komputer silnika fiesty mk6Komputer silnika Fiesty mk6. Zadania komputera silnika Fiesty
Tuning komputera Fiesty mk6, ciekawostki techniczne

sterownik silnika fiesty mk6, komputer silnika forda

Gdzie jest w aucie komputera silnika?

W Fordzie Fiesta mk6 oraz Fordzie Fusion komputer silnika jest zamocowany prostopadle do akumulatora, tuż obok niego. Wygląda jak metalowa płytka. Z boku do komputer wchodzi duża wtyczka. Aby ją zdjąć, należy odkręcić śrubę, którą jest przykręcona na stałe do obudowy komputera. Śruba ta znajduje się wewnątrz wtyczki. Bez tej śruby wtyczka mogłaby się odpiąć podczas jazdy i silnik wyłączyłby się. Absolutnie nie należy samodzielnie wymieniać komputera silnika, kupując używany element w ciemno. W serwisie diagności są wstanie sprawdzić jakie ustawienia silnika był wgrane do komputera. Samodzielna wymiana może skutkować zła pracą silnika lub doprowadzić do jego awarii.

Nazwy komputerów silnika

Forda posługiwał się kilkoma nazwami:
(opisów pinów komputerów na dole strony w linkach)

Poniżej zamieszczam opis pinów na przykładzie komputera sim21 oraz sim22. Inne komputery typu są przystosowane do obsługi urządzeń nie podpiętych do nich, gdyż posiadają wszystkie potrzebne piny. Jednak widać gołym okiem, np po zdjęciu płyty głównej poniżej, że część pinów nie jest aktywna i przede wszystkim wymagać może dolutowania brakujących elementów przed próbą wgrania nowego oprogramowania dla potrzeb zmian.

Komputer silnika - szczegółowe dane techniczne

W Fordzie Fiesta zastosowano komputer EEC-V. Ma on następujące parametry techniczne:
płyta główna sterownika silnika fiesty mk6, komputer silnika forda sim22

Ciekawostki, tuning komputera silnika benzynowego Fiesty

Poszczególne modele w zależności od wersji silnika mają inne oznaczenia i wyprodukowały je inne firmy. Różnią się poza prędkością procesora i ilością pamięci flash danymi, innym wgranym oprogramowaniem z mapą dla konkretnego silnika. Nie ma możliwości stosowania zamiennie innego komputera dla innego silnika bez przeprogramowania go. W tym celu można albo podłączyć nowe oprogramowanie do złącza serwisowego OBDII. Połączenie musi być zrealizowane za pomocą specjalnego okablowania WDS. Nie ma możliwości podłączenia interfejsu ELM 327 do zmian komputera silnika.

Opcja pierwsza: Jest to prosty tuning, gdy nowe oprogramowanie zastępuje na czas podłączenia urządzenia oprogramowanie fabryczne. Większość tanich sprzedawanych np na Allegro modułów nie poprawia, tylko pogarsza właściwości silnika, mimo marketingowych haseł sprzedawców, albo na stałe wgrać nowe oprogramowanie. Tylko profesjonalne (czyt. bardzo drogie) moduły są wstanie poprawić osiągi silnika o 3-4KM i 4-6Nm. Warto tu dodać, że silniki Forda są bardzo odporne na próby chip-tuningu.

Jęsli zmodyfikowaliśmy coś w aucie, co wymaga nowej adaptacji ustawień komputera, wóczas należy odłączyć akumulator na 5 minut (obie klemy) Odłącza się poprzez odłączenie minusowej klemy jako pierwszej, a później odłącza się klemę plusową. (montaż w odwrotnej kolejności). Następnie silnik musi przez 3-4 minuty pracować na biegu jałowym i następnie przez ok 100km w różnych warunkach drogowych należy dostosować komputer silnika do nowych podzespołów odpowiedzialnych za jego pracę (np nowe świece/kable, filtr). Przez pierwsze 100km auto może nie reagować odpowiednio na nowe części, dopiero później komputer sam dostosuje się do ich lepszych parametrów.

Tuning silnika diesla

O ile silniki benzynowe wolnossące Forda nie dają się w łatwy sposób tuningować, o tyle diesle z racji wyposażenia w turbinę, zdecydowanie lepiej się zmienia. Poniższe dane są orientacyjne i możliwe do osiągnięcia bez uszkodzenia silnika w łatwy sposób za ok 1000zł za pomocą chipa (profesjonalnego w firmie tuningowej, a nie z Allegro) albo modyfikacji seryjnego oprogramowania komputera silnika.
1.4 TDCi z 68KM na 80KM i z 160Nm na 190Nm.
1.6 TDCi z 90KM na 115KM i ze 204Nm na 240Nm.
Dalsze zmiany wymagają inwestycji w nowe, lepsze części silnika i osprzętu lub należy liczyć się z dużym prawdopodobieństwem awarii silnika lub turbiny.

W silnikach benzynowych wielu aut popularną metodą tuningu dającą 1-2KM więcej jest odłączenie zaworu EGR (recyrkulacji spalin). Niestety jest to awykonalne w dieslu, Zawór jest sterowany przez komputer. Zaślepienie/odłączenie zaworu powoduje włączenie trybu awaryjnego silnika. Ten będzie pracował normalnie, ale palił wiele razy więcej ropy (nawet do 20l/100km). Natomiast benzynowe silniki Fiesty mk6 nie posiadają zaworu EGR.

Zadania komputera silnika

Komputer silnika ma za zadanie dokładne podawanie paliwa do silnika, sterowania pracą skrzyni biegów, przepustnicą i całościowo pracą silnika. Ma wbudowaną pamięć diagnostyczną i system samodiagnozowania usterek. Automatycznie reguluje też pracę obrotów biegu jałowego na podstawie wbudowanych czujników, a także kąt wyprzedzenia zapłonu. Jeśli pojawiają się błędy w pracy silnika za błąd odpowiadają poniższe czujniki:

Silniki benzynowe

Ponadto komputer silników benzynowych steruje poniższymi częściami:

Silniki diesla

Zasada działania jest podobna do silników benzynowych, ale czujników jest mniej. Tu również obroty biegu jałowego są regulowane automatycznie. Komputer steruje częściami:

Ponadto komputer silników diesla steruje częściami:

Bezpieczniki silnika

Silnik posiada własny komplet bezpieczników w komorze silnika. Odpowiadają one za poprawną pracę kluczowych elementów silnika i jego osprzętu. Szczegółowy wykaz znajduje się na podstronie o bezpiecznikach.

Szczegółowy spis pinów komputera silnika EEC-V

Z racji długości tej strony opisy przenoszę na kolejne podstrony: