![]() | Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Porównanie
powłok ceramicznych
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:![]() |
Porównanie: woski samochodowe kontra powłoki ceramiczne
Większość nas kierowców chce, by lakier jego auta się błyszczał i samochód się pięknie prezentował. Z wiekiem auto matowieje, warunki atmosferyczne wpływają negatywnie na lakier. Zimowa sól oraz myjnie automatyczne również mają negatywny
wpływ na stan powłoki lakierniczej naszego samochodu. Aby auto dobrze się prezentowało na ulicy powinniśmy zadbać o jego wygląd.
Czym zabezpieczyć karoserię? Wybrane produkty, polecane powłoki ceramiczne
Istnieje wiele rankingów różnych wosków do lakieru. Większość łączy jedna wspólna cecha. Są to rankingi sponsorowane, pisane pod zamówienie konkretnej firmy, albo są to rankingi nie wyjaśniające niczego. Zwycięski produkt ma być najlepszy i od razu mamy link do sklepu, gdzie kupimy go po promocyjnej cenie. Wątpię w obiektywność tego typu testów.
Dlatego moje porównanie to nie ranking, to porówanie właściwości.
Od 2018 roku, na mojej Fieście mk6
mam nałożoną warstwę ceramiczną Ceramic Pro 9h a potem od 2021 roku KubeBond 9h.
Na dole strony prezentuję kilka zdjęć, efektów prac.
Powłoka ceramiczna - ogólne porównanie właściwości powłok
Powłoka krzemowa Si
Krzem jako powłoka był
produkowany od 1980 roku, ale zyskał na popularności po roku 2000. To opcja
najpopularniejsza, najtańsza, oferuje ładny połysk, roczne zabezpieczenie
lakieru, nie maskuje istniejących rys, nie chroni przed ich powstawaniem.
Powłoka tytanowa Ti
Tytan jako powłoka samochodowa jest
produkowany mniej więcej od 1998 roku, ale dopiero koło roku 2010 zyskał
popularnosć. To opcja droga, nadal nieliczni producenci powłok ją oferują,
oferuje też ładny połysk, kilkuletnie zabezpieczenie lakieru, nie maskuje
istniejących rys, chroni do 30% przed powstawaniem nowych rys.
Powłoka grafenowa C
Grafen to węgiel, ale w sztucznie ułożonym
wzorze, produkowany od 2004 roku w przemyśle, jako powłoka samochodowa
produkowany od 2020 roku, dopiero zyskuje popularność. To opcja tania, bardzo nieliczni producenci powłok ją oferują, oferuje też bardzo ładny połysk,
wieloletnie zabezpieczenie lakieru, nie maskuje istniejących rys, chroni do 70%
przed powstawaniem nowych rys.
Powłoki grafenowe oferują dziś więcej na reklamach niż mają fantastycznych
właściwości w rzeczywistości. Producenci dodają grafit do swoich produktów, a nie grafen.
By stworzyć grafen trzeba super drogich labaratoriów, które zaoferują super
drogie produkty. Taka ceramika samochodowa powinna kosztować nie 400zł, a
minimum 4000 zł. A większość dziś "grafenowych" powłok jest do kupienia za
100-300zł.
Producencie dodają tzw proszek "grafenowy", czyli grafitowy do
swoich produktów, które zawierają dużo składników krzemowych. Im bardziej
czystszy jest składnik krzemowy, tym bardziej stabilny jest wzór chemiczny
produktu i tym lepszą jakość oferuje, co przekłada się na lepszą ceramikę.
krzem | tytan | grafen | |
---|---|---|---|
cena produktu | do 600zł | do 1000zł | do 400zł |
max zabezpieczenie lakieru | 1 rok | 5 lat | 3 lat |
maskowanie istniejących rys | ![]() |
![]() |
![]() |
ochrona przed nowymi rysami | ![]() |
do 30% | do 70% * |
* w teorii, w praktyce dużo mniej przy istniejących produktach
Czy warto wydawać tyle pieniędzy na samochód?
Wg mojej opinii warto dbać o samochód, gdy zależy nam na jego wyglądzie i chcemy nim jeździć jeszcze przynajmniej kilka lat. Po kilku latach stosowania różnych wosków i całkiem sporego zasięgu mikrorys na lakierze, wybrałem opcję prawie najdroższą. Samochód dostał profesjonalnie wykonaną korektę lakierniczą. W efekcie lakier wygląda jak z fabryki, lub nawet lepiej, co przy aucie z 2007 roku jest to niezłym efektem. Taki doskonały efekt na pewno ma znaczenie też przy sprzedaży samochodu, gdyż powłoka ceramiczna wyklucza jakąkolwiek rdzę nadwozia, a dobry stan lakieru auta to wyższa cena późniejszej sprzedaży. Myślmy przyszłościowo :)
Nakładanie ceramiki na samochód
Każda ceramika niezaleznie od składu, producenta i przeznaczenia ma taką samą instrukcję nakładania. Auto myjemy, wycieramy do sucha, usuwamy wszystkie nierówności i mikrosy przez glinkowanie i polerkę. Znów auto myjemy i wycieramy. W cieniu przy temepraturze między 10 a 25 stopni, małą gąbeczką rozprowadzamy z góry na dół i lewo prawo ceramikę na powierzchni 40x40cm, czekamy 10s i polerujemy ściereczkami z mikrofibry. Nie należy na raz większej powierzchni pokrywać ceramiką. Czekamy min 24h i możemy nakładać kolejną warstwę ceramiki. Jeśli robiliśmy do poza pomieszczeniem, przez 24h nie może padać deszcz, ani kurzyć się dookoła, dlatego zalecany jest garaż do wykonywania tego rodzaju prac.
Powłoka nie jest konserwowana. Co się z nią dzieje?
Powłoka ceramiczna jest stale, tylko traci z wiekiem swoje właściwości estetyczne (gładkość lakieru, hydrofobowość, połysk). Roczna konserwacja, pozwala cieszyć się powłoką taką jaką położono. Bez konserwacji o efekt "wow" zanika. W przypadku ceramiki krzemowej trwałość estetyczna oceniana jest na 50 myć szamponem auta. Powłoka ceramiczna sama w sobie jest pernamentna i usuwalna dopiero przez polerowanie auta. .
Grubość ceramiki, kładzenie wielu warstw powłoki ceramicznej
Fabryczny lakier Fiesty ma grubość 132-147 mikrometrów. (u mnie w aucie jest
to 90-110 um) Powłoka ceramiczna ma grubość 1 mikrometra. Nie ma znaczenia
czy to będzie tania czy droga powłoka i czy nałożymy 1 czy 100 warstw.
Zawsze składnikiem ceramiki jest rozpuszczalnik w którym rozpuszczone są
związki chemiczne lub minerały. Każda warstwa musi na lakierze wyschnąć po
wypolerowaniu jej ściereczką z mikrofibry. Rozpuszczalnik odparowywuje i
następuje utwardzenie warstwy ceramicznej, co trwa 1-2 dni. Dopiero potem
można nakładać kolejną warstwę ceramiczną na lakier samochodowy, tak by
uzyskać jak najlepszy efekt połysku i grubości ceramiki na lakierze.
Studia detalingowe reklamując i oferując masowo usługi np nałożenia 3-5
warstw w ciągu 48h, tylko naciągają nas na koszty, które za taką usługę są
niebotyczne. By uzyskać reklamowany efekt wielowarstwowy, usługa powinna
trwać nawet tydzień.
Najprościej samemu sprawdzić na jakimś
elemencie grubość lakieru przed, potem po położeniu 1 warstwy ceramiki i
potem jak zmieni się grubość lakieru po położeniu kilku warstw w ciągu 48h,
a jak gdy położymy tyle samo warstw w odstępie tygodnia. Ja taki test
zrobiłem. Na masce miałem 85um. 1 warstwa ceramiki dała mi 86um, kolejne
położone w ciągu 1 dnia, nie zmieniły grubości, ale kolejne 5 warstw, które
położyłem w ciągu 5 dni dały mi grubość lakieru 90um.
Warstwy fabrycznego lakieru na Fordzie Fiesta:
warstwa fosforanowa =
2um
farba zanurzeniowa katodowa = 30-35um
wypełniacz = 30-35um
farba bazowa = 15-20um
lakier bezbarwny = 55um
Twardość lakieru przed i po nałożeniu ceramiki, technika pomiaru twardości lakieru
Lakiery samochodowe są różnej twardości. im grubszy fabrycznie lakier, tym
twardszy i mniej podatny na zarysowania powstałe podczas użytkowania auta.
Miękkie lakiery mają fabryczną powłokę cienką 20-80 mikronów, średnie
80-140, twarde więcej niż 140. Ten przedział należy traktować orientacyjnie.
Lakier Forda Fiesta mk6 ma średnią twardość. Ma to też znaczenie dla korekt
lakieru przy polerowaniu. Im grubszy lakier tym więcej korekt możemy
wykonać.
Jak zmierzyć ile realnie lakier ma twardości?
Grubość określamy miernikiem grubości lakieru, ale w badaniu twardości
specjaliści posługują się skalą ołówkową i podają wartości w skali H.
Kupujemy w sklepie papierniczym zestaw ołówków o twardości 2H, 3H 4H, 5D,
6H, 7H, 8H, 9H 10H. Ostrzymy ołówki. Pod kątem 45* rysujemy element
karoserii różnymi ołówkami. Ten ołówek który pierwszy porysuje lakier, że po
przetarciu szmatką nadal pozostanie fizyczna rysa, oznacza, że lakier ma
twardość o H niżej niż ołówek który lakier uszkodził. Oczywiście nie polecam
tego testu na aucie, lepiej wymontować jakąś starą część i ten sposób
bezkarnie testować lakier.
A co z twardością po położeniu jakieś
powłoki wg reklamy 9H, albo może nawet 10H? Powtarzamy nasz test. Jeśli
fabryczny lakier ma twardość np 4H, to po takiej ceramice, nie będzie miał
twardości np 9H, to nie możliwe, bo jak wspomniałem grubość ceramiki jest
zbyt mała. Osiągniemy jednak poprawę twardości lakieru i będzie to lakier np
6H zamiast 4H fabrycznego. Ile dokładnie, to powie tylko test ołówkowy.
Dla Fiesty mk6 zrobiłem na zdjętym błotniku, który był pokryty ceramiką 9H. Wyszło mi, że rysy ołówka 7H są już widoczne i nieusuwalne,
więc lakier po zabezpieczeniu powłoka 9H nie będzie miał więcej niż 6H.
Cały ten
wywód ma na celu uzmysłowienie, że nie ma szans na całkowite zabezpieczenie
auta przed przypadkowym porysowaniem.
Czy powłoki ceramiczne można mieszać?
Powłokceramicznych nie można dowolnie mieszać, gdyż nie wiadomo jak różne związki chemiczne zareagują na karoserii po zmieszaniu. Jedynie produkty firm Aqua, Nanoshine i Nanotech mają bardzo zbliżony skład, co pozwala sądzić, że można je mieszań. Jednak nikt tego profesjonalnie nie testował.
Skład chemiczny powłok ceramicznych (dane z msds)
Skład chemiczny powłoki ceramicznej nie jest zwykle podawany i jest to zwykle informacja niejawna lub udostępniana na życzenie. Wymaga sporo zaangażowania by ją uzyskać. Tabelę posortowałem według ceny produktów. Niektórych popularnych produktów nie ma w tym zestawieniu. Wynika to z tego, że producenci nie byli skłonni udostępnić skład swoich produktów i nie wiadomo czego używamy. Ja takie produkty omijam szerokim łukiem.
Siloksany to sztuczne, polimerowe związki chemiczne
Dwutlenki
krzemu/tytanu to naturalnie występujące minerały
węglowodory to związki
nadające połysk
LEGENDA istotnych specyfików chemicznych wg ich wzorów:
poli dimetylosiloksan = CH3 [ Si (CH3 ) 2 O]n Si (CH3 ) 3
okta metylo
cyklo tetra siloksan = C8 H24 O4 Si4
deca metylo cyklo penta siloksan =
C10 H30 O5 Si5
hrydrorafinowane destylaty ropy nafowej = C20-50
trisiloksan modyfikowany polimerami
= C15 H38 O5 Si3
silazan polimerowy = C6 H19 N Si2
izoalkany = C9-C12
nafta = C2-50
krzemian glinu = AL2 Si O5
dwutlenek krzemu = Si O2
dwutlenek tytanu
= Ti O2
ceny podałem za pojemnik 30-50ml (wystarcza spokojnie na 1 auto)
zdjęcie | nazwa produktu + link msds | cena w PLN | najważniejsze składniki powłoki ceramicznej |
|
---|---|---|---|---|
powłoki krzemowe | ||||
![]() |
Mr. Fix 9H | 35zł | polisiloksan | |
![]() |
K2 Gravon Lite |
45zł | okta metylo cyklo tetra siloksan 50-100% | deca metylo cyklo penta siloksan 10-25% cyklo silazan 10-25% |
![]() |
CarPro Quartz UK |
75zł | poli dimetylo siloksan 45-50% | hrydrorafinowane destylaty ropy nafowej 50-55% |
![]() |
Fireball Ultimate Nano Coat |
150zł | poli dimetylo siloksan 45-50% | hrydrorafinowane destylaty ropy nafowej 50-55% |
![]() |
Ultracoat Magnite |
260zł | polisyloksan 30-50% | węglowodory C11-C14 35-40% węglowodory C9-C11 10-15% |
![]() |
Nanolex Si3D SET |
300zł | silazan polimerowy 20-60% | deca metylo cyklo penta siloksan 10-30% aceton 10-30% |
![]() |
GTECHNIQ EXO V4 |
330zł | poli dimetylo siloksan 15-50% | trisiloksan z polimerami 5-30% 3-amino-propylotrietoksysilan 1-5% |
![]() |
TENZI T1 TITANIUM PRO |
340zł | poli dimetylo siloksan < 20% | izoalkany < 30% propanol < 10% |
![]() |
Nanoshine Top Coat |
350zł | dwutlenek krzemu 65% | woda 30% alkohol izopropylowy 5% |
![]() |
Nanotech Kube Bond Nano X |
410zł | dwutlenek krzemu 65% | nafta 35% |
![]() |
General Quartz GQ |
600zł | krzemionka krystaliczna 50-100% | kaolinit (krzemian glinu) 0-10% |
![]() |
GYEON Q2 Syncro |
900zł | organo poli silazan | hrydrorafinowane destylaty ropy nafowej 25-30% węglowodany tłuszczowe 25-30% |
powłoki tytanowe | ||||
![]() |
Nanonshine Ceramic 9H |
750zł | dwutlenek tytanu 65% | woda 30% alkohol izopropylowy 5% |
![]() |
Nanotech Kube Bond 9H |
950zł | dwutlenek tytanu 65% | nafta 35% |
powłoki grafenowe | ||||
![]() |
Skyline
UltraCoat |
300zł | polisyloksan 50% | węglowodory 40% grafen 0,1% |
![]() |
Aqua Graphene | 300zł | dwutlenek krzemu 60% | eter 30% grafen 10% |
![]() |
HyperQuartz Hyper Hero |
450zł | metylosiloksan 35% | eter 40% grafen 1% |
powłoki elastomerowe | ||||
![]() |
Aqua E-coating | 499zł | dwutlenek krzemu 99% | eter 1% |
Galeria zdjęć
Poniżej zdjęcia Fiesty mk6 po aplikacji powłoki ceramicznej 9h.
