Kube Bond vs Ceramic ProKube Bond vs Ceramic Pro - porównanie ceramiki samochodowej


Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR:
qr kod

Kube Bond to marka stworzona przez firmę CHOOSE Nanontech LTD.
Ceramic Pro to marka stworzona przez firmę Nanoshine Corporation.

Firma Choose International Corporation założona została w 1989 roku na Tajwanie i w 2007 roku zaczęła pracę nad technologią ceramiczną, a w roku 2010 wprowadziła podnazwę "Choose Nanotech" i w efekcie markę "Kube Bond". Średnie roczne zyski firmy przekraczają 100 mln $. Właściclel firmy pozostaje anonimowy. Firma ma wiele przedstawicielstw na całym świecie, także w Polsce.

Firma Nanoshine założona została w 2010 roku na Tajwanie, ale w 2011 roku wykupił ją rosyjski biznesmen Dmitriy Molchanov, główna siedziba mieści się w Hong-Kongu. Dziś jest to niemiecko-rosyjskie konsorcjum, spółka joint-venture z fabryką na Tajwanie. Marka "Ceramic Pro" jest jedną z wielu marek tej firmy. Firma ma wiele przedstawicielstw na całym świecie, także w Polsce.

Skąd pomysł porównania tych produktów?
Istnieją plotki, że produkty tych firm to tak naprawdę ten sam produkt pod dwiema markami konkurencyjnych firm. Postanowiłem głębić temat i informacje które zdobyłem brzmią intrygująco. Oba produkty także mam na swoim aucie, więc to nie tylko rozważanie teoretyczne, ale całkowicie praktyczne zastosowanie pozyskanych informacji.

Produkty i ceny

Kube Bond 9H = 950zł
Ceramic Pro 9H = niedostępny detalicznie *
Kube Bond X = 400zł
Ceramic Pro Light* = 350zł
* nowa nazwa produktu od 2018 roku to Ceramic Pro Top Coat, ale nic poza nazwą się nie zmieniło.

Kube Bond 9H jest całkowiecie dostępny w sprzedaży.
Ceramic Pro 9H jest całkowicie niedostępny i wg polityki firmy mogą go kupić tylko wybrane firmy, które odbędą szkolenia i otrzymają certyfikaty firmy Nanoshine.
* ok 800zł za 50ml w przeliczeniu na podstawie wewnętrznego cennika Nanoshine z RPA dla firm

Kube Bond vs Ceramic Pro, porównanie składu

Kube Bond 9h Ceramic Pro 9h Kube Bond Nano X Ceramic Pro Light
kubebond9h cermicpro9h nanox light
składniki Kube Bond i Ceramic Pro do 2014roku
dwutlenek tytanu 65% dwutlenek tytanu 65% dwutlenek krzemu 65% dwutlenek krzemu 65%
nafta 35% nafta 35% nafta 35% nafta 35%
składniki Kube Bond i Ceramic Pro od 2014roku
dwutlenek tytanu 65% dwutlenek tytanu 65% dwutlenek krzemu 65% dwutlenek krzemu 65%
nafta 35% woda destylowana 30% nafta 35% woda destylowana 30%
  alkohol izopropylowy 5%   alkohol izopropylowy 5%

Inne produkty do szyb, do materiałów, do felg mają identyczny skład co produkty NanoX lub Light.

Wydajność w teorii

1ml płynu 9H/X ma wystarczać na powierzchnię 30x30cm
50ml płynu 9H/X powinno wystarczyć na nałożenie 3 warstw na auto wielkości Fiesty.
W przypadku Ceramic Pro 9H jest tak samo.

Wydajność w praktyce

W praktyce nałożenie 1 warstwy każdego ze specyfików spowodowało ubytek 1/4 buteleczki, więc założenie, że butelka starczyła by na 3 warstwy jest fałszywe. Spokojnie 4 warstwy z jednej buteleczki można nałożyć.

Produkt Ceramic Pro 9H jest reklamowany (tak jak Kube Bond) w butelkach 50ml, ale istnieje też wersja hurtowa o pojemności 1 litra.

Instrukcja przygotowania i nakładania (w teorii/wg instrukcji)

Auto musi być czyste, suche, w powietrzu nie może być kurzu, pyłków.
Należy nanieść do 8 kropel płynu na miękką szmatkę i wzdłużenie i potem poprzecznie rozprowadzić produkt na fragment elementu. Odczekać maksymalnie 1 minutę (zwykle max 30s) i nową szmatką z mikrofibry wypolerować ten fragment. I tak dalej nakładać warstwę na auto.
Drugą warstwę 9H nakłada się po 30-40 minutach od nałożenia pierwszej. Nie powinno się ani skracać, ani wydłużać tego okresu 30-40 minut (polskie opisy KubeBond na stronie firmowem informują o odstępie czasowym 5-10 minut, ale jest to zupełnie niezgodne z publicznie dostępną angielskojęzyczną instrukcją serwisową tej firmy).
W 30-40 minut trudno nałożyć 1 warstwę na wszystkie elementy lakierowane auta, dlatego należy rozplanować sobie proces nakładania warstw, także pod kątem ilości zużywanego płynu 9H. Warstwy 9H nakładać w cieniu. Nie nakładać na słońcu 9H, lakier musi być chłodny.
Po 2h od nałożenia warstw 9H nałożyć warstwę X, ale tym razem lakier musi być rozgrzany do 70*C, najlepiej promieniami słońca w ciepły dzień, lub dodatkową lampą, która nagrzeje element przed jego konserwacją.
Przy nakładaniu ceramiki ważna jest dokładność, więc co absolutnie nie należy się śpieszyć, tylko cierpliwie powłokę nakładać element po elemencie. Każda warstwa musi być wypolerowana mikrofibrą, warto na 1 auto wielkości Fiesty mieć przygotowane 2-3 szmatki z mikrofibry.

Ceramic Pro 9H nakłada się w taki sam sposób, ale w przypadku Ceramic Pro Light nie trzeba nagrzewać powierzchni auta przed nałożeniem powłoki Light (odpowiednik Nano X), wręcz producent zaleca by karoseria miała temperaturę pokojową 20-25*C i była w cieniu/bez nagrzanej karoserii. Kolejną warstwę Ceramic Pro 9H wg producenta powinno nakładać się po 45-60 minuach. Poza tym wszystko jest takie same.

Instrukcja przygotowania i nakładania (w praktyce)

Używałem dwóch produktów. Kube Bond 9H + Ceramic Pro Light.
Jako, że moje auto miało już ceramikę w postaci 2 warstw 9H i 2 warstw Light, po dokładnym umyciu i wysuszeniu auta zastosowałem po jednej warstwie każdego z produktów. Oczywiście 9H na spód, Light na wierzch. Zdjęć z prac brak, bo cały proces jest na tyle absorbujący i wymagający sprawnej pracy, że nie mogłem sobie pozwolić na przerwy i dokumentowanie etapów prac. Nałożenie warstwy 9H zajęło mi na całe auto 2h i potem niewiele krócej dla Light.

Po całej pracy byłem zmęczony, ręce mnie bolały, dlatego przy większej ilości warstw trzeba pracę by rozłożyć na kilka dni.

Kropli na dołączony aplikator brałem ok 6, zwykle spokojnie to wystarczało na obszar 40x40cm max. Po nałożeniu i rozprowadzeniu 9H, miałem tak naprawdę chwilę na szybie odłożenie aplikatora i wzięcie szmatki z microfibry i wypolerowanie fragmentu + paru cm dookoła. 9H ma tę cechę że lakier staje się szorstki. Nie ma tej śliskości, ale jest piękna głębia koloru. Na przykładzie drzwi - raz robiłęm kalmkę i okolice, potem drugą część nad listwą, potem listwę i dół drzwi i fragment progu. Zderzak tylny w trzech podejściach, dach w sześciu fragmentach, itd. Trzeba samemu wyznaczać sobie wielkość powierzchni, pamiętając o maksymalnie 1 minucie na aplikację do momentu polerowania. To bardzo krótko.
Zaraz jak skończyłem nakładać 9H, zacząłem nakładać warstwę Light zaczynając od elementów, gdzie 9H najdawniej nakładałem, by zachować czas na dojrzenie warstwy 9H na aucie. Warstwa Light nakłada się dużo szybciej, gdyż przy polerowaniu szmatką mamy pełny poślizg nawierzchni lakieru. Mimo to obowiązują te same reguły nakładania na fragmenty elementów i szybkość całego procesu.

Ważne! Pamiętajcie o czasowych odstępach w nakładaniu warstw. Składnikiem dodatkowym każdego z produktów jest rozpuszczalnik, który musi mieć czas aby odparować. Dlatego zalecana jest co najmniej 30 minutowa przerwa pomiędzy warstwami, nakładanie w krótszym odstępie czasowym warstwowe mija się z celem, następna warstwa wymyje/usunie poprzednią.


Koniecznie należy o tym pamiętać - zaschnięty specyfik na lakierze bez spolerowania jest do usunięcia tylko i wyłącznie maszyną polerską. Absolutnie nie wolno nakładać ani kropli specyfiku bezpośrednio na lakier. Powstanie trudna do usunięcia plama, a jak wyschnie bardzo trudny do usunięcia purchel jak po kiepskim lakierowaniu.

Na każdą z warstw zużyłem 3 miękkie i grube 350g ścierki z mikrofibry, czyli łącznie 6 szmatek + dwie szmatki aplikatorów.
Nakładając ceramikę naniosłem ją też przypadkowo na opuszki palców. Usunąłem je wieczorem w domu benzyną lakową i ostrą gąbką ze skóry.

Opcje nakładania Kube Bond

minimum: 2 warstwy 9H (1,1 um dodatkowej grubości lakieru) + warstwa X
polecana: 5 warstw 9H (2,8 um dodatkowej grubości lakieru) + warstwa X
pełna: 10 warstw 9H (5,6 um dodatkowej grubości lakieru) + warstwa X

5 wartw stanowi połokę antygraffiti, a 10 warstw chroni przez drobnym zarysowaniem lakieru Dla Fiesty fabryczny lakier ma wytrzymałość 4-5H. Dwie warstwy ceramiczne windują ochronę do 5-6H, a więc 10 warstw będzie całowicie zgodne z reklamą o zabezpieczeniu 9H karoserii po nałożeniu wspomnianych warstw ceramiki.

Dla porównania podaję opcje nakładania dla Ceramic Pro:

minimum: 2 warstwy 9H (1,1 um dodatkowej grubości lakieru) + warstwa Light
polecana: 4 warstwy 9H (2,2 um dodatkowej grubości lakieru) + warstwa Light
pełna: 10 warstw 9H (5,6 um dodatkowej grubości lakieru) + warstwa Light *

Oczywiście im więcej warstw, tym lepsze zabezpieczenie przed zarysowaniem karoserii i głębszy blask i efekt lustrzany. O ile mieszanie różnych ceramik nie jest wskazane (trudno powiedzieć i przewidzieć jak różne związki chemiczne zareagują z sobą i jaki będzie tego efekt), o tyle w przypadku omawianych produktów mieszanie ich na aucie jest całkowicie możliwe. Woda i rozpuszczalniki odparowują, a podstawowe składniki są przecież takie same.
* tylko oryginalny rosyjski opis zaleca 10 warstw, inne kraje zwykle opisują do 6 warstw maksymalnie.

Oczekiwanie po nałożeniu ceramiki Kube Bond

- 8h oczekiwania na uzyskanie właściwości ochronnych
- 3 dni odczekać na utwardzenie warstw, auto nie może mieć kontaktu z wodą (np deszcz, nie tylko myjnia). *
Kontakt z wodą auta przez ten okres od nałożenia powoduje pogorszenie efektu odpychania wody.
- 7 dni nie myć auta
* okres zależny od temperatury. Im wyższa i niższa wilgotność, tym krótszy okres oczekiwania. 3 dni to okres maksymalny.

Oczekiwanie po nałożeniu ceramiki Ceramic Pro

- 8h oczekiwania na uzyskanie właściwości ochronnych
- 1-3 dni odczekać na utwardzenie warstw, ale nie ma zalecenia unikania deszczu/śniegu.
- 7 dni nie myć auta

Trwałość nałożonego produktu

Kube Bond 9H = 2-5 lat
Ceramic Pro 9H = 2-5 lat
Kube Bond NanoX = 9-12 miesięcy
Ceramic Pro Light = 9-12 miesięcy

Zupełnie nieeksponowanym w Polsce faktem jest, że wytrzymałość Ceramic Pro Light określa się na 50 myć szamponem auta, co ma się przekładać na 9-12 miesiący gwarancji jakości powłoki.
Podobnie jest z wytrzymałością Kube Bond NanoX, który ma wytrzymać do 52 myć szamponem auta i również przekłada się to na do 12 miesięcy gwarancji jakości powłoki.
W obu przypadkach instrukcja informuje, że z każdym myciem szamponem auta hydrofobowość spada i po osiągnięciu ~50 umyć auta, spadnie do zera. Dlatego obaj producenci oferują środki konserwujące powłokę w sprayu, co ma wydłużać zalety powłok o kilka miesięcy. Dalszą ciekawostką jest fakt, iż te produkty w sprayu mają identyczny skład chemiczny jak powłoki Light lub NanoX, różnią się jedynie metodą aplikacji i cieńszą warstwą na karoserii (ok 0,2 um kontra ok 1 um powłoki Light/NanoX).
Bez takiej konserwacji powłoka nadal będzie na aucie, ale bez cech hydrofobowych.

Przechowywanie produktów Kube Bond i Ceramic Pro

temperatura przechowywania: 5-25*C
produkt nieotwarty: ważność 5 lata dla Kube Bond i 3 lata dla Ceramic Pro
produkt otwarty: ważność 1,5 roku*

* wszystkie anglojęzyczne i np polskie opisy dla Ceramic Pro opisują ważność na 1 rok, ale w rosyjskim opisie jest dłuższy.

Inne ciekawostki

Dla produktów Kube Bond instrukcje użytkowania są ogólnodostępne online w języku angielskim.
Produkty Ceramic Pro nie mają publicznej instrukcji użytkowania, firma szkoli swoich pracowników, wiedza ta jest niedostępna dla konsumentów. *
* częściowo jest dostępna tylko w języku rosyjskim!
Ceramikę powinno się nakładać minimum 28 dni po pomalowaniu jakiegoś elementu.

Wnioski

Wnioski nasuwają się same. Oryginalnie to był ten sam produkt do 2014 roku i choć później skład dodatkowych składników się zmienił, bazowa podstawa pozostała taka sama. Także ogromna jest zbieżność w instrukcjach, ważności, opcjach nakładania. I przede wszystkim zastanawia mnie dlaczego dwie różne firmy oferują prawie te same produkty. Historii tego co wydarzyło się w 2010 roku w Taipei na Tajwanie raczej nie poznamy. Istotne jest, że my mamy prawie zdublowane produkty i większe możliwości jako klienci, gdyż jedna firma ogranicza dostępność, a druga nie. Oba produkty są doskonałej jakości i oba są godne polecenia i użycia na samochodach.
wróć do góry strony