Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Porady i ciekawostki >>> Porady techniczne

komputer silnika fiesty mk6Komputer silnika Fiesty mk6. Zadania komputera silnika Fiesty
Tuning komputera Fiesty mk6, ciekawostki techniczne

sterownik silnika fiesty mk6, komputer silnika forda

Gdzie jest w aucie komputera silnika?

W Fordzie Fiesta mk6 oraz Fordzie Fusion komputer silnika jest zamocowany prostopadle do akumulatora, tuż obok niego. Wygląda jak metalowa płytka. Z boku do komputer wchodzi duża wtyczka. Aby ją zdjąć, należy odkręcić śrubę, którą jest przykręcona na stałe do obudowy komputera. Śruba ta znajduje się wewnątrz wtyczki. Bez tej śruby wtyczka mogłaby się odpiąć podczas jazdy i silnik wyłączyłby się. Absolutnie nie należy samodzielnie wymieniać komputera silnika, kupując używany element w ciemno. W serwisie diagności są wstanie sprawdzić jakie ustawienia silnika był wgrane do komputera. Samodzielna wymiana może skutkować zła pracą silnika lub doprowadzić do jego awarii.

Nazwy komputerów silnika

Forda posługiwał się kilkoma nazwami:
(opisów pinów komputerów na dole strony w linkach)

  • sim21 (1.3), sim22 (1.25/1.4/1.6) czasem pod nazwą sim210 - różnice są tylko w oprogramowaniu
  • sim24 - dla silnika 1.6 8v 95KM (nie występował tylko w Ka I oraz Focus I)
  • sid804 - tylko dla silników 1.4 TDCi
  • esu13 - tylko dla silników 2.0, wersji ST

Poniżej zamieszczam opis pinów na przykładzie komputera sim21 oraz sim22. Inne komputery typu są przystosowane do obsługi urządzeń nie podpiętych do nich, gdyż posiadają wszystkie potrzebne piny. Jednak widać gołym okiem, np po zdjęciu płyty głównej poniżej, że część pinów nie jest aktywna i przede wszystkim wymagać może dolutowania brakujących elementów przed próbą wgrania nowego oprogramowania dla potrzeb zmian.

Komputer silnika Fiesty mk6 - szczegółowe dane techniczne

W Fordzie Fiesta zastosowano komputer EEC-V. Ma on następujące parametry techniczne:
  • Procesor: Intel 8065 28MHz lub Bosch SAK-C167CS-LM 25MHz - oba: 16-bit
  • Pamięć Intel: 24KB ram + 192KB ROM + 1024KB flash
  • Pamięć Bosch:  11KB ram + 32KB ROM + 512KB flash
  • max adresowana pamięć Intel: 256MB
  • max adresowana pamięć Bosch: 16MB

płyta główna sterownika silnika fiesty mk6, komputer silnika forda sim22

Ciekawostki, tuning komputera silnika benzynowego Fiesty

Poszczególne modele w zależności od wersji silnika mają inne oznaczenia i wyprodukowały je inne firmy. Różnią się poza prędkością procesora i ilością pamięci flash danymi, innym wgranym oprogramowaniem z mapą dla konkretnego silnika. Nie ma możliwości stosowania zamiennie innego komputera dla innego silnika bez przeprogramowania go. W tym celu można albo podłączyć nowe oprogramowanie do złącza serwisowego OBDII. Połączenie musi być zrealizowane za pomocą specjalnego okablowania WDS. Nie ma możliwości podłączenia interfejsu ELM 327 do zmian komputera silnika.

Opcja pierwsza: Jest to prosty tuning, gdy nowe oprogramowanie zastępuje na czas podłączenia urządzenia oprogramowanie fabryczne. Większość tanich sprzedawanych np na Allegro modułów nie poprawia, tylko pogarsza właściwości silnika, mimo marketingowych haseł sprzedawców, albo na stałe wgrać nowe oprogramowanie. Tylko profesjonalne (czyt. bardzo drogie) moduły są wstanie poprawić osiągi silnika o 3-4KM i 4-6Nm. Warto tu dodać, że silniki Forda są bardzo odporne na próby chip-tuningu.

Jęsli zmodyfikowaliśmy coś w aucie, co wymaga nowej adaptacji ustawień komputera, wóczas należy odłączyć akumulator na 5 minut (obie klemy)  Odłącza się poprzez odłączenie minusowej klemy jako pierwszej, a później odłącza się klemę plusową. (montaż w odwrotnej kolejności). Następnie silnik musi przez 3-4 minuty pracować na biegu jałowym i następnie przez ok 100km w różnych warunkach drogowych należy dostosować komputer silnika do nowych podzespołów odpowiedzialnych za jego pracę (np nowe świece/kable, filtr). Przez pierwsze 100km auto może nie reagować odpowiednio na nowe części, dopiero później komputer sam dostosuje się do ich lepszych parametrów.

 

Tuning silnika diesla

O ile silniki benzynowe wolnossące Forda nie dają się w łatwy sposób tuningować, o tyle diesle z racji wyposażenia w turbinę, zdecydowanie lepiej się zmienia. Poniższe dane są orientacyjne i możliwe do osiągnięcia bez uszkodzenia silnika w łatwy sposób za ok 1000zł za pomocą chipa (profesjonalnego w firmie tuningowej, a nie z Allegro) albo modyfikacji seryjnego oprogramowania komputera silnika.
1.4 TDCi z 68KM na 80KM i z 160Nm na 190Nm.
1.6 TDCi z 90KM na 115KM i ze 204Nm na 240Nm.
Dalsze zmiany wymagają inwestycji w nowe, lepsze części silnika i osprzętu lub należy liczyć się z dużym prawdopodobieństwem awarii silnika lub turbiny.

W silnikach benzynowych wielu aut popularną metodą tuningu dającą 1-2KM więcej jest odłączenie zaworu EGR (recyrkulacji spalin). Niestety jest to awykonalne w dieslu, Zawór jest sterowany przez komputer. Zaślepienie/odłączenie zaworu powoduje włączenie trybu awaryjnego silnika. Ten będzie pracował normalnie, ale palił wiele razy więcej ropy (nawet do 20l/100km). Natomiast benzynowe silniki Fiesty mk6 nie posiadają zaworu EGR.

Zadania komputera silnika

Komputer silnika ma za zadanie dokładne podawanie paliwa do silnika, sterowania pracą skrzyni biegów, przepustnicą i całościowo pracą silnika. Ma wbudowaną pamięć diagnostyczną i system samodiagnozowania usterek. Automatycznie reguluje też pracę obrotów biegu jałowego na podstawie wbudowanych czujników, a także kąt wyprzedzenia zapłonu. Jeśli pojawiają się błędy w pracy silnika za błąd odpowiadają poniższe czujniki:

Silniki benzynowe
  • czujnik położenia wału korbowego

    Odpowiada za prędkość obrotową silnika, jest zlokalizowany koło koła zamachowego
  • czujnik położenia wałka rozrządu

    Odpowiada za synchronizację kąta wyprzedzenia zapłonu i kolejność podawania wtrysku paliwa. Zlokalizowany jest koło pokrywy głowicy cylindrów od tyłu silnika
  • czujnik położenia przepustnicy - TCU

    Odpowiada za poprawną pracę przepustnicy i zlokalizowany jest w niej.
  • czujnik spalania stukowego - KS

    Uniemożliwia spalanie stukowe przez odpowiednią regulację kąta wyprzedzenia zapłonu. Zlokalizowany jest w korpusie silnika.
  • czujnik regulacji biegu jałowego

    Stabilizuje on obroty biegu jałowego niezależnie od obciążenia silnika. Gdy jest uszkodzony, silnik gaśnie. Jest on zlokalizowany w przepustnicy lub poza nią i wtedy jest możliwość manualnej regulacji i ustawienia obrotów (tylko silnik 1.3, gdyż nie posiada elektronicznej przepustnicy)
  • czujnik temperatury silnika - TMAP

    Odpowiada za prawidłowy odczyt temperatury silnika i temperatury płynu chłodniczego. Zlokalizowany jest w głowicy koło cewek zapłonowych.
  • czujnik zawartości tlenu, czyli sonda lambda

    Reguluje pracę katalizatora mierząc zawartość tlenu w spalinach. Jest zlokalizowana w kolektorze wydechowym/katalizatorze.
  • czujnik położenia pedału gazu (nie dotyczy aut z silnikiem 1.3) - APP

    Steruje praca silnika po naciśnięciu pedału gazu. Zlokalizowany jest w pedale gazu. Ściśle jest powiązany z z TCU. Gdy jest uszkodzony zmniejsza się moc auta nawet 4x. Częsty błąd (komunikat EAC FAIL) tego urządzenia znika po naładowaniu akumulatora.
  • czujnik pedału sprzęgła - CPP

    Steruje pracą skrzyni i reguluje obroty silnika i biegu jałowego
  • czujnik pedału hamulca - BPP

    Steruje pracą hamulca, gdy ulegnie awarii komputer automatycznie ustawia obroty biegu jałowego dla bezpieczeństwa kierowcy.

Ponadto komputer silników benzynowych steruje poniższymi częściami:

  • alternator
  • przepływomierz
  • rozrusznik
  • przekaźnik pompy paliwa
  • czujnik ciśnienia pompy wspomagania
  • sprężarka klimatyzacji
  • wtryskiwacze paliwa
  • włącznik zapłonu
  • pompa ABS/ESP
  • zegary i komputer w zegarach
Silniki diesla

Zasada działania jest podobna do silników benzynowych, ale czujników jest mniej. Tu również obroty biegu jałowego są regulowane automatycznie. Komputer steruje częściami:
  • przepływomierz

    Odpowiada za kontrolę ilości powietrza silnika. Jest koło filtra powietrza
  • czujnik ciśnienia paliwa

    Odpowiada za poprawne ciśnienie paliwa. Jest zlokalizowany w baku.
  • czujnik temperatury paliwa

    Odpowiada za utrzymanie odpowiedniej temperatury ropy. Zlokalizowany jest koło nagrzewnicy paliwa.
  • czujnik temperatury silnika

    Odpowiada za prawidłowy odczyt temperatury silnika i temperatury płynu chłodniczego. Zlokalizowany jest w obudowie termostatu
  • czujnik położenia wału korbowego

    Odpowiada za prędkość obrotową silnika, jest zlokalizowany koło pompy oleju obudowy silnika
  • czujnik położenia pedału gazu

    Zdublowany czujnik dla bezpieczeństwa jazdy. Steruje praca silnika po naciśnięciu pedału gazu. Zlokalizowany jest w pedale gazu.
  • czujnik recyrkulacji spalin

    Czyli tzw. zawór EGR. Odpowiada za odzyskiwanie spalin i ponowne ich spalenie. Zlokalizowany jest za lewym reflektorem.
  • nagrzewnica silnika

    Odpowiada za dogrzanie silnika do temperatury roboczej podczas mrozu przed uruchomieniem silnika.

Ponadto komputer silników diesla steruje częściami:

  • alternator
  • przepływomierz
  • przekaźnik blokady rozrusznika
  • czujnik ciśnienia pompy wspomagania
  • sprężarka klimatyzacji
  • elektroniczna przepustnica
  • włącznik zapłonu
  • pompa ABS/ESP
  • zegary i komputer w zegarach
  • pompa wysokiego ciśnienia paliwa
  • wyłącznik pedału hamulca
  • czujnik maksymalnej prędkości obrotowej

Bezpieczniki silnika

Silnik posiada własny komplet bezpieczników w komorze silnika. Odpowiadają one za poprawną pracę kluczowych elementów silnika i jego osprzętu. Szczegółowy wykaz znajduje się na podstronie o bezpiecznikach.

Szczegółowy spis pinów komputera silnika EEC-V

Z racji długości tej strony opisy przenoszę na kolejne podstrony: