATS brązowo-zielony
    7 czujnik temperatury - masa brązowo-biały
    8 HS-CAN L niebiesko-biały
    9 HS CAN H szaro-fioletowy
    10 wskaźnik paliwa - masa brązowy
    11 MS CAN L niebiesko-biały
    12 MS CAN H szaro-fioletowy
    13 nie pin niepodłączony
    14 zasilanie z akumulatora pomarańczowo-niebieski
    15 kontrolka tylnych lamp przeciwmgielnych zielono-pomarańczowy
    16 kontrolka poziomu oleju czarno-pomarańczowy
    17 podświetlenie zegarów pomarańczowo-niebieski
    18 kontrolka hamulca ręcznego czarno-czerwony
    19 masa czarno-niebieski
    20 masa czarny
    21 kontrolka niezapiętych pasów ?
    22 kontrolka płynu hamulcowego czarno-żółty
    23 kontrolka przednich lamp przeciwmgielnych brązowo-niebieski
    24 detekcja kluczyka żółto-czerwony
    25 wskaźnik paliwa biały
    26 nie pin niepodłączony

    ? - oznacza brak opisu koloru przewodu w specyfikacji i fizycznie w liczniku.